Underbara onsdag – Vinterpyssel

Så var det onsdag igen och Linda med bloggen Växthusliv har gett oss temat ”Vinterpyssel”.

Ja någon direkt pysslare är jag inte så det här blev ju inte lätt. Så här års pysslar man ju med sina fröer. Mina chilisådder, som jag skrev om förra onsdagen, börjar växa till sig ordentligt och till helgen blir det omskolning …

20140129_Chili

En sak jag gillar att pyssla med så här i januari är att fylla huset med tulpaner. Tycker det är så härligt när man märker att dagarna börjar bli ljusare och tulpanerna är ett så fint vårtecken. Just nu har jag valt ljusa och skira färger men till helgen kommer det att bli lite mer kraftfulla färger. Det är kul att variera. Så eftersom jag inte har så mycket annat att visa på ämnet vinterpyssel får det helt enkelt bli en bukett med bilder på mina tulpaner …

20140129_Tulpaner_02

20140129_Tulpaner_04

20140129_Tulpaner_01

20140129_Tulpaner_03

Vill du se andras vinterpyssel kan du bara klicka på loggan här nedan så kommer du direkt dit.

Ha en underbar onsdag!

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Tulpaner, Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Underbara onsdag – Vinterpyssel

  1. Linda skriver:

    Härligt – att ta hand om sina sådder är definitivt pyssel 🙂 Och tulpaner är underbart 😀

    Kram
    //Linda

    • Linda skriver:

      PS! Tusen tack för tipset om vattningen. I affären sa de att jag skulle låta jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna, men de verkade inte så kunniga. I dag trillade två knoppar, så jag skyndade mig att ge kamelian vatten.

      PS2! I dag var det fullt med fåglar här igen, men andra än tidigare – gulsparvar och grönfinkar. Inte en endaste domherre i sikte, men allt fler koltrastar. Hörde underbara fågelljus med vårkänsla i när jag vaknade med solen i ögonen efter eftermiddagsluren 😀

      • Anita skriver:

        Håller tummarna för kamelian!

        Typiskt att fåglarna kom tillbaka efter fågelräkningen. Men det var ju skönt att dom kom tillbaka i varje fall. Det låter bra att du sett många gulsparvar för det är tydligen så att dom konstaterat att gulsparvarna minskar i antal och dom är oroliga att det kan bero på samma miljöförändringar som drabbar bina. Det står lite att läsa om på SOF:s hemsida. Vi har ju också många gulsparvar och dom är så goa tycker jag när dom sitter där i snön och äter frön. Och visst är det skönt att höra fågelsång igen. Jag hörde fågelsång när jag hämtade tidningen i morse. Härligt!

        Kram Anita

  2. Hasse Wester skriver:

    Underbara tulpaner! Pyssla lugnt!

  3. Inget dumt ”vinterpyssel”! Skulle jag också kunna tänka mig…..

  4. Britt skriver:

    Pyssla med sina sådder är ett givet vinterpyssel. Och du verkar ha lyckats riktigt bra med dina sådder av chili.

  5. Härligt att få pyssla om småkrukorna och intala sig om att det faktiskt kommer skönare tider.

    Kram / Therése

  6. Marit skriver:

    Så store dine chillispirer har blitt allerede! Utrolig hvor fort de har spirt. Jeg fikk mine chillifrø fra Impecta i går, så jeg må få sådd de snart. Vakre tulipanbilder du har tatt!

    Ha en fin kveld.

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja dom växer för var timme som går känns det 🙂 Jag kommer nog att skola om dom första redan idag. Hade tänkt vänta till helgen men det växer så det knakar. Såg att det börjar spira hos dig också. Visst är det härligt!

      Ha en bra dag!

      Kram Anita

  7. Meta skriver:

    det är tur att de finns tulpanerna alltså vad skulle vi göra utan dom???Här blir inget frösåede i år lycka till med ditt
    Ha en fin dag
    kram Meta

  8. Annika skriver:

    Det är precis sådär som jag önskar att mina chililådor ska se ut snart! Tack för peppningen! Tidigare har jag bara sått tomater och då har det bara sagt swisch så har groddarna tittat upp. De här håller lite mer på sig tydligen.
    Älskar dina tulpanbilder! Speciellt den sista är helt magisk!
    Kram Annika

    • Anita skriver:

      Jag håller tummarna för att dina chilisar visar sig snart. Ibland kan vissa sorter vara lite kinkiga men ge inte upp. Du ska se att det snart tittar upp små groddar i jorden.

      Kram Anita

  9. Malin skriver:

    Tulpanpyssel räknas definitivt! Vintern vore tung utan dem. Snyggt fotat.

Kommentera

