Tusen trädgårdar – del 2 – Trädgården Klarbäret

Söndagen den 29 juni 2014 var dagen då många i Sveriges avlånga land generöst öppnade upp sina trädgårdar för att vi andra skulle få möjlighet att njuta och hämta inspiration. Jag besökte två trädgårdar och tänkte visa lite bilder i två inlägg.

Idag är det dags att berätta om mitt besök i den andra trädgården jag besökte denna dag, Trädgården Klarbäret

Det var faktiskt inte mitt första besök i denna trädgård utan mitt tredje. Då kan ni tänka er att jag tycker om den. Här har Carita och Bertel skapat en helt underbar trädgård. Dessutom ligger den i det område i Södertälje där jag växte upp så jag känner mig väldigt hemma i omgivningarna.

Som vanligt går det inte att göra någon annans trädgård rättvisa med sina egna bilder och dessutom så lyckades vi pricka in dagens regn vid vårt besök så det var inte de bästa fotoförhållandena. Men jag vill ändå visa upp lite bilder jag tog vid vårt besök.

När jag träder in i trädgården Klarbäret känner jag alltid ett behagligt lugn. Här kan man vandra längs slingrande gångar, kantade av frodig grönska och vackra växter. Här finns sittplatser, vattenblänk och härliga detaljer att upptäcka.

Jag började med att titta på kaktusodlingen som jag tycker är helt fantastisk. Idag var det dessutom flera som blommade …

20140629_Klarbaret01

Och där var den, en av mina favoriter, blomsterkornellen Cornus kousa ‘China Girl’. Varje gång jag varit i England så har jag sett olika blomsterkorneller. Vet att dom är svåra att ha i vår zon och Carita och Bertel berättade att dom haft den i många år och det här var första året den blommade. Men den som väntar på något gott …. blommorna är makalöst vackra. Och nu när den satt igång med att blomma så hoppas jag att den kommer att blomma varje år.

20140629_Klarbaret02

Vi gick vidare. Plötsligt kände jag en bekant doft. Var det inte? Jo det var det. En vit, blommande azalea, en sådan som jag köpte här om dagen, en Azalea viscosum. Underbart med en senblommande och dessutom väldoftande azalea …

20140629_Klarbaret17

Det här är en trädgård där fåglarna trivs. Här finns små vattenblänk där dom kan dricka och bada varma dagar. Här är ett av dom …

20140629_Klarbaret06

Och naturligtvis var det en fågel som ställde upp på en demonstration …

20140629_Klarbaret07

Som jag skrev tidigare är det här en fantastisk trädgård med härliga slingrande gånger där man hela tiden gör nya upptäckter. Här kan man vandra på mjuka gräsgångar …

20140629_Klarbaret03

20140629_Klarbaret05

20140629_Klarbaret11

20140629_Klarbaret19

… längs knastrande grus …

20140629_Klarbaret10

… eller längs vackra stenlagda gångar …

20140629_Klarbaret04

20140629_Klarbaret08

20140629_Klarbaret21

En av flera upphöjda bäddar …

20140629_Klarbaret09

Och detaljer hittar man överallt. De här fåglarna gillade jag …

20140629_Klarbaret12

Dom här stövlarna minns jag från mina tidigare besök. Snygga är dom och inte blir dom blöta inuti heller 🙂

20140629_Klarbaret14

Lägg märke till fåglarna i vänstra delen av bilden …

20140629_Klarbaret20

En plats för kontemplation …

20140629_Klarbaret22

Enkelt och snyggt …

20140629_Klarbaret13

En trädstam som fått liv. För visst ser det väl ut som ett djur som sitter med baken i krassen. I varje fall var det vad jag såg. Andra kanske ser något annat …

20140629_Klarbaret18

Avslutningsbilden får bli över frodigheten och växthuset …

20140629_Klarbaret15

Som vanligt fick jag en inspirerande, skön och avkopplande stund i Carita och Bertels helt fantastiska trädgård. Tack för att vi fick komma. Jag ser redan fram mot nästa besök 🙂

Det här inlägget postades i 1000 trädgårdar, Trädgårdsvandringar, Tusen trädgårdar. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Tusen trädgårdar – del 2 – Trädgården Klarbäret

  1. Linda skriver:

    Så vackert! De där översta blommorna är underbara. Söt liten gråsparv. Jag skrämde en liten harunge i förrgår. Den lade sig platt under bordet och när jag rörde på mig så försökte den att stånga sig in först i vinterträdgården och sedan i kattburen. Stackars liten. Annars har vi i år ovanligt gott om rödhakar här. Tänker på dig varje gång jag ser en. I England var de över allt!

    Kram
    //Linda

  2. Britt skriver:

    Mycket fin trädgård. Roligt att besöka sådana platser. Man förstår att det ligger enormt mycket arbete bakom. I år blev det ingen trädgård för mig, utan simtävling istället. Men det kommer väl fler år.

  3. Ruben skriver:

    Men, OJJJ vilken pärla!!
    Ha det gott!
    /Ruben

  4. Marit skriver:

    Så flott det var der! Skal si du besøker mange fine hager 🙂 Kornus cousa ‘China Girl’ står på min ønskeliste, men den er nok vanskelig å få til her også 😦
    Nydelig små stenbelagte ganger det var der.

    Takk for de flotte bildene!

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem, Marit

  5. Carina skriver:

    Spännande och vackert! En helt ny trädgårdsbekantskap för mig 🙂 Mycket fint och härliga bilder. Tittar lite extra på gångarna och, och…. Mycket inspiration att hämta.

    Kram, Carina

  6. lunasblogg skriver:

    Tänk, så många dolda oaser det finns i vårt land. Den här trädgården kände jag till lite, men med dina bilder vet jag nu mycket mer. Tack för titten!
    Kram Luna

  7. Eva, storasyster skriver:

    Käraste Chillasyster!
    Det är en ära för de trädgårdar du besöker att gestaltas genom dina underbara bilder! Du tar så vackra och härliga bilder! 🙂 🙂
    Hoppas ni får en jätteskön helg! Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storasyster

  8. ÅsaV skriver:

    Oj vilken inspiration att få besöka en så underbar trädgård! Jättehärliga bilder också! Vink, vink… förresten. Nu passerar vi Södertälje! 🙂

  9. Carita Norden skriver:

    Du har hittat så fina vinklar på dina bilder som vanligt så trädgården ser riktigt proffsig ut, man kan ju tro att den är någon annans än vår . Det blev ju bra trots regnet. Hann tyvärr inte prata så mycket men vi ses säkert igen. Ha en varm helg/Carita

  10. Cathy skriver:

    Oj vad mycket att se i den trädgården. Jag gillade fåglarna, tranor såg det ut att vara. Och allt annat också:-)

  11. Ulla skriver:

    Hej Anita! Det var ett tag sen, jag har inte bloggat så mycket nu. Varit hundvakt mm, mm 🙂
    Vilka härliga trädgårdar du har besökt, såå fina! Den vita blomsterkornellen är jättevacker.
    Nu växer din Codonopsis kan du tro 🙂
    Åskan mullrar på avstånd och här är riktigt varmt. Antar att ni har lika varmt hos er.
    Kram från
    Ulla

  12. Kristinas oas skriver:

    Så mycket att titta på i denna trädgård, förstår att både ägarna och besökarna tycker om den. Den där senblommande azalean får jag nog spana in.
    Kram Kristina

  13. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

