Jag har prövat att så Clivia …

Ni som följt min blogg har nog inte kunnat undvika att jag är väldigt förtjust i min gula clivia. Varje vår brukar jag lägga ut rapporter när den börjar blomma. Jag tjatar nästan lika mycket om den som om mina kamelior 😉 De här bilderna är från blomningen 2011

20110406klivia01

20110406klivia03

20110406klivia07

Nåväl. Den brukar få frökapslar då och då men jag har aldrig tagit vara på dom. Jag brukar klippa bort stjälkarna efter blomning. Jag läste en gång att om man lät frökapslarna sitta kvar skulle det verka menligt på nästa års blomning. Och det kanske stämmer. De senaste åren har jag haft två blomstänglar men i år ser jag bara en. Och förra året var det första året som jag lät frökapslarna sitta kvar.

20150321_CliviaBlomma

För första gången fick alltså frökapslarna sitta kvar. Tänkte att ”kanske jag skulle prova att så clivia”. I januari började dom gulna och i februari började dom också bli lite mjuka. Då plockade jag av dom (tyvärr missade jag att ta bilder).

Dom fick ligga ett tag och eftermogna (dom var totalt fyra stycken). Den 23 februari så öppnade jag dom och tog bort allt fruktkött så jag fick fram själva fröet. Jag tvättade dom ordentligt och såg till att ta bort den yttre hinnan som omgärdade fröet. Tre av kapslarna innehöll ett frö medan två innehöll två frön. Totalt fick jag alltså 6 frön.

Nu började jag leta på nätet efter instruktioner om hur man skulle så clivia men det var inte lätt. Till slut hittade jag en sydafrikansk sida där det stod hur man skulle göra. Jag hittade också en film på Youtube som var bra.

Jag tog vanlig jord, blötte upp den ordentligt … och då menar jag ordentligt, den var riktigt vad man kan kalla ”vattensjuk”. Jag fyllde en svart plastkruka med måtten 11 x 11 cm med den dyblöta jorden och där tryckte jag ner fröna. Jag var noga med att den svarta fläcken på fröet (där grodden skulle komma ut) låg precis vid ytan. Det hade jag läst i någon av instruktionerna, tror det var den sydafrikanska.

Jag ställde krukan i en vanlig matlåda (utan lock). Lådan fick stå på fönsterbrädan ovanför ett element. Efter någon/några dagar, när jorden torkat upp, började jag spraya ytan med vatten och satte på locket men lämnade en springa för att det skulle bli luftväxling.

20150322_CliviaOdlingsBox

Jag kollade varje dag att inte fröna torkade och sprayade vid behov, både fröna och jorden. Efter ett par veckor så märkte jag att något hänt med ett av fröna. Det hade ”brustit” vid den svarta fläcken. Efter ett par dagar syntes grodden tydligt och efter ytterligare någon vecka kunde jag ana det första bladet. Idag (den 22 mars) har tre av fröna grott och ett har alltså fått sitt första blad …

20150321_CliviaGroddar

20150322_CliviaBlad

Nu följer nästa steg. Så småningom måste jag plantera om dom. När samtliga fått blad kommer jag att ta tag i den utmaningen. Då kommer jag att skriva ett nytt inlägg.

Det här är ett långtidsprojekt, det vet jag och det är ju mest på kul. Ska jag följa mina clivior från frö till utslagen blomma via blogginlägg får jag nog räkna med att ha bloggen kvar länge. Clivia från frö blommar inte förrän efter 5 – 7 år. Oj, oj, oj. Inte vet jag något om hur livet ser ut om 5 – 7 år men jag kan ju alltid drömma om att jag har clivior som blommar … som jag drivit upp från egna frön 🙂

Detta inlägg publicerades i Clivia, Fröer, Frösådder, Klivia. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Jag har prövat att så Clivia …

  1. Ruben skriver:

    Men, vad spännande! Kul när någon testar saker!!!
    Och, din clivia är supersnygg, så inte undra på att du vill ha fler!
    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Projektet är ju mest på kul men jag håller med om att det är spännande och visst fick jag lite lyckopirr i magen när jag upptäckte att fröna faktiskt grodde. Man vet ju aldrig vad som händer med färgen när man tar frön men jag hoppas naturligtvis på att min nya clivia ska få samma vackra gula färg. Jag har ju ingen annan clivia som har kunnat blanda sig i det hela.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  2. Britt skriver:

    Jätteroligt. Jag har faktiskt också gjort det en gång. Fast det var den vanliga orangeaktiga. Den växte och blommade så småningom (samma färg som ursprungsblomman). Tyvärr hände något med den, så just den har jag inte kvar. Men jag började om och den har inte kommit så långt.
    Din färg är absolut mycket finare. Var rädd om den. / Britt

    • Anita skriver:

      Nej men så spännande att du också testat .. och lyckats så bra. Och att du startat om med en ny. Då kanske jag kan få lite tips från dig. Det är som sagt inte helt lätt att hitta instruktioner på nätet om just cliviasådd. Tror inte det är så vanligt att folk förökar dom från frö. Och jag kan lova att jag är väldigt rädd om min moderplanta. Den är en av mina käraste växter. Jag längtar så efter vårens blomning.

      Ha en bra måndag!
      /Anita

  3. GladiGrönt skriver:

    Tänk att det lyckades, blir spännande att följa utvecklingen! Väldigt vacker månskensgul färg!

    • Anita skriver:

      Ja det ska verkligen bli spännande även om det tar lång tid. Jag såg många clivior i Sydafrika, de flesta i den vanligaste orange färgen. De gula var väldigt ovanliga där också.

      Ha en bra måndag!
      /Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Supersnygg färg och kul projekt att fröså. Sju år är ju vad krolliljorna tar på sig från frö till blomma. Tiden går fortare än man tror ibland.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja jag älskar färgen på min gula clivia. Jag hoppas naturligtvis att min nya ska blomma snabbare än om sju år men jag vet också att det är precis som du skriver … tiden går fortare än man tror ibland … mycket fortare. Därför är det så bra att dokumentera det man gör via bloggen under olika kategorier och sedan gå tillbaka och läsa. Ett mycket bra sätt att skriva dagbok och dessutom illustrera med bilder. Och krolliljor … dom är ju bara så vackra.

      Ha en bra måndag!
      Kram Anita

  5. Lena i Wales skriver:

    Du kan aldrig bli tjatig med dina bilder och dina texter! Alltid lika spännande!
    Det här projektet kräver verkligen tålamod.

    • Anita skriver:

      Tack Lena 🙂 Jodå, det här projektet kräver tålamod. Men jag har rätt mycket av den varan. Nu hoppas jag bara att dom fortsätter att växa och frodas. Kanske dom blommar snabbare om ”mamma” pysslar med dom extra mycket 😉

      Ha en bra måndag!
      /Anita

  6. Linda skriver:

    Usch ja, platsbrist är bara förnamnet. Vinterträdgården var som en bastu när jag kom hem i går, så den är inte något bra alteranativ så här års. Vill öppna växthuset NU! 😉

    Hoppas att vi ses i morgon. Inte säkert att det blir rött i morgon, men jag hoppas att vi ser varandra i trängseln ändå 😀

    Jag förstår inte det där med bacopa. Du skrev ett latinskt namn. Jag trodde att bacopa var det latinska. Vad är bacopa för något namn då? Det är ju inte svenska. Snöflinga är ett bra namn. Ska nog använda det i stället 😉

    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Jag får som tur är inte så varmt i uterummet även om solen ligger på, ca 19 grader brukar det bli så här års vilket är idealiskt. Men nätterna blir kalla. Är det minusgrader ute så blir det bara 6-7 grader och det är lite för kallt för chilin.

      Snöflingans latinska namn Sutera cordata. Bacopa är ett namn som dom av någon anledning börjat använda i handeln, vet inte varför. Men Bacopa är en helt annan växt, en form av vattenväxt. Blev själv väldigt förvirrad när jag fick höra det för ett par år sedan. Så det bästa är nog att kalla den för snöflinga … det är ju dessutom vackert 🙂

      Jag hoppas vi känner igen varandra imorgon … även om du inte har rött 🙂

      Kram Anita

  7. Linda skriver:

    Hm … jag måste ha hamnat i fel inlägg när jag svarade. Jag trodde att jag svarade på det om platsbrist.

    Vilken vacker blomma. Min företrädare här på jobbet hade orange clivia. Den är jag inte förtjust i – men din är underbar med sin mjukt gula färg. Visste inte att det fanns olika sorter.

    Kan förresen meddela att mina amaryllisar som blommande julen 2013 (eller skulle ha gjort det om de hade slagit ut i tid) har börjat sätta knopp.

    • Anita skriver:

      Den orange clivian är ju den allra vanligaste. Det har varit jättesvårt att få tag på gula. Den här gula sorten såldes för en del år sedan på Nordiska trädgårdar. Jag väntade tills innan jag skulle åka hem med att köpa för att inte behöva gå och släpa på den och då var den naturligtvis slutsåld. Men jag hade sådan tur att en mycket god vän till mig som var med mig på mässan fixade en via sin dotter. Jag behövde inte ens betala den och det har blivit en av mina allra käraste växter. En av de bästa presenter jag fått. Nu hoppas jag på att fröerna ska ta sig och blomma om ett antal år.

      Kul med dina amaryllisar. Jag slängde alla mina pga av att dom var fulla med sorgmyggor.

      Kram Anita

  8. Linda skriver:

    Vilken trevlig berättelse 😀

    Jag köpte nematoder och är nästan helt fri från sorgmyggor. Så skönt!

    Kram

  9. Pingback: Oj, oj, oj … var hade dom gömt sig | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  10. Jag har ju sått mina gula klivior från frö och det har tagit 13 år innan första blommade. Den andra blommade i år (14 år) och nu har jag tre kvar att blomma! 🙂 Men jag vet att du är cliviablomstermästare så du kommer säkert få knoppar om två år! 😉

  11. Pingback: Nu har jag skolat om de små cliviaplantorna … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  12. Emma skriver:

    Hej Anita!!
    Din Clivia är alldeles UNDERBAR!
    Skulle du kunna tänka dig att sälja några frön från den gula, eller kanske t.o.m en planta?
    Jag bor i Malmö.
    Många vänliga hälsningar
    Emma Larsen 🙂

  13. Pingback: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  14. Lotta skriver:

    Hej jag undrar om du säljer clivia frön med gul blomma? Den är ju så fin ☺

  15. irene skriver:

    Så intressant att läsa. Jag ska definitivt testa!

  16. Pingback: Uppföljning av mitt försök att så clivia | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  17. Pingback: Idag fyller min blogg 10 år! Tillbakablick och framtidsplaner … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  18. Pingback: Cliviablomning – uppföljning 2 av mitt försök att så clivia | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  19. Jonas skriver:

    Hej!
    Skulle gärna vilja köpa frö från gul clivia.
    Maila mig gärna om du har några över.

  20. Stefan skriver:

    Hej Anita. Kan du avvara några cliviafrön gula. Jättesnygga. Mvh Stefan

    • Anita skriver:

      Hej Stefan!
      Tyvärr har jag slutat med att ta fram frön från min clivia. Dels är det en del jobb med pollineringshjälp plus att det tar tid för dom att mogna (nästan ett år) och så ska dom skördas vid rätt tidpunkt. Men den främsta orsaken är att plantorna inte mått bra efter att dom satt frön. Dom har liksom tyckt dom gjort sitt och nästan slutat producera nya blommor. Efter att jag slutat med att ta frön har plantorna börjat ta upp sig igen och producerar nu äntligen blommor igen. Så tyvärr har jag alltså inga frön och inte heller några plantor.

      Mvh Anita

  21. Birgitta Andersson skriver:

    Hej Anita!
    Har en cliva, orange, och den fick en stängel med frökapsel för några år sedan. Frågade många om någon visste vad jag skulle göra, men ingen visste. Då hittade jag ditt inlägg och gjorde som du beskrev. Det var 5 fröer i kapseln och nu har jag 4 som fått rötter och ett litet blad. Kul att se hur det blir framöver. MVH Birgitta

    • Anita skriver:

      Men så roligt att höra! Grattis till dina 4 små plantor. Det tycker jag var en bra utdelning. Jag tror att det kommer att gå jättebra. Dom jag sådde i det här inlägget, 2015, blommar för fullt varje år med flera stänglar. Det är extra roligt att dra upp clivia från för. Det är ju en liten procedur med det och när belöningen kommer i form av rötter och det första bladet, ja då blir man jätteglad. Vet inte om du har planterad dom ännu men försök att sätta dom i så djupa krukor som möjligt redan från starten. Dom får nämligen enorma rötter som dom mår bra av att ”sträcka ut” nedåt.

      Stort tack för att du hörde av dig och berättade. Alltid roligt att få veta om något man skriver på bloggen har varit till nytta för någon annan.

      Lycka till med dina plantor och en fortsatt fin vår till dig Birgitta!
      /Anita

  22. Gunnar skriver:

    Hejsan
    Har en Clivia med orange blommor.
    Har en frökapsel, som tror börjar närmare sig ett år nu.
    Fortfarande grön. Antar den skall bli brun när den är klar?

    Har även en okänd porslinsblomma som ej blommat nån gång.
    För lite ljus kanske?
    Har fått den av bekant. Den är över 65år.
    Är själv 66år.

    / Gunnar Kållered

    • Anita skriver:

      Hej Gunnar!

      Kul att du fått en frökapsel på din orange clivia. Så länge frökapseln är grön är den inte mogen. Enligt information jag fått fram så ska de gulblommande få gula kapslar när dom är mogna och de orange blir lite brunorange. Om det är så vet jag inte men min gula har i varje fall blivit gul när den mognat. Du får hålla dig till tåls tills den blivit brunorange, innan dess är den inte mogen.

      Roligt också med din porslinsblomma och att den är så gammal. Jag har haft en som blommade som bara den men jag fick sådan huvudvärk av den att jag gav bort den. Och den stod väldigt ljust så kanske är det det som gör att inte din blommar. Eller också är det en sort som är svår att få i blom. Men börja med att pröva och ställa den lite ljusare. Jag antar att du planterat om den så den inte står för trångt?

      Roligt att du hörde av dig! Lycka till med din cliviakapsel. Hoppas du kan skörda fröna och pröva att så dom. Och så håller jag tummarna för att din porslinsblomma ska börja blomma.

      Ha det gott!
      /Anita

  23. Ann Nordholm skriver:

    Såå Spännande!! Har en Röd Klivia, som blommat första gången nu Augusti 2022.
    Röda blodkroppar. Ska följa dig o försöker ta frö sedan.!! Tack för inspiration 😊

    Ann Nordholm. 2022-08-27

    • Anita skriver:

      Hej Ann!

      Så roligt att du har en röd clivia. Hoppas det kommer att fungera med att ta frö. Det är lite pyssel men samtidigt väldigt roligt.
      Tack för att du tittade in och skrev en kommentar. Och så håller jag tummarna för att det kommer att gå bra.

      Ha nu en fin avslutning på augusti och en fin inledning på september!
      /Anita

  24. Gunnar skriver:

    Hejsan.
    Ja ska bli intressant om jag kan få frön från min Clivia.
    Även kul om jag kan få den att blomma.
    Blomman är ett ” arvegods ” från en gammal dam.
    Så kul om man kan vårda blomman.
    Undrar hur gammal den kan bli?
    /Gunnar

  25. Gunnar Kållered skriver:

    Hejsan

    Inte Sverige, men kanske en länk för någon.

    https://www.cliviape.co.za/products/clivias-for-sale

    /Gunnar

  26. Gunnar skriver:

    Hejsan igen. Frökapslen på min Clivia fortfarande grön.
    Men nu är det en ny blomma på väg på samma planta.
    Man har hört att den har svårt blomma med ett frö samtidigt.
    Kul se när frökapseln ändrar färg, vet man det snart är moget.

    /Gunnar

    • Anita skriver:

      Grattis till ny blomma som kan liva upp höstmörkret. Ja det är nog ovanligt med både blomma och grön frökapsel på samma planta men det är bara att tacka och ta emot!

      /Anita

Lämna en kommentar