Amaryllis 2012 – Steg 1

För första gången har jag skickat efter amaryllislökar som jag ska försöka få i blom framåt jul. Jag kommer att följa ”uppdrivandet” i ett antal blogginlägg. Om det skulle lyckas kan det vara bra att nästa år se hur jag gjorde. Samma sak om jag inte skulle lyckas.

De amaryllisar jag ska försöka driva upp har jag skickat efter från Odla.nu. I detta inlägg skrev jag om vilka sorter det var.

I mitten av oktober anlände lökarna. Då jag inte hann att plantera dom direkt förvarade jag dom i uterummet där det varit ca 10 grader varmt. Det är idealisk temperatur enligt odlingsanvisningarna. Det ska ta ca 6-7 veckor att driva upp dom.

Ikväll, den 28 oktober, tog jag in dom. Enligt Odla.nu:s anvisningar ska man placera löken med rötterna i vatten (inte själva löken, bara rötterna) över natten. Detta för att rötterna ska svälla upp och väckas till liv.

Jag funderade på hur jag skulle lägga lökarna så att bara rötterna hamnade i vatten. Käre sambon påpekade då att några gamla ölglas som vi aldrig använder och som bara står och samlar damm i ett skåp borde bli perfekta. Och visst, dom var som gjorda för att blötlägga amaryllisrötter. Jag tejpade fast namnetiketterna på glasen för att hålla rätt på de olika sorterna.

Jag har ännu inte fyllt dom med vatten. Det kommer jag att göra tidigt i morgon bitti. Jag kommer att plantera dom i morgon kväll och då kommer dom att ha stått i vatten ca 12 timmar.

Fortsättning följer …

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2012. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Amaryllis 2012 – Steg 1

  1. Anna skriver:

    Oj, jag stod där i blomsterhandeln idag och tittade på lökarna. Klämde lite på några och funderade sen på i vilket fönster de skulle få plats… det blir nog en kruka till jul i år igen. Fint med sprudlande energi i ditt amaryllishem i alla fall 🙂 Må gott! / Anna

  2. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

