Inte utan min …

Det är fredag igen och det är dags att ta sig an veckans tema i Blommig fredag som lyder ”Inte utan min …”.

… Ok, jag funderar, vilken ska jag välja …

Jag kan bara inte vara utan min tummade, skamfilade men ovärderliga anteckningsbok där jag för in anteckningar om årets sådder, grodatum, omskolningsdatum och hur skörden blir …

20170217_bf_inteutanminantbok

Och när jag väl har sått och allt börjat komma upp … när jag ska omskola och det fortfarande är för kallt att ställa ut de små plantorna i uterummet, då klarar jag mig inte utan min växtpyramid …

20170217_bf_pyramiden

… och på tal om uterummet, hur skulle jag klara mig utan det. Här odlar jag mina chili och här mellanlandar tomatplantor och annat innan det planteras ut. Här avnjuts alla måltider från april till november (om dom inte intas utomhus). Nej uterummet, min gröna oas kan jag inte vara utan …

20170217_bf_uterummet

Och på tal om chili och tomat … hur skulle jag kunna vara utan det …

20170217_bf_inteutanminchili

20170217_bf_inteutanminatomater

Men … ingenting av allt detta skulle jag ha kunnat visa med bilder om jag inte haft min kamera! Jag kan vara utan mycket men jag kan bara inte vara utan min kamera. Den använder jag till att dokumentera i princip allt. Till exempel här om dagen när jag tittade ut och såg en starkt orange jetstråle efter ett flygplan …

20170217_bf_orangejetstrale

Jag använder ju också mobilkameran. När vi håller på med att leta kakel, tapeter och annat är mobilkameran ett måste för att fotografera namnet, affären där vi sett dom etc. Men mest använder jag min stora kamera. Och jag älskar mitt macro! Det är så avkopplande att gå i närkontakt med växter och insekter. Att leta ljus, vinklar, färger. Att måla med kameran helt enkelt. Så …

… inte utan min kamera får det bli! Och för att bli riktigt nostalgisk så gick jag tillbaka dryga 10 år, till sommaren 2006 för att se hur jag fotograferade då. Jag kan se att jag krupit mycket på marken. Det är svårare nu med artros i bägge knäna men då gäller det att hitta nya vinklar. Så med dessa bilder från sommaren 2006 avslutar jag detta inlägg samtidigt som jag önskar er alla en riktigt skön helg! Bilderna ligger i ett galleri och för att se dom i full storlek är det bara att klicka på en av dom och bläddra!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Inte utan min …

  1. Marit Sønstebø skriver:

    Nydelige bilder, Anita! Jeg er så enig med deg, og det kan ikke jeg heller. Å kunne ta bilder er noe en ikke kan unnvære. Det første bildet med prestekragen er utrolig vakkert!

    God helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Nej utan kameran skulle jag inte komma ihåg vad jag gjorde för en vecka sedan ens 😉

      En skön helg till dig också!

      Kram Anita

  2. Nej, kameran vill man inte var utan. Härliga macrobilder. Jag funderar just på att köpa ett Canon EF 100mm. Har du nån erfarenhet av att fota på det avståndet? Jag är mer van vid att krypa nära.
    Älskar din uterumsdjungel!
    /Anette

    • Anita skriver:

      Nej hur skulle man klara sig utan kameran 🙂 Jag antar att du menar Canon EF 100/2,0 USM tele och inte Canon EF 100/2,8 USM macro i och med att du säger att du mest är van att krypa nära? Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Canon EF 100 tele men det är ju litet och nätt och har fått bra recensioner. Alla mina bilder i galleriet ovan är tagna med mitt macro Canon EF 100/2,8 USM. När jag inte fotar macro använder jag objektivet som följde med kameran, Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 med stabilisator. Inte världens bästa objektiv men duger som allround och är prisvärt. Där använder jag ofta full zoom och det blir faktiskt hyfsade bilder fast det kan bli en lätt vinjettering. Det tror jag undviks med ett fast tele typ Canon EF 100 mm. Inte så mycket svar kanske men ett försök 🙂

      Ha en trevlig helg!
      /Anita

  3. Förstår att du gillar din kamera, och den verkar gilla dig. Fantastiska bilder. Det där med anteckningsboken ger mig lite dåligt samvete – jag har god intentioner men det blir inte så mycket antecknat som jag önskar.
    //Helene

    • Anita skriver:

      Ja även om jag skriver mycket om odlingen i bloggen och på datorn så är det något speciellt med anteckningsboken. Där kan jag gema fast fröpåsar och annat som jag vill spara från just den odlingssäsongen. Och så gillar jag det där prasslet som hörs när man bläddrar i en bok 🙂

      Ha en fortsatt skön helg!
      /Anita

  4. Carita Nordén skriver:

    Din kamera förstås, helt självklart att du inte kan vara utan den. Tänker man efter är det mycket man inte kan vara utan. Då får det mig att tänka på hur många det är som nästan inte har någonting och får försöka klara sig ändå. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Ja så är det. Det kan kännas lyxigt att säga att man inte kan vara utan vissa prylar när andra inte har så mycket. Tänkvärda ord från dig.

      Ha en fortsatt skön helg!
      /Anita

  5. Carina skriver:

    Ja såklart! 🙂 Varför tänkte jag inte på den??!?!? Nåja läser man alla inlägg så får jag en bra lista på ovärderliga saker och rätt jordnära så’na – inget slit och släng. Tråkigt med artros och allt annat som hindrar. Vet ju på ett ungefär hur mina fötter kommer utvecklas när jag tittar på mamma 😦 Men det är också ett skäl till att jag försöker ta vara på tiden och friheten här och nu.
    En sån ställning måste nog byggas här också…

    Önskar dig en skön helg!
    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Precis, jag har fått många tips när jag tittat på olika inlägg, bland annat din fina korg. Artros är trist men inte så mycket att göra åt. Men precis som du säger, det gäller att ta till vara på tiden här och nu. För mig fungerar det ju fortfarande att gräva och jobba i trädgården och jag kan med försiktighet stå på knä. Det gäller bara att inte försöka resa sig för snabbt 😉

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  6. Marika skriver:

    Vilket fantastiskt uterum, med plats för alla plantor. Kameran är en härlig följeslagare, dina bilder är fina. Ha en fin helg /Marika

  7. lunasblogg skriver:

    Så klart din kamera! Och att du har så mycket att fotografera eller rättare sagt…… kan se vad som blir bra på bild. Tråkigt med dina knän. Är glad att jag åtminstone kan krypa på knäna med knäskydd förstås, då ryggen och höfterna värker, för nu har den andra höften också börjat krångla och den opererade är svag. Vinterkyla är inte bra för artros.
    Att fånga dagen året runt med kameran gör oss ändå levande i sinnet.
    Tack för fina bilder
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Nej men så tråkigt att höra Luna, att du har fått problem med din andra höft. Och att ryggvärken inte vill bli bättre. Jag kan också stå på knä men med stor försiktighet. Och det gäller att vara försiktig när man reser sig upp. För två år sedan när jag var oförsiktig gick menisken och då gick knät verkligen inte att använda. Men efter operation blev i varje fall det bättre. Nu gäller det att inte äventyra menisken i andra knät. Men som du säger … med kameran kan vi fånga allt fint omkring oss. Idag t.ex. har jag vaknat till en vacker rimfrostmorgon.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  8. Kristinas oas skriver:

    Trist med knäna Anita, men det är som du säger att man får fota på annat sätt i stället. Klart du inte kan klara sig utan kameran. Och ditt uterum är jag liiite avis på, inte minst precis innan allt ska planteras ut.
    Trevlig helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Japp, det gäller att hitta andra fotovinklar. Och det är en utmaning det också 🙂 När det gäller uterummet så är det det bästa vi gjort. Kök, badrum och annat må vara härligt att fått renoverat men inget går upp mot vårt uterum. Jag spenderade en stor del av dagen där igår. Det börjar bli skönt när solen värmer där nu.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  9. Sanda Cottage skriver:

    Du Anita,
    Du är en sån otroligt duktig fotograf 🙂
    Med eller utan artros!
    Såklart att du väljer kameran! Smart!

    Kram

    • Anita skriver:

      Tack Veronica 🙂 Ja kameran var liksom mitt självklara val. Jag skulle inte klara mig utan min fotodokumentation.

      Ha en fortsatt skön helg!

      Kram Anita

  10. Villroses hage skriver:

    Mange fine bilder! Jeg tenkte også på kamera. Ja, nei, det er ikke så fristende å hive seg ned på kne lenger!
    God helg!

  11. Tant Otteskrufv skriver:

    Jag skriver under på det! 😊

  12. 🙂 Minsann, jag valde också kameran i dagens utmaning.

    Vilken bra odlingspyramid du har, En sådan skulle verkligen ite vara så dum!! Trelvig helg! /Charlotte

    • Anita skriver:

      Kul att du också valde kameran. Odlingspyramiden har jag haft i många år nu och den har blivit ett måste. Fast den tar ju sin plats förstås 🙂

      Ha en fortsatt skön helg!
      /Anita

  13. Anette skriver:

    Kameran är oumbärlig. Trädgårdsanteckningsböckerna likaså, om bara allt skrivs in.
    Som alltid njuter jag så av dina bilder.
    /Anette

    • Anita skriver:

      Ja jag vet ju att du inte heller klarar dig utan kameran. Har många gånger njutit av dina bilder. Och anteckningsblocket skrev jag senast i imorse 🙂
      /Anita

  14. Lena i Wales skriver:

    Ja, det var ett svårt val. Men kameran är viktig, så du valde alldeles rätt.
    Fantastiskt att se ditt uterum! Helt enormt!

  15. Anni skriver:

    Åh, vilka vackra bilder!
    Åh, vad med tomater!
    Åh, vad med chili!
    Åh, om jag bara fortsatt vara duktig med anteckningsboken! Det är så roligt att läsa vad jag gjorde när trädgården var ny och så synd att jag inte fortsatt att dokumentera …

    • Anita skriver:

      Chili och tomater kan jag inte vara utan. Chilina är på väg upp, tomaterna får vänta till i mars att sås. Men jag har ju koll på när jag bör så eftersom jag fört anteckningar i min bok. Ja, det är roligt med anteckningsboken. Jag önskar också jag skrivit mer om trädgården. Men jag använder bloggen som anteckningsbok också.

  16. Jag förstår dig! Jag dokumenterar också allt med kameran! Fantastiska bilder så klart! Visst är det tråkigt när kroppen ställer till det och man inte längre kan göra som man vill. Jag har svårt för att lägga mig ner på marken för att macra och därför har jag knappt gjort det på två år! Men jag hoppas att det kommer bli bättre detta år! Håll gärna tummarna för det! :O)

    Jag har inte satt tomater än! Hur många sorter sätter du egentligen? Du måste ju ha massor av stora tomatplantor eftersom du får så stor och varierad skörd! Och för att inte tala om chili!

    Visst är det också roligt att titta tillbaka på vad och hur man fotograferade förut! Jag saknar mitt bildsätt jag hade då men visst har man på något sätt utvecklats? Jag tittade tillbaka på mitt fösta inlägg i min blogg och igår tog jag nästan exakt likadana bilder och då är det ändå 11 år mellan! :O)

    • Anita skriver:

      Så roligt att du tittar in Anneli. Och jag vet ju att du dokumenterar allt med kameran också. Och så klart att jag håller tummarna att du kommer att kunna lägga dig ner på marken i år.

      När det gäller tomater så brukar jag ha ca 6-7 sorter. Vill ha både körsbärstomater och större som jag kan använda i matlagningen. Och så är det ju roligt med tomater i lite olika färg. I år ska jag pröva en grön sort.

      Tack för att du tittade in och ha en fortsatt skön vecka!
      /Anita

  17. Hej Anita!
    Vad trevligt att ha hittat din blogg. Vilka härliga kåserier du skriver, eller ja, det om mördarsniglarna var kanske inte så härligt.. men ändå mysigt att läsa. Och vilka foton du tar. De på liljebaggen, blåfloxen, förgätmigejen …. de tar nästan andan ur mig. Så duktig du är och vilken njutning det är att titta. Jag förmodar att du brukar ställa ut dina foton. Det skulle vara kul att se.
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    • Anita skriver:

      Hej Anna-Karin och tack för dina fina ord 🙂 Så roligt att du hittat mina kåserier. Det är ju ett tag sedan jag skrev dom. När jag lade mig i ett gäng mördarsniglar var ju inte så kul förstås men det blir ju ett ämne att skriva om. När det gäller fotona så fotar jag bara för egen del och för att dokumentera så någon utställning har jag aldrig haft.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

Kommentera

