Februarisolen har nått uterummet …

År 2016 var fyllt av husrenoveringar vilket gjorde att jag hade ett icke trädgårdsår. Jag hann knappt se blommorna blomma.De dagar det var fint väder var det slippapper och målarpensel som gällde. Och kameran den låg och samlade damm och dammen samlade alger.

I år ska det bli annorlunda! Jag har inga speciella trädgårdsprojekt planerade. Jag ska bara njuta av det som finns utan några krav på mig själv. Pyssla och vårda om. Rensa ogräs lite då och då, som ren terapi. Kanske flyttar jag om några växter eller också gör jag det inte. Kanske köper jag några nya växter eller också gör jag det inte. Det känns otroligt skönt att bestämma sig för att ha ett trädgårdsår utan några som helst planer. Att bara försöka ta vara på varje nykläckt dag. Njuta av det som ges, vare sig det är regn, skimrande morgonljus eller varmt eftermiddagsljus. Ta kameran och vada fram i de fyra blomsterhaven, lyssna på fågelsång, humlesurr och fladdrande fjärilsvingar. Sitta och läsa. Plocka solvarma tomater (för egna grönsaker kommer det att bli, en masse är tanken och där är sådderna redan startade med chili och paprika). Och jag har inga planer på att vänta med njutandet, nej det har startat redan nu, i blekaste februari …

Efter veckor av disigt väder kom det äntligen lite sol. Och det var också då jag upptäckte att nu har tiden kommit då solen äntligen letar sig in i uterummet. Det här är en härlig tid. Nu vaknar lusten att fotografera. Det behöver inte vara några tjusiga bilder, det räcker att fånga det första ljuset! Och när jag tittar på bilderna kan jag egentligen inte tro att det är sant, att jag tagit dom den 7 februari! Men det är sant … ljuset är verkligen på väg tillbaka och jag njuuuuuter ….

Ingen komposition alls, bara en röra full av klorofyll och ljus …

20170207_klorofyll

Solen tar sig an ett pelargonblad och får det att lysa …

20170207_blad

Ljuset skimrar i Dr Westerlunds håriga konturer …

20170207_drwesterlund

En kungsängslilja bjuder in till ett parti schack …

20170207_kungsangslilja

Myrtenkvistarna gäspar och sträcker sig mot ljuset …

20170207_myrten01

Olivträdet lurar mig att tro att jag är vid medelhavet …

20170207_oliv

Kaktusen som blommade till jul inser att det snart är påsk och sätter nya knoppar …

20170207_kaktusknopp

Kameliorna har helt missat att dom ska blomma i februari. Knopparna är fortfarande små men många. Dom kommer nog inte att blomma förrän i mars/april men det är inte fel det heller …

20170207_kameliaknopp

Pelargonerna har blommat oavbrutet sedan i somras men nu flödar ljuset genom blommorna …

20170207_vitpelargon02

20170207_vitpelargon

20170207_lilapelargon

Klockan närmar sig 14:30 och …

20170207_klockan

… solen börjar försvinna från uterummet. Nu letar sig bara några få kvarvarande strålar fram mot glasdörrarna. För att fånga dagens sista ljus tar jag en bild på glaset där olivträdets blad förökar sig genom spegling …

20170207_spegling

Klockan 15 är solljuset helt borta från uterummet. Men nu vet jag att det finns där och att det kommer att stanna längre för var dag som går …

Idag var temat i Blommig fredag ”I år ska jag …” och det här var mitt bidrag. Nu återstår bara att önska er alla en riktigt skön helg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Februari. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Februarisolen har nått uterummet …

  1. Dina bilder är verkligen magiska; Älskar dom! Och det var inget fel på texten heller – tack!!
    KRAM
    Susie

  2. lunasblogg skriver:

    Så vackra foton på solljus som letar sig in! Kameran är verkligen ett bra redskap för att fånga dagen, det har tom jag upptäckt. Men var det verkligen denna veckan? Vi har inte sett solen alls. Jag tänkte på det häromdagen. Tom i det ljusaste allrummet på övervåningen har jag fått tända lampan för att kunna läsa.
    Fortsätt visa oss vackra bilder av nuet!
    kram Luna

  3. Carina skriver:

    Så vackert du fångat ljuset och det är visst inte bara klorofyll och ljus. Jag ser diffust, mjukt, skarpt och närgånget i fina kombinationer. Förutom alla gröna grenar som sträcker sig mot just det där ljuset.

    Chili och paprika har såtts här också och de börjar kika upp nu. Tror jag ska ta heliotropen snart också. Den brukar vara ruskigt seg. Avundsjuk på ditt uterum för jag gissar att det är en fantastisk mellanlandningsstation som kan hållas ljus och lagom sval/varm.

    Du får också ha en trevlig helg! Kram, Carina

  4. Marit Sønstebø skriver:

    Så vakre bilder! Lyset i bildene dine er utrolig flott, Anita! Nydelige pelargonia du har. Det er virkelig lang blomstring på de.

    Sommeren i år blir helt annerledes enn i fjor for deg. I år kan du bare nyte alt som kommer 🙂

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

  5. Jannicke skriver:

    Himmel, så fantastisk bildene dine er. De sier mer enn ord og taler for seg selv. Lyset som fanger inn er bare nydelig. Dette varmet på en iskald vinterdag.
    God helg.
    Jannicke

  6. Hej!
    Kan bara instämma i allt beröm, bilderna är fantastiska. En duktig fotograf hittar alltid ett motiv, den här tiden på året får jag leta länge innan jag hittar något att fotografera men så är jag inte en duktig fotograf heller.

    Hälsningar

    /Gunilla

  7. Instämmer. Ljuset i bilderna är fantastiskt. Man kan inte ha stora projekt hela tiden, ibland måste man hinna njuta och underhålla det man har också. Tänker så om mitt trädgårdsår 2017 också.
    //Helene

  8. Linda skriver:

    Hej!

    Så skönt opretentiöst det låter! Jag borde också tänka så. Ska faktiskt försöka. Ibland kan trädgården kännas lite kravfylld och då blir det inte lika roligt. Fast det är svårt att hitta balansen – i synnerhet kanske när man är som jag och gillar när det är snyggt och städat.

    Jag sådde mina chilisar för två veckor sedan. Tre har tittat upp, men de brukar kunna ta lite tid på sig och dessutom har de stått rätt svalt. Funderar på att sätta in dem i värmekrukorna så att det händer lite.

    Och som vanligt – jättefina bilder med underbart ljus. Jag borde faktiskt börja anstränga mig lite när jag tar bilder. Det var länge sedan. Tror tyvärr att intresset där har avtagit lite, men vem vet … det kanske dyker upp rätt som det är. Det är nog samma sak som med trädgården, man behöver släppa kraven och välkomna lusten.

    Ha det finfint!
    Kram
    Linda

  9. Anni skriver:

    Ett så härligt vårlikt och livsbejakande inlägg! Så skönt att kunna njuta utan att renoveringar pockar på, här blir det snarare lite av båda – eller snarare alla tre om jag säger renovering/trädgård/njutning.
    Önskar dig en skön fortsättning på helgen!

  10. Villroses hage skriver:

    Så vakkert og lyst!
    God helg!

  11. Rolig klockidé och det låter härligt att inte jag på utan ta det lite lugnt ett år. Härligt ljus i dina bilder och jag förstår precis vad jag saknar ljust nu – någea solsstrålar genom molnen.
    Allt gott
    /Anette

  12. Veronica skriver:

    Alltså… Fasiken vad du är duktig med den där kameran! Luv it!

    Och så roligt det kommer att bli att du har tid för trädgården igen och i år när inte vi heller har stora grejer på G så kommer du inte undan 😀
    Södertälje … Snart kommer vi!

    Kram

  13. Cathy skriver:

    Intressant att höra att din Kamelia inte heller blommat. Min har också bara små knoppar. Den står i vårt uterum och jag har flera gånger trott att den dött när det blivit såhär eländigt kallt vissa nätter. Igår natt var det ju -13 grader ute och -7,5 inne hos Kamelian. Då såg den brun och vissen ut i mörkret vid 7 tiden när jag gick upp. Idag ser den faktiskt levande ut igen. Får väl se vartåt det barkar. Annars har jag inte börjat med några sådder alls än. Det är för kallt där ute för att ha några frösådder då vi inte har någon värme på. Grönsaker är det väl tänkt att bli, men egentligen är det Rons domän så jag kanske ska låta honom sköta allt med sådd och sånt också:-).
    Hoppas vi får värme och vår snart nu för jag är verkligen trött på is och kyla.
    Kram, Cathy

Kommentera

