Gullvivans plym sågs vaja …

Nu är det gullvivetider i min trädgård …

20140514_GullvivaGul

… och med den meningen så hade jag tänkt göra en sån där snygg övergång som dom brukar pyssla med i media. Övergången från de gula gullvivorna går till de röda …

20140514_GullvivaRed

… som jag inhandlade på växtmarknaden på Torekällberget i Södertälje i maj förra året. Och från växtmarknaden förra året kommer nu övergången till årets växtmarknad då 7 plantor fick följa med hem.

  • Calceolaria polyrrhiza – Gul dvärgtoffel
  • Hacquetia epipactis – Gullflocka
  • Heuchera ‘Palace Purple’
  • Euphorbia polycroma – Gulltörel
  • Phlox carolina ‘Bill Baker’ – Knutflox
  • Penstemon hirsutus pygmaeus

Dom som jag räknat upp har jag inte tagit någon bild på men det har jag på den sjunde, Aquilegia shockleyi …

20140514_AquilegiaShockleyi

Ett jättesöt akleja som jag efter diverse googlande fått fram ska heta Mojaveakleja på svenska. Den ”lever” i Mojaveöknen i USA och det här exemplaret härstammar från frön plockade i Utah. Enligt försäljaren skulle den vara härdig här. Hm, jag är nog lite skeptisk till det, i varje fall att den skulle överleva i min trädgård som är väldigt ökenbefriad. Men då det finns en blomma och en till är på väg så ska jag försöka plocka fröer. Om inte annat kan man ju kanske ha den som ettåring. För visst är den väl söt. Den kommer att placeras på det mest skyddade stället i trädgården där jag kommer att vaka som en hök, eller kanske en amerikansk örn, över den. Fortsättning följer …

Det här inlägget postades i Aquilegia shockleyi, Växtporträtt, Vår. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Gullvivans plym sågs vaja …

  1. Marit skriver:

    Så spennende planter du har kjøpt! Den Haquetia har jeg også, og den ene er varigert og heter ‘Thor’

    Dine primula var så fine, og de har jeg ikke sett før. Jeg har den vanlige gule, men den har ikke noe oransje i midten.

    Det blir spennende om du får frø på akeleien.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem Marit

  2. lenaericsson skriver:

    Så vackra. Mina gröna blad har i alla fall kommit upp på gullvivan…i alla fall liiite.. 🙂

  3. Fina bilder och snygga övergångar! Här blommar också gullvivorna så det står härliga till.
    Kul att gå på växtmarknad. Särskilt spännande tycker jag det låter med den lilla penstemon.

    Ha det fint
    /Anette

  4. pilgrim69 skriver:

    Vilken läcker akleja, hoppas den klarar sig i din trädgård. Superfina bilder!
    Kram Hélena

  5. Carina skriver:

    Kul växter och fina övergångar. Roligt när det blir lite färgvariation bland primulorna. Jag var i Skåne och hittade ett ställe där alla var hose-in-hose. Har du möjlighet att sätta aklejan i ett soligt läge inne vid husfoten? Då går det lättare att få den att stanna kvar.

    Kram, Carina

  6. Ruben skriver:

    Såg en liknande akleja i Chicago, som jag blev förtjust i jag tog fröer av. De visade sig inte vara fröäkta. Så om du tänker ta fröer, se till så den inte kan korsa sig med andra aklejor! Lättare sagt än gjort, kanske?
    Finfina bilder. Och välkommen hem! Ser fram emot ett rejält reportage! 🙂

    Ha det gott!
    /Ruben

  7. Linda skriver:

    Men vilken fin akleja! Jag måste nog ge mig ut på jakt efter en dockakleja. Hade en sådan, men såg inte till den förra året och nu är den rabatten ett minne blott.

    Jag borde bättra mig med promenader. Det är ju så härligt. När vi bodde i stan var jag ute och gick i princip varje dag. Trodde att det skulle bli ännu mer av den varan på landet, men här måste man gå tillbaka samma väg som man kom, nästan oavsett vilken runda man väljer, och det är lite trist. Ska nog snöra på mig skorna redan i kväll om det inte spöregnar då också 😀

    Kram
    //Linda

  8. Britt skriver:

    Övergången var klockren. Jag blir så sugen på att köpa litet blommor när jag hör vad folk har köpt. Aklejan var fin. Försök med frön. Det kan ju bli samma. Eller inte.

  9. Kristina Skoglund skriver:

    Vackra bilder, har också akleja och gullvivor olika färger

  10. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

