Nu har jag skolat om de små cliviaplantorna …

Den 23 februari 2015 så prövade jag att så sex stycken frön från min ljusgula clivia och jag berättade om det steg för steg i detta inlägg.

Jag sådde alltså sex frön den 23 februari och ca en månad senare hade tre av dom grott och de första bladen skymtade. Det fjärde grodde ett par veckor senare och det femte i slutet av april. Det sjätte har ännu inte grott men det ser fortfarande fint ut så jag slänger det inte utan det får ligga kvar i ”sålådan”. Kanske gror det så småningom. Ibland kan det tydligen ta väldigt lång tid. Så här såg ”sålådan” ut den 10 maj 2015, innan omskolningen:

Som synes har två av fröna ”grott lite snett” vilket resulterat i att roten ligger ovanpå jorden. Det händer tydligen och ska inte skada inte plantan.

Nästa steg var att försiktigt sära på de små plantorna. När jag gjort det så upptäckte jag att de tre frön som grott tidigast hade fått riktigt kraftiga rötter. Dom hade inte fått plats att växa nedåt i krukan utan börjat vrida sig uppåt och börja växa ihop med varandra. Det kändes alltså som om det var hög tid för omplantering. På bilden nedan har jag lagt en tändsticka bredvid en av rötterna för att man ska få en uppfattning om hur stora dom blivit på dryga två månader.

Någonstans hade jag läst att man skulle sätta dom i 15 cm djupa krukor för att rötterna skulle kunna utvecklas på ett bra sätt. Där skulle dom stå i två – tre år. Att hitta 15 cm djupa krukor som inte var för stora var inte lätt. Jag tog krukor som jag hade fått när jag köpt clematisplantor. Dom är djupa och inte alltför vida. Jag fyllde dom med vanlig planteringsjord utblandad med perlit. Vet inte om det är det bästa men moderplantan växer i vanlig jord och den mår ju väldigt bra. Krukorna ser ju stora ut nu för de små plantorna men med tanke på växtkraften och att dom ska stå där i minst två år så hoppas jag det går bra.

Jag planterade även det frö som grodde för ca två veckor sedan även om varken blad eller rot var speciellt stora …

Jag har också läst att fröet ska placeras till hälften ovan jord vid omplantering då det tydligen innehåller all näring som plantan behöver. Så länge fröet är fast och fint är det fullt med näring och förser plantan med vad den behöver. När fröet skrumpnat ihop är det dags att börja tillföra lite näring. Vattna måste jag ju förstås men absolut inte för mycket. Men det gäller ju de flesta växter. Ingen vill stå med fötterna i vatten.

Steg två är alltså genomfört i mina försök att föröka clivia från frö. Nu ska det bli spännande att följa plantornas utveckling och jag kommer att rapportera om dom i olika inlägg.

Till slut kan jag berätta att moderplantan nu har blommat i flera veckor. Jag skrev i ett inlägg för ett tag sedan att jag var så stolt över den då den hade sex blomstänglar. Nu är jag ännu stoltare för innan jag åkte på semester så upptäckte jag en sjunde stängel. Lite bilder har jag naturligtvis tagit på den …

Här syns sex av stänglarna, samtliga i full blom …

Och här kan man även skymta den sjunde, längst ner till höger …

Och till slut några närbilder …

Det var allt för den här gången på cliviafronten. Nu återstår bara att önskar er alla som kanske tittar in här en skön vecka! Idag skiner solen här efter gårdagens intensiva regnande.

Det här inlägget postades i Clivia, Fröer, Frösådder, Klivia, Mönjelilja. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Nu har jag skolat om de små cliviaplantorna …

  1. GladiGrönt skriver:

    Fantastiskt vacker clivia, hoppas nu att det lyckas så du får fler snyggingar!

  2. Kristinas oas skriver:

    Oj, vilka rötter småttingarna har fått redan! Vad kul att så många av dem har grott. Och moderplantan går sannerligen inte av för hackor! Så vacker och härlig färg.
    Ha en fin vecka du också!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag blev väldigt förvånad när jag skulle ta upp plantorna och fick se rötterna. Jag förstår nu att dom rekommenderar djupa krukor till clivia. Nu får dom stå på tillväxt i några år medan jag fortsätter att njuta av moderplantan🙂

      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Rejäl växtkraft i de små liven, spännande att följa. Jag är svagare för ljust gult än orange så den maffiga moderns blomstänglar faller helt på läppen. Helheten är så fin.

    Hoppas du också får en härlig vecka! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jag är väldigt svag för min ljust gula kan jag säga😉 Så svag att jag vill att dom ska bli fler. Om mina små verkar trivas kommer jag nog att försöka mig på att försöka sätta ytterligare fröer nästa vår. Om nu moderplantan ger några fröer i år förstås … det är inte alltid hon gör det.

      Kram Anita

  4. Britt skriver:

    Men vad roligt att sådden lyckats så bra. Jag ska nog faktiskt försöka få tag på en gul, för jag tycker den är finare än den korallfärgade, som jag redan har. / Britt

    • Anita skriver:

      Ja dom gula är vackra. Vet inte om småplantorna blir gula. Jag har läst att det är inte alls säkert även om mamman är gul och det inte finns någon annan clivia i närheten. Om jag lyckas med mina plantor och min clivia sätter fler frön kan du få .. antingen frön eller en planta.

  5. Eva, storasyster skriver:

    Åh chillasyser vilka gröna fingrar du har! Snart har du hela uterummet fullt med clivior!🙂 Ni får helt enkelt köpa ett större hus, eller bygga ut uterummet!🙂
    Om jag hinner kommer jag till andra timmen idag. Ska på möte i eftermiddag och vet inte hur länge det håller på. Det tar ju en stund för mig att ta mig hem sedan. Jag har nötterna med mig, så jag kanske hinner till andra timmen. Annars får ni sjunga för mig också du och Åsa!
    Jag sitter hemma och jobbar i morgon. Det käns skönt!
    Många kramar
    Eva, storasyster

    • Anita skriver:

      Japp … vi kommer att göra om hela huset till ett uterum😉 Och idag har du jobbat hemma. Det är härligt … jag jobbar hemma varje dag😉

      Kraaaaam chillasyster

  6. Marit skriver:

    Så gøy at du har sådd frø av clivia! Jeg har kjøpt frø fra Kina, og har sådde de på samme måten som deg. Har lagt de halvveis oppå/nede i jorden. Men det med dype potter visste jeg ikke om. Mine har fått det etterhvert, men som små frøplanter har jeg hatt mine i vanlige potter.
    Utrolig vakre bilder du har tatt av din gule clivia! Det er et syn for guder å se den :))

    Ønsker deg en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Så spännande med frön från Kina. Vet inte hur det är med det där att dom måste ha djup kruka. Det var något jag läste. Jag prövar mig fram. Hoppas dina börjar blomma så småningom så du kan visa bilder. Det låter verkligen spännande.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  7. Linda skriver:

    Så roligt det är att få följa saker du odlar. Jag gillar det jättemycket. Clivian är så otroligt vacker.

    Här blåser det jättemycket i dag och än så länge kurar jag i vinterträdgården. Men jag funderar på om jag inte ska gödsla mina gurkplantor om en stund och så squash.

    Fast först ska jag nog surfa resor en stund till. Är lite sugen på Surinam. Majsöarna utanför Nicaragua finns också som alternativ. Maken följer nog med var som helst så länge han får ligga på en strand åtminstone halva resan😉

    Ha det så gott!

    Kram
    //Linda

  8. Lena i Wales skriver:

    Vilka vackra clivia! Vilket tålamod du har, men så har du det ju också så fint bland dina växter!
    Ha det bra!

  9. Lena i Wales skriver:

    Var är du? Saknar dej!

  10. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

