Så gick det med amaryllisarna …

Jag prövade att översomra några amaryllisar från julen 2022 för att se om dom ville blomma om och nu tänkte jag redovisa resultatet. Det blir mycket text men också en del bilder. 

Det här var första året jag försökt att spara amaryllis och jag blev mycket nöjd med resultatet. Dom blommade inte till jul men det var ju första försöket och jag måste faktiskt säga att jag är minst lika glad, om inte gladare, över blommande amaryllis i januari/februari när det inte finns så mycket annat i blomväg att njuta av. 

Jag sparade tre sorter, ’Picasso’, ’Amorice’ och ’Minerva’. Nu ska jag erkänna att jag i februari 2023 inte alls tänkte spara några amaryllisar. Det råkade bara bli så att dom stod där och bladen var så gröna och fina så framåt april så började jag sköta dom som vanliga krukväxter, d.v.s. dom fick regelbundet med vatten och gödning. Det var också då tanken väcktes att ”jag kanske ska pröva att översomra dom”.

Våren gick och sommaren kom. Jag ställde dom i uterummet där dom verkade trivas. Jag märkte att ju längre tiden gick, ju fastare, kraftigare och finare blev lökarna. Efter blomningen hade lökarna skrumpnat ihop men nu började dom bygga på sig igen. Förstod då att därinne började nya blad och blomanlag att växa till. 

I september drog jag ner på vattningen. Ville att bladen skulle börja vissna ned så att jag kunde klippa ner dom och lägga lökarna i vila, lite kyligare. Men bladen dom växte och frodades. Hur skulle jag göra nu? Visste ju att dom behövde vila kallt i ett antal veckor. Den 10 oktober ville jag inte vänta längre utan klippte helt sonika av bladen, tog upp lökarna ur krukan, tog bort all jord från rötterna och la dom i papperspåsar (vi har papperspåsar till matavfall och dom var idealiska). Var noga med att skriva på datum och namn på påsen.

Nästa fråga. Var skulle jag förvara dom? Uterummet var en möjlighet men där blir det fuktigt och jag var rädd att dom skulle mögla. Det fick helt enkelt bli i den nedersta lådan i kylskåpet där jag brukar ha potatis, morötter och annat. 

Hade läst på olika sidor på nätet att minst 6 veckors kallvila skulle dom ha, helst mer. Den 27 november kunde jag inte hålla mig längre. Tidigt på morgonen tog jag fram dom och ställde dom i glas som jag fyllde med vatten och där rötterna fick ligga i vattnet. Lökarna var verkligen jättefina liksom rotsystemet …

Framåt kvällningen, samma dag, planterade jag dom i krukor, vattnade försiktigt och ställde dom i fönstret för att dom skulle få värme från elementet för att komma igång. Dom fick också pappersstrutar för att behålla luftfuktigheten. Bilden nedan är tagen 2012 men strutarna såg likadana ut i år. Använde vanligt printerpapper …

Nu följde en väntan på att något skulle börja hända och i mitten av december så började knoppar och blad att anas på först Picasso, sedan Amorice och slutligen Minerva. Den 5 januari såg dom ut så här …

Picasso (till vänster) hade kommit längst. Två fina blomstänglar på gång och även blad. Amorice (i mitten) hade en fin stängel och en som anades. Minerva däremot var lite mer trög. En blomstängel kunde anas men mest var det bladen som växte på den. 

Den 12 januari såg dom ut så här …

Nu syntes blomstängel nummer två tydligt även på Amorice (i mitten). Minerva (till höger) hade nu också en blomstängel på gång men på den hade bladen tagit över lite. Då gjorde jag helt enkelt så att jag klippte av bladen …

Den 24 januari, precis en månad efter julafton, blommade Picasso och Amorice för fullt medan Minerva fortfarande var i knopp …

Den 27 januari var en vacker vinterdag. Solen sken, himlen var blå och snön smälte och det glittrade om snön och grenarna på buskarna i trädgården. En perfekt bakgrund för att fotografera amaryllisarna …

Amorice …

Picasso …

Tog även en bild med mobilen …

Och så var det ju Minerva. Den 31 januari öppnade sig äntligen den första blomman …

Alla tre tillsammans …

Som synes på bilden så har jag lagt krukskärvor runt lökarna på Picasso och Amorice. Orsaken är att när blommorna slår ut och bladen börjar växa så skrumpnar löken ihop och då finns risken att den kan falla omkull då den inte står lika stadigt längre i jorden. Då stadgar jag helt enkelt upp löken ”ovanifrån” med krukskärvor. Det här har fungerat hur bra som helst så det kör jag med. Förr prövade jag att ha en tung kruka och något tungt i botten på den men det hjälpte ju inte då det är upptill som löken blir ostadig. Det enda som hände var att kraschen när den föll omkull blev högre. 

Det här var alltså hur jag gjorde för att få mina amaryllisar att blomma igen. Minerva är den som blivit sämst. Bara en blomstängel än så länge men löken är fast och fin och det finns nog mer på gång därinne. 

Vilka amaryllisar kommer jag då att spara till nästa säsong? Jo, Picasso och Amorice är självklara. Minerva kommer jag inte att spara. Kommer inte att spara några röda då det finns hur många röda som helst att köpa till jul. Däremot de lite ovanligare som kan vara svårare att få tag på. Här följer lite bilder på övriga amaryllisar jag hade 2023/2024 med en notering om vilka jag tänker spara …

’Sweet Nymph’

’Sweet Nymph’ är en stor dubbel ”maffig” rosa amaryllis. Den var jättevacker men kom bara med en enda stängel. Löken är dock fortfarande fast och fin och har kanske mer att ge lite senare i vår. Om den ser frisk och fin ut i övrigt kommer jag nog att pröva att spara den. 

’Ernst’

’Ernst’ är en liten amaryllis med små, dubbla blommor, vita med röda ränder. Tycker om dom som är små. Dock tyckte jag inte blommorna utvecklades så bra så jag tror inte jag kommer att spara den. 

’Danu’

En vacker lite mörkare röd som kom med flera blomstänglar. Sparas ej!

’Cocktail’

En röd och vit som liknar ’Minerva’. Verkar finnas många rödvita i handeln så den kommer jag inte att spara.

’Tosca’

Tosca är en fin amaryllis som inte blir så hög. Den har haft fyra blomstänglar och alla blommor har utvecklats väldigt fint. Den har en lite ovanlig färg. Svår att beskriva men bilderna stämmer faktiskt väldigt väl ihop med verkligheten. Ställde amaryllisen bredvid datorn för att kolla. Den kommer jag definitivt att spara. 

Slutsummering:

Trots att jag inte hade planerat att spara mina amaryllisar så blev resultatet så pass bra att jag kommer att försöka i år också. Jag är ju ingen expert så jag prövar mig fram. 

Dom jag kommer att spara är Picasso, Amorice, Tosca och Sweet Nymph. Fler får inte plats i kylskåpet 😉

Jag planerar att göra ungefär som jag gjorde förra året. Jag ska dock försöka ge dom lite längre vila än 6 veckor, kanske 8 veckor. Det betyder att jag kommer att lägga dom kallt redan i mitten av september. Om dom inte kommer att blomma till jul spelar ingen roll, det är ju heller inga ”julröda” amaryllisar så dom passar precis lika bra att njuta av i januari/februari. 

Ett långt inlägg blev det men väldigt bra att ha som ”kom-ihåg-inlägg” till mig själv. Om någon annan av er har några råd och tips så får ni gärna skriva dom i en kommentar. Jag är ju som sagt nybörjare och prövar mig fram. 

Det har hunnit bli den 1 februari. Som avslutning kommer en helt nytagen bild på ‘Minerva’ som nu öppnat sig än mer. Tog den för bara 10 minuter sedan 🙂

Önskar er alla en fin inledning på februari!

Detta inlägg publicerades i Amaryllis. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till Så gick det med amaryllisarna …

  1. Härligt, Härligt, amarylliskt Härligt. Du har gröna fingrar och en blomstersjäl. Grattis till alla dina på nyttfödda. Finfint inlägg

  2. Marit skriver:

    Oversomre var et nytt ord for meg, men det passer jo perfekt 🙂
    Så mange fine amaryllis du har oversomret, og hvilket flott resultat du har fått! Jeg får ikke amaryllis til. Jeg plantet mange i november, og de har ennå ikke blomstret. De har stått i samme rom som alle mine camellia, og det har nok vært for kaldt for de. Jeg så i går knopper på to av de, og kanskje de blomstrer til påske 🙂
    Det får være det samme bare de vil blomstre en gang. Du er blitt en mester i å få de i blomst igjen, og du har så mange vakre farger og mønstre på dine. Nydelige bilder som alltid!

    Ønsker deg en fin torsdag!
    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja nu fick du lära dig ett nytt ord Marit 🙂 Många av amaryllisarna vi köper kommer ju från Sydafrika och där har dom ju sommar när vi har vinter så översomra tyckte jag passade bra.

      Jag tror att du måste ta upp dom i huset för att dom ska komma till och blomma. Jag brukar styra blomningen med dom jag köper i blomsteraffären i mitten av november genom att först ställa dom i uterummet där det är ca 7 grader. Så tar jag in dom en och en beroende på när jag vill att dom ska blomma, till advent eller till jul. Men för att komma igång så måste dom få lite värme och en skvätt vatten. Jag glömde en i uterummet och tog inte in den förrän i januari. Den blev inte alls bra, det har ju varit väldigt kallt därute. Blommorna blev ynkliga och en ny knopp som varit på väg står bara still. Men jag hoppas att dina tar sig och att du får blomning till påsk. Du har ju inte så kallt som jag har det i uterummet så det kommer nog gå bra … det tar nog bara lite tid.

      Önskar dig en fin fredag!
      Kram Anita

      • Marit skriver:

        Ja, jeg må nok ta de som viser knopper nå opp i stuen, så de får det litt varmere. Det er det samme for meg når de blomstrer, bare de gjør det.
        De vil nok helt sikkert blomstre før eller senere 🙂

  3. Storasyster skriver:

    Kära hjärtesyster
    Så vackra amaryllisarna ändå blev! Jag har inte haft någon amaryllis den här säsongen. Det blev liksom inte av.
    I morgon blir det prat på eftermiddagen. Jag ska på möte i Allhuset och är inte hemma när vi brukar prata. Tror jag redan förvarnat om det. Men jag längtar efter att prata med dig käraste hjärtesyster. Vi hörs! Hoppas jag inte är så klantig och klickar på något nu så jag ser alla svar du får och ger. 😂 Bamsekramar från Storasyster 💖💖💖

    • Anita skriver:

      Ja dom blev verkligen jättefina och jag är så glad för dom!
      Jodå, du förvarnade redan förra veckan så jag har koll 🙂 Hoppas det blir ett bra möte. Och du … ta det försiktigt för det är fortfarande jättehalt. Nu är det dessutom 4 minusgrader här så nu har det frusit på igen.
      Vi hörs i eftermiddag!

      Kram ❤ ❤ ❤

  4. Så fina alla är – fast min favorit är Tosca eftersom den inte blev så hög och hade en fantastisk färg! Själv hade jag bara en röd i år, men den ska jag försöka spara och få att blomma igen.
    KRAM-Susie

    • Anita skriver:

      Javisst blev dom fina. Tosca var en trevlig ny bekantskap och väldigt praktisk då den inte blir så hög. Rikligt med blommor också, frisk och fin. Den ska sparas och så hoppas jag att den kommer nästa år igen. Håller tummarna att det går bra med din röda.

      Kram Anita

  5. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm skriver:

    Så vackra de blev och så smart att kunna lägga dem i grönsakslådan. Jag kastade de båda jag hade men nästa år kanske jag ska spara någon. Toscana var riktigt vacker. När jag var ung nybyggare på 80-talet var allt skoj och vi unga kvinnor skulle spara amaryllisar. Det som hände var att hos min grannfru kom en stor röd blommande amaryllis upp mellan spenat och morotsblast i köksträdgården!!!

    • Anita skriver:

      Ja, jag är jätteglad över resultatet. Grönsakslådan kan man ha till mycket 🙂 Jag har alltid kastat mina förut också då jag inte trott att jag skulle kunna få dom att blomma igen under vintern.
      Skrattar gott åt din grannfru som fick en röd amaryllis mellan spenat och morotsblast. Men den lyste säkert upp där den stod 🙂

  6. Znogge skriver:

    Stort tack för detta mycket intressanta inlägg och din tydliga förklaring om hur du gjorde. Det verkar inte vara rena raketvetenskapen alls faktiskt när man får det pedagogiskt förklarat för sig. Slut resultatet blev dessutom fantastiskt bra vilket dina vackra bilder visar. Jag har själv fyra amaryllisar kvar som fortfarande blommar så nu blev jag lite sugen på att prova att övervintra dem till nästa år. Det finns ledig plats i fönstret i gästrummet så där skulle de kunna stå. Så smart att använda matavfallspåsarna och förvara lökarna i grönsaksfacket.

    Önskar en fortsatt fin torsdag!

    Kram

    • Anita skriver:

      Ja, jag är väldigt nöjd med slutresultatet 🙂 Oj, har du forfarande fyra som blommar! Då är det ju idealiskt att testa med dom. Man blir lite trött på dom när dom börjar vissna och se lite tråkiga ut men kan man ställa dom i ett fönster där dom inte stör så mycket så går det ju bra. Vet egentligen inte hur kallt dom behöver ha det under vilan men grönsaksfacket var en väldigt bra plats visade det sig. Och avfallspåsarna är bra för dom är så pass kraftiga och håller undan eventuell fukt. Nu vet jag ju inte om ni har avfallspåsar i papp men annars borde det fungera med tidningspapper också.

      Kram och fin fredag!

      • Znogge skriver:

        Jag har två djupt röda som fortfarande blommar och båda kan bli aktuella att spara. Även två vita blommar. Sedan köpte jag julröda med dubbla blommor men dem blev jag besviken på. Blommande inte alls med så vackra blommor så inga fler sådana här. Tyvärr hade vår stora växthusbutik inget imponerande urval så i år får jag leta i andra butiker.

        Vi har avfallspåsar i pappa så det löser sig. Överväger att testa,

        Kram och god fredag!

  7. Ulla skriver:

    Tack Anita för detta superfina och informativa inlägg! Nu blev jag riktigt sugen på att skaffa lite ovanligare amaryllis sorter. Tosca t. ex, vilken härlig färg på den. Underbara de andra också.
    Kram och ha fin helg!

    • Anita skriver:

      Var så god Ulla 🙂 Ja, det var riktigt roligt att det lyckades och nästa år ska jag nog investera i några riktigt fina som jag kan spara. Vi har ju Rosendals trädgård i Stockholm där dom säljer fina amaryllisar i november. Det får nog bli ett besök där kombinerat med fika 🙂 Tosca var en mycket positiv överraskning.

      Kram och fin helg till dig också!

  8. Väldigt vackert. Och ett informativt inlägg. Har en del att lära.
    Kan inte många namn, men verkar att en a amaryllisarna från 2022, hette Picasso. Och var jättefin. Ställde ner den krukan i pannrummet. Som numera huserar en stor apparat som sköter jordvärmen. Ett fräsch rum.
    I början av hösten blommade Picasso! Det var en ren tillfällighet att jag var inne i rummet och såg den stora knoppen.
    Nu står julens amaryllisar samt Picasso i pannrummet. Får kolla till löken lite då och då, och se om den överlever tills nästa juletid.
    Tack för informationen! Kram

    • Anita skriver:

      Tack Anna-Lena!
      Det var ju bara en ren slump att jag sparade mina och att jag lyckades. Picasso är en stor favorit som jag har köpt varje år. Den här julen sålde dom inga så då var jag extra glad att jag hade sparat min från förra julen.
      Din Picasso måste ha trivts bra nere i pannrummet då den blommade i början av hösten. Hoppas du lyckas. Lite vatten och gödning borde kunna göra så att lökarna ”bygger på” igen.

      Kram

  9. ibod11 - Ingrid skriver:

    Vilket lyckat resultat det blev och vad fint det måste kännas när du lyckades så bra 😀 Fantastiskt vackra blommor och det är så klart något extra när du själv har drivit fram dem. Jag har inga kunskaper eller råd att dela med mig av så jag kan bara glädjas med dig och njuta av dina fina bilder 😀
    Kram

    • Anita skriver:

      Tack Ingrid!
      Ja, jag är så glad över resultatet. Och lite förvånad att det gick så pass bra. Blommorna är många och jättevackra och står där i fönstret och gläder mig varje dag. Nu ska det bli spännande att se om jag lyckas i år också 🙂

      Kram

  10. Marika skriver:

    Hej Anita!
    Tusen tack för en bra beskrivning, har alltid tyckt att det är tråkigt att inte få njuta av dem igen. Skall se om jag kan prova att följa din instruktion. De är riktigt vackra och din Tosca är ljuvlig. Håller med dig, det r inte viktigt att Amaryllisarna blommar till Jul, de är lika vackra närsomhelst.
    Ha det bra /Kram Marika

    • Anita skriver:

      Hej Marika!
      Tack själv! Hoppas du lyckas att översomra dina också. Ofta är dom ju så fina och det är tråkigt att inte kunna ha dom år efter år. Jag prövar mig ju fram och den här gången gick det bra. Frågan är hur dom kommer att klara den andra översomringen.
      Tosca var en mycket positiv överraskning och den är jag mycket spänd på om jag kan få att blomma igen.
      Och visst är det så … dom behöver inte blomma till jul, det är så välkommet med blomning den här tiden också.

      Ha det bra du också!
      Kram Anita

  11. Märtha skriver:

    Tack! Du vet vad jag kommer att göra… Min syster var en hejare på att få amaryllisarna att blomma om. Hon hade dem ute hela sommaren och kom ihåg att ge dem gödsel i juni. När de vissnat ned satte hon dem helt sonika i köksskåpet där alla vatten- och avloppsrör fanns. När de började visa lite liv körde hon igång dem igen. Jag är inte lika flitig, tyvärr. I våras började en blomma, och en gång fick jag en lämpligt till min födelsedag 4 augusti… I år har vi haft endast två köpta, var lite sena i starten med att köpa lökar. Den ena har just nu sina andra blomning, den andra som redan haft två stänglar öppnar just sin tredje. Vi har isgata på gårdsplanen!

    • Anita skriver:

      Jo då, då vet jag vad du kommer att göra. Tycker det låter som din systers knep verkade väldigt bra. Jag hade ju mina i uterummet och där stortrivdes dom. Viktigt att ge dom gödning också så att löken kan bygga upp sig igen och bilda nya blomanlag.
      Det var ju trevligt av din amaryllis att överraska och blomma på din födelsedag. Amaryllisar är vackra när helst dom blommar men extra välkomna den här tiden när det inte är så mycket annat som blommar.

      Här vaknade jag till 4 minusgrader. Isgata här också på många ställen … Var försiktig när du ger dig ut på gårdsplanen.

  12. Anna i Portugal skriver:

    Vilket fantastiskt roligt projekt! Och så bra det blev. Allt det pysslandet och grejandet gav verkligen resultat. Grattis!

    • Anita skriver:

      Tack Anna! Ja, det var verkligen ett roligt projekt. Det är verkligen roligt att lyckas vid första försöket. Kanske går det sämre i år … eller bättre. Ingen som vet. Men det är ju det som är så spännande med odlandet.

  13. Eva skriver:

    Instämmer med övriga över ditt fantastiska och informativa inlägg. Jag längtar redan till nästa säsong när man kan börja med amaryllisar igen. Det gav mig mycket inspiration. Så otroligt vackra de är.

    • Anita skriver:

      Tack Eva! Ja, jag är väldigt glad över mina amaryllisar och så glad att jag lyckades få dom att blomma om just under vintern när man behöver muntras upp med ljuva blommor. Jag hoppas att få njuta av dom i några veckor ytterligare.

  14. Blomsterbönan skriver:

    Jag brukar slå av jorden och lägga i en nätkasse, sen hänger jag upp i källartaket. Svalt,mörkt och mössen kommer inte åt.

    Salig svärmor ställde upp krukorna på vinden och så fick de vissna ner. Jag skulle gå upp och hämta nåt till henne när hon fyllde 70 år, fjärde juli, och då stod två i full blom. De fick följa med ner och stå på kalasbordet. Alla tyckte det kändes lite crazy mitt i sommaren men det blev dagens samtalsämne.

    • Anita skriver:

      Anade att du skulle ha något tips som kan det där med blommor. Låter ju fantastiskt bra. Vi har ju ingen källare så jag var tvungen att hitta på något annat och då blev grönsakslådan i kylen det som gällde. Det värsta med det är ju att det inte finns så mycket plats. Jag skulle gärna ha enbart amaryllis där men husse tycker att man kanske behöver ha lite grönsaker också … 🙂

      Ha, ha … jag förstår att det blev dagens samtalsämne. Det var ju nästan som att det var meningen att du skulle gå upp på vinden och hämta något så att du fick se dom däruppe i full blom. Och precis på hennes födelsedag.

  15. Hannas krypin skriver:

    Hade ingen aning om att man kan övervintra amaryllisar. Brukar slänga dom när löken gjort sitt. Jaghar dock en hyacint kvar från i julas som jag funderar på att sätta ut. Men vi får se. Har ingen aning om hur man skulle göra isånafall.

    http://hannaskrypin.se

    • Anita skriver:

      Jodå, jag visste att det gick men inte riktigt hur. Men kul att pröva, i synnerhet när resultatet blev lyckat. Jag har också hyacinter som jag tänker plantera ut i vår. Brukar fortsätta vattna dom försiktigt tills bladen vissnat ner (blomstängeln klipper jag av när den är utblommad). När bladen vissnat ner klipper jag ner dom och slutar vattna. När tjälen gått ur jorden planterar jag ut dom i rabatten. Gör likadant med påskliljor. Det brukar fungera. Dom kommer upp nästa vår.

  16. Ann-Louise skriver:

    Vilka otroligt vackra amaryllisar! Tycker det är en så fin blomma men kan inte ha det själv eftersom vi har katt och de är väldigt giftiga för katter. Så passade på att njuta av dina bilder nu istället.

    • Anita skriver:

      Tack Ann-Louise! Visst är amaryllisarna vackra. Men många blommor är ju giftiga för djur och jag vet att katter kan vara sugna att pröva på att tugga på dom så jag förstår att du inte kan ha några hos dig.

  17. Jag är djupt imponerad! Du måste ha väldigt gröna fingrar. Och vilket tålamod att hålla på så. Amaryllis är nog den vackraste blomman jag vet. Din beskrivning av det hela är helt perfekt, nästan som en manual. Jag måste säga att jag blir lite sugen på att testa, men med tanke på min oförmåga att hålla liv i krukväxter så är det nog dömt att misslyckas. Kram

    • Anita skriver:

      Tack Gunnel! Vet inte om jag har så gröna fingrar direkt, det kan ha varit nybörjartur. Men … jag tänker pröva igen och hoppas på att leverera ett resultat om ett år.
      Amaryllis är onekligen en vacker blomma. Varför inte testa. För det kan ju bli så att … plötsligt händer det!

      Kram

  18. Lena i Wales skriver:

    Min amaryllis har precis blommat ut.
    Jag har många gånger haft intentionen att spara lökarna, men så är jag lite slarvig och inget händer.
    Vilket jobb du lagt ner.
    Underbara amaryllisbilder och härlig vinter utanför.
    Måndagskramar!

    • Anita skriver:

      Jag vet hur det är. Har haft amaryllisar varje jul och en bra bit in på nya året länge men aldrig heller sparat dom. Det blev liksom bara en slump som jag sparade dom den här gången. Och nu måste jag ju bara försöka igen 🙂 Så mycket jobb var det egentligen inte. Lite vatten och gödning tillsammans med dom andra krukväxterna och sedan in i kylen innan det var dags för omplantering.
      Tack Lena. Vi har fortfarande massor av snö kvar i trädgården.

      Måndagskramar

  19. Anki skriver:

    Hur kunde jag missa det här? Tack för ett fantastiskt beskrivande och lärande inlägg! Du är verkligen bäst! Underbara blommor och vilken blomsterprakt de bjuder på! Jag har inte haft någon amaryllis på flera år, men nu blev jag sugen … får se om jag köper en till nästa jul och testar med. Svärdottern hade en från julen 2022 som blommade om nu i januari, men hon är lite slarvig med både vatten och näring … och jag vill inte tjata. Hm … kanske kan jag få överta den och se om jag kan göda den lite över sommaren 🙂
    Kram ❤

    • Anita skriver:

      Och jag har missat din kommentar Anki! Amaryllis är ju verkligen en ljuvlig blomma och jag är så glad att jag lyckades i mitt första försök att spara lökarna. Nu har jag valt ut dom jag ska spara det här året och se hur det går. Såg ju bilderna på din svärdotters röda amaryllis som blommade så fint. Mina har nu snart blommat klart och då startar prepareringen inför en ny blomning. Ska bli så roligt och spännande 🙂
      Tack Anki!

      Kram ❤ ❤

  20. Anni skriver:

    Men tack tack tack för ett så bra inlägg! Här ska det minsann bli amaryllisar igen nästa jul. Jag hade en lök från julen 2022 i trädgården, dumpad på marken under mitt planteringsskåp och upptäckte i höstas att den hade en knopp som något djur ätit på. Borde såklart ha tagit hand om den bättre än vad jag gjorde. Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång! 🙂

    • Anita skriver:

      Tack själv 🙂 Jag vet ju det där att bortglömda amaryllisar som ställts ute blommar rätt som det är. Och sommaren är väl egentligen deras riktiga blomningstid. Mina har nu snart blommat klart för den här säsongen och då börjar arbetet med att få dom att blomma till jul. Ska bli så roligt att testa igen 🙂

      Kram

  21. Marit skriver:

    Hei igjen Anita,
    Nå har jeg lest igjennom hele oppskriften din en gang til, og den skal jeg prøve å følge og se om jeg kan få det til en gang.
    Klem, Marit

Lämna en kommentar