Med januari kom vintern …

Januari 2016 … vinter! Kall vinter! Det var länge sedan vi hade en vinter där kvicksilvret fick känna sig så kortvuxet som i år för nu är det återigen tvåsiffriga minusgrader. Snötäcket är dessvärre lika tunt som en chiffonggardin och ger nog inte så mycket skydd åt växtligheten. Skulle behövts mer typ duntäcke. Men det positiva är väl då att kylan kan reducera både sniglar och fästingar.

‘Min vinterträdgård’ är temat för Blommig fredag denna vecka. I min trädgård är just nu en febril aktivitet. En enorm mängd fåglar bor där. Jag ger dom mat varje dag för att dom ska stanna kvar under resten av året och det gör dom. Jag har alltid bevingad aktivitet och det älskar jag.

Som trädgård betraktad är den inte mycket att titta på just nu. Men bågarna till före detta roslunden är en utmärkt plats att sätta upp äpplen på.

20160109_Garden01

20160109_Apples

Här syns några av besökarna …

20160108_Sparv

20160112_Gulsparv

20160112_PilfinkBaksida

20160112_PilfinkFramsida

20160108_Finkar02

Jag försöker, i den mån det går, att sätta maten skyddat …

20160108_Finkar

För uppe i skogen så sitter den och spanar, sparvhöken …

20160114_Sparvhoken

20160115_Sparvhoken

Ibland går jag ut i allas vår trädgård som blir oerhört vacker när vintern lägger sig över den. Något som ibland försvinner i grönskan på sommaren är trädens stammar. Men på vintern får dom leva ut och visa upp sig i färg, form och struktur …

20160109_Stammar

Och när naturen klär sig i snö, rimfrost och gyllene solstrålar, då är det så vackert att det känns inombords.

20151228_Vinterdag02

20151228_Vinterdag03

En annan vinterträdgård är mitt uterum. Där försöker jag hålla en jämn temperatur på ca 7-8 plusgrader under vintermånaderna. Det är en fristad för växter som inte kan övervintra utomhus där det blir för kallt och heller inte inomhus där det blir för torrt och varmt. Växterna som står därinne tackar mig då och då genom att blomma. Just nu är drottningen min ena kamelia. Den har blommat i snart två månader och fortsätter, jag såg imorse att många nya knoppar är på väg. Jag har visat bilder förut men en till måste jag allt ta och lägga ut …

20160109_Camellia

I dunklet hittade jag en pelargon …

20160109_Pelargon

Och hortensian fick stå ute till sista dagarna i december då det slog till med snö och sedan sträng kyla. Där syns små nya skott …

20160109_Hortensia

Och julen är slut men jularrangemanget som jag gjorde den 22 december lever vidare. Det brukar stå sig till en bit in i februari …

20160109_Julgrupp

Idag och i helgen ska julen kastas ut och då kommer jag att fylla huset med tulpaner i ljuva pasteller (idag är det ju dessutom tulpanens dag). Men det blir ett helt annat inlägg …

Önskar er alla en skön vinterhelg i era vinterträdgårdar, var dom än må vara.

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Fåglar, Vinter. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till Med januari kom vintern …

  1. Villroses hage skriver:

    Vakkert kan det være ja! Så lurt med epler på rosebuen til de fjærkledde små…

  2. Lotta skriver:

    Så mysigt med alla fåglar och vackert du dekorerat med äpplena till dem! Trevlig helg! /Lotta

  3. Gunilla skriver:

    Riktigt fina bilder på vintern.
    Härligt med fågelbilderna det ger verkligen liv i en annars kall vinter.

    Trevlig helg

  4. Carina skriver:

    Underbart Anita! Jag tittar så gärna på jularrangemang – en dryg månad nästan två? wow! Och kamelian ser jag också gärna igen och igen. En undran… ..läste att de ska planteras om men i en yttepytte större kruka. Vad är din erfarenhet? Den jag köpte står i en liten plastkruka och jag skulle gärna kunna ta i lite för att kunna hålla fukten jämnare.

    Vinterbilderna från ute är så vackra. Hur gör du för att fånga fåglarna så nära? Jag stog still en stund ute igår och väntade men hade nog behövt stå en halvtimma till🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina🙂 Ja det är tack vare att jag kan ha arrangemanget stå i uterummet och bara ta in det till middagarna som gör att det står så länge. Inte ens rosorna har vissnat!

      När det gäller kamelia så brukar jag göra så här: När jag köper en ny så står den, som du säger, i en liten plastkruka. Jag brukar låta den stå kvar i den krukan i ett år, dvs om jag köper den i februari så får den stå kvar till mars/april året därpå. Då planterar jag om den och jag brukar nog försöka ta en lite större kruka direkt, inte alltför stor dock, det gillar ju egentligen inga blommor. Men dom växer väldigt snabbt och för att slippa plantera om varje år så gör jag så. Jag planterar om i rhododendronjord. Den som är på min bild planterade jag om förra året (för tredje gången tror jag, men den har jag haft länge). Men den växer så enormt så jag blir nog snart tvungen att plantera om den igen. Men det viktiga med kamelia tror jag är att dom får övervintra svalt men ändå så ljust som möjligt. Blir det för mörkt så tappar dom lätt knopparna. Och så får dom inte torka ut helt för då kan knopparna också falla.

      Fågelbilderna tar jag inifrån vardagsrummet då jag har matstationerna nära huset. Jag har dels ett teleobjektiv, 200 mm men mest använder jag mitt ”normalobjektiv” 18-135 mm. Det har ”antiskak” så det fungerar bäst då jag inte använder stativ. Imorse satt sparvhöken uppe i skogen (ca 50-60 m bort) och ljuset var bra. Jag hade bara mitt normalobjektiv på och avståndet är kanske ca 100 m. Jag hann inte ställa in fokus själv utan hade autofokus. Trots det blev bilden helt ok under de förutsättningar som var. Jag lägger ut den i inlägget om en stund så kan du titta på den om du vill. Jag har beskurit den rätt mycket för att ”höken” ska synas och trots det är den hyfsat skarp. Med ett riktigt tele, stativ och tålamod så hade jag kunnat få en kanonbild😉 Det är en magnifik fågel.

      Oj, det blev ett långt svar men jag tror jag har svarat på dina frågor nu🙂

      Kram Anita

  5. Britt skriver:

    Det verkar verkligen löna sig att bjuda fåglarna på mat. Vad mycket olika du har. Och fina bilder på dom, vilket inte är så lätt. Ute är väl fint, men vinterträdgården inne gillar jag bäst. / Britt

    • Anita skriver:

      Ja det lönar att mata dom det är stor bevingad aktivitet just nu. Men alldeles nyss var också ett par rådjur inne. Dom är inte lika välkomna fast dom gör inte lika stor skada nu som i vår när dom äter av mina knoppar.

      Ha en fortsatt fin helg!
      /Anita

  6. Carita Nordén skriver:

    Det är så fint med alla fåglar, man kan ägna långa stunder till att bara titta på dom.Din kamelia blommar så fint. Vi ha en som står i vårt uterum med 6-10 grader , den blommar nästan aldrig. Den får några knoppar som sen brukar torka bort. Jag vet inte vad vi gör för fel. Kanske för lite vatten eller näring. Den är ju grön och fin annars. Ha en fin helg. Carita

    • Anita skriver:

      Ja jag vet att ni också brukar mata fåglar och räkna fåglar i slutet av januari. Jösses, det är ju snart dags! När det gäller kamelians knoppar som faller så brukar orsaken kunna vara två, för lite ljus (ställ dom så nära fönstren/dörrarna som möjligt) eller för lite vatten. Dom får inte torka ut under vintern. Hoppas knopparna slår ut det här året.

      En fin helg till dig också!
      /Anita

  7. lunasblogg skriver:

    Jättebra och innehållsrikt inlägg om din vinter. Så många olika sorters fåglar, det är jag lite avundsjuk på, även din fantasiska kamelia eller rättare sagt ditt uterum med värme. Att nejlikor står sig länge i arrangemang vet jag men sedan 22 december det är bra.
    Ha en fin tulpanhelg!
    kram Luna

    • Anita skriver:

      Ja uterummet där jag kan hålla en jämn temperatur är min stora lycka. Dessutom så tillbringar vi ju alla våra måltider där från tidig vår till sen höst, ca 7-8 månader blir det. Sedan lämnar jag över det helt till växterna och dom tackar mig genom att blomma🙂 Att mitt arrangemang står sig så länge beror just på att det står i uterummet utom när vi äter middag.

      Önskar dig en fin helg också!

      Kram Anita

  8. Åsa S skriver:

    Kamelian är helt underbar, verkligen roligt att få titta på den igen!
    Men hur får du arrangemanget att hålla så länge?? Mina förtvinar efter någon vecka tycker jag.
    Ha en riktigt härlig helg, vi ses på tisdag!
    Kram
    Lillsyrran

  9. Åsa S skriver:

    Såg nu att nu svarat Carina hur du får arrangemanget att leva så länge. Gick ifrån datorn för lunch innan kommentaren var färdigskriven och såg därför inte ditt svar förrän jag publicerat det🙂
    /Åsa

    • Anita skriver:

      Jag hade gärna svarat dig också Åsa🙂 Hoppas att maten smakade bra. Nu är det väl dags för eftermiddagskaffe … i varje fall ska nog jag ta mig en kopp🙂

      Vi ses på tisdag. Ska bli spännande att se vad vårens tema blir.

      Kram storasyster

  10. Anette skriver:

    Åh dessa härliga vinterfåglar. Här matas det för fullt och de små är så hungriga. Har jättesvårt att ta bilder inifrån huset eftersom fönstren är gamla, bubbliga och skrovliga.
    En kamelia finns, har blivit lite misshandlad av mig, så det blev inga blommor i år.
    Trevlig helg.
    /Anette

    • Anita skriver:

      Javisst är det härligt att se fåglarna. Vet vilken typ av fönster du menar, inte lätt att fota igenom. Hoppas kamelian blommar nästa år istället.

      Ha en fin söndag!
      /Anita

  11. Marit skriver:

    Så vakre vinterbilder, Anita! Snø er pent å se på, men når det blir så kaldt som nå liker jeg ikke vinteren i det hele tatt😉 Flotte bilder av fuglene, og spesielt av spurvehauken! Det har jeg sett her to ganger, men har aldri fått tatt bilde av den.

    Nydelige camellia du har, og hvilken blomstring det er på den!

    God helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Nej hu så kallt det är. Men imorse var det ”bara” minus 12-13 grader. Jag är i varje fall glad över den lilla snö som kom så att den kan skydda växtligheten. Sparvhöken är inte lätt att få bilder av. Den sitter ju uppe i skogen och lurar. Men ibland så upptäcker jag den med mina ”hökögon”😉 Och kamelian ja, den blommar på till min stora glädje.

      Ha en fin söndag!

      Kram Anita

  12. Lena Skog skriver:

    Så fina vinterbilder du har tagit! Jag matar också fåglar och det är så roligt att se att vissa kommer tillbaka år efter år. En speciell koltrasthona med en vit fläck på ryggen är nästan handtam och ett duvpar där hannen ser ut som en fiskmås är på plats här igen. Dom vet att restaurangen alltid har vinteröppet! Ha det så bra! Hälsningar från Lena

    • Anita skriver:

      Men … så roligt att du till och med känner igen vissa fåglar. En koltrast med en vit fläck, man undrar varför det blivit så. Och en duvhanne som ser ut som en fiskmås. Det låter ju otroligt. Så trevligt att honan är nästan handtam. Man märker att dom lär sig att dom inte behöver vara rädda för när jag kommer ut med maten så sitter dom kvar och väntar på att fröstationerna ska bli påfyllda. Ibland bara någon meter ifrån mig.

      Ha en fin söndag!
      /Anita

  13. Charlotta skriver:

    Härligt, du har blandat både vitt och färg. Precis som det ska va🙂
    Ha det gott!

  14. Kristina skriver:

    Vad enormt duktig du är på att fota fåglar! Imponerande. Fantastiskt roligt med fåglar i trädgården. Ger så mycket till vinterträdgården.

    Hejsningar
    Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina! Jag sitter i vardagsrummet och fotograferar dom då jag har matplatserna nära och i skydd för sparvhöken. Fåglar i trädgården är lycka, året om.

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  15. Barfota i mossan skriver:

    Väldigt vackra bilder på björkarna och så fint att du på minner om att se naturen på ett annat sätt vintertid. Även fina bilder på fåglarna. Jag är också en flitig fågelmatare eftersom jag älskar att ha dem i min trädgård. Dock lyckas jag aldrig få några bra bilder på dem.
    Önskar dig en skön helg!
    Katarina

    • Anita skriver:

      Tack Katarina! Visst är det härligt att mata fåglarna och så stannar dom ju hela året också. Igår såg jag för första gången i trädgården två nötskrikor. Dom brukar vara skygga men kommer väl och letar mat kan jag tänka.

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  16. Lena i Wales skriver:

    Oh, vad vackert! Och att du lyckats fånga småfylarna, jag menar på bild.
    Dina bilder är ögongodis för en som sitter i Wales och längtar efter snö, fast in här tack!
    Vi har haft frost inatt med ca -2 grader och det anses mycket kallt här.
    Ha en trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Oj, har ni haft så kallt som minus 2. Förstår att det är kallt för att vara hos er. Kan tänka mig att det kan ge lite rimfrost i varje fall så blir det lite snökänsla. Imorse var det betydligt mildare här, bara minus 8. Och nu har jag fyllt huset med tulpaner … ja fyllt är kanske att överdriva men 30 st kostade jag på mig i fredags då det var tulpanens dag.

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  17. Härligt med småfåglarna i trädgården, jättefina bilder!
    Underbara bilder från Naturen, på något vis är den alltid oslagbart vacker!
    Nu är det dags för tulpaner, färger som andas av det som komma skall…
    Allt gott!
    /Katarina

    • Anita skriver:

      Javisst är den naturliga naturen underbar, alla årstider. Det är ju egentligen den vi kopierar in i våra trädgårdar. Och tulpaner hjälper oss att få lite vårkänsla. Snart ska jag dricka kaffe i köket och där står en bukett med 20 tulpaner i blandade färger. De första jag köper när jag kastar ut julen är alltid blandade färger. Sedan blir det mest enfärgade med lite olika kvistar i.

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  18. Vilka vackra vinterbilder! Är imponerad av alla fina fågelbilder och bågen med äpplen var en bra ide. Härlig bild på Kamelian, det får mig att tänka på Madeira:-)
    Trevlig helg!
    Titti

    • Anita skriver:

      Tack Titti🙂 Det värsta med äpplena är att dom nu har frusit. Igår satt en trast och försökte förgäves att få hål på ett av dom men det gick inte. Men dom får annan mat så jag hoppas dom klarar sig bra ändå. Det behövs ju mycket mat för dom när det är så kallt. Ja på Madeira, i synnerhet i Blandy’s Garden, fanns det många härliga kamelior. Jag är så glad för mina fyra.

      Ha en fin vecka!
      /Anita

  19. Sanda Cottage skriver:

    Jag älskar kamelian. Testade för några år sedan men den tvärdog! Jag vill kunna ha blommande kamelior i vinterträdgården. Får ta proffstips ifrån dig🙂
    Vad många fina fåglar du har hos dig. Här är det mest gråsparvar och skator ! Men det är ju fåglar det med😉

    Kram och ha det gott!

    • Anita skriver:

      Jag ger dig gärna proffstips😉 Nej skämt åsido, jag vet inte varför dom trivs så bra hos mig. Ett måste (som jag kommit fram till för egen del) är att dom får stå ute på sommaren (skuggigt) ända tills frosten kommer. Sedan in i uterummet, så ljust som möjligt och inte torka ut. Gråsparvar och skator är ju som sagt också fåglar. Liksom sparvhöken som håller till här. Jag vill ju inte att den ska äta mina småfåglar men samtidigt … det där med naturens gång och så.

      Ha en fin vecka!
      Kram Anita

  20. Linda skriver:

    Så härligt med alla bevingade besökare! Och så snyggt med äpplena😀
    Hoppas att allt är riktigt bra med dig! Kram Linda

    • Anita skriver:

      Äpplen är snyggt men dom försvinner snart … fast de senaste dagarna har dom varit så stelfrusna så då har dom blivit kvar. Men dom har mer mat att äta.

      Kram Anita

  21. Eva, storasster skriver:

    Åh chillasyster nu har jag sett den underbart vackra Kameliadamen!! Jag har också sett vackra trädstammar ute i allas vår trädgård. Jag har sett guld som sprider sig i rimfrostiga träd och allt är så betagande vackert! Säga vad man vill om vinter och kyla men vacker är det!🙂🙂
    Nu ska jag fortsätta min resa genom dina bilder och texter och snart är jag framme vid årskrönikan. Tack käraste chillasyster för dina vackra ord och vackra bilder!❤❤❤❤❤
    Kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Ja det var ju en rackarns otur att vi skulle missa att titta på kamelian på nyårsdan. Vi var för upptagna med wienervals och bilder från Salzburg. Och när det var dags för vår sena lunch, ja då hade ju mörkret börjat falla så då sov nog kameliadamen🙂

      Fortfarande är vintern vacker men snart kommer rimfrosten att försvinna och snön att slaska för nu är det plusgrader.

      Kram chillasyster

  22. Vackra vinterfoton🙂 även om jag just nu bara vill ha VÅÅÅRRR

    Idag bjuder jag på mitt nya favo recept på bloggen🙂

    Ha en fin ny vecka!

    LOVE Maria Inredning – it’s Swedish for decor

Kommentera

