Amaryllis 2012 – Steg 2

Imorse vid 6-tiden ställde jag amaryllisarnas rötter i vatten och ikväll vid 18-tiden var det dags att börja plantera dom. Dom fick alltså stå ca 12 timmar i vatten.

Som dränering hade jag tänkt att ha lecakulor men det visade sig att dom var slut. Hade lite prydnadssten i boden som jag tog istället.

Jag letade upp krukor som var 15 cm i diameter (man ska få plats med två fingrar i bredd mellan löken och krukkanten). Jorden jag använde var Hasselfors naturgödslad ”Blomjord” för det var den jag hade hemma och enligt anvisningarna ska det gå bra med vanlig blomjord. 1/3-del av löken fick vara över jord.

Jag vattnade försiktigt på jorden så att den blev ordentligt genomfuktad men ej blöt. För att löken lättare ska komma igång kan man täcka löken med en pappersstrut för att öka luftfuktigheten. Jag använde printerpapper.

Nu ska löken stå varmt, helst 20-25 grader. Det är inte det lättaste. Att komma upp över 20 grader är inte lätt. Dom får stå i lilla vardagsrumsfönstret där fönsterbrädan är direkt ovanför elementet. Där blir det varmt förutsatt att elementet är varmt. Men är det milt ute så är värmer elementet inte speciellt mycket och nu har temperaturen stigit igen efter de senaste dagarnas köldchock. Men, det är den varmaste platsen så där får dom stå.

Normalt ska dom tydligen börja växa efter någon vecka så nu är det bara att vänta. En ny rapport kommer i mitten av nästa vecka, vare sig den har börjat växa eller ej. Kommer dom inte igång får jag försöka öka värmen och eventuellt ge lite mer vatten.

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2012. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Amaryllis 2012 – Steg 2

  1. Vad kul med amaryllis! Jag är också sugen på att driva egna lökar i år!

  2. Linda skriver:

    Visst är det roligt med amrayllisar! Jag blir alltid förtjust i de lite annorlunda sorterna. Har en som heter ”Lovely Garden” och som får flera rätt korta stänglar med miniamaryllisar. Den är så fin! Fast min största favorit är nog ”Evergreen” som slår ut med smala, ljust limefärgade kronblad. Så fin! Har de två sorterna i år samt en ny som jag för tillfället inte minns namnet på men som såg fin ut på bilden och verkade trevlig enligt beskrivningen. Det växer så fint i fönstren. Ska nog låta mig inspireras av dig och lägga ut en amaryllisbild 🙂

    Kram
    //Linda

  3. Linda skriver:

    Ja, visst är knölen otrolig! Är säker på att du kommer att lyckas jättebra. Första gången jag skulle driva upp egna amaryllisar glömde jag bort dem i vattenbadet i tre dygn. Luktade skumt om dem, men det gick ändå 😉

    Vill du se hur mina ser ut så har jag just lagt upp länkar till dem 🙂

    Kram
    //Linda

  4. Vad bra att du skrev om det här! Jag har precis glömt bort att jag skulle köpa amaryllisar, nu får jag göra ett ryck i slutet på veckan!!
    Jag läste tillbaka och såg vilka du hade köpt och mina favoriter är helt klart dom med röda kanter, men…..jag vet att när dom sen blommar här hemma så bara ÄLSKAR jag dom röda! Så hur ska jag göra!? ska jag köpa dom jag tycker är tjusigast, eller ska jag köpa dom jag vet att jag älskar när dom blommar? Jag ska bara ha två stycken – och dom ska vara likadana – så det gäller att bestämma sig!!

  5. Tammy skriver:

    Nu måste jag bara gå in här och säga HEJ kära Anita 🙂 Du minns säkert inte mig, men när jag såg ditt namn inne hos Ulla så tänkte jag – det måste vara Anita från FS?

    Ville bara säga hej och att det var jättekul att hitta din blogg, och att jag hoppas allt är väl med dig!

    Och blommor, det älskar vi 🙂

  6. Hélena skriver:

    Vet inte vad det är med mig men jag håller nog på att bli löktokig! Fick sån lust att driva upp amaryllisar nu när jag läste ditt inlägg. Kanske kan jag bota det efter morgondagen när jag har planterat runt en sisådär 700 tulpanlökar 🙂
    Kram Hélena

  7. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Vad roligt att få följa dina bilder och hoppas att lökarna ger just så vackra bklommor som visas på odla.nu 🙂 Jag har inte kommit till skott och köpt några lökar för det har kommit annat emellan och tur var väl det för inte har jag någon sval plats att ställa lökarna på som du skriver i början.
    Men visst, än har ju inte tåget gått och jag gillar ju den limegröna lite spretiga och de vita , så vem vet?
    Lycka till! Kram, Agneta

  8. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

