Bakslag på våren …

Efter veckor med skönt vårväder så kom det då, bakslaget med stort B. Eller stort S kanske är en bättre beskrivning, S som i snö. Det började redan igår kväll men då fanns ju fortfarande hoppet om att det mesta som föll från himlen skulle komma som regn. Men imorse när jag tittade ut så kunde jag konstatera att allt var vitt igen.

20150321_Snow01

20150321_Snow02

20150321_Snow03

Nu skiner i varje fall solen och det ser ut att bli en vacker om än blåsig dag. Men inatt spår SMHI minus 8 grader så då blir det att plocka in frösådderna från uterummet.

Nåja, våren må ha fått maka på sig lite men jag vet att hon till slut kommer att segra. Heja våren säger jag!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Bakslag på våren …

  1. Linda skriver:

    Jag ser att du också har varit ute och fotograferat snön. Jag tycker att det är lite härligt, fast det var inte ett dugg roligt i natt när jag körde hem från en fest och snön blåste rakt mot strålkastarna. Det var nästan lite läskigt. Katten har varit ute och känt på snön och kom in fortare än kvickt.

    Din översta bild är som en saga!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Jag har inte varit ute … jag stod i vardagsrummet och fotograferade 😉 Förstår att det var ruggigt att vara ute i snöovädret och köra bil. Imorse var det tydligen ishalka på vägarna. Nu funderar jag på om jag inte måste gå ut och skaka av snön från säckväven på mina rhododendron. Visserligen är dom stadiga men snön kan bli tung när solen börjar värma.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  2. lunasblogg skriver:

    Sådana här bakslag med mycket snö var det några år sedan vi haft här. Vi får se vad som händer i morgon. Här blir nog en inomhushelg. Intressant att läsa om solförmörkelsen hos er. Här har varit fullt upp med barnen, så det glömdes bort, men nu har de åkt hem. Puh!

    Ha en bra helg trots vädret.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Det värsta är att solen inte alls tar bort snön. Trots att den skinit hela dagen så ser det likadant ut nu som det gjorde när jag tog bilderna i morse. Dessutom blåser en frisk nordan. Burr! Jag är inne och skolar om växter men det börjar bli platsbrist då jag skulle behöva ställa dom i uterummet … men där är för kallt, suck.

      Solförmörkelsen syntes ju inte så mycket pga molnen men som tur var fick jag ju i varje fall en liten skymt av den vilket var kul. Det tar ju lång tid till nästa gång det är dags. I varje fall i Sverige. Det som var typiskt var ju att det var den enda dagen det var mulet. Idag är det ju sol igen. Lite retligt kan man tycka.

      Önskar dig en fin inomhushelg!
      Kram Anita

  3. Kristinas oas skriver:

    Hu! Hoppas snön smälter bort fortare än kvickt!
    Här har det som minst varit -1 grad men det regnar och blåser. Redan på måndag lovar de +8 grader här igen, så jag hoppas på lite varmare vindar då.
    Önskar dig en skön och mysig inne-helg! 🙂
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Hoppas ni slipper snön. Solen tar inte alls något underligt nog. Det ser faktiskt precis likadant ut nu som när jag tog bilderna imorse. Jag var ute och skakade av säckväven som jag har på mina rhododendron. Men dom verkade må bra därunder så det var ingen fara. Det värsta är ju att det bara är ca 6-7 grader varmt i uterummet och det är lite för kallt för att jag ska våga ställa ut mina nyligen omskolade små plantor. Platsbristen börjar bli total. Men jag hoppas att det blir varmt snart igen. Jag har ställt ut en del och dom täcker jag med dubbel fiberväv om nätterna och det har gått bra. Men inatt kommer dom nog att få komma in i värmen.

      Önskar dig också en skön och mysig innehelg 🙂

      Kram Anita

  4. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Jeg så at du hadde kommentert på bloggen min at blogginnleggene dine ikke kommer frem på blogglisten min. Dette er så irriterende, men jeg aner ikke hvorfor det er sånn. Nå måtte jeg gå inn på bloggen din på forrige innlegg, men da ligger jo ditt siste innlegg der selvsagt, altså dette med snøen. Skulle likt å visst hva det skyldes.

    Men uansett så er det vakre bilder du viser til tross for at det er jo ikke snø en vil ha i hagen nå! Nysnø gjør alt så rent og pent, men nå vil vi heller se grønt gress og blomster. Vi får håpe det ikke er lenge til…-8 høres fryktelig kaldt ut! Håper det ikke blir så kaldt her, men det skulle ikke overraske om det blir det. Ute her er det 4 grader, men det er en iskald vind som går gjennom alt som er, så det må være luft fra kalde strøk som treffer oss nå.

    Ønsker deg en fin helg til tross for litt snø!

    Varm klem fra Marit

    • Anita skriver:

      Nej det är väldigt konstigt. Det är något med RSS-flödet tror jag (fast egentligen är jag helt okunnig på området 🙂 )

      Solen har lyst hela dagen idag men snön ligger kvar, lika vit, lika tjock. Beror kanske på de kalla vindarna från ishavet. Nu har vi fått minusgrader och det är dags att plocka in frösådderna för natten.

      Önskar dig en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

  5. Carina skriver:

    Vackert som en saga, en snösaga! Så vitt har jag knappt haft det här i år fast jo precis innan jul eller efter i hela två dar… Vacker bild med fågeln som lyser så grannt mot snön. Känns dock som du kommer behöva springa åt ‘fel’ håll med dina frösådder… Hoppas det är ett tillfälligt bakslag för mina fröer på köksgolvet gror fortare än fort.

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jag kan inte neka till att det är vackert. Och det lär ligga kvar ett tag för under dagen har inget hänt trots ett intensivt solsken. Och nu har minusgraderna dragit in. Jag har fortfarande mina frösådder i uterummet under dubbla lager med fiberväv men ska strax hämta in dom. Som du säger, jag får springa med dom åt fel håll. Men jag hoppas det bara är temporärt 🙂

      Ha en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

  6. GladiGrönt skriver:

    Oj vad vitt du har fått, här har mycket tinat bort, men vi vill nog ha lite snö, för annars kommer en del fina knoppat att frysa bort. Först i april maj ska det vara vår i våra trakter om det är normalt. Men hos dig får vi hoppas på tidigare vår. Rätt vad det är så… trevlig kväll/Monica

    • Anita skriver:

      Det är fortfarande lika vitt här. Inatt var det minus 9 grader och nu är det runt noll och mulet. Jag är faktiskt glad att snön kom och lade sig som ett skyddande täcke i och med nattens kyla. Det ska bli kalla nätter framöver också så snön är faktiskt lite välkommen även här. Våren kommer ju ändå så småningom.

      Önskar dig en fin söndag!
      /Anita

  7. Britt skriver:

    Samma här, fast inte lika stort bakslag här. Litet onödigt, men bilderna blev vackra. / Britt

    • Anita skriver:

      Så du fick också ett bakslag på våren. Jag är faktiskt lite glad ändå att snön kom och lade sig som ett skyddande täcke för inatt fick vi minus 9 grader … burr!
      /Anita

  8. Carita Nordén skriver:

    Ja inte blir man så glad när man vaknar till en vit trädgård igen. Men ett bakslag eller flera brukar man ju drabbas av innan den riktiga våren kommer så det är väl bara att bita ihop. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Jo det vet man ju egentligen … att det blir ett antal bakslag innan den ”riktiga” våren inträffar. Fast inatt hade vi minus 9 så det var nog inte helt fel med ett skyddande snötäcke för växtligheten.

      Ha det fin du också!
      /Anita

Kommentera

