Äntligen!

Det är inte alltid lätt att hitta på rubriker men den här kändes självklar. För äntligen har vi kunnat gå promenader vid sjöar igen. Det har varit grymt med is den här vintern och trots långa perioder med mildväder har den tjocka isen stadigt legat kvar. Förstår nu att det tog så lång tid för inlandsisen att försvinna …

Kameran har legat och samlat damm men den 23 februari dammade jag av den och den fick följa med på lunchpromenad vid Eklundsnäsbadet. Mycket vatten och tjälen i jorden gör säkert sitt till att inte vattnet kan sjunka undan. Stora delar av parkeringen var vattenfylld …

… samma sak på land. Stora pölar överallt …

Vatten på isen gav vackra speglingar. Lite mer intressanta i färgskiftningarna än dom man kan se en vindstilla sommardag …

Här vände jag mig om och tog en bild åt andra hållet ,,,

En återhållsam färgskala kan också vara vacker. Ska erkänna att jag är svag för siluetter …

Vi rundade udden och kom till platsen där jag har ett av mina favoritmotiv. Det röda huset som speglar sig i vattnet. Och det finns så mycket annat som speglar sig, vackra trädstammar t.ex …

Lite längre åt höger finns en vassrugge som ofta lyser i solen. Tillsammans med trädstammar, bänken med blå ”fötter” och båtarna på rad fick det bli ytterligare en speglingsbild …

Och det blev den sista bilden från denna lunchpromenad. Nu hamnade vi på den skuggiga delen av gångvägen som bestod av tjock, hal och vattentäckt is. Bara att försöka ta sig fram via gräsruggarna vid sidan av isen. Gräsruggar som stod i vatten. Att ta några bilder från det äventyret var inte att tänka på. Men … om någon vecka så kommer nog även den isen att vara borta. 

På eftermiddagen fick jag se månen ovanför träden och jag tog en bild från köksfönstret …

På eftermiddagen dagen efter, den 24 februari, var himlen vackert orange och jag tog en bild ut mot trädgården, mest för att visa hur mycket snö vi har kvar där. Och det är idag, den 27 februari, fortfarande lika mycket kvar …

Den 25 februari blev det lunchpromenad vid Taxinge. Vi var där den 20 januari också men då hade dom inte röjt gångvägarna så det blev inte mycket till promenad. Men nu var all snö borta och ingen is någonstans … förutom på Mälaren. Jag började med att ta en bild på slottet …

Titta bara här … ingen is och inte en endaste snögnutta i sikte  …

Likt krossat glas låg isflaken inne i viken …

Dramatiska moln, dramatisk is …

Trots isflaken så var det många skridskoåkare ute. Inte lätta att se på den här bilden men dom kommer åkande uppe till höger i bild …

Lite närmare och dessutom inzoomade …

… så skönt att kunna gå på dom välbekanta gångvägarna längs vattnet igen …

Här kände jag mig iakttagen. För visst ser ni väl de två ögonen på trädet …

… stod en stund och tog in känslan av vår i luften …

Även här var det översvämningar. Dom här träden står ofta under vatten och jag anar att det är tjälen som tar emot …

När jag såg bilden ovan kunde jag inte låta bli att leka lite med den. Roterade den och skar ut en bit för att få känslan av en abstrakt målning, målad i tekniken vått i vått …

Tog även en annan bild på speglingar, samma pöl men åt andra hållet. Den bilden lägger jag inte ut i original utan bara den roterade och beskurna …

Nyuppsatta skyltar till olika platser inom Nykvarns kommun. De flesta har vi besökt men Stålbruksparken var en nyhet som vi måste kolla upp …

Det var fart på vattnet på väg ut i Mälaren …

… och naturligtvis kunde jag inte låta bli att rotera bilden och beskära ut en del av den för att få en ny abstrakt ”målning” …

Ytterligare ett välbekant motiv, ångbåtsbryggan …

Vackra mossbelupna stenar och visset fjolårsgräs vid strandkanten …

På väg tillbaka mot slottet …

Den här bilden tog jag på häckarna. De nya grenarna lyste i rött. Det såg nästan ut som om någon målat överdelen på dom med rödfärg …

Orsaken till att vi skulle gå tillbaka till slottet igen stavas Baileysbiskvier. Husse gick in för att köpa dom. Lucy satt och väntade och vek inte med blicken från dörren till slottet förrän han kom ut igen …

Och det fick bli den sista bilden i det här inlägget. Nu hoppas jag att kameran ska få vara framme och följa med ut på promenader igen och resultera i lite fler inlägg än det blivit den sista tiden här. Och som vanligt återstår bara en sak och det är att önska er alla …

En bra fortsättning på veckan! Snart skriver vi 1 mars!

Detta inlägg publicerades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

54 kommentarer till Äntligen!

  1. Marit skriver:

    Ja, endelig kan det se ut som vinteren går mot slutten selv her. Flotte bilder, og jeg ble nesten skremt av bildet med de som står på skøyter midt ute på isen! Jeg forstår ikke at de tør! Det ser ut som de kan falle rett gjennom isen. Jeg ser at det er veldig lite snø der du har tatt bilder. Her melder de om varmere vær fremover, og jeg håper at snøen her kan smelte mer fremover. Men det er mye snø igjen her, så det vil dessverre ta lang tid.
    Vakkert bilde av Lucy!

    Ønsker deg en fin tirsdag.
    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja äntligen … det har känts segt i år, i synnerhet med den envisa halkan. Tack Marit … och även jag får lite rysningar när jag ser skridskoåkarna. Förstår inte att dom törs. Men jag hoppas att dom vet vad dom gör, var på sjön isen är säker.
      Vid Taxinge slott var det ingen snö alls kvar men i vår trädgård ligger det fortfarande massor. Men det tar nog lite på snötäcket varje dag även om det inte syns så mycket. Hoppas ni får en period med varmare väder så att snön kan gå bort även hos dig.
      Tack … hon väntade troget på husset tills han kom tillbaka från slottet igen.

      Önskar dig en fin onsdag!
      Kram Anita

  2. Storasyster skriver:

    Kära hjärtesyster! 💝💝💝
    Tack för vackra promenader genom ditt kameraöga. Jag har inte varit ute så mycket. Det har varit en massa annat🥱och vädret har inte heller lockat.

    Idag har jag frostat av frysen och det gick bra med hjälp av varmt vatten och litet blås med fönen på behörigt avstånd.
    Har ett protokoll att skriva och ett mejlutskick om en medlemsresa till Tallin i juni.
    Diskbänken är full av gammal fryst mat som skanslängas. Tur att jag har mång påsar för matåtervinning. 🤭
    Kanske bäst att jag sätter igång så det blir gjort.
    Hälsa och krama 🫠🫠🫠💖💖💖

    • Anita skriver:

      Hej kära hjärtesyster ❤ Roligt att du ville följa med på våra blöta och ibland fortfarande isiga promenader.

      Så bra att det gick att frosta av frysen trots plusgrader. Hårfönen går att använda till mycket 🙂 Borde nog ta och frosta av vår lillfrys också. Det känns inte som om det var länge sedan jag gjorde det men tiden rinner på likt vattnet när man frostar av frysen. Det är tur att det funkar med matåtervinningspåsarna hos dig nu.
      Hoppas det gick bra med protokollskrivandet och mejlutskicket!
      Hälsningar och kramar är framförda 🙂 ❤

      Kram från oss tre ❤ <3<3

  3. Marika skriver:

    Hej Anita!
    Vilket härligt vårinlägg. Det är alltid lika skönt när snön smälter undan och isiga gator och gångvägar blir bara. Det är säkert härligt att kunna åka skridsko på isen men jag skulle nog vara väldigt försiktig. Speciellt på våren då isen börjat röra på sig. Fina naturbilder som alltid. Och Lucy är så fin.
    Ha det gott /Kram Marika

    • Anita skriver:

      Hej Marika!
      Tack så mycket, javisst kändes det lite som ett vårinlägg även om vintern kommer med bakslag. Har längtat enormt efter att isen skulle smälta så vi kunde börja gå promenader i skogar och vid sjöar igen.
      Jag skulle personligen aldrig våga mig ut på isen. Har en enorm respekt för den men jag hoppas att dom vet vad dom gör. För jag anar att det är en obeskrivligt skön känsla att skrinna fram över isen när himlen speglar sig i den.
      Tack … som matte tycker jag naturligtvis också att Lucy är fin 🙂

      Ha det gott du också!
      Kram Anita

  4. Eva skriver:

    Som jag avundas dig dina fina promenadvägar! Tack än en gång för att vi fick följa med. Otroligt vackra senvinter/förvårbilder. Lucy ser så rar ut.
    Trevlig fortsättning på veckan!

    • Anita skriver:

      Tack Eva, det är så trevligt att du vill följa med på våra promenader. Längtar efter den närmaste tiden nu när det börjar hända saker i naturen. Just nu hör jag fåglarna sjunga trots att morgonmörkret står bastant utanför fönstret.
      Tack … ja Lucy är en snäll och rar hund.
      Trevlig fortsättning på veckan till dig också!

  5. Visst börjar det bli lite ÄNTLIGEN. Här har en del t.o.m. fått snödroppar och vintergäck i trädgårdarna – fast inte vi, tror jag! Har inte varit ute i trädgården och kollat på månader.
    BÄsta bilden som vanligt på Lucy!
    KRAM-Susie

    • Anita skriver:

      Jag vet hur mycket du längtar efter våren så visst är det härligt att kunna utbrista i ett äntligen! Här kommer också rapporter om snödroppar och vintergäck och även krokus men … inte i vår snöfyllda trädgård. Men, då har jag å andra sidan något att se fram emot.
      Och jag visste nog vilken bild du skulle tycka var bäst 😉

      Kram Anita

  6. En väldigt fin promenad fick jag tillsammans med dig. Jag tog de pälsfodrade gummistövlarna på för säkerhets skull och de behövdes minsann. Tjälen håller emot där under skulle jag tro. Så vackra foton du har. Andlöst vackra. Jag har njutit fullt ut av dem med alla speglingar och också dem hur har haft lite extra kul med i dina beskärningar. Tack Anita, det är så fint att få vara med om den där första riktiga vårkänslan som du förmedlar här.
    Ja, den där sötnosen allra sist tar förstås priset igen💗. Hon är ju bara för go…

    • Anita skriver:

      Det var väldigt roligt att du ville följa med på promenaden Karin. Och de pälsfodrade gummistövlarna tror jag blev perfekta. Fortfarande lite kyligt och mycket vatten. Tror också att det är tjälen som håller emot. Det tar nog ett tag innan den släpper för det går ofta ner under nollan på nätterna.
      Tack för fina ord. Älskar själv speglingar och den här tiden blir det väldigt vackra speglingar i isen. Och den där första vårkänslan ger ett så skönt pirr.
      Och inte säger jag emot när du kallar Lucy för sötnos. Hon är verkligen mattes och husses sötnos ❤
      Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

  7. Åsa skriver:

    Visst är det härligt att de isiga vägarna snart är ett minne blott och det åter går att promenera utan risk för ben eller armbrott. Ja, visserligen kan man ramla även under isfria tider, men risken är betydligt mindre. Vi har fortfarande mycket is på vägen utanför stugan, men den försvinner snart hoppas jag.
    Det är alltid lika mysigt att följa med er på era promenader, du fångar naturen så fint genom kameralinsen. Och underbara Lucy!! Häftigt med de ”abstrakta målningarna.

    Kram till er alla tre

    • Anita skriver:

      Hej kära Åsa!
      Javisst är det skönt att isen äntligen håller på att ge med sig. Men på ett ställe låg den kvar vid Eklundsnäs och där var det besvärligt. Idag ska vi försöka oss på att åka till Tveta på lunchen. Där brukar det vara is kvar länge så vi får se hur det går. Hoppas isen utanför stugan går bort snart. Det ska ju bli plusgrader närmaste tiden. Imorse var det visserligen nollgradigt men .. inte minus i varje fall.
      Det är roligt när du vill följa med på promenaderna och det var sååå skönt att få plocka fram kameran igen. Och naturligtvis måste ju Lucy få vara med på bild. Roligt var det också att leka lite med bilderna så dom blev lite abstrakta.
      Ser fram mot den 16:e 🙂

      Kram till er från oss tre ❤ ❤ ❤

  8. Gunilla Ericsson skriver:

    Så skönt att kunna gå er promenadslinga igen! Men så mycket vatten det står ännu! Och vad läskigt att åka skridskor när det börjat töa så här, skulle jag aldrig våga…
    Tänk ändå vad himlen kan ändra sig, fascinerande!
    Ha en skön vecka du med!
    Kram Gunilla

    • Anita skriver:

      Ja, det är så skönt att kunna gå vid de gamla kära gångvägarna vid vatten och i skogar igen. Håller med om att det är otäckt med dom som vågar åka skridskor. Jag skulle aldrig gjort det, i synnerhet inte när isflaken låg och guppade inne i viken.
      Även om himlen den senaste tiden mest varit grå så glimmar den till ibland och visar färg. Härligt!
      En fortsatt skön vecka till dig!

      Kram Anita

  9. ibod11 - Ingrid skriver:

    Efter en lång vila märks det att din kamera var pigg och ville jobba mycket och länge 😀 Massor av vackra bilder. Som du vet gillar jag speglingar och nu har jag tittat och njutit av alla dina olika motiv som speglar sig i is och vatten. Vatten finns det verkligen mycket av och jag tror också att det är tjälen som hindrar vattnet från att sugas upp av marken. Trots allt vatten så hittade ni fina stigar och gångar att promenera på. Dina roterade bilder blev otroligt spännande och jättefina men allra finast är, som vanligt, Lucy. Hon är sååå söt 😀 Snart kommer den första skira grönskan och då blir speglingarna ännu vackrare 😀
    Kram

    • Anita skriver:

      Tack Ingrid! Ja, både kameran och dess ägarinna fick lite vårkänslor. Jag vet att du, precis som jag, tycker om speglingar. Det bästa med vatten på isen är ju att det inte spelar någon roll om det blåser. Det blir spegelblankt och vackra speglingar ändå. Men visst kommer det att bli något alldeles extra när den första lövsprickningen kommer att avspegla sig i vattnet.
      Jag tor också det är tjälen som stoppar vattnet från att rinna ned. Det är nog rätt djup tjäle för vi har haft många nätter och dagar med tvåsiffriga minusgrader den här vintern.
      Lite kul lek med bilderna också och naturligtvis måste Lucy vara med på bild.
      En fortsatt fin vecka till dig!

      Kam

  10. Märtha skriver:

    Så roligt att se lite ”bekanta” vyer igen! Pratade med min systerdotter som bor i Mörtsjönäs och hon försökte locka mig dit med att nämna slott och slottsparker på rimligt avstånd. ”Jo, jag vet hur där ser ut”, svarade jag. ”Jag har sett många bilder!” Just nu är jag febrig och förkyld, men vill verkligen se många av de här platserna ”live”, så få se… Bara det lite grönskar, så…

    • Anita skriver:

      Samma här … riktigt roligt för oss också att få se lite bekanta vyer igen. Och det vore väl roligt om du fick se en del av dom ”live” också. Vet att du har en systerdotter som bor i Mörtsjönäs. Du har nämnt det i någon kommentar förut. Kanske när jag skrev om Nynäs slott.
      Så trist med förkylning. Det verkar varit en eländig vinter för dig. Massor av snö, is och kyla och nu en förkylning. Hoppas att både vintern och förkylningen ger med sig snart.
      Krya nu på dig!

  11. Ulla skriver:

    Ja, äntligen! 😀 Det ordet använde mannen och jag ofta igår. Då kunde vi också äntligen gå en riktig skogspromenad igen! Så väldigt skönt att känna den vårlika skogsluften. Det har varit väldigt halt och besvärligt denna vinter men igår var det en ljuvlig vårkänsla i luften och stigarna var halkfria, men mycket vatten över allt var det ju.
    Dina speglingsbilder är så vackra, som akvareller. Men, det ser farligt ut på isen där skridskoåkarna är. Att de vågade….
    Härligt nu när våren närmar sig!
    Kram

    • Anita skriver:

      Ja, det är ett ord som vi också använt frekvent de sista dagarna. Vet ju att du längtat lika mycket efter skogspromenader och promenader vid vatten som jag gjort. Att andas in skogsluften den här tiden är så härligt … efter den långa vintern. Även om det säkert kommer bakslag så är det bara att njuta när det går.
      Tyckte det var lite roligt att leka lite med speglingsbilderna. Och visst är det otäckt att se folk ute på isen. Är alltid rädd att dom ska gå igenom isen men förhoppningsvis vet dom väl vad dom gör. Men lite obehagligt kändes det allt i och med alla isflak som låg i viken.
      Tack Ulla, nu inväntar vi våren 🙂

      Kram

  12. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm skriver:

    Så härligt att det äntligen känns som om våren snart är på gång även om ni har jättemycket snö kvar på en del kort. Du tar så fina bilder och så kul speglingarna blev som du lekte med. Här har vi också varit ute och ”klafsat” runt i ett naturreservat idag (kommer snart på bloggen), så härligt att t o m kunna gå utan vantar….
    Nu närmar sig mars och det SKA vara en vårmånad!

    • Anita skriver:

      Det känns verkligen som våren är på gång. Men inte i vår trädgård, där ligger alltid massor av snö kvar länge. När andra njuter av de första vårblommorna så får jag vänta. Men å andra sidan så har jag ju mitt kvar.
      Tack … och det var lite roligt att leka lite med bilderna. Speglingar kan ju ge en abstrakt känsla.
      Känner igen det där med att ”klafsa” runt. Det är rejält blött på många ställen. Ser fram mot ert inlägg från naturreservatet.
      Och jag håller med. Mars SKA vara en vårmånad!
      Ha en fortsatt fin vecka!

  13. Kristina Skoglund skriver:

    Vackra vår foton vi har mycket snö kvar men den börjar smälta . Kristina S

    • Anita skriver:

      Tack Kristina.
      Förstår att ni fortfarande har mycket snö kvar men visst är det skönt när den börjar smälta och våren närmar sig!
      Önskar dig en fin dag!

  14. Blomsterbönan skriver:

    Det är bäst att hålla koll på husse när han försvinner på det där viset!

    Jag begriper inte hur de vågade åka skridskor på den spruckna isen

    • Anita skriver:

      Exakt … inte vika med blicken en sekund förrän husse är tillbaka 🙂

      Förmodligen var isen fortfarande hel längre ut men jag säger samma sak. Skulle aldrig gett mig ut.

  15. stefansvardag skriver:

    Isen och snön börjar sakta försvinna och då kommer nästa problem som ett brev på posten, översvämningarna.
    Det tar nog ett tag innan vi kan vandra på Sörmlandsleden eller stigar runt om i skogarna. Det är än så länge alldeles för skitigt och blött, men det är på god väg 🙂

    • Anita skriver:

      Exakt … det är mycket vatten i naturen nu. Men, klafsar hellre runt i vatten än halkar omkring på is. Fast. det får ju var någon måtta förstås. Går bara tjälen ur marken så sjunker förhoppningsvis vattnet undan. Hur som helst … nu går vi mot våren!

  16. Anna i Portugal skriver:

    Så fint att ni kan ge er ut i markerna igen! Förstår längtan varit stor. Så kul du lekt med bilderna och speglingarna, blev väldigt häftiga bilder. Kreativt! Som vanligt är det ditt favoritmotiv som berör mig mest, älskar också det där röda lilla huset. Nu håller jag tummarna för att mars blir en riktig vårmånad för er och att kylgrader håller sig på Nordpolen!

    • Anita skriver:

      Ja, det är så skönt att äntligen kunna gå på promenader i skogar och vid sjöar. Som jag har längtat. Det här är den första vintern vi inte gått på några sådana promenader p.g.a. all is. Men nu så …
      Tyckte det var lite kul att leka med speglingarna och göra om dom till lite mer abstrakta motiv. Det röda huset har jag tagit många bilder på under olika årstider. Älskar det. Det är något visst med små röda hus vid en strand.
      Minusgrader kommer det säkert att bli men jag hoppas att snön håller sig borta nu. Nordpolen låter som en bra plats för den 🙂
      Tack Anna!

  17. Znogge skriver:

    Ja äntligen får man väl säga så kunde ni komma ut på era vanliga promenader i uppskattade omgivningar! Trots allt är det så att man har sina favoritrundor och det var kul att få hänga med på några av era. Vissa av motiven känner jag igen som till exempel den röda stugan.
    Jag ser att det är väldigt mycket vatten hos er också och säkert gör tjälen sitt till. Här är den borta sedan länge så vi får nog skylla på höga grundvattennivåer också.
    Bilderna är jättefina och nog är det något speciellt med speglingar. Dessutom så är det kul att experimentera med bilderna och du lyckades jättebra. Så Lucy där på slutet. Alltid lika fin ❤

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    • Anita skriver:

      Ja, det kändes verkligen som ett stort äntligen! Är man van att vara ute och gå dagligen i skog och mark så blir det jobbigt när det inte går p.g.a. is. Det blir samma gamla motiv men för mig så kära. Det röda huset har jag ju ofta med, det ligger så lägligt för speglingar i vattnet. Har ett annat rött hus också som jag tog bild på igår när vi gick en annan efterlängtad promenad.
      Fortfarande mycket vatten och jag tror att det är tjälen som är boven, det visar sig om några veckor när den släpper. Hos er är det nog som sagt höga grundvattennivåer.
      Tack, det var roligt att experimentera lite med speglingsbilderna. Är ju svag för speglingar.
      Och naturligtvis måste Lucy få vara med ❤ Här satt hon ju också för en gångs skull stilla i och med att hon väntade på husse.

      Ny morgon och snart väntar en skön morgonpromenad. Önskar en fin fredag!

      Kram

      • Znogge skriver:

        Att vänta på husse är viktiga saker 😀

        Önskar en fin fredag och en bra start på den första vårmånaden som bjuder på dimma här.

        Kram

        • Anita skriver:

          Mycket viktigt! Samma väntan idag när husse gick in på affären och handlade några saker till dagens middag.

          Här har vi just promenerat i ett ihållande duggregn. Kollade på SMHI:s radar och de enda moln som fanns i hela Sverige var precis över oss. Vad är oddsen för det? Husse tyckte inte att första vårdagen levererade riktigt som den skulle och jag kunde inte annat än hålla med. Men … vårmånad är det och det är härligt 🙂

          Kram

  18. Hannas krypin skriver:

    Det är verkligen mycket vatten överallt. Hoppas på att det snart sjunker undan så man kan gå torrskodd. Härligt att kunna gå ut på promenader igen.

    http://hannaskrypin.se

    • Anita skriver:

      Ja, det är så skönt att kunna gå promenader igen och så småningom släpper väl isen och vattnet sjunker undan. Som tur är köpte jag nya rejäla gummistövlar i höstas så jag klarar vattnet.

  19. Anna-Lena Larsson skriver:

    Det röda huset gör sig bra på bild, året om. Fantastiskt fotogeniskt. : )
    I övrigt så är det ju egentligen en väldigt färglös tid just nu. Men du har hittat vackerhet ändå. som speglingarna i vattnet. Vandringar vid vatten! De bästa vandringarna.
    Njutningsbart genom din fotolins! Kram

    • Anita skriver:

      Det är något visst med små röda hus, i synnerhet när dom ligger vid vatten. Visst är det färglöst just nu. Försöker leta efter inspiration. Leken med speglingarna var ett försök. Och jag håller med. Vandringar vid vatten är det bästa. Tröttnar aldrig.
      Tack Anna-Lena!

      Kram

  20. Anni skriver:

    Visst är det en annan vinkel på det röda huset än hur du brukar fotografera det? Härlig färg i svensk natur, oavsett årstid.
    Läckert rött var det ju på häcken också. Såg onekligen ut som om någon varit där och målat.
    Dina konstnärliga speglingsbilder är väldigt läckra och lite suggestiva. Kul!
    Och kram!

    • Anita skriver:

      Nja, det är nog samma vinkel. Jag tror du tänker på ett annat rött hus jag brukar fotografera. Kommer bilder på det också snart 🙂 Alla årstider har sin charm och sin speciella färgskala. Häcken var verkligen läcker. Den lyste riktigt i solen. Och roligt var det att leka lite med speglingsbiderna.
      Tack Anni!

      Kram

  21. Lena i Wales skriver:

    Här känns det också vårlikt.

    Det har varit vått i markerna, men tror du har haft det värre än jag har haft det här.

    Jag har skrivit det flera gånger förut, men säjer det igen: Underbara bilder!

    Så vackert vid Taxinge. Bara måste dit när jag är faggorna.

    Jag är snart på väg ut på en resa. Vart får du veta om ett tag.

    Onsdagskramar från Lena

    • Anita skriver:

      Tack Lena!

      Vi var ute och gick på lunchen på ett ställe där det kan vara blött och det var det verkligen. Tar nog ett tag innan det torkar upp. Vi får nog vänta ett par veckor innan vi går just den promenaden igen. Men som tur är finns det ju andra ställen att gå vid.

      Taxinge är värt ett besök, i synnerhet slottscaféet, vet ju att du gillar att fika. Och du är alltså på väg ut på en resa. Det låter väldigt spännande och ska bli roligt att få höra om så småningom.

      Onsdagskramar tillbaka till dig!

  22. Dina naturbilder är som vanligt helt otroligt vackra. Dom gör att min längtan efter att kunna ta några prommisar verkligen väcks till liv, men än så länge grejar jag inte det. Dessutom vill man ju ha en liten hund att gå med och det är inte så ofta nu vi får ha Molton här…

    KRAM-Susie

    • Anita skriver:

      Tack Susie! Jag hoppas att du snart ska kunna gå promenader igen. Förstår att du längtar och att du längtar efter Molton. Hoppas att han kommer att vara hos er lite mer framåt våren sommaren. Förhoppningsvis kommer våren snart så att du kan gå ut i trädgården. Fast imorse vaknade jag till minus 9 grader så nätterna är kalla och vintern försöker hålla sig kvar.

      Kram Anita

  23. En kort men väldigt passande rubrik. Förstår att du längtat. Vem har inte det. För det är det som är det fiffiga med de där bloggarna som har DET. Vi besökare kan njuta från vårt håll. Hm! Kanske inte helt ut. För jag med min fantasi kan inte känna ens doften av de berömda Baileybiskvierna. Aha! Men en sak förstod jag. Jägarna i Jägarskogen som missar sina skott hamnar i Bommersvik. Vem vet. De missar kanske med flit för att de därmed drar en vinstlott.
    Oj med extravatten på de första bilderna. Hur jag än vänder och vrider på det går det inte att inte komma fram till att sista bilden är den allra BÄSTA.
    Kram, Bosse

    • Anita skriver:

      Ja, nu kan jag äntligen bege mig ut i skog och mark igen. Och promenera längs vatten, även om vattnet än så länge är fruset. Baileybiskvierna är favoriter. Doftar inte så mycket men smakar desto bättre. Och den om jägarna i Jägarskogen … den gillade jag. Bommersvik får mig annars att tänka på väg-bom. På vägen in finns en bom som står uppställd och som fälls ner på kvällarna. En midsommarafton var vi där och promenerade. När vi skulle åka hem (mitt på dagen) hade dom fällt ner bommen. Panik uppstod. Jag och Lucy fick vänta vid bilen medan husse jagade efter någon som hade nyckel. Till slut hittade han en som kände till en smitväg. Vi hängde på den bilen och kom hem och fick fira midsommar. Pust, efter det har vi inte varit där. Inte roligt att bli instängd och få sova över i bilen.
      Kan bara hålla med om att den sista bilden i inlägget är den bästa. Men så är jag ju partisk också 🙂 Motivet sover gott i sin korg just nu.

      Kram från en solig fredagseftermiddag!

      • Smaken är betydligt viktigare än utseendet. (När man vet vad som väntar)
        Usch! Du skriver så medryckande att jag ser situationen framför mig. Härligt minne för er. Direkt väckte den gemensamma minnen till liv. Vi hade bilen fullastad när vi körde till skolan där vi jobbade i samma klass. Efter skolslutet tog vi bilen mot Oskarshamn. Tidigt nästa morgon skulle vi ta färjan till Visby. För första gången i mitt liv skulle jag få uppleva Gotland. Vi hade också en stor högtid framför oss. Pingsthelgen. Tanken var att köra in någonstans utanför O. Vi hittade en öde plats. Efter mat och en fällning framåt med baksätet skulle våra ”unga” kroppar kunna stå ut med att sova i bilen. Som tur var noterade S grinden, som jag totalt missat. Vi backade ut en bit och slapp kanske bli instängda.
        Ordet ”smitväg” gillade jag.
        Kram

        • Anita skriver:

          Pust! vilken tur att S såg grinden, annars hade även i fått leta upp en smitväg … eller forcera grinden, så där som dom gör i dom hårdkokta filmerna 😉 Ja tänk när man klarade av att bara fälla säten och sedan sova i bilen.

          Kram

  24. Lollo skriver:

    Så mycket vackra bilder, som vanligt. Och trevligt att ha dem med sig genom din berättelse.
    Speglingarna och leken med att vrida på dem skapade spännande bilder.
    Jag såg ögonen i trädet 😉 Förstår att du kände dig iakttagen.
    Jag håller med, det är verkligen skönt att vintern går mot sitt slut. Förhoppningsvis har den redan gjort det.

    Kramis

    • Anita skriver:

      Tack så mycket! Roligt att du ville följa med. Kul att leka lite med bilderna. Och roligt att även du såg ögonen. Du är den första som kommenterat det. Jag ser ofta figurer i naturen.

      Snön är i varje fall borta men det är inte speciellt varmt ännu. Känns inte riktigt som våren kommit. Var och letade blåsippsknoppar idag men såg inga, bara blad.

      Kram

      • Lollo skriver:

        Jag ser också figurer i naturen. De dyker upp lite överallt 😉
        Nä, våren lär nog dröja lite till. Men det var ju väntat.
        Jag försöker tänka så här ”Det är inte vinter, bara våren som dröjer” 🙂

        Kramis

  25. Har försökt skriva här ett antal gånger tidigare, men det nåt i cybervärlden krånglar så det har inte funkat.

    Idag ska jag på mammografi – uppföljande efter operationen – och hoppas naturligtvis att det inte finns nåt skit…

    KRAM-Susie

Lämna en kommentar