Februarisnö och kanindöd

Jaha, så fick vi då en släng av vinter igen. I måndags var det så gott som barmark. Igår vaknade jag till ymnigt snöfall och när jag tittade ut i trädgården badade den i snö …

20170221_februarisnow01

Äpplena till fåglarna lyste i snön …

20170221_februarisnow02

Senare på dagen drog molnen bort och det blev en vacker vinterdag. Jag tog en promenad för att fånga solen som lekte i snön. Just så här års är ljuset så fint, kanske för att man längtar extra mycket efter det. Jag fick nästan känslan av att vara i fjällen. Vit orörd snö och stark sol …

20170221_februarisnow03

20170221_februarisnow04

20170221_februarisnow05

20170221_februarisnow06

20170221_februarisnow07

Natten blev kall. Ner mot 10 minus. Men imorse så var det någon plusgrad och det satte återigen igång att snöa ymnigt. Så ymnigt att det inte gick att hitta varken motiv eller skärpa …

20170222_februarisnow02

Julens sista amaryllis fick till slut lite snöig bakgrund …

20170222_februarisnow01

Och om en stund måste jag gå ut igen och skaka av snön från buskarna och rådjursstängslet som lagt sig ner. Cafégruppen är inte så inbjudande just nu …

20170222_februarisnow03

Och så var det det där med kanindöden. De senaste dagarna har vi hittat sju döda kaniner vid gångvägarna. Jag kontaktade kommunen och dom berättade att det varit många döda kaniner i början av december. Dom hade analyserats och det visade sig att det var som dom misstänkte, dom hade drabbats av kaningulsot. Efter det hade dom inte fått några fler rapporter så dom var glada att jag hörde av mig. En del av de vi hittat har nog legat ett tag men igår såg vi en som låg ovanpå snön som måste ha dött under gårdagen. Som tur är så smittar det inte vare sig till människor eller andra djur förutom kanske harar. Det är sorgligt men samtidigt så finns det (eller har funnits) så enormt mycket kaniner här så det känns nästan som det är naturens sätt att hålla nere stammen.

Efter denna lilla tråkiga avslutning så vill jag i varje fall önska alla som kanske tittar in här en bra fortsättning på veckan. Ta det lugnt i trafiken om ni befinner er i snökaoset!

Det här inlägget postades i Vinter. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Februarisnö och kanindöd

  1. Carina skriver:

    Men var det inte kaninerna som var en marodör i trädgården? Förutom rådjuren… Synd om kaninerna men bra för trädgården tänker jag.

    Det var snötunga moln som drog förbi här igår eftermiddag men de sparade allt innehåll. Kanske var det hos dig det landade. Jag fick en fin solig dag igår – skönt.

    Du tar underbara skogsbilder och även snöbilden som visar exakt hur lite man kan fokusera när det snöar rejält.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jovisst är det så. Vi har haft jätteproblem med kaninerna och verkligen kämpat för att hålla dom ifrån trädgården. I vinter har vi inte sett en enda och nu har vi fått förklaringen. Så visst är det bra för trädgården men alltid tråkigt när djur drabbas av sjukdom. Men det finns nog en mening med det, kaninstammen måste definitivt reduceras så trots allt är det bra.

      Dina molns innehåll landade nog definitivt hos mig. Men nu har snöandet slutat och det töar för fullt.

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        I Göteborg gick de ta bort massor av kaninerna. De hade flyttat in i planterade partier runt infartsleder och fullständigt exploderat i antal.

        Jag har inte haft någon riktig snö här sen i november eller om det var början på december. Får försöka hinna med en sväng till Hemsedal 🙂

        Kram, Carina

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Hej Anita

    Så vakre vinterbilder! Nysnø er så fint når det nettopp har kommet.

    Skjønn amaryllis, og de hvite og rosa er min favoritt av de!

    Så synd med kaninene, men hvis de begynner å bli så mange i naturen kan det kanskje være en fordel at det blir litt mindre av de. Australia innførte kaniner for lenge siden ,og det har de angret veldig på…

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Ja det snöade väldigt mycket igår förmiddag men på eftermiddagen blev det slask. Det gick nästan inte att gå ut. Och nu på morgonen har allt frusit till is så det är jättehalt. Det är tråkigt med kaninerna. Från början är det tamkaniner som släppts ut eller smitit och dom förökar sig ju i en rasade fart. Så det här är nog naturens sätt att reducera stammen lite.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  3. Kristinas oas skriver:

    Hoppla vad snö ni fick! Vackra bilder från skogen och så härligt ljus! Synd om kaninerna, men nog bra att beståndet decimerades lite. Hoppas er trädgård får återhämta sig lite också..
    Efter jobbet idag kom det snöblandat regn här och vinden ven. Jag stod i boden och planterade realökar (60 stycken för 25 kronor) i krukor. Vår katt har legat i ena fåtöljen och hållit mig sällskap. Mysigt! 🙂
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja mycket snö blev det och mycket slask blev det när det satte igång att regna och blev flera plusgrader. Och idag har allt frusit till is så det är jättehalt. Det är tur att jag har mina Icebug att ta på mig när jag ska ut och slira på gångvägarna. Det lät mysigt med ditt planterande i boden med vinden som ven utanför knuten och en katt som gjort dig sällskap. Och vilket bra pris på lökar!

      En fortsatt fin vecka till dig också!

      Kram Anita

  4. OJ vad mycket snö ni fått! Jo, visst har det snöat även här men det har bara vara lite flingor i luften under några timmar vilket inte gjorde världen vit här! Nej, det ser ut som vanligt här! Så tragiskt med hararna! Hoppas verkligen att inte alla dog!
    En fråga, jag ser att du skolar om dina tomatplantor i mjölkpaket. Hur länge står de i dem? Har hört att tomater ska ha stora hinkar att stå i för att deras rötter är så stora men dina mjölkkartonger är ju så små! Jag har inte satt tomater än men tänkte göra det i dag och jag vill gärna att det ska lyckas så jag tar emot alla tips du kan ge mig! :O)

  5. anjahill skriver:

    Egentligen borde alla jubla: Precis så här ska det vara i februari!

    Ha det gott!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Jo det ska det ju faktiskt. Februari är ju en vintermånad. Fast idag jublar jag inte för det är något så fruktansvärt halt att det knappt går att ta sig fram.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  6. Carita Nordén skriver:

    Ena dagen var det vår och jag var ute och klippte bort lite vissna perenner och nästa dag var det full vinter, inte precis vad jag hade önskat. Men det ska ju egentligen inte vara vår ännu så det blir säkert bra när den väl kommer. Vi har inte sett många kaniner här heller, vaken levande eller döda. Den här sjukdomen dom fått är kanske naturens eget sätt att hålla stammen på en rimlig nivå. Ha det fint. Carita

    • Anita skriver:

      Javisst är det märkligt så snabbt det vänder. Men våren kommer så småningom, det är tur det för nu är det så halt här så det knappt går att ta sig fram. Tror också det är naturens eget sätt att hålla stammen nere. Det behövs verkligen för vi har varit helt översvämmade med kaniner de senaste åren.

      Ha det fint du också
      /Anita

  7. Linda skriver:

    Stackars små kaniner! Vi har inga förvildade kaniner här, men jag har haft flera dvärgkaniner och en Gotlandskanin.

    Avskyr du att bada? Hur är det möjligt. Det som är det bästa som finns i hela världen 😉 Jag tänker alltid att jag skulle vilja vara sjöjungfru eller kanske en utter om jag fick leva om mitt liv. Tror att jag skulle kunna tillbringa hela livet med att snorkla.

    Så härligt med snö som blev kvar! Här snöade det rejält i går morse, men det övergick i regn och hård blåst. I dag finns det inte en endaste liten snöfläck kvar. Jag passade på att gå en tidig morgonpromenad innan traktorvägarna tinade upp och blev kladdiga.

    Nu funderar jag på jag ska peta ner några fröer eller om jag ska läsa bok i soffan. Borde nog välja boken, men är rätt sugen på att så både luktärter och blomman för dagen.

    Solsken
    Linda

    • Anita skriver:

      Jo, jag avskyr att bada … i havet alltså 🙂 Men nån ska ju avsky det också 😉 Snön är kvar men då det först töat och sedan frusit på inatt så är den nu stenhård och livsfarlig att ta sig fram på. Tur jag har mina Icebug.

      Läsa bok i soffan lät mysigt tycker jag. Hoppas du valde den … fast känner jag dig rätt blev det nog fröerna 😉

      Kram Anita

  8. Eva, storasyster skriver:

    Kära chillasyster! ❤ ❤ ❤
    Du lyckas ju fånga det vackra med din kamera, t o m snön, som helst kan hålla sig bort nu när det ska bli vår, blir vacker när du fotograferar! Tänk att jag tror att naturen till slut reglerar olika djurgrupper och även befolkningsgrupper, som blir för stora och för många! Är det inte gulsot på kaniner så är det översvämningar och annat på jorden, som innebär att även befolkningen minskar. Vi har ju inte samma snabba reproduktionstid som kaniner! 🙂 🙂 Krig är just nu en befolkningsbegränsande faktor, tyvärr, som inte drabbar dem det borde drabba, utan barn och unga! Så filosofiskt det här blev då!
    Nu ska jag fortsätta jobba! Längtar efter den 12 maj! 🙂 🙂
    Många kramar från storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster, oj så filosofisk du blev. Men det är rätt det du skriver. Fast en sak förstår jag inte, vad händer den 12 maj? Jag blir alldeles förvirrad. Är det något jag är inblandad i?

      Kramar från chillasyster

  9. lunasblogg skriver:

    Kära nån vad mycket snö! Det kom lite hos oss igår men försvann snabbt med regn och blåst. I tisdags hade vi dock en fin vårdag och idag ser det ut som vanligt igen fast utan sol. Tror att naturen sköter sitt på bästa sätt, även om kaniner är söta. Det säger jag om rådjur också.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Vi har också soligt och fint men det går knappt att gå ut. Det är så fruktansvärt halt. I och med att det kom så mycket snö och sedan satte igång att regna så blev det mängder av blötsnö kvar. Därefter blev det rätt många minusgrader och blötsnön frös så nu är det bara tjock, tjock is överallt på alla vägar. Och snön ser mjuk och fin ut men består enbart av is. Och den lär finnas kvar länge för det ska fortsätta att bli minusgrader. Sisådär 10 plusgrader och strålande sol skulle inte vara fel nu 🙂

      Kram Anita

Kommentera

