Blommig fredag – Sommarens favoritbild

Det är fredag och idag är den verkligen ”Blommig” för Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. har bestämt ett riktigt somrigt tema, nämligen ”Sommarens favoritbild”.

Jaha, en enda bild från sommaren som man ska utse till sin favoritbild. Det värsta är ju att jag har många bilder som har blivit mina egna favoriter och dom har jag ju redan visat i mina inlägg, ibland kanske dom förekommit i flera inlägg. Men det är inget att göra åt. Skulle det vara sommarens favoritbild så får det bli en favorit i repris …

Min absoluta favoritstund är när solen sänker sig och skuggorna vandrar över trädgården. När vinden tystnat för dagen men inte fåglarna. När Månskenslandet lyser i vitt uppe vid den blå boden och gräsmattan är grön som sammet. När änglatrumpeten på altanen sänder doftpuffar och den vita cafégruppen under äppelträdet står där med sina blommiga dynor och ser inbjudande ut. Några blommor av klematisen ‘Södertälje’ lyser extra varmt röda i det sena sommarljuset.

20140124_BF_Sommarbild_04

Så plötsligt hörs ett skramlande läte. Mannen i huset börjar göra ren grillen.
Kvällen fortsätter med god mat. Några bilder på maten blir det inte även om jag har sådana. För dagens tema var ”Sommarens favoritbild” och den har jag redan visat. Tack Hélena för valet av tema så jag fick drömma mig tillbaka en stund.

Nu ska jag titta in här för att se på alla andras sommarfavoriter. Det ska bli extra härligt nu när vintern står vit och kylslagen utanför fönstret.

Ha nu en riktigt trevlig helg! Och kom ihåg att det är den här helgen vi räknar fåglar i ”Vinterfåglar inpå knuten” som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Blommig fredag – Sommarens favoritbild

  1. Carina skriver:

    Väldigt inbjudande vy över din trädgård. En härlig balans mellan linjer, välklippt, och öar av växter i lugnt grönt som stannar upp blicken. Allt mot en fond av buskar och träd. Mycket vackert och sen ett fint ljus. Jag gillar 🙂

    Hoppas jag kan få tillfälle att se din trädgård! Kram, Carina

  2. Veronica skriver:

    Underbart!!
    Om man tittar lääänge på bilden så känns det som man kliver in i den. Står där bredvid Änglatrumpeten och bara njuter.
    Det gjorde jag i varje fall 😀
    I sommar blir det på riktigt!!

    Kram och ha en skön helg!

  3. Kristinas oas skriver:

    Förstår att den är din favoritbild, jag bli alldeles lugn i själen av att stå och ”se in” i er trädgård, så fint! Önskar dig en skön helg!
    Kram Kristina

  4. Anette skriver:

    Det ser alldeles underbart ut! En riktig drömträdgård verkar du ha. /Anette

  5. Leena skriver:

    Underbar skildring av sommarminnen! Just så ska en perfekt kväll vara och du förmedlar den känslan fint både i bild och text. Ha det gott!

  6. Linda skriver:

    Så sceniskt du beskriver det. Känner precis som du gjorde hos mig och jag gillar i synnerhet det där med vinden som tystnar medan fåglarna fortfarande är igång. Det är magiskt! Ska nog se till att få fler sådana stunder i sommar.

    Vad var det för fågelräkning du nämnde? Blev nyfiken 🙂

    Kram
    //Linda

  7. Vilken harmonisk bild! Vackert, lugnt. Ljuset är milt. Härligt beskrivet, jag hamnar där i just den stunden. Tack för det!
    Ha det gott!
    /Katarina

  8. Inger skriver:

    Vilken härligt somrig bild!
    Ha det gott!

  9. Villroses hage skriver:

    Åh! Ikke vanskelig å forstå dette valget – sukk!

  10. Meta skriver:

    Det där är sommar det.
    Kram Meta

  11. Gunilla skriver:

    En fantastiskt fin plats att drömma sig bort i.
    Superfin bild .

    Trevlig Helg

  12. Rosor och ruiner skriver:

    Jag kan nästan känna hur det känns att vandra omkring där i din trädgård, känna atmosfären och uppleva dofterna, magiskt! Underbar bild av en fin trädgård!
    trevlig helg!
    Gunillla

  13. Marit skriver:

    Nydelig bilde som alltid! Ikke vanskelig å forstå hvorfor du valgte dette bildet…
    Hagen din er så vakker!

    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

  14. Annika skriver:

    Vilken vacker och stämningsfull bild på din trädgård! Och du beskriver fint känslan av att vara där! Å vad jag längtar efter sommaren!
    Ha en härlig fredag och en toppenhelg!
    Annika

  15. Ninni skriver:

    Vilken härlig bild….riktigt ögongodis….=)

    Längtar sååå efter sommaren…!!

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

  16. Enerhagen skriver:

    Åh, hvor nært og levende du beskriver den tiden av hagedøgnet. Kan kjenne og føle luktene og stemningen. Hagen din er bare helt fantastisk!!!

  17. Vivian skriver:

    Vilken vacker trädgårdsvy, där skulle jag vilja vandra.
    Jag längtar så till sommaren.
    Ha en riktigt skön helg
    Vivian

  18. My rented garden skriver:

    En underbar vild så solens stålar silar in.
    Ha en underbar helg!!!

  19. Ulrika skriver:

    En så lyckad bild måste bli en favorit!
    Lycka till med fågelräkningen!
    Ulrika

  20. lenadyche skriver:

    Vad underbart!

  21. Britt skriver:

    Vad man längtar när man ser bilden. Svårt att tro just nu att det kan bli så där skönt och fint.

  22. Eva, storasyster skriver:

    Käraste chillasyster!
    BIlden är helt underbar! Jag kan nästan förnimma doften av änglatrumpeten som finns med och höra surret av insikter och ett och annat fågelkvirr! Tänk att vi är på väg dit igen! 🙂 🙂 🙂
    Jag hoppas gulsparven dök upp igen så att du kunde räkna med den i fågelräkningen. Jag hörde att koltrasten hade spottat upp sig och ligger bra till, vilket förvånade experterna. Vi har koltrastar runt knuten som jag matar med äpplen. En och annan talgoxe har vi också och även blåmesar. Talgoxarna har ”tutat” ganska länge nu. Idag såg jag himlen rodna över Stockholm när jag åkte över Västerbron. Det finns hopp om livet!
    Hoppas Thomas mår bättre och att din hosta börjar ge med sig!

    Många kramar från
    storasyster

  23. Ulla skriver:

    Anita, din trädgård är ljuvlig! Så härligt det ser ut. Frodigt och med en härlig grönska.
    Nu börjar man längta efter våren och det blir ju inte bättre när man tittar på din vackra trädgård 🙂
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  24. Din trädgård ser ut som sagoträdgård med det silande ljuset. Otroligt vackert! Vad är väl en bal på slottet? Jo, alldeles, alldeles underbar! Tack för en fantastisk bild 🙂

  25. pilgrim skriver:

    Du har det så vackert! Kan nästan känna grilldoften 🙂
    Kram Hélena

Kommentera

