Har någon annan sett något på himlen idag?

Hm, imorse, den 5 februari, hände något märkligt. Vid 8-tiden på morgonen satt jag och åt frukost vid datorn. Den står placerad framför fönstret i arbetsrummet och ibland kastar jag en blick ut. Så gjorde jag även denna morgon. Det hade ljusnat, det var klart och himlen var vackert blå. Då plötsligt såg jag något som kom farande i en väldig fart över himlen. Det var som ett klot och lyste starkt, liksom skimrade, i en grönturkos nyans. Det rörde sig väldigt, väldigt snabbt och försvann bakom skogsbacken och jag har absolut ingen aning om vad det var. Har kollat lokaltidningen och nyheterna men ingenstans hört något. Vad i hela världen kan det ha varit? Har någon annan sett det? Det var ingen raket eller fyrverkeripjäs det är jag helt säker på. Föremålet kom liksom ”utifrån rymden” om man säger så. Jag fick inte intrycket av att det var något som skjutits upp från marken och som sedan dalade ner. Det kom med en väldig fart och kraft. Jag tänker på stjärnfall, går dom att se när det är ljust tro? Eller meteoriter?

Har någon annan sett det? Har det skrivits något om det på sociala medier? Kastar ur mig en fråga och ser om jag får något svar. Det kanske inte är något spännande alls men det vore roligt att veta.

Någon bild har jag naturligtvis inte på detta ”UFO”. Och även om jag haft kameran i handen så skulle jag aldrig hunnit med att ta en bild för det gick så snabbt. Men för att ändå ha en bild i inlägget så letade jag i arkivet och hittade en på en av mina favoritfåglar, steglitsen. Bilden har varit med i inlägg tidigare men får vara med igen för steglitser tål att ses många gånger. Ett IFO – Identified Flying Objekt 😉

En fin kväll till er alla!

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

61 kommentarer till Har någon annan sett något på himlen idag?

  1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm skriver:

    Visst tål ditt otroligt vackra foto att beskådas många gånger om, så fint men något himlafenomen har vi inte hört talas om….

    • Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm skriver:

      Precis när jag skrivit kommentaren öppnade jag Aftonbladet och där fanns det ett klipp med en bild på en dagsljusbolid som synts!
      Vad häftigt det såg ut!

      • Anita skriver:

        Tack så mycket! Steglitsen är fin. Och visst var det en dagsljusbolid jag såg, så häftigt. Är glad att jag tittade upp i rätt sekund.

  2. Steglitsen är en av mina favoriter också. Ibland ser man den här också.
    Kanske det var en meteorit, de kommer utan förvarning har jag förstått…Spännande är det minsta man kan säga. Mitt i allt får du svar, hoppas på det!
    Lycka till!

    • Anita skriver:

      Tack! Jo, jag har fått svar. Det är något som kallas dagsljusbolid. Är så glad att jag fick se den. Och visst är steglitsen en vacker fågel.

  3. Ulla skriver:

    ”Det var en särskilt ljusstark meteor – en så kallad ”bolid” – som låg bakom det mystiska ljussken som syntes över Visby på måndagsmorgonen. ”Så starkt brukar de bara lysa någon gång om året”, säger astronomen Eric Stempels.”
    Kan det ha varit detta tror du? Det stod att läsa i en tidning som heter Helagotland. Jag sökte på himlafenomen och hamnade där. Man kunde inte läsa allt när man inte är prenumerant, men det verkar ha varit varit runt 8-tiden i morse. Intressant!
    Härlig bild på steglitsen, så vackra fåglar.
    Kram

    • Anita skriver:

      Tack Ulla! Visst var det en bolid, dagsljusbolid kallas den och det gick även att läsa om den på aftonbladet fick jag reda på. Är så glad att jag fick se den.
      Och visst är steglitsen en vacker fågel!

  4. Anki skriver:

    Oj så spännande! Ingen aning vad det kan ha varit, men hoppas du får svar från någon 🙂
    Fantastisk bild på steglitsen! När vi var till Ingela och klippte Muffin såg jag flera stycken vid hennes fågelmatning. De är verkligen vackra fåglar!
    Kram❤

    • Anita skriver:

      Det var jättespännande och jag har fått reda på att det var något som kallas dagsljusbolid. Är så glad att jag fick se den.
      Visst är steglitserna fina. Jag hade jättemånga här då jag matade fåglar. Roligt att du fick se flera när du var och klippte Muffin.

      Kram ❤ ❤

  5. Helt fantastiskt foto! Har inte haft någon steglits på besök i I år. Tyvärr!
    Spännande himlafenomen. Förstår att du undrar. Kanske vara var du som såg…

  6. Anna-Lena Larsson skriver:

    Läser vidare och ser att det var en bolid.Ubdrar var den slog ner. Antagligen i havet. Kram

    • Anita skriver:

      Alldeles riktigt, en dagsljusbolid har jag fått reda på att det var. Det såg ut som den slog ner i skogen men troligen i havet som du tror.

      Kram

  7. stefansvardag skriver:

    Spännande. Tyvärr upplevde jag inte fenomenet, men någonstans måste det stå om det.
    Steglitsen är underbart vacker. Jag har sett den under våra vandringar, men aldrig lyckats få den på bild. Kanonbild du fått!

  8. Znogge skriver:

    Din vackra bild förtjänar verkligen att vara med i ett inlägg igen. Steglitsen är verkligen en mycket vacker fågel.
    Själv såg jag ingenting men såg på Aftonbladet att det tydligen synts på olika ställen.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    • Anita skriver:

      Tack så mycket! Ja steglitsen är en väldigt vacker fågel och vi hade många här på den tiden vi matade fåglarna. Tyvärr fick vi sluta då råttor synts i området.

      Jodå, jag har i kommentarer fått reda på att det var en s.k. dagsljusbolid och jag har även varit inne på Aftonbladet och sett en film om den. Det var spännande att jag fick se den.

      Kram och god natt!

  9. Marit skriver:

    Så spennende da! Jeg håper at du får en forklaring på det du så, Anita. Nydelig bilde av steglitsen. Den har jeg kun sett et par ganger her.
    Jeg må skrive inn epostadresse og bloggadresse hver gang. Hva gjør jeg feil? Jeg har haket av for å spare mine opplysninger, men det fungerer ikke.

    Jeg ønsker deg en fin kveld!
    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det var verkligen spännande! Och jag har fått reda på att det var ett fenomen som kallas dagsljusbolid. Den är ovanlig i Sverige och ses nog bara någon gång per åt så jag är glad att jag hann se den.
      Steglitserna är favoritfåglar men tyvärr ser jag dom inte längre då vi inte längre kan mata fåglarna här då råttor setts i området.

      Hm, tyvärr vet jag inte varför inte din epostadress och bloggadress sparas. Det måste ligga hos WordPress och jag kan nog tyvärr inte göra något åt det. Jag kan bara hoppas att dom rättar det. Ska kolla imorgon på forumen om det kommit in någon fråga om det.

      Önskar dig också en fortsatt fin kväll!
      Kram Anita

      • Marit skriver:

        Så fint at du fikk svar på hva det var, Anita. Ja, de er så vakre. Det er synd at du ikke kan mate de mer, men jeg forstår grunnen til det. Nå nettopp så jeg en bitteliten mus som hentet fuglemat og forsvant inn i snøen igjen hvor den sikkert har en liten hule hvor det er varmere enn utenfor. Jeg ser de hver vinter, og det er bare sånn det er.
        Dette var merkelig, for nå var jeg plutselig innlogget! 😊

        Ønsker deg en fin dag!
        Klem, Marit

        • Anita skriver:

          Jag minns att jag ibland såg små möss som hämtade fågelmat här också. Dom hittar nog sina små hålor att bo i där det är ombonat och skönt.
          Och så glad jag blir att det fungerar igen med inloggningen 🙂

          Önskar också dig en fin dag!
          Kram Anita

  10. Anna i Portugal skriver:

    Vad kul att du fick se en bolid! Jag håller med om att steglitsen är en väldigt fin fågel, fint du tog med en bild på den idag 🙂

    • Anita skriver:

      Ja, jag är väldigt glad att jag tittade ut i precis rätt sekund så att jag fick se en bolid. Och visst är steglitserna vackra, tyckte att den var värd att få vara med i inlägget 🙂

  11. Lennart skriver:

    Hej! Jag såg också ljusskenet som var en bolid. Jag stod längst fram innan jag skulle köra genom en rondell, och satt och väntade och fick den precis rakt framför mig där jag tittade! Det var så häftigt att jag började prata högt för mig själv och upplevelsen var så häftig att jag kände att håret på huvudet reste sig upp, ståpäls! Helt fantastiskt! Den kan nog ha varit så långt bort som över mitten av Östersjön.

    Grattis till den fina bilden på steglitsen!

    Lennart, Järfälla

    • Anita skriver:

      Grattis till dig Lennart som också hade turen att se boliden. Samma här, jag bara ropade rätt ut. Det var så häftigt att få se den. Såg en expert som uttalade sig och sa att dom var ovanliga att se i Sverige och uppträdde bara ca 1 gång per år så vi hade tur.

  12. Storasyster skriver:

    Hej kära hjärtesyster! Du har fått svar på ljusfenomenet. Det var en meteor en s.k. bolid du såg.

    Steglitsen är nog min favoritfågel. Den är så vacker.

    Kram och god natt kära hjärtesyster

    • Anita skriver:

      Hej kära hjärtesyster!
      Det var helt fantastiskt att jag lyckades titta ut i rätt ögonblick. Visste inte att det gick att se sådana fenomen dagtid men det gjorde det och jag lyckades se den!
      Steglitsen är så fin och jag är glad att jag hann ta många bilder på dom medan vi fortfarande matade fåglarna.

      Kram och godnatt kära hjärtesyster

  13. Märtha skriver:

    Det där, det lät häftigt det! Jag skulle säkert också ha ropat rakt ut och börjat prata för mig själv… Tur att det kom en förklaring. Ibland känns det ju so matt solen beter sig likadant, men den har faktiskt börjat visa sig och värma litet – men hu så kallt det skall bli här igen. Nu har vi haft snötäcke i över 70 dagar, men huvudvägarna är tack och lov i gott skick.

    • Anita skriver:

      Det var väldigt häftigt och jag är glad att jag tittade ut i precis rätt sekund. Solen sken i varje fall här igår och visst känns det som det går åt rätt håll. Men, har vaknat till minus 12 vilket känns lite bistert. Trädgården är fortfarande full med snö även om den gått bort på många andra ställen. Men isen är kvar på många ställen så det är fortfarande Icebug som gäller vid promenaderna.

  14. Marika skriver:

    Hej Anita!
    Så spännande och tur att du tittade upp i rätt tidpunkt. Soligt och fint idag men jag såg tyvärr inga ljusfenomen annat än solen. Ditt foto är härligt.
    Ha det gott /Kram Marika

    • Anita skriver:

      Hej Marika!
      Ja, jag tittade ut genom fönstret i exakt rätt sekund. Det var verkligen spännande att få se en bolid. Visste inte att dom gick att se i dagsljus. Men solen är ett väl så gott ljusfenomen. Igår sken den fint på oss.

      Ha det gott du också!
      Kram Anita

  15. Erik Dandanell skriver:

    Anita, även jag såg detta ljusfenomen, mitt på ljusa dagen. Klockan var 08:13 och jag hade precis kört upp på Essingeleden i Stockholm. Ett ljust streck på den klarblåa himlen som rörde sig mycket mycket fort diagonalt neråt från höger till vänster. Sedan avslutades det som ett tomtebloss och försvann. Skrattade lite för mig själv och undrade om detta verkligen hände. Berättade för alla på jobbet, kände mig upprymd och naturligtvis önskade jag mig något! Blev en fin start på veckan. Hälsningar Erik D.

    • Anita skriver:

      Hej Erik!
      Så roligt att även du fick uppleva ljusfenomenet som jag nu fått reda på var en bolid. Visst är det häftigt att de kan synas dagtid. Jag upplevde den som ett grönskimrande klot som försvann ner i skogen. Du var smart som önskade dig något. Det hade jag inte en tanke på. Nu hoppas jag att din önskan slår in.

      Ha en fortsatt fin vecka!
      Hälsningar Anita

  16. Tydligen hade man kunnat se Dagsljusboliden här med, men det var ju inget man visste fanns ens en gång. Du hade med andra ord tur…
    KRAM-Susie

    • Anita skriver:

      Jag hittade en nyhetssändning där dom sa att den varit synlig i hela Norden så den syntes nog definitivt hos er också. Jag hade en väldig tur för det var över på ett par sekunder.

      Kram Anita

  17. Jag älskar ditt IFO! Steglitsen kom och hälsade på hos mig med i trädgården, och jag hoppas att få se den här i någon av parkerna. Kram

    • Anita skriver:

      Steglitsen är en så vacker fågel. Så du hade också besök av den i din trädgård. Då hoppas jag att du har turen att få se den i någon av parkerna i närheten av dig.

      Kram

  18. ibod11 - Ingrid skriver:

    Oj, vad spännande och nu vill jag också veta 😀 Jag hoppas att du får svar.
    Ditt IFO får mig att le stort 😀 Jättekul benämning på en väldigt vacker fågel. Fin bild. Här kanske jag inte hade kunnat se UFO:t även om jag hade tittat ut i rätt sekund.
    Kram

    • Anita skriver:

      Ja, det var väldigt spännande och visst har jag fått svar på vad det var. Det var en typ av meteorit som är så kraftig att den syns även när det är ljust och den kallas bolid. Jag hittade ett klipp på P4 Stockholm och där sa dom att den hade synts över hela Norden, åtminstone Norge och Finland men rapporterna jag hört är bara från Stockholmsområdet och Gotland och den kom flygande kl 8:16. Spännande var det i varje fall och jag är glad att jag tittade upp mot himlen precis den sekunden.
      Och visst är steglitsen vacker. Ett riktigt fint IFO 🙂

      Kram

  19. Rosor och ruiner skriver:

    Vilken tur du hade som fick en glimt av det! Vi hade det ju här med, men jag var helt ovetande.
    Fågeln är ju så vacker! Kul att du kallar den IFO, där jobbar jag 😉 Fast här betyder det ”Individ och familjeomsorgen”
    Kram Gunilla

    • Anita skriver:

      Ja, jag hade verkligen tur. Och roligt att jag i kommentarer fick reda på vad det var. Hörde ett nyhetsklipp där dom sa att den tydligen setts även i Norge och Finland.
      Ja, det var ju ett sammanträffande. Att jag kallade fågeln för samma som din arbetsplats 🙂

      Kram Anita

  20. Villrosen skriver:

    For et spennende syn! I fjor så, eller mest hørte en stor meteoritt som slo ned ikke veldig langt unna. Det var et brak som et kjempehøyt tordenskrall.
    Utrolig vakkert bilde av stillitsen og eplet.
    /Irene

    • Anita skriver:

      Oj, vilken upplevelse! Förstår att det hördes, dom kommer ju med en enorm fart. Det var tur att ingen kom till skada.
      Steglitsen är en vacker fågel och lite av en favorit.

      Ha en fin dag!
      Anita

  21. Det fotot skulle kunna vinna förstapris i en fototävling. ❤
    Innan jag läste kommentarerna från dina vänner var jag på väg att skoja till det lite och fråga "försynt" vad du drack till frukosten och om du mumsade på…
    Nytt ord för mig. Med mitt dopnamn och tre femtedelar av mitt "gifteefternamn".
    Kram från andra kusten

    • Anita skriver:

      Tack så mycket ❤
      Ha, ha … ja det var nästan så jag undrade om det var något annat än te i muggen 🙂 Mitt allra mest lästa inlägg och svar har kommit från olika håll, till och med från Tallin. Det måste varit många som googlade som sett samma sak och hamnade på mitt inlägg. Kul! Och jag förstår att du hajade till när du hörde namnet på fenomenet 🙂

      Kram från ostkanten

  22. Hannas krypin skriver:

    Fantastisk bild! Jag har ingen aning om vad det kan ha varit. Konspiratoriska Hanna tänker direkt att det var något utomjordiskt….

    http://hannaskrypin.se

    • Anita skriver:

      Tack Hanna!
      Ha, ha … ja det tänkte jag också först men fenomenet har nu fått sin förklaring. Det var en typ av meteorit som är så kraftig att den syns på dagen. Den kallas bolid.

  23. Blomsterbönan skriver:

    Vad roligt att du tittade ut precis när klotet for förbi! Måste googla, har inte hört talas om bolid.

    Måste berätta, igår träffade jag en liten cavalierkille, också ruby som Mille. Han var fyra månader och sååå glaaaad! Matte och han var på promenad utanför en kund så jag hoppas vi ses igen. Jag tog några bilder som jag skickade till sambon omgående. 28 000, vilket kilopris!

    • Anita skriver:

      Jag hade verkligen tur som tittade ut i rätt sekund. Du är inte ensam, jag hade heller aldrig hört talas om en bolid förut.

      Åååååh … så fint. Alltså, fyra månader, då är dom ju helt oemotståndliga. Hoppas ni kommer att ses igen.

  24. Anni skriver:

    Snacka om att jag fick hålla mig för att inte googla direkt utan först läsa kommentarerna. En dagsljusbolid!?! Aldrig hört om!
    NU måste jag googla!
    .
    .
    .
    WOW! Jag hade nog nästan blivit rädd och trott att P*tin var i farten …
    Där fick jag lära mig något nytt 🙂

    • Anita skriver:

      Jag ska erkänna att lite fundersam blev jag. Jag såg den ju som ett skimrande grönaktigt klot och det rörde sig ju sååå fort! Det var bra att jag skrev inlägget för jag fick ju direkt svar. Ett inlägg som fick jättemånga läsare och jag har fått kommentarer till och med från Tallin. Kan tänka mig att det var fler som satt och googlade och då fick dom upp mitt inlägg. Hade heller aldrig hört talas om en bolid förut. Men tänk att jag tittade ut i rätt sekund. Nu har jag sett både ljuspelare och en bolid. Nu väntar jag bara på att få se norrsken också 🙂

      Kram

  25. Sussi skriver:

    Wow vilken upplevelse! Häftigt 🙂

Lämna en kommentar