Lake District, Cumbria, England, maj 2014 – del 1

Fortfarande är det lite gråmulet ute och därför tänkte jag spendera några timmar vid datorn och skriva lite om min resa med Rosebud’s Tours till Lake District den 4 – 9 maj. Tack Maria för en toppenresa! Ett mycket bra urval av trädgårdar och ett fantastiskt hotell med oerhört trevlig personal, härliga rum och jättegod mat.

Den 4 maj 2014

Vi landade i Edinburgh och den första trädgården vi besökte låg i Skottland, The Garden of Cosmic Speculation. En gång om året har denna trädgård öppet i fem timmar och för 2014 var det alltså den 4 maj. Det regnade när vi lämnade bussen så ”stora” kameran fick bli kvar. Då det här verkligen var en spektakulär men vacker trädgård var vi inte direkt ensamma besökare vilket var bra då pengarna gick till välgörenhet. Det blev inte så många bilder men här är några …

Vilken grönska, och vilken snygg liten ”Monet”-bro …

20140504_CosmicSpeculation_01

En böljande stenmur med intensivt röda tulpaner var inte fel …

20140504_CosmicSpeculation_02

Det här trädet var magiskt. Grenarna vilade på marken. De nya bladen var röda medan de utvecklade var gröna och bildade ett fantastiskt färgspel tillsammans. Det var som att träda in i en katedral av klorofyll …

20140504_CosmicSpeculation_03

Vid sidan om ”katedralen” hade en röd rhododendron börjat släppa sina blomblad i mossan …

20140504_CosmicSpeculation_04

Det bjöds också på musik. Jag gillade mönstret på kiltarna …

20140504_CosmicSpeculation_05

Snake Mound, spektakulärt, men snyggt …

20140504_CosmicSpeculation_06

Så småningom var det dags att åka vidare för att checka in på vårt hotell i Bowness-on-Windermere. Hotellet heter Burn How Garden House Hotel, ett mycket trevligt familjeägt hotell som jag varmt kan rekommendera om ni någon gång skulle besöka Lake District. Kommer jag att besöka Cumbria igen kommer jag definitivt att försöka bo där.

Den 5 maj 2014

Idag blev det besök i två trädgårdar och den första var Windy Hall. Det som är så härligt med många engelska trädgårdar är känslan av lugn när man vandrar längs mossbelupna stigar i skogar där rhododendron, azalea, kamelia, magnolia och andra trädgårdsväxter växer i samklang med ”vanlig skog” …

20140505_WindyHall_01

20140505_WindyHall_02

20140505_WindyHall_06

20140505_WindyHall_07

Sittplatser har alltid fascinerat mig …

20140505_WindyHall_04

20140505_WindyHall_05

Och minsann, fanns där inte en liten ”skogstjärn” …

20140505_WindyHall_03

Alltså, borde man inte satsa på mossa?

20140505_WindyHall_08

Hm, här kanske man kan förstå varför det hette Windy Hall. Det här var inte från själva trädgården utan en bit därifrån men visst ser det ut att ha varit rätt ”windy” … och kolla in mattan med bluebells …

20140505_WindyHall_09

Det var dags att åka vidare. Nästa trädgård var The Lakeland Horticultural Societys visningsträdgård Holehird Gardens. På väg upp till trädgården njöt jag av det böljande landskapet …

20140505_HolehirdGardens_01

Så småningom fick den gröna färgpaletten konkurrens …

20140505_HolehirdGardens_02

Huset som skymtade var som ett törnrosaslott …

20140505_HolehirdGardens_03

Den här trädgården var mer öppen och bjöd på rejäla färgexplosioner …

20140505_HolehirdGardens_04

20140505_HolehirdGardens_05

20140505_HolehirdGardens_06

Men visst fanns det mossa …

20140505_HolehirdGardens_07

… och vackra murar …

20140505_HolehirdGardens_08

Här fanns också flera växthus med alpina växter …

20140505_HolehirdGardens_09

Den 6 maj 2014

Idag var det dags för tre trädgårdar. Den första var Gresgarth Hall där man fick fotografera men bara för privat bruk. Därför kan jag inte visa några bilder därifrån.

Vi lämnade Gresgarth Hall och åkte vidare mot nästa trädgård, Holker Hall & Gardens. Den ligger vackert vid Morecambe Bay och på vägen dit såg jag havet genom bussfönstret …

20140506_HolkerHall_01

Så var vi framme. Där skulle man kunna bo …

20140506_HolkerHall_02

Formklippt och snyggt …

20140506_HolkerHall_03

Snygg kruka …

20140506_HolkerHall_04

Vatten i trädgårdar är aldrig fel …

20140506_HolkerHall_08

Annars var det här en trädgård med betoning på träd …

20140506_HolkerHall_05

… bland annat en lind som var 400 år …

20140506_HolkerHall_06

Här kunde man sitta i skuggan i ett rosa hav …

20140506_HolkerHall_07

Föredrog man solen och ett grönt hav med inslag av blått så gick det också bra …

20140506_HolkerHall_09

Dagens sista trädgård var Yewbarrow House. Så här skriver Maria på Rosebud’s Tours om denna trädgård … ”Vid en skyddad del av Morecambe Bay ligger byn Grange-over-Sands med ett klimat som liknar Cornwalls. Här möter vi Yewbarrow House med en trädgård som är anlagd på en sluttning ovanför byn. Det här kan närmast beskrivas som en privat showträdgård, där italienskt möter viktorianskt, japanskt möter konst och skulpturer, köksträdgårdarna möter det exotiska och allt detta anlagt med finess och en stor portion humor. Trädgården ligger väl omsluten mot vindarna av skyddande växtlighet. Här har ägaren Jonathan Denby verkligen skapat en sevärdhet utöver det vanliga”

Det var en enorm klättring för att nå denna trädgård. Men oj vilken utsikt det var där uppifrån. Här syns en damm som även används som pool. Står man i ett visst läge och tittar så flyter den ihop med havet …

20140506_YewbarrowHouse_01

Här syns ett av kökslanden …

20140506_YewbarrowHouse_02

Jag skulle då inte ha något emot den här utsikten när jag står och planterar växter …

20140506_YewbarrowHouse_03

Siluetten av palmer …

20140506_YewbarrowHouse_04

Snygg mosaik …

20140506_YewbarrowHouse_05

Och slutligen. Fantastiskta statyer föreställande familjens döttrar. Och nej, dottern på den nedersta bilden håller inte på med sin mobil, hon håller faktiskt en fjäril i händerna …

20140506_YewbarrowHouse_06

20140506_YewbarrowHouse_07

Det här var de första tre dagarnas trädgårdsbesök. Fortsättningen går att läsa om här.

Det här inlägget postades i Resor, Trädgårdsresor. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Lake District, Cumbria, England, maj 2014 – del 1

  1. Ulla skriver:

    Fantastiska bilder på lika fantastiska trädgårdar! Så vackert! Träd är det verkligen något speciellt med och det var ett imponerande träd som lagt sina grenar på marken. Vilket färgspel och så mäktig känsla det måste vara att få gå in i den vackra katedralen” 🙂
    Det trädet påminner om det som finns här i Botaniska trädgården, fast det är inte lika stort ännu.
    Det får nog bli en resa till England någon gång också 🙂 Det är inte utan att man blir sugen när man ser dina bilder.
    Kram Ulla

  2. Kristina Skoglund skriver:

    Vackert och fina statyer, skulle också vilja resa till England någon gång, fina bilder. Kram Kristina

  3. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Först ett varmt tack för dina råd ang. Mårbacka i min gästis 🙂
    Jag tittar ju på ”En plats på landet” och har snart sett det mesta av Storbritannien.
    Men även ”Rescue..Country house..eller vad det nu hette såg jag. Det är gamla slott och herresäten som ingen har råd att underhålla och då har dom haft visning av trädgården och lite till för att få in pengar.

    Statyerna av flickorna är ju helt sagolikt fint gjorda. Dom ser nästan levande ut.
    Bortsett från alla vackra blommor så letar jag ju alltid efter roliga bänkar, stolar, krukor, broar och annat som ger en trädgård det där lilla extra.
    Jag fastnade för den vackra mossan som är så ”böljande” och trädstammar är alltid fint.
    Förstår att du haft det gott och varit i ditt ”esse”…!
    Några idéer får du alltid med dig hem antar jag.
    Undrar om du släpat hem Cheddarost eller något annat spännande … 😉
    Nu tillbaka till Teven och just ”En plats på landet…” Ska gå husesyn och beundra landskapet och lite till.
    Tack för allt fint du delar med dig av och fortsättning följer…. 🙂
    Ha det nu så gott, Anita!
    Kram, Agneta

  4. Carina skriver:

    Vilken fantastisk resa och ljuvliga trädgårdar ni fått se. Dina bilder gör de verkligen rättvisa. Statyerna var riktigt vackra – jag gillar inte statyer normalt sett – de var så levande. Bergenian i förgrunden var också fin.

    Ser fram emot resten 🙂

    Kram, Carina

  5. Ruben skriver:

    Vilken fantastisk resa, och ändå har vi sett bara början! Holker Hall & Gardens verkar ju helt fantastisk enligt dina bilder. Och den där tulpanurnan inklusive tulpaner bevisar att man skall blanda tulpaner i matchande färger (jag är dålig på det, men nästa år skall det bli ändring!).
    Ha det gott!
    Ser fram emot fler godbitar!
    /Ruben

  6. Lena i Wales skriver:

    Vilka fantastiska bilder! Ser fram emot fortsättningen! Glad att du hade det bra i UK!

  7. Britt skriver:

    Det var verkligen litet utöver det vanliga. SÅ fina bilder. Det var mycket jag tyckte om, men kanske allra mest växthuset med alpina växter. Häftigt. Tack för en trädgårdsresa framför datorn. Ser gärna fram emot mer.

  8. Marit skriver:

    Hei Anita!

    Av en eller annen grunn har jeg ikke sett innlegget ditt før nå… Men hvilket innlegg! Der skulle jeg gjerne ha vært, ja!!! Så vakre bilder du har tatt av alt sammen. Den lille Monet broen var utrolig søt.

    Gleder meg til fortsettelsen!

    Ha en fin kveld.

    Klem Marit

  9. Lotta skriver:

    Åh vilken fantastisk resa det verkar ha varit! Ger inspiration till att göra en liknande själv 🙂

  10. lunasblogg skriver:

    Vilka underbara bilder, särskilt de med träd som kolorerar marken under! Ser med spänning fram mot fortsatta bilder från Lake District.
    Kram Luna

  11. Linda skriver:

    Men oj, vilka bilder, vilka miljöer och så alldeles fantastiskt. Tack för att du visar mer från resan och om jag uppfattade dig så blir det ännu mer! Jag blir alldeles förstummad. Och ressugen! Allt ser så mjukt ut och de där gröna kullarna är bara för festliga. Fast jag blir lite matt när jag tänker på allt arbete som måste läggas ner och när jag tänker på rabatterna hemma som måste rensas och som givetvis inte kommer ens i närheten av närheten av närheten av det där. Ska nog dra på mig handskarna i eftermiddag när jag kommer hem ifrån jobbet.

    Kram och solsken
    //Linda

    • Linda skriver:

      Tack för tipsen! Ryggen går över efter bara en liten stund. I går testade jag att göra solhälsningar – inte alls dumt – kanske lite yoga efter trädgården inte vore så tokigt 😀

      Ha en fin dag!
      //Linda

      • Linda skriver:

        Tack för kommentaren! Att just du gillade bilden på min lilla aster värmde extra mycket eftersom jag tycker att dina bilder är så fantastiska!

        Kram
        //Linda

        • Linda skriver:

          Din stackare! Skönt att du mår bättre! Här är det mulet och det var mer än dimmigt när jag körde till jobbet i morse.

          När du lägger in alla bilder från England – jobbar du med den i något program innan eller är de så fina redan i kameran?

          Kram igen
          //Linda

          • Linda skriver:

            Hej!

            Tack för svaren! Det låter ungefär som jag – fast jag gör nästan allt i Camera Raw. Varför förminskar du bilderna?

            • Linda skriver:

              Hej!

              Jag förstod att du gör dem mindre till bloggen. Sedan förstod jag att du gör det av en anleding och då blev jag nyfiken på vad som händer när man minskar bilderna 🙂

              Sitter här med brinnande tunga efter att ha provsmakat en chili. Ska aldrig mer äta de elaka frukterna från den plantan!

              Kram och sov gott så småningom 😀

  12. Ja, det är ju så sanslöst vackert så man vet inte till sig! Får mig också att minnas en riktigt trevlig MC-resa i dessa trakter och vid samma tid på året med bluebells-mattorna och de blommande rhododenronskogarna. Gillar verkligen murar och de gamla stenhusen i England och de kan ju det där med trägård. Att det regnar nästan för jämnan hjälper väl också till.

    Tack för fantastiska bilder.
    Anette

  13. Carita Norden skriver:

    Vilka fantastiska bilder på otroligt vackra vyer, tack för att jag fick följa med på resan via bilderna.
    Ha en fin och solig helg/Carita

  14. Cathy skriver:

    Oj vad härligt du haft det. Och vilka bilder på fantastiska trädgårdar. Någon gång ska jag nog försöka komma på en sån där resa jag också. Har varit i Cornwall och the Eden project men då hann vi aldrig åka till Heligan som jag verkligen skulle vilja se. Här regnar det ordentligt nu och det är bra för det är ganska tort ute i marken. Vi har varit och vallat precis och Ozzie var jätteduktig. Vi hann innan det började regna på allvar.
    Ha en skön vecka.
    Kram, Cathy

  15. Ping: Lake District, Cumbria, England, maj 2014 – del 2 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  16. Ping: Frukost i det gröna | bara brittiskt

  17. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

