Uppföljning av mitt försök att så clivia

Den här helgen har varit riktigt ruggig. Regn och blåst en masse! Idag skiner solen då och då men gräsmattan ligger under vatten så det går inte att gå på den. Då får man hitta på lite inomhusaktiviteter som att skriva en liten cliviarapport.

Ni som följer min blogg vet att jag har en gul clivia som jag vårdar ömt. I år blommade den i slutet av april …

Den blommade inte lika rikligt som året innan och växte inte längre så mycket. Dessutom började en del blad att gulna. Det berodde troligen på att krukan började bli alldeles för trång. Jag planterade om den i somras och nu ser den ut att må mycket bättre. Den har kommit igång att växa och bladen gulnar inte längre …

Som synes på bilden ovan producerar den frökapslar. Just nu är frökapslarna gröna och omogna. Dom ska bli gula innan man kan skörda dom. Dom mognar i mars/april, I bilden nedan syns frökapslarna i skålen till vänster och till höger har jag öppnat några frökapslar och plockat ut själva fröna som jag tvättat. Varje kapsel innehåller 1 – 2 frön, ibland fler …

Tillbaka till uppföljningen. Den 23 februari 2015 prövade jag att så ett antal frön och skrev om det i detta inlägg. Den 10 maj 2015 var det dags att skola om de små plantorna som nu hade grott. Det skrev jag om i detta inlägg. Nu har det gått drygt två år efter omskolningen och det är dags för en uppföljning.

Så här såg de små plantorna ut den 10 maj 2015 …

Jag hade läst att det var bra att sätta dom i djupa krukor, då behövde man inte plantera om dom förrän efter två år. Jag letade upp så djupa krukor jag kunde och planterade ett frö i varje. Dom såg rätt ynkliga ut till att börja med (bilden är från den 10 maj 2015) …

Jag hade bestämt mig för att behålla tre plantor som jag skulle experimentera lite med. Ett drygt år senare (september 2016) hade dom vuxit så här pass mycket …

Det hade ännu inte gått två år efter omplanteringen men jag började känna de grova rötterna genom två av krukorna, de vänstra i bilden ovan. Jag beslutade därför att plantera om dom två men lät den högra vara kvar i sin kruka (som dessutom var lite större än de andra). Så här såg dom ut efter omplanteringen …

Inte förrän idag, den 9 oktober 2017, bestämde jag mig för att plantera om den tredje. Den hade fått kraftiga och fina rötter och jag luftade och ”rätade ut dom” innan jag planterade om plantan …

Och så här ser de tre plantorna ut idag (den 9 oktober 2017) …

De tre plantorna har jag behandlat lite olika. Alla tre fick stå inomhus första året. I vintras flyttade jag ut två i uterummet (de två till vänster i bild) som håller ca 7 – 10 grader under vinterhalvåret. En har fått tillbringa sommaren utomhus (den till vänster) medan den i mitten fått stå kvar i uterummet. Den tredje (den till höger) står fortfarande i ett fönster inomhus. Tanken är att jag ska se vilken som börjar blomma snabbast. Den som stått i uterummet hela sommaren är den som tagit sig bäst. Den som stått utomhus har knappt vuxit alls. Det förvånar mig för jag trodde den skulle trivas utomhus men den ser ynklig ut. Den som står inomhus ser väldigt fin ut men frågan är ändå om den kommer att blomma då min erfarenhet är att clivia behöver övervintras svalt. Men det återstår att se. Tilläggas kan att moderplantan tillbringar all sin tid i uterummet, året om och den stortrivs ju.

Jag har nu också två ytterligare plantor från i år som jag ska experimentera med. Dom kommer båda att få stå i uterummet från början. Den ena har jag, som jag gjorde med de andra, planterat i en djup rätt stor kruka …

Den andra har jag i en liten kruka …

Tanken är nu att följa de två nya och se om den i den stora krukan växer bättre än den i den lilla. Det borde ju vara så men man vet aldrig.

Nu hoppas jag bara på att någon av de jag sådde 2015 ska blomma nästa år. Om det händer så kommer jag tillbaka med en rapport. Jag tippar på den som står i mitten på bilden där alla tre syns. Får se om jag har rätt. Men att tro att den ska blomma redan nästa år är kanske lite väl optimistiskt. Jag har läst att det tar 5 – 7 år innan dom blommar. Men jag håller tummarna.

Det här inlägget postades i Clivia. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Uppföljning av mitt försök att så clivia

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Hej Anita!

    Så dyktig du er! Jeg har aldri fått frø på mine, men jeg har kjøpt frø fra Kina av variegerte planter. Dvs.at de kan bli variegerte, men ikke alle blir det. Jeg har fire planter som jeg skal sette ned i kjelleren i håp om at det er kjølig nok der til at de vil blomstre.
    Du har virkelig fått frem flotte planter! Håper de alle vil blomstre for deg en vakker dag 🙂
    Det blir spennende å lese om hvem av de som vil blomstre først. Jeg tror nok at den som har stått i uterommet vil ha størst sjanse for det, men det gjenstår å se!

    Ønsker deg en fin uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja just det Marit, du har ju en clivia med variegerade blad. Jag minns att jag sett den och den är verkligen fin. Om du har plats för några plantor i källaren så tror jag att det finns chans att dom kommer att blomma. Men som sagt, det kan ta några år och dina är ju också sådda och kanske inte så gamla ännu. Vi håller tummarna för våra clivior 🙂

      Önskar dig också en fin vecka!

      Kram Anita

      • Luna Ek skriver:

        Clivia gör mig lite nostalgisk då jag tänker på barndomen Då var det nog svalare i finrummen än nu för många rara växter blommade alltid rikligt och den orangefärgade clivian var en favorit. Den jag har nu men köpt har stora frökapslar så kanske jag skulle pröva att så och ställa undan moderplantan svalt i vinter. Inte för jag tror jag klarar det så bra som du, men det kostar inget att testa. Här har varit ok väder men mycket kallare dsgstemperatur än förut. Hösten kommer snabbt efter flera frostnätter och jag röjer undan och städar ute nu. Ha det gott! Kram Luna

        • Anita skriver:

          Ja förr fanns det nog rum som till och med knappt var uppvärmda under vintern. Idealiskt för övervintring av blommor. Och risken för ohyra minskade nog också. Jag tycker absolut att du ska pröva att ställa moderplantan lite svalare i vinter. Då ska du se att du får blommor nästa år också. Och det vore väl roligt att pröva och så också. Det är så roligt att följa fröt när det spricker upp och skickar ut ett litet grönt blad. Det ska bli väldigt intressant att fortsätta följa mina tre som har samma grundförutsättningar. Kommer någon att blomma? Kommer alla att blomma? Det gäller bara att ha tålamod 🙂

          Kram Anita

  2. Linda skriver:

    Men så coolt! Jag är så imponerad. Orange clivia är jag inte alls förtjust i, men dina gula är så vackra! Du har sådant tålamod. Jag är också väldigt imponerad av att bladen på de små groddarna ser så kraftiga ut från början.

    Här är det en strålande höstvacker dag. Hoppas att det fortsätter på det sättet. Det verkar som om det ska bli liiite varmare igen och det vore toppen. Vill gärna få behålla mina dahlior och solrosor månaden ut som ett sista minne av sommaren.

    Solskenskram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Ja jag är väldigt glad över min gula 🙂 Bladen ser ut som de ”riktiga” redan från början. Inte som andra frön som får hjärtblad som ser annorlunda ut först. Det är så härligt när fröt spricker upp och skickar ut ett ”grönt spjut”.

      Vi hade rätt fint väder här igår, lite vandrande moln och några regndroppar ibland men mest sol. Men det blåste fortfarande kallt. Inatt var det nästan noll, +0,8 visade termometern. Jag tror att den till och med kan visa lite varmare än det är så frågan är om det inte varit frost. Jag ser inte hur taken ser ut ännu då det fortfarande är mörkt. Men jag hoppas du klarade dig från frost och får njuta av dina dahlior och solrosor ett tag till.

      Ha en fin dag!
      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Mmm man får ha tålamod 🙂 Som jag lärt mig behöver de gamla sorterna, de som har smala blad, en sval period för att blomma. Det är bara de moderna bredbladiga som blommar oavsett… Så uterummet känns helt rätt. Hoppas en blommar men kanske i tidigaste laget. Otroligt vackra oavsett och kul med dina olika tester.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Exakt, tålamod, tålamod, tålamod. Och nu fick jag lära mig något nytt, att de med smala blad behöver en sval period för att blomma. Ja mina har ju smala blad. Jag drömmer naturligtvis om att uterummet så småningom ska svämma över med gula clivior 🙂 Jag tror också att det är lite väl optimistiskt att tro på blomning redan i vår men … man vet ju aldrig. Oavsett när det blir så kommer jag att skriva ett glatt inlägg om det på bloggen 🙂

      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Intressant att se hur det har gått och dina olika tester. Gillar sådant! 🙂 Hoppas de inte tar alltför många år att blomma för färgen är ju så snygg.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Japp, jag gillar också tester. Och dom här är ju rätt lätta att utföra också. Dom sköter sig rätt bra själva. Och även om det tar tid för de små att komma med sin första blomma så har jag ju alltid moderplantan att njuta av. Den verkar ju trivas igen nu efter omplanteringen. Och visst är färgen snygg 🙂

      Kram Anita

  5. Lena i Wales skriver:

    Vad du kan!!! Jag beundrar din kunskap.
    En fröjd att läsa hur du kämpar med dina växter och jag hoppas verkligen att det kommer att gå fortsatt bra.
    Ha en härlig höstdag, hopps jag utan regn!

    • Anita skriver:

      Tack Lena. Fast egentligen kan jag inte så mycket men jag försöker lära mig genom mina experiment 🙂 Och tålmodig får man vara när man håller på med växter. Jag hoppas också att det kommer att gå bra. Jag vill ju se dom blomma, mina små frösådda clivior.

      Ha det skönt i Spaninen. Här har det varit ett par dagar utan regn 🙂

  6. Oj oj så mycket kunskap om clivior som jag inte hade en aning om. Mycket intressant. i våras vann jag en liten clivia på trädgårdamatörernas lotteri. Det var en av hedersmedlemmarna, en mycket gammal dam, som skänkt den. Jag funderade på varför hon hade satt den lille stackaren i en så stor kruka. Nu förstår jag. Jag förstår också att den gamla damen dragit upp den från frö och att jag nog får vänta på att den ska blomma i några år. Tycker om clivior, men hade, som sagt, ingen kunskap om dem. Efter att ha läst ditt inlägg känner jag vördnad. Din varma milt gula, som jag sett hos dig tidigare men aldrig någon annanstans, är mycket vacker. Det ska bli spännande att få följa hur det går med dina småplantor.

    Ska nog titta efter om min behöver planteras om. Hade ingen aning om att de får såna jätterötter. Spännande!

    Kram och trevlig helg!
    Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Ja jag försöker att bygga upp kunskapen om clivior sakta men säkert. Att experimentera på olika sätt är kul och intressant. Så roligt att du vann en liten clivia. Jag antar att den gamla damen vet en hel del om clivior och det var Intressant att höra att hon satt den i en stor kruka precis som jag läst att man ska göra. Men du får nog som sagt vänta några år på att den ska blomma och jag tror nog inte att du behöver plantera om den ännu, du kan nog vänta till i vår eller kanske till och med året efter, det beror ju på hur stor krukan är. Lycka till med din lilla clivia.

      Önskar dig en skön vecka!

      Kram Anita

      • Jo, jag har tittat på den, och krukan är så stor att jag lugnt vänta med att plantera om den. Den gamla damen är runt de 90. Väldigt söt och rar men också mycket kunnig. Att den kommer från henne ger den lilla clivian ett extra värde så den ska omhuldas.
        Kram Anna-Karin

  7. Anni skriver:

    Vilket spännande inlägg! Din gula mönjelilja är verkligen något helt annat än min brandgula och jag förstår av kommentarerna här att den behöver skötas annorlunda än min.
    Tänk, jag som klipper bort fröställningarna för att de inte ska ta kraft från moderplantan. Jag vet att jag t o m klippt bort dem på våren när de bytt färg! Och då ska du veta att ”moderplantan” är fem-sex stycken som står väldigt trångt i en kruka. Jag kan inte minnas när jag planterade om dem, det är säkert tjugo år sedan …
    På sommaren står krukan ute och eftersom det inte är hål i botten får jag ibland lägga den ned så att överskottsvattnet rinner ur. På vintern står den på glasverandan som är bara någon grad under normal rumstemperatur och får knappt något vatten. Det jag lärt mig är att om den vattnas för tidigt slår blommorna ut redan nere i rosetten, vill man ha långa blomskaft ska man inte vattna för tidigt.
    Intressant är också att mina föräldrar har moderplantan till mina plantor och pappa har envist planterat om och delat på dem, plus att han vattnar dem året om. Vi gör alltså totalt olika!
    Jag ser fram emot fortsättningen av din följetong!

    • Anita skriver:

      Men så roligt Anni, det var väldigt intressant läsning om din clivia eller mönjelilja. Trevligt att du använder det svenska namnet mönjelilja Det används ju inte så ofta längre vilket är synd. Jag slarvar ju själv och säger clivia då det är det namnet man mest hör nu för tiden.

      Jag har alltid också klippt bort fröställningarna förut för jag har läst att dom tar kraft från moderplantan. Men så lät jag dom sitta kvar år 2015 och då fick jag sju kraftiga blomstänglar så då anar jag att det kanske inte är så farligt att ha dom kvar ändå.

      Jag har ju inte heller planterat om min på många år men i år började den som sagt se lite hängig ut så då provade jag med omplantering till större kruka och då satte den fart så den verkade gilla det i varje fall. Jag har nog 6 -7 kanske till och med 8 plantor i min kruka och nu kommer det inte att bli någon mer omplantering de närmaste åren. Roligt att läsa om hur olika ni behandlar era mönjeliljor, du och din pappa. Och att dom blommar oavsett. Det måste vara en fantastiskt blomvillig sort. Och det var också intressant att läsa att det går så bra att övervintra dom på verandan som bara håller någon grad under rumstemperatur. Då behöver alltså inte din någon jättesval övervintringsplats. Min står ju i 7 – 10 grader under vintern och det verkar den trivas med. Och de andra experimenterar jag ju med i olika temperaturer.

      Och fortsättning följer på min följetong … 🙂

Kommentera

