Öppen höstträdgård hos Sanda Cottage

Vilket trevligt initiativ! Den 23 september var det höstöppet hos Veronica och Stefan i deras trädgård Sanda Cottage. Förutom att få förmånen att vandra runt i deras härliga trädgård hade dom också ordnat med höstmarknad. Det fanns växter, marmelad, honung, äppelmos, inlagd gurka och annat att köpa.

Vi hade egentligen ingen möjlighet att åka dit men då maken hade ett ärende i Stockholm så kom jag på den geniala idén att vi skulle göra en snabb avstickare till Upplands Väsby. Då kunde han klara av ”mitt-på-dagen-promenaden” med vår hund Lucy medan jag besökte Sanda Cottage. Visserligen hann jag bara vara där en dryg halvtimme men det var en härlig halvtimme. Jag har ju fått ställa in allt de senaste månaderna (bland annat en resa till Bornholm och Simrishamn) så för mig var det en riktig energikick.

Förra gången jag besökte Sanda Cottage var under Tusen Trädgårdar den 29 juni 2014. Om det besöket går att läsa här.

Trädgården har (som namnet antyder) mycket av cottagekänsla samtidigt som jag får vibbar från flera håll. Plötsligt befinner jag mig vid Medelhavet för att i nästa stund landa i Asien. Och hela tiden finns där den härliga lekfullheten, glädjen och alla små detaljer att upptäcka.

Trots det korta besöket tog jag en del bilder (fler än jag trodde såg jag när jag kom hem, men så har jag ju haft fotograferingsabstinens också). Har valt ut några (ganska många) som jag tänkte visa här …

Entrén med den fina träskylten mindes jag från mitt förra besök. Då blommade rosorna, nu hade hösten kommit och ersatt rosorna med nypon …

… innanför entrén var då en köksträdgård med bland annat pallkrageodling. Nu fanns där ett härligt växthus …

Dahliornas storhetstid, strax innan frosten slår till …

Det fina med höstträdgårdar är den frodiga växtligheten. Följande bilder ger mig alla cottagekänsla. Och jag kände mig verkligen som jag befann mig med ena foten i sommaren och den andra i hösten. Sommarens smäckra blommor blandade med höstens mogna vildvuxenhet och mäktiga färger …

Vattenblänk med frodig grönska …

Medelhavskänsla …

Någon under bänken iakttar visst jättemyrorna …

Den här korgen med pelargonen fick mig att tänka på barndomens bokmärken. Mina favoriter var just korgar som svämmade över av blommor. Och så snygg färgen är mot det rostfärgade räcket …

Och kolla in fuchsiorna …

I det lilla växthuset fanns godsaker till försäljning (syns skymta till höger) …

Tur jag vände blicken nedåt innan jag gick in i växthuset, annars hade jag missat denna fina betongplatta med sin vackra inramning …

Godsaker för avsmakning och till försäljning …

Sittplatser finns många och i dunklet hittade jag den här soffan …

Här skulle jag ta en lite abstrakt bild på det eldiga trädet och såg inte den vackra glasprydnaden förrän jag kom hem och tittade på bilden. Ser ni den? …

Fler härliga detaljer …

Så hittade jag en spegel och beroende på var jag ställde mig så innehöll den olika motiv, ungefär som att leta i arkivet i SVT play 🙂 …

… det här riktigt hösteldiga blev nog min favorit …

Och beviset att jag var där syns i spegeln som liknar ett fönster …

Det fick också bli avslutningsbilden. Tack Veronica och Stefan för att ni öppnade er fina höstträdgård den här soliga höstdagen i slutet av september.

Detta inlägg publicerades i Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Öppen höstträdgård hos Sanda Cottage

  1. Härligt Anita att du delar med dig genom dina tjusiga bilder. Ett bra initiativ i hösttider, det är trevligt att få se trädgårdar även när hösten knackar på dörren.
    Kram!

    • Anita skriver:

      Hej Gunilla och tack 🙂
      Jag delar så gärna med mig och det var verkligen ett trevligt initiativ av Veronica och Stefan. Höstträdgårdar är härliga!

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram Anita

  2. Marit skriver:

    Hej Anita!

    Så fine bilder! Det er en vakker hage du besøkte. Imponerende alt hun hadde laget av mat. Flotte detaljer i hagen, og jeg likte speilene som så ut som vinduer. Hyggelig å ”se” deg det 🙂

    Ønsker deg en fortsatt fin torsdag!
    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hej Marit!

      Ja det är en fin trädgård. Och dom hade verkligen lagat många godsaker. Ett jättetrevligt initiativ. Speglarna är väldigt läckra och just att man hittar olika motiv i dom beroende på var man står.

      Önskar dig en fin tisdag!

      Kram Anita

  3. Så bra att du visar bilder från Sanda Cottage för det är en trädgård jag gärna hade velat besöka. Av allt jag sett under åren så är nog det här med att det både är en kunnigt skött trädgård samt en trädgård med mycket humor i som jag är så förtjust i. Och sen att ovanpå det få se bilder tagna av en kunnig ”trädgårdare” och fotograf, det älskar jag…..
    KRAM/susie

    • Anita skriver:

      Hej Susie och tack 🙂 Ja du bor ju lite långt ifrån för ett besök (även om det inte är så långt fågelvägen). Det här är en trädgård med mycket glädje och man upptäcker härliga detaljer överallt. Hoppas du någon gång får en möjlighet att besöka den.

      Kram
      Anita

  4. Marika skriver:

    Hej Anita!
    Tack för rundvandringen i Sanda Cottage. Fina bilder från en vacker trädgård, det syns att de älskar sin trädgård. Fina växtval och många roliga detaljer.
    Ha en trevlig helg /Marika

    • Anita skriver:

      Hej Marika och tack! Trädgården är så fin så det är lätt att få fina bilder. Det är en trädgård där man upptäcker detaljer hela tiden och får aha-upplevelser.

      Ha en fortsatt trevlig tisdag!
      /Anita

  5. Kristina skriver:

    Vilken trädgård, vackra bilder som jag inte kan se mig mätt på önskar att jag var där. Kram och Tack Anita.

    • Anita skriver:

      Tack Kristina, så glad jag blir. Även om du inte kunde vara där själv så hoppas jag att du kände att du kunde vara med en stund med hjälp av mina bilder.

      Ha en fortsatt fin dag!
      Kram Anita

  6. Carina skriver:

    Fantastiska bilder från en härlig trädgård. Kul att fotografen kom med också.

    Kram, Carina

  7. Luna Ek skriver:

    Så himla roligt att få se denna innehållsrika och humoristiska lummiga trädgård sett ur din fotovinkel. Som om jag varit där själv. Syns att de brinner för trädgård båda två. Höstöppna personliga trädgårdar vill vi ha mer av, gärna ihop med försäljning,helst innan frost förstås. Jag var på en sådan den 14 sept. och det fanns mycket att upptäcka där också. Heja nya Trädgårdssverige.

    • Anita skriver:

      Hej Luna!
      Så roligt att du uppskattar min vandring hos Sanda Cottage. Att dom brinner för trädgård går inte att missta sig på. Och som du säger, höstöppna trädgårdar är ett väldigt trevligt initiativ. Kul att du också varit på en. Ofta så går det ju att ha lite försäljning den tiden också med växter och kanske lite av höstskörden. Hoppas det här ger merkänsla så att fler höstöppnar.

      Kram Anita

  8. Linda skriver:

    Åh, så mysigt! Det hade jag velat åka på. Synd bara att det är så långt från mig. Att se dina bilder ökar ju mersuget något enormt.

    Här har vi haft frost två nätter. I går var det -1,7 minus när jag vakande och frost på näckrostunnan.

    Kan för övrigt meddela att jag kan sitta igen och snart kan jag nog även ligga på rygg igen. ”Snittet” gick jättebra och läkarna samt sköterskan var så trevliga och roliga att jag faktiskt låg och skrattade medan de skar 😉

    Stor söndagskram
    Linda

    PS! I fredags när jag svängde in hemma såg jag en rödhake igen ❤

    • Anita skriver:

      Tack Linda 🙂
      Vi hade bara frost en natt men då var det ner till minus 2,3. Vi hade som tur var burit in det känsligaste på kvällen innan. Nu är det översvämning av växter i uterummet men det får man ta den här tiden på året. Snart ska alla chiliplantor kastas och då blir det bättre med plats.

      Skönt att höra att det gick bra med operationen och att du nu kan sitta igen. Besvärligt annars även om man kanske får mer gjort när man måste stå och gå hela tiden 😉

      Och … så roligt att du såg rödhaken igen. Det var en hälsning från mig ❤

      Stor kram till dig!
      Anita

  9. Anni skriver:

    Men nu vet jag ju knappt hur jag ska börja! Jo, varför varför visste jag inte om detta!? SÅ gärna jag hade velat vara där och se på alla detaljer och alla växter och allt allt allt! (Tittar i min almanacka för att kolla vad jag gjorde den dagen – så kort var mitt minne att jag inte direkt mindes att jag hade utställning 😛 )
    Nå, nu njuter jag fullt ut av alla dina bilder. Korgen som svämmar över av pelargoner mm och fuchsiorna som är precis så där vackra som jag vill ha dem, spegelbilderna, krukorna, allt det ätbara – för att inte tala om den himmelsblå underbara blyblomman jag ser i växthuset. Åh! Inte vill jag att det ska bli höst nu, nu vill jag ut och börja om i trädgården efter denna lustfyllda injektion! (Tur att jag redan har grävt ner massor av lökar, så det känns lite närmare våren i alla fall)

    Kram och tack för din långlånga kommentar på mina tre bildinlägg. Visst är det en trompe l’oeil och inte en äkta italiensk by du ser på bilden med cykeln. Snyggt gjord, tyckte jag.

    • Anita skriver:

      Hej Anni!
      Först och främst, skönt att höra ifrån dig. Alltid lite oroligt när det tar lite tid mellan blogginläggen. Men samtidigt visste jag ju att du hade en hel del att göra med utställningen. Hoppas den gick bra.
      Annars är det inte lätt att hänga med på allt så jag förstår att du inte visste om den höstöppna trädgården hos Sanda Cottage. Det var verkligen ett trevligt initiativ och jag fick en riktig energikick och fick inspiration. Kul att du grävt ner så många lökar. Vilken vår det kommer att bli!

      Det såg verkligen äkta ut med den italienska byn. Verkligen bra gjort!

      Kram Anita

  10. Lena i Wales skriver:

    Wow, vilket ställe!
    Gillar alla ”grejer” överallt i trädgården, gör den spännande.
    Ha en bra dag!

  11. Tack för att du visar. Helt fantastiskt fint. Så mycket variation och så många roligt attiraljer.
    Ha det fint
    Helene

    • Anita skriver:

      Tack Helene för att du vill titta 🙂 Det är en härlig trädgård värd att besöka under alla årstider. Är så glad att jag fick möjligheten att åka dit den där soliga höstdagen.

      Ha det fint du också!
      Anita

  12. Kristinas oas skriver:

    Kul att få vandra runt lite i trädgården. Hade hoppats få besöka den under riksmötet i somras, men blev lottad till andra trädgårdar.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Aha, du kom alltså aldrig dit i somras. Då var det ju bra att du kunde vandra runt med mig en stund i höstsolen 🙂

      Kram Anita

  13. Hej Anita!
    Vilket härligt initiativ av dem att öppna trädgården nu också. Det är inte så ofta man ser höstträdgårdar på det viset. Trädgården är verkligen fin med den mustiga växtligheten och de fina detaljerna som ses överallt. En riktig ”Cottage Garden”. Tack för att du delade med dig av dina härliga bilder. Att du hann ta alla dem på 30 minuter är imponerande. Önskar jag hade en sån växel att lägga in ibland när det känns som om timmarna bara försvinner.

    Läser i början att du fortfarande har det jobbigt och jag gissar att det är den eländiga borrelian. Du får fortsätta att krya på dig och ha det så gott i ömsom det vackra och ömsom lite ruggiga höstvädret.
    Kram Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Hej Anna-Karin!
      Ja det var ett väldigt trevligt initiativ. Kanske kan bli en ny trend i trädgårds-Sverige, hösten är ju ofta en härligt trädgårdstid. Att det blev så många bilder blev jag själv förvånad över. Men det fanns motiv överallt och jag har ju knappt fotograferat något alls i sommar så jag hade abstinens 🙂
      Jodå, Borrelian sätter fortfarande käppar i hjulet men blir ändå bättre så jag ska inte klaga. Hade dubbelseende länge men det har bättrat sig till min stora glädje. Muskelkraften ska väl förhoppningsvis komma tillbaka också. Det ska ta tid så det gäller att ha tålamod. Och då jag känner att det går åt rätt håll så är jag både optimistisk och har tålamod. Och jag njuter av höstvädret som idag är soligt. Igår såg jag dessutom en fantastisk regnbåge.

      Ha en fortsatt fin vecka!
      Kram Anita

  14. Pingback: Årskrönika 2018 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Lämna en kommentar