Tillbaka …

Oj, kom nästan inte ihåg lösenordet till min blogg 🙂 …

Har varit borta från bloggosfären längre än vad som var meningen. Orsaken är att jag de senaste veckorna jobbat från tidiga morgon till sena kvällen, dels med storstädning av trädgården, dels med omplantering och organisering av växter och frösådder. Allt för att få klart inför årets första trädgårdsresa, en resa som gick till Lake District i England den 4 – 9 maj.

Jag har nog inte insett hur länge jag varit borta från bloggandet. Men när jag kom hem och hittade flera mail i min inkorg med frågor om var jag hade tagit vägen, om allt var ok o.s.v. så insåg jag att jag varit osynlig lite väl länge. Jag är rörd och glad över att flera av er skrivit mail till mig med hälsningar och förhoppningar om att jag mår bra. Tusen tack till er kära bloggvänner.

Jag har haft en härlig resa. Ok, vädret har väl inte varit det bästa men trädgårdarna, naturen, boendet, maten, resesällskapet och researrangemanget (med Rosebud’s Tours) har varit hur bra som helst!

Jag har börjat titta igenom bilderna. Insåg att dom var väldigt många 🙂 Plockade därför snabbt ut en handfull bilder som illustration till detta inlägg.

Böljande landskap …

20140504_LakeDistrictLandskap

20140507_LakeDistrictLandskap

Vandringar på undersköna stigar …

20140505_WindyHall_01

Kamelior som nästan nådde himlen …

20140505_WindyHall_02

Mattor av bluebells, Hyacinthoides non-scripta …

20140506_Bluebells

Besök vid ett hav som för tillfället ebbat ut …

20140506_Havet

På alla mina resor i UK har jag fotograferat rödhaken (Red Robin). Därför blev jag extra glad när han poserade för mig även denna gång …

20140507_RedRobin

Och överallt hörde vi den bekanta sången av koltrasten. Och en dag lyckades jag även att fotografera skönsångaren …

20140507_BlackBird

Till sist vill jag önska er alla en trevlig helg! Jag kommer att sitta framför TV:n ikväll och heja på Sanna och Sverige men måste erkänna att min personliga favorit är Hollands bidrag. Gillar blandningen av pop och country. Lyssna på inledningen, den låter som ”Every breath you take” med Police, en av mina favoritlåtar. Det kanske är därför jag gillar Hollands bidrag 😉

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Tillbaka …

  1. ÅsaV skriver:

    Hallå Anita! Jag undrade just vart du tagit vägen… och gissade faktiskt på en resa av något slag. Lyxen med att vara pensionär… vi andra måste jobba och slita… 🙂

    Härliga bilder över lag! Och de två sista är ju helt underbara!
    Ha en bra lördagskväll!

  2. Carina skriver:

    Kul att höra från dig! Och kul att se de härliga bilderna. Himlen och ljuset som faller på bergstoppen… ..i första bilden tilltalade mig det där lilla extra. Lake District skulle jag gärna vilja komma till. Vem vet… kanske blir det långresor framöver för mig också 😉

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Förstod nästan att du skulle gilla den översta bilden i och med ljuset över en av bergstopparna. Blev väldigt glad när jag kom hem och såg att den blivit så pass bra som den blev. Har nämligen tagit den genom bussfönstret, i ”farten” 🙂

      Långresor framöver … det låter spännande. Hoppas det blir så.

      Kram Anita

  3. Britt skriver:

    Även jag har undrat litet. Men det ligger ju nära till hands att man varit på resa. Alltid roligt att se något annat. Bluebells i massor, det skulle man vilja ha. Fina bilder. Fortsatt bra helg!

    • Anita skriver:

      Mattor av bluebells är helt makalöst vackra. Tyvärr så fungerar inte engelska bluebells på våra breddgrader. Men å andra sidan har ju vi våra blåsippsbackar 🙂

      Fortsatt bra helg till dig också!

  4. lenaericsson skriver:

    så fantastiska fågelbilder du fått till!

  5. Agneta skriver:

    Hej och välkommen hem!
    Men är det ändå inte fantastiskt hur många goa och omtänksamma nätvänner man samlar på sig? Att vara saknad är att vara omtyckt!
    Du brukar ju resa på trädgårdsresa om våren och vill minnas att du skrivit om det för längesedan.
    Ska bli spännande att läsa ditt resereportage framöver.
    Men visst minns jag ”Every breath you take”…härliga tider 🙂
    Många av låtarna i ESC påminner om gamla godingar men det är ju tillåtet att låna några strofer här o där!
    Nu vännen ska jag tillbaka till Teven…
    Hoppas du kan tipsa mig om min fråga jag lagt ut i dag om Mårbackapelargonen 🙂
    Kram, Agneta

  6. Marit skriver:

    Hei Anita

    Så godt at alt er vel med deg, og at du er tilbake i bloggland igjen. Jeg har tenkt på deg flere ganger, og har savnet bloggen din 🙂

    De camelliaene skulle jeg gjerne ha sett! De må ha vært et syn 🙂

    Ønsker deg en fin kveld.

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Du skulle ha älskat camelliorna i Lake District. Dom strävade verkligen mot himlen och lyste upp i skogarna.

      Önskar dig en fortsatt fin söndag!

      Kram Anita

  7. lunasblogg skriver:

    Välkommen tillbaka! Har saknat dina inlägg och kommentarer. Själv kunde jag inte göra min trädgårdsresa till Rom,så sonen tog över den. Han har haft en makalös kultur – och trädgårdsupplevelse där. Han tog massa bra foton och plockade med frökapslar till sin mor. (Päronet växer inte långt från äppelträdet.)
    Tack för dina tjusiga bilder.
    Kram luna

    • Anita skriver:

      Aha, det var till Rom du skulle resa. Jag minns att du skrev som en kommentar på mitt inlägg att det började med ‘R’ och var i början av maj. Jag visste inte riktigt om ‘R’:et var resmålet eller resebyrån. Undrade om du skulle dyka upp på ”min” resa. Jag reste med ‘R’-osebud’s tours och det var ju i början av maj så vissa likheter fanns det. Så kul att sonen kunde ta över och att han tyckte det var lyckat. Spännande med frökapslarna 🙂

      Kram Anita

      • lunasblogg skriver:

        Mmm, fast med Karins trädgårdsresor. Superbra enl. sonen och min väninna och hennes man. Tror de får göra ett gästinlägg med sina bilder hos mig sedan. Vi ska träffas här med söndagsmiddag idag och gå igenom alla bilder på dessa fantastiska kulturträdgårdar de sett. Ninfa är det som jag saknar mest att inte ha få sett själv.
        Ser med spänning emot bilderna från din resa.
        Kram Luna

      • lunasblogg skriver:

        Förresten du undrade om jag får ny adress till min nya blogg som startar om. Nej, inläggen kommer som förut till din E-post.

        Kram Luna

  8. baragott skriver:

    Välkommen tillbaka. Härligt med en trädgårdsresa nya visioner och nya miljöer det är givande på många sätt. Man upptäcker nya platser växter knyter nya bekantskaper i växtvärlden liksom i livet.

  9. Linda skriver:

    Vilka fina bilder! Den där fina stigen skulle jag hemskt gärna vilja gå på 😀 Underbart att du har haft det så härligt. Har tänkt på dig då och då. Hoppas att du berättar mer!

    Jag får lite rost på stockrosorna ibland, men jag plockar bort bladen så fort jag ser tendens. Fast nu har jag bestämt mig för att köpa frö till en resistent sort.

    Intressant det du skriver om blygblomman. Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag var besviken när jag upptäckte att min blyblomma har så där ljusa blommor. Jag hade sett blyblommor utomlands och älskade den mörkare färgen. Nu har jag dock vant mig så pass vid det ljusa att jag gillar dem väldigt mycket. Samtidigt så gillar jag ju den mörka också. Det ska hur som helst bli väldigt spännande att se hur det går – jag ska märka grenen med den mörka blomman och ta en stickling ifrån den för att se vad som händer 😀

    Kram
    //Linda

  10. Lena i Wales skriver:

    Välkomment tillbaka! Fina bilder påminner en hel del om naturen här i Wales! Ha det bra!

  11. Annika skriver:

    Vilken underbar resa du varit på!
    Välkommen tillbaka i cyberspace!
    Ha det gott!
    Annika

  12. Kristinas oas skriver:

    Välkommen tillbaka! Det är fullt upp i trädgården här också och lite mindre bloggtid, men så är det på våren. Skönt att du har haft en fin resa, själv blev jag så förtjust i den fina bilden på ”Robin”, den är ju som en tavla. Tänk att vakna på morgonen och titta på den! Var på resa i the Lake Distrikt för många år sedan, bodde i Keswick då och vandrade längs vackra stigar, så dina foton väcker minnen.
    Kram Kristina

  13. Ulla skriver:

    Åh vilken härlig stig! Den skulle jag gärna vandrat på 🙂
    Och Kamelian som är som ett träd, helt underbart. Det är ju det, bl.a, som är så roligt med resor att få se växter i deras naturliga miljö och klimat. Kamelian växer kanske inte naturligt i England, eller gör den det? I vilket fall så trivs den i klimatet där, det syns ju.
    Härliga bilder som vanligt 🙂
    Kram Ulla

  14. Eva, storasyster skriver:

    Käraste Chillasyster! Jag har ju haft full koll på var du har varit, så jag har ”bara” saknat dig!
    Åh vilka underbara bilder du har tagit och skojar som vanlgit med havet som ebbat ut. 🙂 🙂 Vet du va´?? Jag tror att rödhakar dras till dig! Jag tror att den lilla rödhaken som brukar följa dig i trädgården har berättat för sina kompisar över hela världen, eller i all fal i de områden där rödhakar finns, att Anita ska ni vara snäll mot och visa er gärna för henne så att hon kan fotografera er! 🙂 😉
    Det är underbart att du är hemma igen. Jag hoppas förkylningen är på reträtt också, så att vi kan ses i morgon!
    Många kramar från
    storasyster

Kommentera

