Den ofrivillige trädgårdsmästaren …

Han kom som en tjuv om natten i slutet av juli. Han åt upp blomknopparna på alla mina flox och alla mina nattljus. Ett perfekt snitt och det som skulle bli prunkande blommor inom bara någon vecka låg nu istället i tjuvens mage …

20150724_AvbitnaFlox

20150724_AvbitnaNattljus

I år var året då jag verkligen tänkt göra en ”Chelsea chop” eller Chelseaklippning som det väl skulle kunna heta på svenska. Namnet refererar till att klippningen i England görs ungefär samtidigt som Chelsea Flower Show inträffar. Vissa perenner, exempelvis flox, klipps i olika höjd för att få längre blomningstid. Hos mig skulle motsvarande klippning skett i mitten av juni. Men av olika anledningar blev sommaren inte som den skulle så klippningen blev aldrig av. Men så kom ju den där tjuven om natten …

Sommaren 2015 blev ju som den blev vädermässigt. Lite försenad kan man säga. Det visade sig alltså att klippningen som skedde om natten i slutet av juli blev alldeles perfekt. Nu har både flox och nattljus massor av knoppar och har börjat blomma. Om hösten kommer att bli fin så kommer jag att ha en härlig blomning i många veckor till. Visserligen blev alla klippta på samma höjd så blomklasarna blir inte så stora men det gör inte så mycket för dom blir många. Hade dom börjat blomma som dom brukar i juli så hade blommorna ändå bara blivit en kladdig sörja av allt regn.

20150831_FloxNattljus

20150904_FloxNattljus

Så kan det alltså gå när man får besök av en ofrivillig trädgårdsmästare i form av en råbock.

För övrigt så önskar jag er alla en trevlig helg!

Detta inlägg publicerades i Phlox Paradise Blue. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Den ofrivillige trädgårdsmästaren …

  1. lunasblogg skriver:

    En ofrivillig trädgårdsmästare var här också och kapade mina vita lättåtkomliga flox, alla låga rosor, rödbetor, kål och gud vet allt. De rosa och lila floxen däremot ligger lite dumt till med risk för att få nackspärr för stackaren, så de blommar med stora bollar, de vita dock med många små duttar. Bättre det än inget.
    kram
    Luna

    • Anita skriver:

      Den där ofrivillige trädgårdsmästaren härjar vilt över hela landet tror jag. Floxen och nattljusen hämtade sig som sagt men rosorna och liljorna var ju borta för alltid. Liksom min fantastiskt fina romansallad. Jag kommer inte att anlita honom nästa år 😉

      Kram Anita

  2. Ruben skriver:

    Vad olika det kan vara! En del grenar på min flox blev också ”ansade” av rådjuren tidigt i somras. Normalt brukar de komma igen efter ett sådant ”ingrepp”, men inte i år, de har bara ynkliga skott. Jag måste hägna in mina flox, annars får jag aldrig se några blommor.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Det var konstigt. Men kanske var det så att ”ansningen” skedde för tidigt. Jag hittade en flox som växte inuti en pion som han hade missat och den såg inte alls lika fin ut som de ”klippta”. Så frågan är när jag ska göra min klippning nästa år. Jag kanske får fråga råbocken 😉

      Ha det gott du också!
      /Anita

  3. Birgitta skriver:

    Ibland har man tur.
    Trevlig helg
    Birgitta

  4. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Ja. sånn kan det gå, og det kan vel bare oppsummeres som hell i uhell! Som du skriver så skulle de jo normalt ha blomstret i juli og da regnet det jo mye. Så godt at du fikk nyte de nå i steden!

    Vakre bilder alle sammen, og spesielt det siste. Kan du prøve å forklare meg hvordan en setter inn store bilder? Når jeg setter inn bilder blir alle små, men er klikkbare så de blir større. Hvis du klarer å forklare meg det hadde jeg blitt veldig glad 🙂

    Ha en fin lørdag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Jag har svarat på dina frågor hos dig.

      Igår kväll kom regnet till oss med ett rejält åskväder. Sedan dess har det regnat i princip oavbrutet hela tiden. Hoppas det börjar torka upp hos dig. Här lovar dom faktiskt sol imorgon igen. Jag hoppas det stämmer 🙂

      Önskar dig en fin söndag kväll!

      Kram Anita

  5. Carina skriver:

    Skönt att läsa om hur du trots eländet ser den positiva sidan 🙂 Ett enklare och säkert långsiktigt sundare synsätt. Alla små sidoblommor är på något sätt sirligare och vackrare. Men det har jag kommit på efter att jag fick en gammal sort som inte har de där enorma blomhuvudena. Tycker i och för sig om de andra också, men de mindre har något särskilt.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jodå, när det gäller floxen och nattljusen blev ju resultatet positivt. Däremot var jag inte lika nöjd med ”trädgårdsmästaren” när han gjorde samma sak med rosorna och liljornas knoppar. Inte heller blev jag glad åt att han slukade all min fina romansallad. Jag kommer nog inte att anlita honom nästa år 😉

      Kram Anita

  6. Britt skriver:

    Ett rådjur som var uppdaterad på när det var dags att klippa. Även om det inte blev någon variation i höjd, så blev det jämt och fint. / Britt

  7. Lena i Wales skriver:

    Tycker inte om ofrivilliga trädgårdsmästare!
    Denna sommaren kunde man verkligen önska mer av. Den har liksom bara försvunnit, utan att ens ha anlänt!
    Ha en trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Nej, han kommer inte att få anställning hos mig nästa sommar 😉 Här anlände faktiskt sommaren i augusti. Men nu är det höstlikt så det bara skriker om det … eller plaskar kanske jag ska säga. Regnet vräker nämligen ner idag.

      Ha en bra söndag kväll!
      /Anita

  8. Pingback: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Lämna en kommentar