Tusen trädgårdar – del 1 – Sanda Cottage

Söndagen den 29 juni 2014 var dagen då många i Sveriges avlånga land generöst öppnade upp sina trädgårdar för att vi andra skulle få möjlighet att njuta och hämta inspiration. Jag besökte två trädgårdar och tänkte visa lite bilder i två inlägg.

Vi började dagen med att besöka Sanda Cottage i Upplands Väsby. Efter att ha följt bloggen med samma namn under flera år så anade jag att det här skulle vara något alldeles extra. Och jag anade alldeles rätt …

Här fanns en blomsterprakt och en lekfullhet som gick rätt in i hjärtat. Här fanns slingrande gångar och inbjudande sittplatser. Här porlade vatten med nyfikna koifiskar. Rabatterna var målade i breda livgivande penseldrag precis på det sättet som man tänker sig en Cottage Garden. Men här fanns även lite ”lugnare” partier, ”Stefans trädgård” var en, den ”Vita trädgården” en annan. Jag tyckte till och med om platsen där komposten fanns. Den var som en hemlig grotta 🙂

Det är inte lätt att göra en trädgård rättvisa genom egna bilder men jag vill ändå visa upp lite av den inspiration jag hämtade den här förmiddagen och som fortfarande finns kvar inom mig. Tack Veronica och Stefan för att vi fick komma och ta del av ert paradis!

På väg in …

20140629_SandaCottage01

… landade vi i köksträdgården med härliga upphöjda bäddar där det ätbara frodades …

20140629_SandaCottage09

Här kunde man sitta och filosofera i en stol med en fluffig ”cottage-dyna” och ryggstöd i form av ett hjärta …

20140629_SandaCottage18

Det här var en vy jag bara älskade. Såg det när jag kom hem, hade massor av bilder just härifrån 🙂 …

20140629_SandaCottage12a

Och vred man sig lite lätt åt höger så uppenbarade sig rosgången …

20140629_SandaCottage12

Den här färgkombinationen älskade jag. Och inte en liljebagge i sikte …

20140629_SandaCottage03

Den svarta ”krigaren” i sin hosta-djungel med en liten uppkäftig guldgul Heuchera vid sin sida … bara så snyggt!

20140629_SandaCottage02

Jag älskar platser där man kan stå och plantera och den här platsen gillade jag extra mycket. Lägg märke till alla fina detaljer …

20140629_SandaCottage04

… den här teaterföreställningen beundrade jag extra mycket …

20140629_SandaCottage05

En härlig oas … med terrakotta i kras …

20140629_SandaCottage06

Vädret må vara hur grått som helst! Här lyser det ändå …

20140629_SandaCottage07

Frodigt …

20140629_SandaCottage08

Här är beviset att jag var där 🙂 Spegeln som ser ut som ett fönster är bara så häftig. Man tror att det är ett fönster och när man tittar igenom det så finns en trädgård utanför som är lika vacker som den innanför …

20140629_SandaCottage10

Om man tittar på nedanstående bild så ser man spegeleffekten …

20140629_SandaCottage11

Tegelmuren gillar jag …

20140629_SandaCottage17

… liksom den här läckra spången …

20140629_SandaCottage16

Hm, vilken enorm lavendel. Var var det nu jag var någonstans? I Italien? Nej just det, Upplands Väsby …

20140629_SandaCottage14

Tiden rann på …

20140629_SandaCottage13

… och det var dags att lämna Sanda Cottage. Ett jättestort TACK för att vi fick komma på besök till er fantastiska trädgård 🙂

Detta inlägg publicerades i 1000 trädgårdar, Trädgårdsvandringar, Tusen trädgårdar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tusen trädgårdar – del 1 – Sanda Cottage

  1. Eva, storasyster skriver:

    Kära Chillasyster!
    Jag anade nästan att du hade varit på besök i någon härlig öppen trädgård, när jag läste om det i tidningen! 🙂 🙂 🙂
    Så ljuvliga bilder du tar! Jag blir glad bara jag ser dina härliga bilder! Jag sitter på jobbet och har litet småtråkigt för det är inte så mycket att göra så jag rensar! Det behövs med det är väldigt tråkigt!
    Nu ska jag gå och fika med kolleger!
    Vi hörs och ses käraste chillasyster!
    Många kramar
    storasyster

  2. Carina skriver:

    Kul att få besöka en bloggfrände med hjälp av dina ord och bilder. Ser härligt lummigt, grönt och skönt ut. Gillade också färgkombinationen kanske därför som tom liljebaggarna sparat på krafterna. Planteringsplatsen är en sån jag går och drömmer om. Ser fram emot nästa besök. Litar på att du valt något spännande.

    kram, Carina

  3. Ruben skriver:

    Anita, du gör alltid så fina inlägg! Så fint du har fångat Sanda Cottage. De borde verkligen känna sig stolta!

    Ha det gott!
    /Ruben

  4. Marit skriver:

    Jeg leste før i dag en annen blogg hvor noen andre også hadde vært der. Det er jo praktfulle bilder du har tatt av en fantastisk hage! Stolen med puten var bare så fin. Moro med deg som speiler deg i glasset når du fotograferer. Der skulle jeg nok ha vært!

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

  5. Sanda Cottage skriver:

    Tack för ett underbart inlägg! Här blir man ju verkligen generad 🙂

    Det var såå roligt att ni kom hela den långa vägen och jag är glad och tacksam att ni uppskattade det!
    Och vi kommer hitta till trädgården utan stenläggning i sommar 😉

    Kramar i massor

  6. Carita Norden skriver:

    Verkar vara en trädgård att åka till, man får många nya idéer, där finns mycket som jag gillar. Tack för titten, ha en fin vecka/Carita

  7. lunasblogg skriver:

    Fantastiskt fina och informativa bilder du tog på Sanda cottage. Gav en ny känsla faktiskt. Tack för titten!
    Kram luna

  8. Linda skriver:

    Vilka trädgårdar det finns. Blir alldeles hänförd och får lite ont i magen när jag tänker på hur det skulle kännas för mig att försöka sköta en sådan trädgård utan fem heltidsanställda trädgårdsmästare. Jag blir så imponerad. Här omkring var det ont om trädgårdar att besöka och den närmaste har jag just besökt – först som privatperson och sedan i tjänsten när jag kom tillbaka för att skriva om den.

    Hur är det med armen?

    Kram
    //Linda

  9. Pingback: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  10. Pingback: Öppen höstträdgård hos Sanda Cottage | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Lämna en kommentar