Plastbrits med platsbrist men inte plastbrist

Just det … plastbrits med platsbrist men inte plastbrist … försök att säga den meningen snabbt fem gånger. Den går inte ens att skriva snabbt fem gånger. Den är minst sju gånger värre än dom där sex laxarna i laxasken …

Och varför denna krångliga tungvrickning. Jo orsaken var att jag skulle skriva ett inlägg om den allmänna platsbristen som nu råder bland frösådderna. Och då skrev jag fel och det blev plastbrist istället. Och när jag skulle rätta till felet så rättade jag på fel ställe så det blev plastbrits. Sedan var det lika trångt i huvudet som bland frösådderna och det var bara att skriva in eländet som rubrik.

Plastbritsarna finns i min odlingspyramid i mitt växtrum. Och då dom är gjorda av plast, ja då är det ju ingen plastbrist. Somliga kanske skulle kalla dom plastbrickor men då faller ju rubriken så plastbritsar får det bli och där är det just nu vansinnigt trångt. Dessutom börjar en del plantor (chili förstås) bli så stora så att dom snart tar i lysrören.

20150323_Pyramiden

Och som om inte det vore nog. I matkällaren har jag en odlingsstation som också är överfull.

20150323_Odlingsstation

Helst skulle jag vilja ställa ut många av plantorna i uterummet men än så länge är nätterna för kalla, i varje fall för chili som vill ha värme. Jag vet sedan tidigare år att dom blir väldigt hängiga om temperaturen går under 10 grader. Visserligen brukar dom rycka upp sig igen men det är alltid lite nervöst när dom står där och ser alldeles bedrövade ut.

Men en del annat har jag ställt ut, bland annat prydnadstobak och Rudbeckia ‘Cheyenne Spirit’. När solen skiner blir det varmt och gott på dagarna och då stortrivs dom när ljuset flödar över dom från alla håll.

20150324_PlantorUterum

Och på nätterna så täcker jag dom med dubbel fiberväv så att dom får som ett litet tält att bo i. Dessutom står dom på en varm filt.

20150324_PlantorFibervUterum

I övrigt så trivs det mesta i uterummet som har bott där under hela vintern. Jag har planterat om alla pelargoner och klippt ner dom ordentligt. Dom ser inte så mycket ut för världen just nu men om bara en månad kommer dom att ha vuxit till sig rejält.

20150324_Pelargoner

Hortensian har massor av skira gröna blad …

20150324_Hortensia

Och så är det ju de där blommorna jag alltid tjatar om, kameliorna. Dom är i sitt esse just nu. Den vita med smörfärgat inre köpte jag förra året på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar. Den fyller alltså ett år (hos mig) i dagarna. På torsdag är det dags för mässan igen. Undrar om jag hittar någon ytterligare att köpa då …

20150324_VitKamellia

Min gamla rosa har just nu massor av utslagna blommor och massor av knoppar …

20150324_PinkKamellia

20150324_PinkKamelliaKnopp

Slutligen den rödvita. Den har blommat länge nu och börjar snart vara utblommad. 5 – 6 blommor har redan fallit av. Men en del knoppar finns fortfarande så några veckor till får jag njuta av den.

20150324_RedKamellia

Idag har solen flödat från en klarblå himmel. Lite blåsigt har det varit men i övrigt en skön vårdag. Den snö som föll i lördags har nu gått bort igen. Och det som gömts i snö kommer som bekant upp i tö. Hos oss täckte nysnön den gamla snön och när nysnön smälte … ja då kom den gamla snön i bakre delen av trädgården fram igen. Så kan det vara. Men en dag så ska väl även den försvinna …

20150324_Snow

Önskar er alla en fortsatt skön vecka!

Det här inlägget postades i Camellia japonica, Fröer, Frösådder, Kamelia. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Plastbrits med platsbrist men inte plastbrist

  1. Marit skriver:

    Nå så jeg innlegget ditt i blogglisten min, og det er to timer siden du postet det står det. Kanskje det går fremover?
    Hehe, jeg ser du har plassproblemer ja! Så mange chiliplanter du har! Jeg har plassproblemer jeg også, men med andre planter. Så kjekk din plantepyramide er! En sånn skulle jeg gjerne hatt. Har du kjøpt den nylig?

    Dine camellia er så vakre! De blomstrer lenge, ja… 🙂

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Så bra att det dök upp i din blogglista. Det verkar fungera ibland i varje fall 🙂

      Jag har ju sett att du också har många plantor hos dig så jag förstår att du också lider av platsbrist (det är så svårt att skriva det ordet). Växtpyramiden har jag köpt på Willab Garden och den har jag haft stor glädje av. Jag har haft den i rätt många år nu, skulle inte kunna vara utan den. Hade jag plats skulle jag köpa en till 🙂

      Och kameliorna … jag älskar dom. Imorgon ska jag på trädgårdsmässa. Egentligen har jag inte plats för någon mer men hittar jag någon ovanlig sort så kanske …

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  2. Kristinas oas skriver:

    Ojoj, vilken platsbrist! Men kul att så många plantor har vuxit sig stora och fina hos dig. Kameliorna kan jag se hur många bilder som helst av, längtar så tills min börjar blomma. Snart, snart ska den få flytta in i ett färdigt växthus, bara några glasrutor kvar nu.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja plantorna har verkligen blivit kraftiga och fina i år. Och än så länge är dom gröna och fina. Måste börja tillsätta lite gödning till chilin tror jag för det är ett tag sedan senaste omskolningen.

      Så spännande med din kamelia. Den kommer att älska ditt växthus. Och du kommer att älska blommorna. Dom kallas också för vinterns ros och det stämmer verkligen.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  3. Britt skriver:

    Men OJ, OJ, OJ. Vad mycket plantor. Så roligt det ser ut. Jag skulle nog kunna trivas där.
    Igår plockade jag fram pelargonerna och klippte ner dem och satte dem i uterummet. Det får bära eller brista. Jag tog ju en massa skott också, som reserv.
    Vilken tjusig kamelia och fyndigt formulerat inlägg. / Britt

    • Anita skriver:

      Ja du skulle bara veta hur mycket tid jag ägnar åt mina plantor. Går och tittar till dom titt som tätt. Pratar med dom 🙂 Håller tummarna för att det inte blir för kallt utan att dina pelargoner klarar sig i ditt uterum. Bra att du tagit sticklingar … utifall.

      Ha en bra dag!
      /Anita

  4. Lena i Wales skriver:

    Jag fick inte ens ihop meningen första gången! När du sedan skrev om brits också blev det ännu värre, fast roligare. Min man förstod inte min svenska!
    Vilken ordning du har! Och så vackert med alla krukorna i rad!
    Vilken vår och sommar det kommer att bli hos dej!
    Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Jag förstår att din man inte förstod … det är ju knappt man som svensk förstår. Jag längtar verkligen efter våren. Här vräker regnet fortfarande ned. Men jag är glad att det inte kommer som snö.

      Ha det bra du också!
      /Anita

  5. Eva, storasyster skriver:

    Härliga chillasyster!
    Du och din plastbrist, eller var det platsbrist eller vad var det? Det börjar bli platsbrist i min skalle också också! 🙂 🙂 Jag är rädd för att det kanske inte är plastbrist i skallen, för vi vet ju inte vad vi har fått i oss genom åren och vad det vi har fått i oss har lagrats. En och anna plastånga har nog letat sig in i hjärnvindlingarna. 🙂 🙂
    Jag ser fram emot att få chiliplantor att pyssla om på balkongen. Innan den blir så dags, ska jag be sönerna ta på sig blåstället och hjälpa mig ta bort den gamla ”gräsmattan” som ligger där och är alldeles förskräckligt gräslig, men inte gräslik! 🙂 De har lovat komma, så det måste bli före min födelsedag! 🙂 Jag får köra utnötningsmetoden och tjata på dem så att de kommer i tid.
    Jag längtar tills på söndag och våffellunchen!
    Många kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Tack för igår kära storasyster och återigen … TACK för de vackra blommorna. Jag har njutit av dom idag. Dom är som ett solsken mitt i regnet.

      Vi ses imorgon!

      Kram chillasyster

  6. Cathy skriver:

    Vädret är sannerligen upp och ner nu, häromdagen var det soligt och varmt men idag är det mulet och halv storm. Riktigt ruggigt. Hoppas på bättring till helgen.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Usch som det har regnat i två dagar nu. Jag kan se framför mig hur Crisp springer runt i pölarna. Vi får hoppas på bättring till påsk.

      Kram Anita

  7. GladiGrönt skriver:

    Vad praktiskt med ett uterum, då har du snart god plats. Och jag förstår att uterummet är förutsättningen för dina fina kamelior. Jag prövade en på fönsterbrädan men det var förstås inte lönt. Jag får njuta av dina:)

    • Anita skriver:

      Nej tyvärr så vill sig inte kamelior inomhus. Ett uterum eller inglasad balkong är nog förutsättningen. Nu väntar jag bara på att temperaturen ska gå upp på nätterna så att jag kan ställa ut mer av de känsliga frösådderna.

  8. Carina skriver:

    Oj, oj här trodde jag att jag hade kommenterat… Försökte läsa med en trött hjärna och när jag läste orden om laxask tänkte jag – aha, där har jag förklaringen 🙂 Fyndigt att halka på tangenterna ibland. Härligt med knubbiga fina plantor och allt grönt de ger ögonen så här års. Jo jag tänker på dina kamelior bland annat. Jag vandrar runt i olika plastkuvöser runt om på golvet i köket här. Ska försöka hinna första skolningen av chili idag. Ligger lite efter, min beställning hade ju liksom inte gått fram. En sak som jag tycker fungerar väldigt bra till små plantor är en svag, kanske promilleblandning, gödningslösning på sprayflaska i början. Gör gärna det ett par gånger även innan jag skolar om. Brukar bli robustare små saker att hantera då 🙂

    Ha en härligt solig lördag! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja ibland så blir det rätt fast det blir fel om man säger så. Alla orden fanns ju men det var ju bara ett av dom som var det korrekta .. egentligen. Nä nu håller jag på och rör till det igen känner jag 🙂

      Gödningslösning att spraya med på småplantorna har jag kört med i flera år. Har också märkt att det fungerar bra. Men i år har en del av tomaterna ränt iväg. Det var en sort som jag köpte i Italien och på dom påsarna står ju inget om hur höga dom ska bli. Hittade ingen information på nätet heller. Ska bli spännande att se vad det blir av dom. Det kanske blir jättetomater. Plommonformade ska dom i varje fall vara.

      Ha en skön måndag kväll!

      Kram Anita

  9. Oj, vilka ordlekar så här tidigt på morgonen. Jag blev nästan yr i huvudet : )
    Härliga kameliabilder. Fullknökat av plantor hos mig också. Har beställt en belysning till att ha i garaget.
    Så trevligt med alla välansade pelargoner på rad. Ska bli kul att se i blom också.
    Allt gott
    Anette

    • Anita skriver:

      Det var inte meningen att göra dig yr i huvudet 🙂 Tror det står många plantor i många hem just nu. Och bilder på blommande pelargoner kommer så småningom.

      Allt gott till dig också!
      Anita

  10. Åsa S skriver:

    Kära syster,
    Oj vilka fina plantor du driver upp! Peter har sått chilifröna han fick av dig, de har precis fått andra bladparen. När jag visade dina plantor blev han lite nedstämd…
    Kram
    Lillsyrran

  11. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

