Amaryllis 2015/2016

Det är återigen dags att dokumentera amaryllisar för att veta till nästa jul vilka jag hade julen 2015. Det blev totalt 6 olika sorter. P g a att jag varit ute och rest i november de senaste två åren har jag inte drivit upp några själv utan köpt dom i handeln. Sorterna är nog rätt vanliga men amaryllis är amaryllis … dom behöver inte vara ovanliga för att vara favoriter hos mig.

Den här julen blev det följande sorter (jag tar dom i den ordning dom blommade):

Först ut är en relativt småblommig sort, ‘Magic Green’. Jag tyckte om den. En härlig gulgrön färg och vackra mörkt röda strimmor på kalkbladen.

20151227_AmaryllisMagicGreen

Ett antal röda vill jag alltid ha. En (som jag tror är vanlig) är ‘Red Knight’. En klassisk röd kan man väl säga.

20151227_AmaryllisRedKnight

En mörkare röd (dom tycker jag bäst om) var ‘Magnum’. Den skulle jag kunna tänka mig att ha igen.

20160103_AmaryllisMagnum01

20160103_AmaryllisMagnum02

Favorit blev den rödvita ‘Ambiance’. Också relativt små blommor men stängeln blev rätt hög. På bilderna har inte så många klockor slagit ut men dom höll sig länge så i slutändan blommade alla klockor samtidigt på båda stänglarna vilket var väldigt vackert.

20160103_AmaryllisAmbiance01

20160103_AmaryllisAmbiance02

En vit är ett måste. Det blev i år en vid namn ‘Intokasie’ (den enda vita jag hittade). Jag trodde det var samma sort jag hade förra året som hette ‘Intokazi’ (det händer ju att sorter stavas lite olika) men jag är nu tveksam. När jag läser i Susanna Roséns bok om ‘Intokazi’ och tittar på mina bilder från förra året så ska den vara mer rent vit men den jag har i år har en hel del rosa på kalkbladen. Den jag hade förra året hade en antydan till lite rosa streck men det var ytterst lite och bara på några av blommorna. Dom andra var rent vita. Så kanske det är olika sorter ändå.

20160106_AmaryllisIntokasie01

20160106_AmaryllisIntokasie02

Förra året hade jag en rödvit som hette ‘Super Star’. Den letade jag efter i år också men den var slut. Desto gladare blev jag då det ringde på dörren och grannen kom med en julgåva och en del av julgåvan var just … ‘Super Star’. Den är så kraftig och bra och blommar länge. Den slog ut igår först och det är därför som jag har inväntat säsongens amaryllisrapportering. Idag är det mulet och minimalt med dagsljus och den var därför svårfotograferad men visst ser man att den är kraftfull och fin.

20160111_AmaryllisSuperStar

Det var säsongens amaryllisrapportering. Nu är det hög tid för lunch!

Det här inlägget postades i Amaryllis. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Amaryllis 2015/2016

  1. GladiGrönt skriver:

    Ja Amaryllis hör julen till, fast de skulle platsa resten av året också. Även röda, vi gillar ju röda rosor året runt. Men traditioner är starka. Annars gillar jag din första bäst, ett år på floristutbildningen köpte jag med hem sådana som snitt. Ha det bra/ Monica

    • Anita skriver:

      Jag vet inte om det är vi i norden som förknippar amaryllis med jul. När jag var i Holland i maj förra året så sålde dom massor med amaryllis, lökar och färdiga. Ofta brukar jag skära av mina och binda ihop dom med något grönt och sätta i en vas. Amaryllis är väldigt snygga snittblommor. Men i år fick dom vara kvar i sina krukor.

      Ha en bra dag!
      /Anita

  2. Kristinas oas skriver:

    Magic Green och Super Star var ovanligt snygga, och värda att hålla utkik efter nästa jul.
    Här blommar de sista nu: röda Rosita och en namnlös rödvit.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja dom är väldigt fina men jag rekommenderar också ‘Ambiance’ för att den får så rikligt med klockor. Rosita var ny för mig och jag hittar den inte i Susanna Roséns bok. Det finns så många fina röda.

      Ha en bra dag!

      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Härliga, vackra amaryllis🙂 I år har det varit svårt att hitta större sortiment av lökar för förgroning. Flera jag frågat sa samma sak… ..efterfrågan är för dålig vi kommer bara ta in krukade, förgrodda. Kändes lite snopet. Till slut hittade jag på Hallarnas men de är delvis grossister.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Det kanske är så i vår stressade värld, många vill köpa färdigt. Fast samtidigt trodde jag att det började bli lite mer inne med att driva upp amaryllis själv. Tycker jag läst en hel del om det. Jag brukar skicka efter mina från odla.se och jag har ett minne av att dom hade rätt många förra hösten också. Dom har i varje fall haft ett brett sortiment och det har varit kraftiga och bra lökar. Ett tips till nästa år kanske.

      Ha en bra dag!

      Kram Anita

  4. Marit skriver:

    Så mange vakre amaryllis du har! ‘Magic Green’ var utrolig flott! Jeg er også glad i tofargede blomster, og ‘Super Star’ var helt skjønn. Jeg klarer aldri å få mine ferdige i blomst til jul, men det er jo hel ok med blomster i januar også! Får du noen til å blomstre på nytt, og i såfall hva gjør du da?
    Jeg har prøvet etter etter alle kunstens regler, men de kommer bare med grønne blader😦

    Ha en fin uke, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja ‘Magic Green’ är fin. De gröntonade är väldigt vackra även om min favorit blev ‘Ambiance’, mycket berorende på att den fick så rikligt med blommor. Egentligen är jag jätteglad att en del av mina amaryllisar blommar nu i januari. Man behöver blommor den här tiden. Jag brukar inte spara mina. Jag har så mycket annat som jag övervintrar och sedan kommer våren med frösådder och annat så jag känner att jag inte har plats. Så tyvärr har jag inga bra tips att komma med.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  5. Ruben skriver:

    Vilka skönheter!
    Läste ditt förra inlägg idag och skrev en lång kommentar (mest trams, som vanligt dock).
    Ha det gott!
    /Ruben

  6. Britt skriver:

    Oj vad många du har. Det låter som att du köper nya varje år. Har du testat att spara dem?
    Den vita gillar jag bäst och efter den som är litet gulgrön. Fast de räda är ju jul. / Britt

    • Anita skriver:

      Vita är ju eleganta, jag måste alltid ha minst en vit. Det lustiga var att idag ”hittade” jag en vit till. Jag hade en julgrupp på vardagsrumsbordet. Där har det stått en amaryllis som inte velat växa till sig så den har jag glömt bort. Men för en timme sedan så upptäckte jag att den blommade med rent vita blommor. Fantastiskt. Den gulgröna tror jag nästan alla gillar, det är något speciellt med den färgen. Nej jag sparar dom inte. Orkar inte hålla på med dom jag tycker jag har så mycket annat att pyssla med … fast egentligen är det platsbrist som är orsaken för man behöver ju inte göra så mycket med dom kan jag tänka.

      Ha en fortsatt bra dag!
      /Anita

  7. Lena i Wales skriver:

    Vilka underbar amaryllis!!! Jag hade ingen i år, eftersom jag knappt var hemme under amaryllistiden.
    Ha en fortsatt fin vecka!

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Jag förstår att det inte blev av med amaryllis för dig den här julen. Men kanske nästa år. Och nu är det dags att ta in vårblommor. I helgen blir det tulpaner i pastell hos mig.

      Ha en fortsatt fin vecka du också!
      /Anita

  8. Åh så många vackra Amaryllis! Hade inga egna denna vinter, men jag njuter av dina fina bilder i stället. Vad kul med Blomsterlandet! Hoppas de bygger snabbt, så vi får gå där och njuta i sommar.
    Ha en skön vintervecka!
    Kram Titti

    • Anita skriver:

      Jag hoppas också att dom bygger och att det går snabbt som bara den🙂

      Ha en skön vintervecka du också … det är bister kyla nu!
      Kram Anita

  9. Annika skriver:

    Vilka vackra Amaryllis. Gillar oxå den mörkröda bäst. Fast själv har jag haft en röd och en vit i Jul. Båda har jag fått så tyvärr vet jag inte namnen på dem. Men de har blommat i flera omgångar. Verkligen en fin och tacksam Julblomma.
    Ha en fin kväll.

    Kram på dig

    • Anita skriver:

      Egentligen gör det ju inget vad dom heter, bara dom är vackra och det är dom ju … amaryllisarna. Men nu får vi fylla husen med tulpaner istället🙂

      Ha en fin kväll du också!
      /Anita

  10. Åsa S skriver:

    Så vackra amaryllisar! Jag köpte en till mamma i år, med tre stänglar. Vet inte vad den heter men den var i vilket fall helt otrolig och rönte stor uppmärksamhet på mammas avdelning. Dubbla, röda blommor på först en stängel som var rätt hög, sen kom de andra två kort därefter så de tre stänglarna blommade i princip samtidigt på olika höjd. Den var verkligen vacker!
    Kram från lillsyrran

    • Anita skriver:

      Tack för senast🙂 Alltid lika roligt att sjunga till Mamma mia. Och nästa vecka börjar kören. Eva visade bilder på amaryllisen och jag blev helt salig. En sådan skulle jag vilja få tag i till nästa år.

      Ha en fortsatt bra vecka så ses vi på tisdag🙂

      Kram från storasyrran

  11. Linda skriver:

    Så härligt! Önskar att jag hade behållit min Jamaican Bell. Den var jättestor och fick hur mycket frukt som helst. Jag tyckte att de var så vackra och lagom starka.

    Här är det kallt i dag må tro. -20!!! när jag åkte till jobbet! Fast solen skiner och det är alldeles alldeles underbart! Är ute med bokbussen och väntar på några barn🙂

    Kram
    Linda

    • Linda skriver:

      PS! Glömde skriva att jag tycker att dina amaryllisar är jättefina. Så roligt att se dem😀

      • Anita skriver:

        Jamen … det går ju att så en i år också. Min Jamaican Bell blev också jättestor (Capsicum baccatum brukar bli höga). Jag döpte den till klockportalen. Gillar den också för att den är lagom stark. Passar superbra att ostfylla och gratinera i ugn.

        Vi hade inte så kallt imorse, bara minus 12,9. Men det ska bli värre imorgon. Burr!

        Hoppas du fick en bra dag i bokbussen och får en bra kväll!
        Kram Anita

        • Linda skriver:

          Ska kolla om Lord Nelson har fröer i hyllan i år igen, för du har ju rätt – den går ju att så i år igen😉 Dessutom så är den rätt god. Ska ta mig en funderare. Det är ju alltid det där med vill … och plats😉 Kram Linda

  12. Vilken trevlig amaryllisrapport! Har hittills inte stött på en amaryllis jag inte gillar, men vissa är förstås läckrare än andra.
    Allt gott
    Anette

  13. Cathy skriver:

    Oj vilken Kamelia! Min stackare se lite ledsen ut nu. Den fick bo i vardagsrummet precis innanför dörren till uterummet när vi var borta och inte hade så varmt inne för det blev alldeles för kallt i vårt uterum, nu under senaste köldknäppen blev det -11 grader där ute. Nu står Kamelian i ett annat rum som inte har så mycket värme men det blir nog för mörkt och torrt. Ser att flera av de stora knopparna den hade har torkat ihop lite:-(. Idag är det i alla fall bara -7 grader, känns ju nästan varmt:-). Får väl se hur Kamelian klarar sig, bladen är fina och blanka så den kommer nog att växa men några blommor är väl tveksamt.
    Fina Amaryllisar har du också, ingen vits för mig att ha såna när vi åker bort men vackra är de.
    Nu ska jag klä på mig och gå ut med Crispie, hoppas det inte blåser som det gjorde lite igår, blir jobbigt för ansiktet då.
    Ha en skön vecka.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Oj, blev det så kallt hos er. Då är det ju fantastiskt att den ändå mår så bra som den gör. Ljuset och att den inte får torka ut är viktigt för att den ska blomma. Du får se till och vattna den så att den är fuktig (men inte genomblöt) så får vi hålla tummarna att kanske någon av knopparna vill slå ut.

      Hoppas du får fina promenader med Crispie i vintersnön!

      Kram Anita

Kommentera

