Nu har jag räknat och rapporterat fåglar …

Ute är det just nu snöstorm men jag sitter inne i värmen och har just rapporterat de fåglar jag sett och räknat under helgen till ”Vinterfåglar inpå knuten” som arrangeras av Sveriges Ornitologiska Förening.

För första gången har jag spanat efter fåglar i fyra dagar, ja inte hela dagarna förstås men då och då. Och det har gett resultat. Jag trodde att jag ”bara” skulle se de vanliga fåglarna hos oss som är talgoxe, blåmes, koltrast, gulsparv, pilfink och större hackspett. Men i lördags kom återigen sparvhöken på besök. Den här gången fick han dock tji. Alla småfåglar hann sätta sig i säkerhet. Och igår fick jag riktigt finbesök för då fick jag för första gången i mitt liv se en steglits.

Jag gav mig sjutton på att ta en bild på varje fågelart (man vill ju ha bildbevis 😉 ) men det var inte lätt. En del blev väldigt oskarpa men det är inget att göra åt. Det går i varje fall att se vilken fågel det är. Och alla bilder är tagna mellan den 24 – 27 januari då fågelräkningen pågick.

Jag börjar med hur många jag rapporterat av varje art och efter det visar jag några bilder med lite ytterligare kommentarer. Jag tar dom i fallande ordning, alltså kommer segraren först.

Gulsparv – Emberiza citrinella: 18
Koltrast – Turdus merula: 6
Pilfink – Passer montanus: 6
Talgoxe – Parus major: 5
Blåmes – Parus caeruleus: 5
Skata – Pica pica: 2
Sparvhök – Accipiter nisus: 1
Nötväcka – Sitta europaea: 1
Steglits – Carduelis carduelis: 1
Större hackspett – Dendrocopos major: 1

De första rapporterna som publicerats säger att gulsparven gått tillbaka men det stämmer alltså inte hos mig där den vann stort. Det kan bero på att jag i år också markmatat då just gulsparvarna gillar att plocka frön från marken. Bara på den här bilden (som jag tog i förmiddags) kan man räkna till 7 st och långtifrån alla fick plats på bilden.

20140127_SjuGulsparvar

Jag gillar gulsparvarna för dom lyser verkligen upp i vintern …

20140127_Gulsparv01

20140126_Gulsparv02

20140126_Gulsparv01

På delad andra plats med antal 6 räknade individer kom pilfinken …

20140126_Pilfink

… tillsammans med koltrasten …

20140125_Koltrast

Och så kommer vi då till Sveriges vanligaste fågel, talgoxen. Vi har massor av talgoxar och förmodligen många fler än 5 men jag har inte lyckats räkna fler vid ett och samma tillfälle. Till skillnad från gulsparvarna som kommer i flockar och sedan sitter still och äter så kommer talgoxarna en och en, grabbar ett frö och flyger bort igen. För det mesta såg jag 3-4 åt gången men vid ett enda tillfälle lyckades jag se 5 samtidigt. Och då dom är så snabba är dom dessutom svåra att fånga på bild. Jag är väldigt glad att jag lyckades ta de här två …

20140126_Talgoxe

20140127_Talgoxe

Och precis samma sak som jag skrivit om talgoxen gäller blåmesen …

20140126_Blames

20140127_Blames

Det finns ett skatpar i närområdet och dom kom på besök ett par gånger under några sekunder. Här var alltså en av de fågelarter som var hopplöst att ta bild på. Men skam den som ger sig. Bilden är usel men det är i varje fall en skata …

20140126_Skata

Och när vi ändå är inne på usla bilder. På söndagen kom en nötväcka på besök, under sisådär en halv minut. Naturligtvis hann jag inte ställa in kameran över huvud taget men om man tittar noga så kan man urskilja att det faktiskt är en nötväcka som sitter på fröautomaten 😉

20140126_Notvacka

Varje dag brukar en större hackspett komma på besök. Bilden blev lite suddig, hade precis lagt undan kameran när han dök upp ..

20140126_StorreHackspett

Förra lördagen var det ju dramatik i trädgården då en sparvhök tog en koltrast. Jag skrev om det här. I lördags kom den (om det nu var samma) tillbaka men se då hann alla småfåglar undan. Dessutom hann jag ta en bild …

20140125_Sparvhok

Och så avslutar jag med det bästa. Jag fick som sagt, för första gången i mitt liv, se en steglits. Den kom på besök i söndags under ca 1 minut och jag är så glad att jag satt där just då. Och dessutom lyckades jag faktiskt fånga den på bild när den sitter och äter tillsammans med en pilfink …

20140126_Steglits

Många fåglar har det varit. Rena rusningstrafiken. Kolla här bara vilken fågelkö …

20140127_LineUp

Morgonsamling …

20140127_Radslag

Ja det var väl allt. Tycker själv det blev rätt bra utdelning när det gäller fågelarter. Och kul var det. Vi får väl gratulera totalsegraren också … talgoxen!

Det här inlägget postades i Fåglar, Vinterfåglar inpå knuten. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Nu har jag räknat och rapporterat fåglar …

  1. Carina skriver:

    Hahaha.. ..jag kom på varför jag inte kan räkna fåglar, nåja inte enkelt i vart fall. Jag känner säkert igen gul- och gråsparv. Talgoxe kan jag börja tveka för jag vet den är lik blåmes. Kaja – check, skata – check. Det är det jag kan. Nu kan jag ha dina bilder och lära mig 🙂

    Apropå bilder så är ju höken majestätisk det kan jag inte bortse från. Det är naturens hårda lag på bild i snyggt skal. Kön var ju för läcker – log åt den. Blåmesen i riset jättefin och där har du väl fått den precis i gyllene spiralen också? Harmonisk i vart fall.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ler glatt när jag läser dina rader 🙂 Då är det inte helt lätt. Fast man kan ju räkna dom man kan. Fast så många kajor finns kanske inte vid fågelmataren 😉 Gråsparvar hade vi inte en enda. Dom har blivit sällsynta konstigt nog. När man var barn så tyckte jag bara det fanns gråsparvar … eller också kallade man alla fåglar för gråsparvar 😉

      Är själv lite nöjd med blåmesen i riset. Den enda bild jag hann komponera lite. För en gångs skull satt en blåmes still längre än 2 sekunder 🙂

      Kram Anita

  2. Marit skriver:

    Så flotte fuglebilder du har tatt! Skal si du har mange på besøk 🙂

    Steglits har jeg aldri sett her. Jeg tror det er den som blir kalt kjernebiter på norsk. Det er en flott fugl. Gulspurven er veldig fin og den er det noen få av her. Det du kaller talgokse er det veldig mye av her. De er så fine de også, men den fineste er blåmeisen synes jeg. Det ser ikke ut som du har så mye snø hos deg i forhold til her, og det skal du være glad for. Ha en fin kveld, Anita!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Marit … jag kollade lite och jag tror inte det är kjernebiter utan jag tror den kallas stillits på norska. Den heter nämligen Carduelis carduelis på latin. Kjernebiter verkar heta stenknäck på svenska och har det latinska namnet Coccothraustes coccothraustes. Kan det vara så tror du? Jag tror jag ska leta upp de latinska namnen och uppdatera inlägget med dom. Kan vara bra som information. På samma sätt som när man skriver om växter 🙂

      Vi har som sagt inte alls så mycket snö även om det varit lite snöstorm här på eftermiddagen. Hoppas det slutar snöa hos er snart.

      Ha en fin kväll!

      Kram Anita

  3. bjorgnin skriver:

    Hei, oj jeg fikk så mya annet å gjøre i helga at observasjonen gikk rett vest. Heldigvis har jeg, får jeg si, en mann hjemme som kan telle, men ikke kan fugleslag! Jeg får legge gule post-it-lapper på aktuelle sider i fugleboka som han kan ha til hjelp. Da klarer han vel oppgaven! Tok også et bilde av en gråtrost, uskarpt, på lørdag…
    Vi får se. Siste dag for telling er 2. februar. Mulig jeg må steppe inn før det!!!

    God jobba, Anita!

    • Anita skriver:

      Tack så mycket 🙂 Ja så kan det bli, det är inte alltid man hinner. Men om sista dagen är den 2 februari så har du ju fortfarande chansen. Och så har du ju alltid hjälp av mannen, nu när du sätter gula post-it lappar på sidorna med de aktuella fåglarna 🙂

      Ha en fortsatt skön vecka!

  4. Kristinas oas skriver:

    Underbara fågelbilder, det är attans svårt att hinna med och dessutom få till skärpan (min vanliga otur är ju att skärpan hamnar på en trädgren bredvid fågeln eller så). Den bild jag nog gillade allra bäst – för den fick mig att fnissa högt – var fåglarna på kö-bilden. Så söt!
    Här får småfåglarna nöja sig med att äta lite överblivna äpplen och rensa trädgården på frön och bär som sitter kvar. Härom morgonen var det en talgoxe på besök. Den klättrade upp och klämde sig in under ett takutsprång på vårt garage, det var precis att den fick plats! Upp och ner, upp och ner. Gissningsvis satt det spindlar eller andra småkryp därunder…
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja det är inte lätt att fånga dom på bild. Och det händer mig också titt som tätt att jag fått mycket mer skärpa på grenarna än fåglarna. Dom klarar sig nog bra på det som finns i naturen men vill man spana lite extra på dom och fotografera dom får man lägga ut lite extra. Och så hoppas jag ju att dom ska gilla att vara här så jag får trädgården full med fåglar i sommar 🙂 Kul med talgoxen. Han verkar ha hittat ett riktigt välfyllt skafferi.

      Ha en bra dag!

      Kram Anita

  5. Ulla skriver:

    Åh, du fick en bild på steglitsen, så roligt! Den är så fin. Alla bilderna är fina. Gulsparven är ju riktigt färggrann. Och fåglarna som sitter i kö 🙂 Det är inte bara vi människor som måste köa ibland 🙂
    Jag har varit ute på fågeljakt flera gånger. Då har jag sett en del arter som gråsiska, domherre och, som jag tror, en liten kungsfågel. Gråsiskan fick jag på bild men ljuset var för dåligt.
    Det är roligt med fåglarna, det blir lite liv i trädgården på vintern.
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Visst är det kul med fågeljakt, med kameran alltså 🙂 Och så spännande att få se en liten kungsfågel. Gråsiska är ju heller inte så vanlig. Domherren vet jag många ser i sina trädgårdar men här lyser den med sin frånvaro. Där vi bodde förut hade vi massor på vintern. Jag saknar dom med sin intensivt röda färg. Hade det varit fågelräkning idag hade jag kunnat rapportera ännu fler gulsparvar för i morse när jag smög fram till fönstret kunde jag räkna till 22 st. Kanske snön som kom i natt gjorde dom hungriga.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  6. Britt skriver:

    Vad många du hittat och även fångat på bild. Svårt att fotografera fåglar tycker jag. Såg en massa råkor i helgen, vilket tydligen är Skånes vanligaste fågel, vilket jag inte visste. Vad gjorde man utan Google.

    • Anita skriver:

      Exakt, utan Google skulle man inte klara sig 🙂 Var tvungen att läsa lite om råkor på Wikipedia efter jag läst din kommentar. Dom verkar inta vara vanliga här hos oss. Kul att få lite information.

  7. Linda skriver:

    Så roligt att du fick se en steglits och så fina bilder på fåglarna du såg! Hos mig var det magrare än magert. Blev faktiskt förvånad över hur stor skillnaden kan vara. Saknar domherrarna! Fast nu kommer det en hare och äter i stället 😉 Ska bli spännande att se i morgon – då kanske fåglarna har kommit tillbaka. I morgon ska jag plantera om alla fuchsior och pelargoner som jag ”råkade” få med mig hem 🙂

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Ja gissa om jag blev glad över steglitsen. Och idag är det rena rallyt i trädgården. Fler fåglar än vanligt. I morse räknade jag till 22 gulsparvar. Typiskt när räkningen är över. Du ska se att fåglarna kommer tillbaka igen hos dig. Det hade förmodligen varit någon form av rovfågelsattack så dom ligger lågt ett tag.

      Jaha ja, du ska plantera om fuchsior och pelargoner. Det är så det brukar vara … att man ”råkar” få med sig lite växter hem, känner igen fenomenet 😉

      Kram Anita

  8. Carita Norden skriver:

    Oj vad många arter du har haft. Vi har också rapporterat in men i år har vi inte alls haft så många i varken sorter eller antal som förra året. Det beror väl på den mildare vintern antar jag. Ha en fin vecka./ Carita

    • Anita skriver:

      Ja dom har ju haft mycket mat hela hösten och stor del av vintern i naturen så dom har inte haft samma behov att utfodringsplatserna. Men här har det varit ovanligt många i år. Men jag har mutat dom med rätt mycket mat också. Vill att dom ska stanna kvar i trädgården i vår och sommar 🙂

      Ha en fin vecka du också!
      /Anita

  9. Anita Björk skriver:

    Så fantastiskt fin den ser ut, Gulsparven. Har aldrig sett sådan. Steglitsen har jag heller aldrig sett, väldigt vacker. Jättefina bilder du lyckats få trots att de små sötnosarna inte sitter still så länge /Anita

    • Anita skriver:

      Tack Anita! Ja gulsparven är jättefin och lyser verkligen upp under vintern. Tyvärr har dom tydligen gått tillbaka enligt rapporterna men hos mig verkar dom trivas vilket jag är glad för. Steglits såg jag för första gången i mitt liv och det är jag så glad för.

  10. Linda skriver:

    Synd att fågelräkningen inte är i dag. Det ”kryllar” av fåglar och jag har fler sorter än vanligt. Kanske är det snöfallet som får dem att flockas. Jag jobbar hemifrån i dag och tycker att det är hemskt trevligt med de flygfärdiga arbetskamraterna utanför fönstret – passar extra bra eftersom jag har ägnat ett par timmar åt att skriva ett porträtt på en pilot 😉

    Kram
    //Linda

  11. Åh vad roligt med alla fåglar! GRATTIS till Steglitsen!! Den är så otroligt vacker! Jag såg en för första gången i mitt liv i somras….tyvärr för långt ifrån för att få en fin bild men jag har den på bild så jag själv kan se den i alla fall! Och en drömfågel jag längtat efter att få på bild är Domherren. Har letat efter den i flera år men aldrig sett den men i år!!! Råkade jag komma åkande i bilen och helt plötsligt så var den där! Jag fick den dessutom på bild som finns att skåda i min blogg under kategorin fåglar. Stolt som en tok är jag över den (trots att det inte är en mästerbild direkt)

    Men något jag funderar på i din uppräkning av fåglarna: Har du inga Gråsparvar hos dig? Här är det sjukt mycket gråsparvar och Pilfinkar! Vi har säkert ett minst femtio stycken…kanske så många som 100 av de båda sorterna tillsammans! Snacka om att de låter där de sitter i busken och kacklar utanför fönstret! 😉 Önskar mig mera mångfald men det är bara Blåmes och Talgoxe i övrigt…en och annan Nötväcka, en Hackspett men sen finkar och sparvar i grått! :/

    Jag gillar fågelskådning! 😉

  12. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

