Brytningstid …

Augusti, ljuva augusti. Om månader kunde jämföras med vin skulle du, augusti 2015, höra till en av de bästa årgångarna. Kunde jag spara dig på flaska skulle jag göra det. Jag skulle kunna sälja dig dyrt på väderauktioner i framtiden. Men nu finns bara några droppar kvar att smutta på. Imorgon är det september och moln har redan dragit in. Det spås svalare temperaturer och rejält med regn …

Men än är det några timmar kvar. Än finns några droppar augusti kvar att smutta på. Jag höjer mitt glas och utbringar en skål för augusti … månaden som räddade sommaren 2015! Och för att dokumentera de sista timmarna av årets augusti tog jag mig en tur med kameran i trädgården i eftermiddags. Jag har valt att lägga ut dom som ett galleri. För att se dom i full storlek är det bara att klicka på en av bilderna och sedan bläddra med pilarna.

Det här inlägget postades i Augusti. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Brytningstid …

  1. Storasyster skriver:

    Tack käraste chillasyster för att jag fick smaka på augusti på ditt fantasifulla, smakfylda sätt! 🍷🍷🍷
    Så himla fina bilder och underbara ord! Du kan du chillasyster! 😊 💖 💖
    I morgon ses vi och då får jag krama om dig! Jag gläder mig inför lördagen också!
    Kramar 💕💖💕💖💕
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Hej kära storasyster! Idag är det september och även körpremiär. Det ska bli kul att sjunga igen och så kommer vi ju att ses varje tisdag🙂 På lördag ses vi också. Det ska bli så trevligt med en ”tjejträff” … du, jag och Lucy🙂

      Kram från chillasyster

  2. anjahill skriver:

    Du besjunger augustimånadens lov – det gör även jag. Men, som sagt, underbart är kort. Tack för de fina bilderna.4
    /Anja

    • Anita skriver:

      Tack Anja🙂 Ja augusti var makalöst skön. Den njutbaraste augusti på flera år. Idag regnar det men jag hoppas att även september kommer att bjuda på sköna dagar.

      Ha det gott!
      /Anita

  3. Ruben skriver:

    Vilket fint collage. Och så välskött, man får komplex. Väldigt fint att rudbeckiorna är blandade med både gult och dovt rött! Vad heter den röda? Jag sådde rudbeckian ‘Cherry Brandy’ i år. Den är väldigt stadig och mycket lägre (tror jag, jag har ju inte höjden på din). Den är omkring 40–50 cm hög. Din verkar sirligare.
    Blir det någon ny trädgårdsresa?

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Tack Ruben🙂 Du behöver definitivt inte ha komplex. Bilderna ser bättre ut än verkligheten. Att det ser välskött ut beror på att mannen just klippt gräset och kanterna. I rabatterna frodas ogräs och vissna blommor. Ett ont knä har gjort att min trädgårdssäsong inte blev som jag ville. Men å andra sidan var det rätt skönt att få vara lite lättjefull. Och blommar gör det ju ändå😉

      Jodå, en ny trädgårdsresa blir det senare i höst. Jag ska berätta om den när den är genomförd. Tror du besökt resmålet😉

      Ha det gott du också!
      /Anita

  4. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Så vakre bilder fra hagen din! Utrolig vakkert collage du har laget! Likte så godt det med den rosa solhatten til venstre i bildet🙂

    Ja, august ble en flott måned her også, for de siste 3 ukene har bare vært fantastiske her også.
    I går var hagen så full av sommerfugler at jeg klarte knapt å telle de. Sånne augustdager liker jeg🙂

    Håper du kommer til å skrive litt mer fremover på bloggen din, Anita!

    I dag er det første høstdag, og det regner her. Håper det kommer flere solskinnsdager i september!

    Ønsker deg en fin uke!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit🙂 Jodå, nu ska jag börja blogga mer frekvent igen. Jag brukar ha sommaruppehåll och i år har det blivit mer uppehåll än det brukar. Det var märkligt så snabbt sommaren gick över till höst. Den sista augusti var en fantastisk sommardag medan den första september var riktigt, riktigt höstlik med regn och blåst. Jag fick plocka fram en extra tröja att ha under regnjackan när jag gick ut. Men det kommer säkerligen att komma fler fina dagar. Hösten är ju en härlig tid.

      Önskar dig en fin dag!

      Kram Anita

  5. Carita Nordén skriver:

    Såå snyggt och prydligt du har, jag måste nog fixa till vårt rufs ännu mer. Ha en fin vecka Carita

    • Anita skriver:

      Nja, det är inte så snyggt och prydligt som det ser ut. Men klipper man gräset och kanterna så blir det genast bättre. Och vår trädgård är en sådan som gör sig bäst på bild. Er trädgård gör sig bra både på bild och i verkligheten🙂

      Ha en fortsatt fin vecka du också!
      /Anita

  6. Vackra augustidroppar! Tror nog det finns mycket gott kvar i bägaren även i september hos dig. Väldigt snyggt med varmröda accenter. Blir alltmer sugen på att även låta dem flytta in hos mig. Just nu är det mest kalla färger.
    Allt gott
    Anette

    • Anita skriver:

      Jodå, det ska nog finnas en hel del kvar i bägaren innan höststormarna drar in på allvar. Jag har blivit mer och mer förtjust i varmrött. Förr hade jag mest blått, rosa och lila men nu känns de röda tonerna värmande och sköna. I synnerhet på hösten.

      Allt gott till dig också!
      Anita

  7. Carina skriver:

    Mmm kan riktigt känna smaken av de där dropparna – underbart. Du har härliga varma nyanser i collaget. Gillar bilden med gult, orange och röda/rödbruna nyanser. Just de orange har jag lite svårt för än, fast ett par crocosmia har landat. Tycker om solhattens kombination i rosa och rödbrunt är snyggt med många rödbruna andra.

    En annan reflektion – du har väldigt grönt hos dig. Jag har en kombo av gult som i torkat och bladmögel så det finns inte så mycket härligt grönt.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Vet du vad, bilden med gult, orange, rött och rödbrunt är något som ”skapat sig själv”. Jag brukar så två sorters sommarrudbeckia, ‘Cherry Brandy’ (mörkröd) och ‘Prairie Sun’ (gul med ljusgrön mitt). Förra året sådde jag även en som heter ‘Moreno’. Den var starkare gul med brun mitt. De senaste vintrarna har rudbeckiorna stått gröna hela vintern och på våren har dom börjat växa. När dom övervintrar blir dom väldigt höga och kraftiga. Men det roliga är att dom även kommer med nya varianter. Den brunröda är en helt ny. Även ‘Cherry Brandy’ har kommit med en ny där blombladen fått en yttre ring av aprikos. Nu hoppas jag på en ny mild vinter så jag kan bli överraskad av nya varianter nästa sensommar🙂 När det gäller vår frodiga grönska så tror jag det beror på allt regn vi fick i juli. Då låg ju i princip vår trädgård under vatten. Det var trist då men nu är den ju väldigt vacker istället. Inget ont som inte har något gott med sig🙂

      Kram Anita

  8. Cathy skriver:

    Oh vilken underbar trädgård du har och så fina bilder av den:-). Jag har inte hunnit eller orkat hålla på så mycket i vår trädgård den här sommaren så det är lite mycket ogräs:-). Och så har jag haft trädgårdsassistent i form av en liten fyrbent dam som ibland rensat lite väl mycket:-).

    Idag vräker regnet ner här och det blåser rejält också. Från högsommar till senhöst på en dag nästan. Regn behövs visserligen för det är (eller i alla fall har varit) snustorrt i markerna men blåsten kan vi vara utan. Jag hoppas på uppehåll imorgon då vi ska till fåren igen och valla, det är inget vidare att stå ute på ett fält om det blåser såhär:-).
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Jag kan tala om att det finns mycket ogräs i mina rabatter också som inte syns på bild🙂 I sommar har också jag varit med hund (och är fortfarande). Vi är långtidshundvakter och kommer nog att vara så september ut. Men det är en ordentlig liten dam. Hon vägrar smutsa ner fötterna och går därför bara på gångstenarna jag lagt ut i rabatterna. Annars är gräset hennes domän där hon gillar att leka med sin boll. Vi håller tummarna för att regnet och blåsten slutar till imorgon. Tror det ska göra det.

      Ha det så bra på fårvallningen!

      Kram Anita

  9. Lena i Wales skriver:

    Så vackra bilder! Gillar din lilla groda i dammen!
    Ha det bra!

  10. Kristinas oas skriver:

    Underbara bilder av det bästa med augusti. Kan bara hålla med. Så vackra sommarrudbecior du har – inte minst den röda föll jag för. Och fördelen med foton är att man kan redigera verkligenheten lite och bara visa det man vill. Hur många gånger har jag inte flyttat vattenslang och renshink utanför vyn som jag vill fånga med kameran?😉
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Sommarrudbeckiorna har verkligen trivts i år. Och de flesta har kommit tillbaka från tidigare år … med förändrat utseende. En del till det bättre🙂 Jodå, det där med att flytta saker innan man tar en bild känner jag till. Det brukar vara mycket i vägen😉

      Önskar dig en fin helg!

      Kram Anita

  11. Ping: Årskrönika 2015 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

