Årskrönika 2015

Tänk, jag tycker inte det var länge sedan jag satt här och skrev nyårskrönika och plötsligt är det dags igen. Ett nytt år närmar sig med stormsteg men innan tiden är kommen för att kliva in i 2016 så är det dags för den traditionella vandringen genom året som snart är tillända.

Då det här är en trädgårdsblogg kommer årsvandringen till stor del att kantas av blommor och grönska. Lite som att vandra genom en blomsterallé med tolv stopp, ett för varje månad. Och det första stoppet blir som sig bör …

J A N U A R I

Året började med milda temperaturer. Den 2 januari tog jag denna bild på min termometer. Den visade på plus 9 grader!

20150102_Termometer

. . .

Den 10 januari började lite rött att anas i en av kamelians knoppar och jag blev så inspirerad att jag skrev en hyllning till kamelian med massor av kameliabilder. Inlägget går att läsa H Ä R.

. . .

Det hade varit en snöfattig vinter men den 12 januari började snöflingor falla …
20150112_Snow

. . .

Jag kurade inomhus och planerade årets växtsäsong. Om det skrev jag i inlägget 2015 års trädgårdsplaner.

Och även om det var vinter så fanns det färg i naturen. Den 23 januari antog himlen en vacker nyans och i ett av träden satt en gulsparv och lyste upp tillvaron med sin gulgröna fjäderdräkt …
20150123_RosaHimmelGulsparv

. . .

I slutet av januari kretsar mycket kring fröer på olika sätt. Dels är det frösådder inomhus inför sommarens växtsäsong, dels är det påfyllning av frö i fågelautomaterna.

Glädjen är alltid stor när de första chilisådderna börjar spira …
20150128_Chiligroddar

. . .

Och i slutet av januari var det dags för den årliga fågelräkningen i ”Vinterfåglar inpå knuten”. Vinnare totalt blev (som vanligt) talgoxen men hos mig blev det en något oväntad vinnare då en flock av sidensvansar kom på besök och sopade banan med alla andra arter …
20150125_Sidensvansar

Om dessa fröeteelser … förlåt företeelser😉 skrev jag i inlägget F som i fröer och fågelräkning.

Och med vinterfåglar flygande runt knuten gick januari mot sitt slut och årets kortaste månad gjorde entré …

F E B R U A R I

Januari var avklarad och i februari började det märkas att dagsljuset dröjde kvar lite längre för var dag som gick. Vid mina rundor runt frösådderna började jag ana lite bevingade rörelser i ögonvrån. Jag visste vad det innebar, det var sorgmyggorna som börjat sin årliga attack.
20150204_Sorgmyggor

Sorgmyggor och dess bekämpning skrev jag om i Kampen mot sorgmyggorna.

. . .

Ute låg snön vit. Nätterna var kalla och på dagarna sken solen. Varje morgon var det fantastisk rimfrost en kort stund, innan solen kom och smälte bort beklädnaden på grenar och de fjolårslöv som ännu inte släppt taget. Jag skyndade mig ut med kameran den 11 februari för att fånga rimfrostmagin. Det blev ett antal bilder i inlägget Vinterpoesi och bilden nedan är hämtad från det inlägget …

. . .

Den 15 februari konstaterade jag att vi hade ett rikt djurliv i trädgården. Det skrev jag om i inlägget Det sjuder av liv.

I det inlägget skrev jag om den ljusa kaninen. Den som hade en päls med samma färg som en gul golden retriever. Den som jag var arg på för den kom och åt av mina växer. Den som jag förgäves försökt stänga ute i flera år. Den som tyckte att den bodde hos oss. Den som hade funnits hos oss sedan den var en liten unge. Den som ibland tog med sig ett par kompisar in för att visa ”matställena”. Den som jag var arg på men som ändå nästlat sig in i en liten vrå i mitt hjärta precis på samma sätt som den nästlat sig in i trädgården. Den som jag kom på mig själv med att undra var den tagit vägen när den var borta några dagar. Den som alltid kom tillbaka …

Dagarna gick men ingen kanin med päls som en golden retriever syntes längre till. Vad som hänt den vet jag inte. Kanske blev den överkörd, kanske blev den ett byte för räven. Det här var den sista bilden jag tog av den och den får bli en liten minnesbild över kaninen som jag var så arg på men som ändå fick en liten, liten plats i mitt hjärta.
20150126_Kanin

. . .

Den 18 februari drog milda luftströmmar in och gjorde att snön rasade från taken med en rasande fart. Den här dagen slog också min första kameliablomma ut. Om detta skrev jag i inlägget Plus 9, glödande himmel och blommande kamelia.

Den 20 februari skrev jag en hyllning till den gröna färgen i inlägget Fyra nyanser av grönt.

Den 23 februari prövade jag att så frön från min gula clivia och hur det gick till berättar jag mer om under mars.

Så mycket mer hände inte i februari. Det var bara att konstatera att årets kortaste månad var slut och stafettpinnen överlämnad till en månad med hela 31 dagar …

M A R S

I början av mars spirade frösådderna och båda brickorna i växtpyramiden var fyllda.
20150302_Vaxtrummet

. . .

I uterummet hade nu även min ljusrosa kamelia börjat blomma …
20150306_RosaKamelia01

. . .

Den 8 mars var jag på promenad med våren. Det skrev jag om i inlägget En välkommen gäst. Då såg jag också vårens första fjäril …
20150308_Spring07

. . .

Den 15 mars köpte vi sättpotatis (Cherie) på Granngården. Dom fick stå i matkällaren i väntan på att det skulle bli lite varmare i uterummet.

Den 20 mars var det solförmörkelse. Det skrev jag om i detta inlägg. Och även om det mest var mulet så kunde jag ändå skönja förmörkelsen …
20150320_Solformorkelse03

. . .

Den 21 mars kom ett bakslag på våren och jag vaknade till en vit värld …
20150321_Snow01

. . .

Som jag nämnde under februari så prövade jag den 23 februari att så clivia. Den 22 mars hade tre av dom grott och hur sådden gick till skrev jag om i inlägget Jag har prövat att så clivia.

Den 24 mars började det bli trångt bland alla frösådder och jag skulle därför skriva ett inlägg om ”Platsbrist”. Men jag stavade fel och när jag ändrade så stavade jag fel igen. Det resulterade i ett inlägg med den smått galna titeln Plastbrits med platsbrist men inte plastbrist. Försök säg den meningen snabbt om ni kan. De ”sex laxarna i laxasken” och de ”sju sjösjuka sjömännen” kan slänga sig i väggen. Det är ju hur lätt som helst att rabbla dom ramsorna jämfört med plastbristen … eller var det platsbritsen … hm …

Efter den tungvrickningen var det dags för min första trädgårdsmässa för året, Nordiska Trädgårdar. Den 26 mars hängde jag på låset och jag skrev om besöket och visade bilder i inlägget Nordiska trädgårdar 2015.

Och med denna fantastiska solskensbukett som jag fick av en mycket kär vän …
20150330_Blomsterbukett

… stängde jag dörren till månad nummer 3 och öppnade dörren till nummer 4 …

A P R I L

Den 3 april, långfredagen, gick en dröm i uppfyllelse. Då fick jag se klosterliljorna i Vadstena blomma.
20150403_Klosterliljor04

Mer bilder från klosterliljornas blomning och Vadstena finns i inlägget Solsken över klosterliljorna i Vadstena.

. . .

Den 2 april fick potatisen flytta ut i uterummet i äggkartonger och den 9 april såg dom ut så här, små fina groddar hade dom fått …
20150409_Potatis

. . .

Och förutom potatis var nu uterummet belamrat med frösådder …
20150409_Frosadder

. . .

Och även ute började det hända saker. Snökrokusen blommade …
20150410_Snokrokus

. . .

Och till min stora glädje kom svavelpionen upp, trots att den fått ett kraftigt svampangrepp året innan av bladmögel …
20150415_Svavelpion

. . .

Den 24 – 26 april var det trädgårdmässa i Kista. Jag var där den 24:e men tog inga bilder. Men jag köpte i varje fall det röda löjtnantshjärtat ‘Valentine’ som jag önskat mig länge.

Den 26 april åkte jag på bussresa till Holland. Vi åkte en tur på kanalerna i Amsterdam …
20150428_HollandKanal

… och vi shoppade (ville man ha lökar och träskor var det här rätt plats) …
20150428_HollandBulbs

Men naturligtvis var det egentliga målet för resan Keukenhof. Jag visste att det skulle vara storslaget men inte så storslaget som det var. Vilka enorma planteringar! Vilka kompositioner.
20150429_01_KeukenhofClose02

20150429_01_Keukenhof01

Fler bilder från denna vackra park kan ni se i inlägget Ett bildsvep från Keukenhof.

Och med dessa fantastiska planteringar på näthinnan sa jag farväl till april och gick vidare mot den sköna, gröna månaden …

M A J

Min gula clivia hade alltid blommat med två stänglar. Det här var året då det rekordet slogs med råge. Sju stänglar blev det och så här fin var den den 3 maj.
20150503_CliviaModerplanta

Och för att fortsätta med clivia, nu var det dags att skola om de små plantorna från fröna som jag sådde den 23 februari. Om det skrev jag i inlägget Nu har jag skolat om de små cliviaplantorna.

. . .

Redan i början av april hade jag försått ruccola och sallad. Jag hade sådden i matkällaren där det är svalt och den grodde fint. Den 5 maj planterade jag ut dom små plantorna. Dom såg inte mycket ut för världen just då men dom tog sig väldigt fint och gav mycket skörd. Det fungerade så bra att jag kommer att göra likadant nästa år.
20150505_Sallad

. . .

Den 11 maj plockade jag nässlor. Inte så många men det blev ändå en väldigt god vårsoppa.
20150511_Nasselsoppa

. . .

För övrigt så var detta regnets tid och då jorden var mättad efter vintern blev vattnet stående i dikena runt rabatterna. Det här var en vanlig syn i maj och även i juni och juli …
20150514_Vatten

. . .

Någon form av kål brukar jag odla varje år. I år blev det broccoli. För att lura kålfjärilen så byggde jag ett litet hus av kompostgaller och fiberväv med en lucka där jag kunde öppna och vattna. Det lilla huset var så pass stort att jag hade kvar det under nästan hela säsongen. Och det fungerade hur bra som helst. Inga angrepp alls.
20150526_Fibervhus

. . .

Och svavelpionen (som blivit så svårt angripen av bladmögel 2014) blommade med sina ljust, ljust gula blommor. Lite bladmögel fick den i år också, men inte alls lika mycket. Nu hoppas jag på en svavelgul blomning år 2016 också, för det här är en favorit hos mig …
20150526_Svavelpion

. . .

Och även om det inte gick att tillbringa så mycket tid i trädgården p g a vattnet så njöt jag ändå av den där speciella vårgrönskan och den tidiga blomningen som är så vacker, just i månaden maj.
20150524_TidigVar

Och med ögonen fulla av vårgrönska lämnade jag maj bakom mig och steg in i midsommarmånaden …

J U N I

Juni … sommar, sol, värme, bad! Ja tänk om jag hade fått beskriva vår ljusa midsommarmånad på det viset i min årsberättelse. Men icke! Det här årets juni var något av det blötaste och kallaste jag upplevt på länge. Med undantag för några få dagar var låga temperaturer och slagregn det jag minns mest. Men jag försökte vara positiv och tro på sommaren och det skrev jag också om i mitt inlägg Jag tror på sommaren.

Tomaterna stod under den första halvan av juni under fiberväv och såg väldigt ynkliga ut. Och trots att vädret blev bättre längre framåt sommaren så hämtade dom sig aldrig riktigt.
20150614_Tomater

. . .

Juni var också månaden då jag var ute och grävde en ny rabatt och halkade i leran. Det resulterade i ett ont knä som förstörde resten av säsongens trädgårdsarbete. Men den grävda rabatten, som jag fyllde med solbrudar och rudbeckia blev mycket lyckad. Mer om den under augusti.

Men fanns det inga höjdpunkter under juni då? Jodå, faktiskt en hel del upptäckte jag när jag började titta bland mina bilder. Här är några …

På en trädgårdsresa i England (jag tror det var 2004) köpte jag i en privatträdgård ett litet, litet skott av en gul trädpion. ”Moderplantan” var verkligen ett träd. Skottet planterade jag när jag kom hem. Det har överlevt varje år men aldrig givit några blommor. Orsaken har varit att en stor del av stammarna frusit under vintrarna. Men den har ändå varit dekorativ med sina stora flikiga blad så den har alltid haft en plats i trädgården. Men det här året hände det! Stammarna gav flera gröna skott och plötsligt dök det upp knoppar. Tyvärr blommade den under de värsta slagregnen och slogs sönder så jag hade problem att fotografera den. Men en bild fick jag i varje fall så den bilden lägger jag ut. För vem vet. Den kanske aldrig mer kommer att blomma … eller också kommer den att blomma varje år.
20150617_YellowTreePiony

. . .

Och då trädgården nästan legat under vatten skulle man ju kunna tro att växtligheten skulle ta skada. Men naturen är fantastisk. Det upptäckte jag när jag en dag efter ett av regnen stod och tittade ut över den frodiga grönskan.
20150614_GreenGarden

. . .

En annan höjdpunkt var broccolin och rädisorna som stortrivdes i mitt fibervävshus. Och inte ett enda skadedjur i sikte …
20150622_BroccoliRadisor

. . .

Och även om jag knappt minns att vi satt ute i juni så finns det bildbevis. Den här bilden är från den 25 juni. Dynorna ligger utlagda och grillen står redo. Och honungsrosen bildar en grön portal …
20150625_Grill

. . .

I slutet av juni blommade min ros Aïcha som aldrig förr …
20150627_Aicha

Junis ljusa nätter var tillända och vi gick in i högsommaren … vi gick in i …

J U L I

Juli började med skön sommarvärme. Honungsrosen Lykkefund blommade i sin fulla prakt i rosportalen tillsammans med de första blommorna av rosen New Dawn och klematis Södertälje.
20150707_Lykkefund

. . .

Men vädret försämrades igen, både temperatur och regn föll innan juli nådde sin 10:e dag. Pionerna hade precis börjat slå ut och för att kunna njuta av dom tog jag in en bukett. I buketten hamnade också några daggkåpor som hade samma färg som den hiskligt gröna vas jag hittade längst in i ett skåp och som nu äntligen fick komma till sin rätt.
20150710_Pionbukettigronvas

. . .

En annan blomma denna månad var en ljuvlig liten hundflicka vi fick förmånen att vara hundvakt åt. Hon älskade soffan i uterummet och vi lät henne ligga där. För vem kan motstå en sådan blick …
20150709_Hund

. . .

Då jag värnar om våra pollinerare skrev jag den 13 juli, efter att ha läst en artikel på SVT, inlägget Mer rödklöver åt humlorna.
20150713_Rodklover08

. . .

Det här året tog jag bort många av mina rabattrosor då dom blivit sämre för varje år som gått. Men en ros som verkar trivas och som får vara kvar är min enda Austinros, ‘William Morris’. I år blommande den enormt mycket och jag hoppas den återkommer 2016.
20150712_WilliamMorris

. . .

Allt regnande den här sommaren medförde en totalinvasion av mördarsniglar. Jag gick ut ca 10 minuter varje morgon innan frukost och plockade ca 100 varje gång. Deras framfart syntes på bland annat hostan.
20150724_Snigelsommar

. . .

Och i juli dök också en annan nattlig inkräktare upp. Han åt upp knopparna på mina flox och nattljus. En chock blev det när jag kom ut på min ”före-frukost-runda” och upptäckte stumparna. Trodde att det var kört men … fortsättning följer senare i årsberättelsen.
20150724_AvbitnaNattljus

. . .

Men en sak kunde jag konstatera. Det här året var ett rekordår för chili. Jag har aldrig haft så mycket chili.
20150730_Chili

Och juli gick mot sitt slut. Men inte sommaren. För nu var den verkligen på gång. Den riktiga sommarmånaden blev …

A U G U S T I

I augusti kom alltså sommaren på allvar …
20150807_Segel

Det var rena ketchupeffekten. Varmt och torrt. Nu fick vattenslangen som stått undanställd tas fram igen.

Nu var det skördetider och för första gången hade jag odlat och lagt in Västeråsgurka. Den blev delikat. Nästa år blir det en hel pallkrage med inläggningsgurka. I år fick den samsas med en squashplanta som hade tendensen att ta över. Squash ska jag ha nästa år också men i en egen pallkrage.
20150808_Gurkburk

. . .

I augusti kom också fjärilarna. Efter några mycket fjärilsfattiga år så var dom mer än välkomna. Jag skrev om dom i inlägget Bevingade augusti och det är från det inlägget bilden nedan är hämtad.
20150824_BevingadeAugusti09

Fjärilen sitter på en av solhattarna (‘Magnus’) och på bilden syns även en del av gräset ekorrkorn och en slöjsilja i oskärpa. Sommaren hade ju tills nu varit väldigt regnig vilket egentligen inte alls passat mitt lilla projekt denna sommar, min prärie. Men nu var det varmt och torrt och prärien stod i sin fullaste prakt, älskad av fjärilarna.

Jag skrev och berättade om den i inlägget Så var planen – så blev verklighetens ”prärie”. Visserligen skrev jag inlägget i september men jag länkar till det här då det var i augusti jag och fjärilarna njöt som mest av den. Bilden nedan är hämtad från inlägget.
201508_Magnusrabatten31

. . .

I juni hade jag ju grävt en rabatt och halkat i leran och skadat knät. I rabatten hade jag satt sommarrudbeckior som övervintrat. Dom blir alltid lite hur som helst i färg och form när dom kommer tillbaka. En salig blandning alltså. Men den rabatten blev en favorit som blommade som allra mest i mitten och slutet av augusti.
20150831_Rudbeckia

Bilden ingår i mitt sista inlägg för augusti, Brytningstid

… Och i denna brytningstid lämnade vi årets mesta sommarmånad augusti och gick vidare mot månaden som vi enligt sången ska minnas i november, den ljuva …

S E P T E M B E R

I juli skrev jag om den nattliga inkräktaren som dök upp och åt upp knopparna på floxen och nattljusen. Det visade sig att det blev en perfekt ”klippning”, förmodligen för att sommaren var försenad och gav växterna tid till att växa till sig. Jag har nog aldrig haft så riklig blomning förut av flox och nattljus. Lite ”rörig” och svårfångad på bild. Men ändå riklig. Om detta skrev jag i inlägget Den ofrivillige trädgårdsmästaren.

20150914_FloxNattljus

. . .

På kvällen den 5 september drog ett enormt åskväder in med blixtar och dunder. Med sig i släptåg kom det regn och den 6:e vräkte regnet ned vilket jag också skrev om i inlägget Sitter här och kan inte annat.
20150906_RegnOchRusk02

. . .

Min prärie hade blivit nedslagen och tilltufsad av regnet men ‘Magnus’ fortsatte att blomma rikligt till min och humlornas stora glädje.
20150907_HumlaMagnus

. . .

Den 15:e skrev jag ett inlägg om mina ”Felfärgade” hibiskusar. Funderingen gällde om jag skulle ha dom kvar eller ej eftersom dom konstant har spinn och i år dessutom fick ett angrepp av bladlöss. Dom står ännu kvar i vardagsrumsfönstret men kraftigt beskurna. En sista chans ska dom få. I synnerhet den med jättestora blommor i vitt med röd mitt som dessutom fick en gren med lika stora blommor i rosa med röd mitt.
20150820_VitRosaHibiskus01

. . .

Min dillskörd blev i år helt misslyckad. Länge väntade jag på att köpa dill på torget i Södertälje och den 19:e fick dom äntligen hem den så jag kunde frysa för hösten och vintern.
20150919_DillTorget

Om dillen och övriga grönsaksodlingar 2015 skrev jag i inlägget Skördeåret 2015.

Och med skafferi och frys fyllda med årets skörd sa jag hejdå till september och entrade den första riktiga höstmånaden …

O K T O B E R

Det kändes att hösten var här. Trädgården började bli lätt bedagad. Det blommade fortfarande en hel del men färgerna kändes lite mer lågmälda, lite mer dämpade … och skuggorna blev längre och mörkare kändes det som. Bilden nedan tog jag den 8 oktober men redan den 2:a var jag ute och tog en hel del bilder som jag visade i ett galleri i inlägget Trädgården just nu.

20151008_Clematis

. . .

Den 10 oktober vaknade jag till gulddimma och höstens första frost. Jag tog en promenad med kameran för att fånga den magiska morgonen. Bilderna la jag ut i inlägget Äntligen kom morgonen jag väntat på. Bilden nedan är från det inlägget.
20151010_Lyktstolpe

. . .

Frostnätterna höll i sig och det faktum att frosten kommit så plötsligt gjorde att naturen nu iklädde sig fantastiska färgsprakande kostymer. Helgen den 17 och 18 oktober var det helt vindstilla. Den 17:e var det dimma och den 18:e var det klarblå himmel. Helt olika förutsättningar men båda härliga på sitt sätt …

Den första bilden är från den 17 oktober …
20151017_Saltskogfjarden02

I dimman på bilden ovan ses en röd stuga skymta. Den 18 var dimman borta och solen sken från en knallblå himmel. Nu var omgivningen runt den röda stugan helt förändrad …
20151018_Saltskogfjarden15

Fler bilder från denna helg finns i inlägget Höstvandring vid Södertäljevatten.

. . .

Den 23:e konstaterade jag att Plötsligt har det hänt … igen. Sommaren var faktiskt slut och det var höst!

Den 29 tog jag följande bild i trädgården. Jag tror aldrig att höstfärgerna varit så intensiva.
20151030_BF_ApelVitlysing29okt2015

Jag jämförde dessa färger med försommarfärgerna (från samma vy i trädgården) i inlägget Ett inferno av färg.

Allhelgonadagen inträffade år 2015 i oktober. Den 31 oktober tände vi ljus på kyrkogårdar och minneslund.
20151031_Allhelgona

Och med minnet av de som inte längre finns hos oss lämnade vi tyst och stilla oktober och gick vidare till …

N O V E M B E R

Den här månaden bestod mest av väntan. Först väntade jag på min trädgårdsresa till Madeira. Söndagen den 8 november bar det av och det var en härlig vecka med sommarvärme, frodig grönska, exotisk blomning och god mat och dryck tillsammans med trevliga trädgårdsvänner. Det jag fascinerades av var känslan att befinna sig i fyra årstider samtidigt. Bilden av den gröna vårbacken med träd klädda i höstfärger är hämtad från mitt inlägg om Blandy´s garden.

20151112_BlandysDiffSeasons07

Jag skrev också inlägget Madeira – en blommande oas i Atlanten.

Så småningom kommer jag att skriva ett inlägg om Botaniska trädgården på Madeira. Bilden nedan är en klassisk vy därifrån.
20151112_MadeiraBotaniska

. . .

Resten av månaden hände inte mycket på blomfronten. Jag vilade mitt knä som inte mådde så bra efter att ha gått i den backiga terrängen på Madeira. När jag tittade bland mina bilder så upptäckte jag att jag inte tagit en enda de sista två veckorna i november. Jag hade inte ens tagit några bilder från första advent som inföll den 29 november. Det var bara att konstatera att november gick mot sitt slut och det var dags att ta klivet in i julmånaden …

D E C E M B E R

På Madeira njöt jag av blommade kamelior och därför blev glädjen extra stor när en av mina kamelior satte igång att blomma i uterummet i början av december. I skrivande stund (den 30 december) har den tio utslagna blommor och fem knoppar är kraftigt på gång plus knoppar som kommer att komma längre fram. Den kamelian är alltid den tidigaste men den brukar ändå inte börja blomma förrän i slutet av januari/början av februari. Kanske var det de höga temperaturerna i december som var orsaken. Jag har ingen aning. Jag är bara blad att få njuta av ”vinterns ros” som kamelian också kallas …
20151206_Kamelia02

. . .

Höga temperaturer var det alltså. Veckan innan jul visade termometern en dag på plus 12,8 grader och det kom rapporter om att det nu var lika varmt som på midsommaraftonen. Eller om man vänder på liknelsen så var midsommarafton lika kall som de här dagarna i december var varma. För det vi tyckte var varmt nu, det tyckte vi definitivt var kallt då.

Den 22 december gjorde jag min traditionella blomsterdekoration till julbordet …
20151222_Blomsterdekoration

. . .

På julaftonen gick vi vår traditionella julaftonspromenad. De senaste åren har jag fotograferat på ett och samma ställe för att dokumentera julaftonsvädret. Platsen har varit ett hus med en vacker gärdesgård. Förra året upptäckte vi att dom bytt ut gärdesgården mot ett vanligt gunnebostängsel och det kändes inte lika roligt längre. Så nu lägger jag bara ut en bild för att dokumentera julaftonens väder 2015. Åtta grader varmt och ett gyllene ljus över björkbacken vid änden av vår gata. Kanske kan det här bli platsen för framtidens jämförelse av julaftonsvädret.
20151224_Julaftonsvader

. . .

Som vanligt har jag ett antal amaryllisar. Två av dom slog ut lagom till julafton. De andra väntar jag på. De som slog ut heter ‘Green Magic’ och ‘Red Knight’.
20151224_AmaryllisCollage

Andra sorter jag har och går och väntar på är: ‘Magnum’ som är mörkröd, ‘Ambiance ‘röd/vit, ‘Super Star’ röd/vit och en vit som enligt etiketten heter ‘Intokasie’. Om det är samma sort som ‘Intokazi’ som jag hade förra året vet jag inte. Kanske finns det olika stavningar på samma sort.

Även om vi hade haft en hel del frostnätter den här hösten och vintern så hade vi inte fått en enda snöflinga vilket är ovanligt. Men snön kom söndagen den 27 december och på måndagen den 28:e var det klart, kallt och vacker rimfrost. Nu började fåglarna dyka upp i trädgården.
20151228_Gulsparvar

Och naturligtvis tog jag en promenad med kameran för att föreviga den första riktiga vinterdagen julen 2015. Bilderna fick bli ett kollage. För att se dom i full storlek är det bara att klicka på en av bilderna och sedan bläddra med hjälp av pilarna.

Och detta får också bli avslutningen på årskrönikan för 2015. Som vanliga är det mycket text och mycket bilder men då jag använder min årskrönika som en sammanfattande dagbok över hela året (med länkar till årets blogginlägg) så måste den bli så.

Slutligen vill jag önska alla som mot all förmodan orkat ta sig ner hit genom text och bilder😉 ett Gott Slut på 2015 och ett

GOTT NYTT 2016!

Det här inlägget postades i Årskrönika, Årsresumé, Nyårskrönika. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Årskrönika 2015

  1. Carina skriver:

    Jodå jag orkade hela vägen. Men har inte läst så noga. Börjar känna mig redigt dålig. Ser dock att jag ska komma tillbaka och läsa ordentligt. Bilderna är underbara och intryck gör, även nu, din sommarblomsplantering., till och med större nu. Och hur kan man få för sig att ta bort en vacker mur för grönt stängsel? Hoppas de har ett bra skäl.

    Tack för tillbakablicken! och ett riktigt Gott Nytt ÅR! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      God fortsättning Carina och jag hoppas att du mår bättre idag. Inte roligt att bli förkyld den här tiden. Jag hoppas det inte är flunsan😦 Nu har vi i varje fall ett nytt trädgårdsår framför oss. Den närmaste tiden blir det planering av frösådder. Härligt🙂

      Ha en fortsatt bra helg och krya på dig!

      Kram Anita

  2. berit skriver:

    Önskar dig detsamma en underbart avslut på detta år och ett magiskt nytt år

  3. lunasblogg skriver:

    Trevligt inlägg. Jag har läst hela och njutit hela vägen, men om jag kommer ihåg vet jag inte, så jag får nog läsa igen. Som vanligt fina naturbilder och fin ton i texterna. Din clivia och prärierabatt har dock fastnat på näthinnan.
    Lycka till med knät och trädgården 2016 och tack för kommentarerna hos mig. (Har du testat gelcremen Artro Flex. Den är mycket bra , finns att köpa på nätet och är gjord av älggräs, helt utan parabener och parfym, går t o m att ha i solen. Litet tips för nästa säsong)

    Gott Nytt År
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna och en god fortsättning till dig på 2016! Jag har inte prövat Artro Flex ännu. Jag vet att du nämnde den förut men då hade jag fått beskedet att jag inte hade artros. Det har ju dessvärre ändrat sig nu så nu kan nog Artro Flex bli aktuell. Har läst på flera ställen att den ska fungera bra! Tack för påminnelsen🙂

      Kram Anita

  4. Marit skriver:

    Ja, jeg orket å lese igjennom alt sammen🙂 Så mange vakre bilder, og jeg drømmer meg helt bort i Camellia og Clivia! Jeg ønsker meg et sånt uterom som du har, for mine står for varmt til å komme med blomster i noen særlig grad.

    Takk for i år, og jeg gleder meg til nye innlegg hos deg til neste år.

    Godt nytt år, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Så roligt att du orkade igenom Marit🙂 Ja, jag är verkligen lyckligt lottad med mitt uterum. Vet egentligen inte hur jag klarade mig innan jag hade det.

      Tack till dig också för år 2015 års inlägg och kommentarer. Och jag ser fram mot ett nytt bloggår hos dig. Hoppas det blir lika många fjärilar som det var 2015.

      Kram och God fortsättning!
      Anita

  5. nenne linder skriver:

    Önskar GOTT SLUT O GOTT NYTT ÅR från oss i Kerstinbo..mycket fina bilder o text..hälsn. broder Nenne med familj

    • Anita skriver:

      Nämen brorsan! Det är inte varje dag du tittar in och skriver. Syrran blev glad ska du veta. Jag hoppas ni fick en bra nyårsafton och jag vill passa på att önska en God fortsättning på 2016!

      Hälsa alla som är där och som jag känner.

      Hälsningar från syrran och gubben

  6. Det var en rejäl krönika. Ditt inlägg med klosterliljorna från Vadstena inspirerade till ett trevligt besök när vi var i trakterna och nån timmes fotograferande i parken.
    Nu ska jag läsa vidare om hur du gör med sorgmyggorna.
    Gott slut och gott nytt
    Anette

    • Anita skriver:

      Anette, det var roligt att mitt inlägg om klosterliljorna inspirerade så pass att det blev ett besök för dig i Vadstena. Sorgmyggorna ja, jag såg att dom har börjat flyga omkring nu i köket. Jag har ju amaryllisar i år också, dom kommer säkert därifrån. Men, jag vet ju av erfarenhet från tidigare år att det går att få bukt med dom.

      God fortsättning på 2016!

  7. Lena i Wales skriver:

    Jag älskar din årskrönika! Har läst lite nu och kommer att fortsätta senare!!
    Gott nytt år!

  8. Kristinas oas skriver:

    Tänk vad mycket som händer under ett år! Och vad snabbt det går när man tittar i backspegeln. Har följt din trädgårdsresa under året och kan bara hålla tummarna för att ditt knä snart blir bra och du kan ta dig an 2016 med full energi.
    Önskar dig ett riktigt Gott nytt år!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Det är verkligen tur att man bloggar och fotograferar under året. Annars skulle man inte minnas vad som hänt under ett år. Men det är riktigt intressant att sätta sig och titta i backspegeln. Många ”ja just det, det hade jag glömt” -utrop blir det🙂 Jag kämpar på med mitt knä. Hoppet är det sista som överger en. Jag skulle blir vansinnigt ledsen om jag inte längre kan fotografera de lågväxta blommorna (ex blåsipporna) från marknivå. Att ta sig ned på huk, på knä eller lägga sig raklång på mage är i dagsläget omöjligt. Men än är det ju vinter så det finns tid till bättring.

      Önskar dig en God fortsättning på 2016!

      Kram Anita

  9. Lena Skog skriver:

    Tack för inspirerande bilder och intressant text därtill! Ett riktigt Gott Nytt År önskar Lena

  10. Cathy skriver:

    Härligt att läsa om 2105 genom din fina blogg. Älskar bilden av den lilla hunden ni var hundvakt åt:-). Saknar min lilla loppa lite nu, men hon skulle inte gilla att vara här i stark sol och över 25 grader varmt. 10 dagar kvar har vi här i Australien, 7 av dem i Port Macquarie som satt på värmen igen efter den första veckan med spöregn och 16 grader. Idag har vi gått en lång promenad runt Universitetet och sjukhuset som ligger alldeles granne med Sienna Grange där vi bor just nu. För ovanlighetens skull var det skönt att gå lång promenade fast klockan var närmare 11 när vi gick. Tidigare år har det varit alldeles för varmt om vi inte gått ut före kl 7 på morgonen. Härligt för mig som inte är så förtjust i att gå upp i ottan:-). Vi gick 14 000 steg minsann, så en god lunch på en Thai restaurang inne i Port M och sedan fika med en jättemuffin (som vi delade) kändes helt rätt:-).
    Ha en fin fortsättning på 2016, vi hoppas på en fin trädgårdssommar.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Hej Cathy och god fortsättning hos er ”down under”. Javisst är hon söt. Och på söndag kommer hon hit och hälsar på. Förstår att du saknar din hund men hon har det nog bra i lite svalare väder. Och om 10 dagar får du ju se henne igen. Det låter härligt med promenaden och 14000 steg! inte dåligt. Tur ni hjälpte upp kaloritappet med en jättmuffin😉

      En riktigt God fortsättning till dig på 2016 och visst kommer vi att få en fin trädgårdssommar! Det bestämmer vi nu🙂

      Kram Anita

  11. Åsa S skriver:

    Kära Anita! Vilken härlig sammanfattning av 2015. Dina bilder är som alltid så underbara och du skriver så fint! Jag inser att jag missat de flesta av dina inlägg under året. Nu ska jag låsa ikapp och bli redo för nya inlägg under 2016. Gott nytt år till dig och Thomas!
    Kramar från lillsyrran!

    • Anita skriver:

      Hej lillsyrran och god fortsättning på 2016! Storasyster åkte härifrån för en stund sedan. Vi har haft en härlig nyårsafton och nyårsdag med mat och dryck, nyårskonsert och sen lunch. Planerar en sing-a-long under närmaste tiden. Dom visade bilder från Salzburg på nyårskonserten och jag bara väntade att få se Julie Andrews komma springande över kullarna😉

      Hälsa så mycket och ha nu en fin början på året. Vi ses om inte förr på kören den 19:e

      Kram från storasyster

  12. GladiGrönt skriver:

    Tack för fantastiska bilder och som vanlig är jag imponerad av dina kamelior. Gott Nytt År! / Monica

    • Anita skriver:

      Tack Monica🙂 Idag hade en av kameliablommorna fallit men det finns många som vill ta vid.

      En riktigt God fortsättning på 2016 önskar jag dig!
      /Anita

  13. Ruben skriver:

    Vilket ”julbord” (”smörgåsbord”) av härliga minnen du visar. Det har verkligen varit många intressanta inlägg från din sida under 2015! Och fantastiska bilder!
    Trots allt vackert, så tänkte jag inskränka mig till att fråga vad det är för ett diplom du har på första bilden under MARS. Ser precis ut som ett diplom som min mamma hade inom glas och ram på sin vägg under alla år. (Tror till och med ramen är av samma design).

    Önskar god fortsättning på 2016 och hoppas vi ses under året!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Tack Ruben och God fortsättning på 2016! Och i år hoppas jag att vi kan ses. Vi har ju haft planer under ett par år nu.

      Så roligt att du uppmärksammade diplomet. Det är en nära släkting som fått 1942 för ”visad skicklighet och ansvarskänsla vid mjölkens behandling i ladugården”. Känns fint att ha det på väggen.

      En fortsatt trevlig helg!
      /Anita

  14. Linda skriver:

    Så roligt att se tillbaka på året på det här sättet! Det är ett bra sätt att minnas. Och dina minnen ser så härliga ut. Kaninen är underbar och så den där bilden från Keukenhof med de rosa tulpanerna längst fram och ån som slingrar sig ut ur bild i bakgrunden. Dina resebilder får mig att önska att reslusten skulle slå till, men tyvärr – varken maken eller jag har någon som helst längtan efter att resa just nu. Vet inte vad som har hänt. Fast det har hänt vid ett tidigare tillfälle. Då höll vi uppe i ett par år och sedan kom den tillbaka😀

    Hur kallt är det hos er? Här är det 13 minus just nu. Det snöade i natt, så det ligger ett pudrigt täcke över allting. Mysigt! Fast det var lite väl kallt i halsen i går när jag åkte längdskidor.

    Hoppas att du får en riktigt fin dag!
    Kram
    Linda

    • Anita skriver:

      Jag har svarat hos dig Linda🙂 Men jag kan säga att vi ”bara” hade minus 10 grader imorse🙂

      Hoppas du får en fin Trettonhelg!

      Kram Anita

  15. Ulf Viklund skriver:

    Det var länge sedan jag var in på din sida. Dina bilder är fortfarande helt fantastiska och årskrönikan mycket bra. Jag måste kika in här lite mer frekvent så det inte blir för mycket på en gång. Tack och god fortsättning på året.
    Hälsningar Ulf i Piteå

    • Anita skriver:

      Hej Ulf! Så roligt att du tittat in hos mig. Och tack så mycket för dina fina ord. Mina inlägg är ju rätt omfattande så jag förstår att det blir mastigt att titta igenom😉 Tack för att du orkar.

      Önskar dig också en God fortsättning på 2016!
      /Anita

Kommentera

