Dags för sommarens första spontaninköp …

Idag blev det en heldag … eller i varje fall halvdag på Zetas plantskola. Botanisering bland växter med inköp som följd, kaffe med macka och sedan lunch.

Jag började med några planerade inköp:

1. Ersättning för döda korallkorneller

Varningarna haglar när det gäller korallkornell, Cornus ‘Sibirica’. Den kan drabbas av en svampsjukdom som gör att grenarna blir svarta och torkar in. Jag har ändå haft några exemplar planterade i min röda avdelning, dels för jag tycker de röda grenarna är så vackra, dels för att dom växer snabbt och har fungerat bra som insyningsskydd. Men i våras så upptäckte jag att dom var tvärdöda. Tre meters insyningsskydd borta i ett nafs och de röda grenarna jag brukade njuta av på vintern var alldeles svarta.

Jag bestämde mig därför för att satsa på någon annan kornell. Hade tänkt mig ‘Ivory Halo’ men den blir inte mer än 1,5 m hög. Jag frågade om råd på Zetas och då jag var ute efter insyningsskydd så rekommenderade dom den vitbrokiga Cornus ‘Elegantissima’ som också får röda grenar på vintern dock ej lika röda som korallkornellens. Men, det blev fyra högresta och kraftiga exemplar med fina blad och visst anar man lite röda grenar …

20140626_CornusElegantissima

2. Fler exemplar av Phlox paniculata ‘Blue Paradise’

Jag är väldigt förtjust i ‘Blue Paradise’, har den förut men kände att jag ville ha fler så jag köpte sju stycken. De flesta var i knopp men en hade slagit ut och så gott som blommat över. Men jag fick i varje fall en bild där man ser de individuella blommornas olika skepnader …

20140626_PhloxBlueParadise

3. Fler exemplar av Echinacea purpurea ‘Magnus’

Efter att i många år provat nya, läckra ”Echinaceor” har jag kunnat konstatera att de enda som troget kommer tillbaka år efter år är den röda ‘Magnus’ och den vita ‘Alba’. De andra kommer tillbaka 2 max 3 år sedan är de som uppslukade av jorden. Även här fick det bli sju stycken. Ingen blommade ännu så det får bli en gammal bild från arkivet …

20130816Augusti04

Efter dessa tre planerade inköp var det dags för lunch. När jag satt där och åt så kunde jag besviket konstatera att jag inte gjort något spontaninköp. Jag brukar alltid komma hem med något jag inte planerat men jag hade inte hittat något.

Efter lunch tog vi en sväng via azaleorna och då kom en trevlig trädgårdsmästare fram och så att vi skulle dofta på en av azaleorna som blommade nu. Den var vit, lite oansenlig till utseendet men … vilken DOFT! Jag som älskar doften av min guldazalea blev alldeles salig och här fanns en som doftade lika gott och som blommade mycket senare. Och plötsligt var det klart med spontaninköpet. Azalean namn är A viscosum, blommar i juli och är härdig i zon I-IV(V). Blomman är som sagt oansenlig men jag har köpt den för doften! Den är full med knopp och jag hoppas att åtminstone några kommer att slut ut i juli …

20140626_AzaleaViscosumSommerduft

Nu återstår bara att hitta en plats för mitt spontaninköp. Men det får ordna sig. Det finns alltid gräsmatta att ta av 🙂

Det här inlägget postades i Azaleasluttningen. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Dags för sommarens första spontaninköp …

  1. Britt skriver:

    Vad jag kan längta till Zetas ibland. Kornellen på bild har jag också och den växer och växer. Floxen var ju väldigt fin i färgen.
    Visst är det kul med litet spontant.

    • Anita skriver:

      Det är härligt att bara besöka Zetas, vandra omkring, ta en kopp kaffe, kanske äta lunch. Fast … det slinker ju oftast också med något också till trädgården 🙂 Roligt att du har kornellen och att den växer bra!

  2. Marit skriver:

    Ja, den samme sykdommen har røde korneller fått her også. Jeg har den ‘Ivory Halo’ og den blir dessverre ikke så høyreist som ‘Elegantissma’, men den er vakker den også. Jeg har en gul/hvit kornell som vokser noe helt sykt. Jeg kjøpte den som en liten stikling, og den tar snart over hele bedet der den stå. Har du sett den før? Jeg tror den heter Cornus sericea ‘Hedgerows Gold’, det er i vertfall det navnet jeg finner når jeg søker på bilder av den. Jeg kan gjerne sende deg en urotet stikling, og så kan du prøve å få røtter på den. Min har blitt så stor at jeg har nok å ta av 😉

    Vi har lik smak, For ‘Blue Paradise’ og ‘Magnus’ har jeg mange av også 🙂

    Din nye azalea så lekker ut! Ja, gress er bare jobb, bedre med planter overalt!!! 🙂

    Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Jodå, jag känner till ‘Hedgerows Gold’. Har den själv i min gula rabatt och den är verkligen tacksam. Den är tät och fin och växer enormt. Och bladen är jättevackra. Dom riktigt lyser gula. Så jag behöver ingen stickling men tack för erbjudandet 🙂

      Ha en fin dag du också!
      Kram Anita

  3. Intressant med lite kornellkunskap. Kände inte till det där om svampen. Hoppas det inte är det min nysatta har… Den hade bitar av svart i våras. Också intressant att azalean går i zon V. Jag kommer hädanefter att se på den med andra ögon.
    Anette.

    • Anita skriver:

      Dessvärre så drabbas korallkornellerna mer och mer av svampangrepp och det märks just på att grenarna/stammarna får svarta partier. Jag har läst att det man ska vara noga med är att vid beskärning är att alltid såga ned grenarna längst ner mot basen och man ska inte hålla på och bara ”klippa in” grenarna. Det var nog det misstaget jag gjorde förra sommaren då jag ”friserade” min kornell som börjat få grenar som sträckte sig över till grannen. I och med den milda och fuktiga vintern vi hade så fick nog svampen fäste. Håller tummarna för att din korallkornell klarar sig för dom är verkligen vackra med sina röda grenar.

  4. lunasblogg skriver:

    Den doftande azalean som blommar i juli verkar intressant. Gillar också guldazalean. Jag har en Cornus Elegantissima som är 35 år gammal. Den är enorm och täcker upp ett stort område mot insyn. Jag är så glad att den fått vara kvar från min gamla trädgård. Den både lyser upp och grenarna är fina om än inte knallröda. Det finns dock alltid småskott på den som är intensivare röda.
    Trevlig helg!
    Luna

    • Anita skriver:

      Så roligt att höra att du har en så gammal Cornus Elegantissima och att den växer och frodas. 35 år, det är en ansenlig ålder på en buske. Nu hoppas jag mina ska trivas också.

      Trevlig helg till dig också!
      Kram Anita

  5. Sanda Cottage skriver:

    Lyckliga du som har gräsmatta att ta utav 😉 Här finns inte mycket kvar!!? En senblommande azalea skulle jag dock vilja ha i surjordsrabatten! Super 🙂
    Jag visste inte det där med solhattarna och har gått här och varit irriterad på att min ”Tomato Soup” inte kommit upp! Hade nästan tänkt att reklamera den hos Zetas men hittar inte kvittot! Det är alltså inte nåt med kvalitén utan fullt normalt!?!

    Kram

    • Anita skriver:

      Jodå, solhattarna är ett elände med … dvs de nya sorterna. Det har skrivits mycket om det även i engelska trädgårdstidningar så det är inte bara ett problem här hos oss. Man får nästan ha dom som ettårsväxter. ‘Tomato Soup’ är jättesnygg så jag förstår att du varit irriterad över att den inte kommit upp.

      Kram Anita

  6. Ulla skriver:

    Härligt med spontaninköp. Det är roligt att bara gå omkring och titta, men det blir ju alltid något som man vill ha 🙂
    Vilken härlig flox, så fin färg. Och kornellen är vacker också med de brokiga bladen. Ibland är bladen minst lika vackra som den finaste blomma.
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  7. Linda skriver:

    Blir väldigt avis på att du har så nära till Zetas! Så härligt! Så märkligt att echinaceorna försvinner. Här frösår de sig i stället. Det är alltid så roligt att se vad det blir av dem som har korsat sig.

    Kram
    //Linda

  8. Madde skriver:

    Ljuvliga bilder:D

Kommentera

