Odlardrömmar och visioner för 2016

2016 års första Blommig Fredag har temat ‘Drömmar och visioner 2016’. Det är bra för då får jag en möjlighet att skriva ner lite av hur året börjat och tankar som dyker upp så här när det nya året lite yrvaket gnuggar sömnen ur ögonen …

Det nya året inleddes med riktigt vinterväder. Ett tunt lager snö täckte marken och temperaturen över trettonhelgen var tvåsiffrig med minustecken framför. Inte så mycket skyddande snö för växtligheten så långt alltså men den 5 januari var det snöyra som var lite rolig att fånga …

20160105_Snoyra

Några tappra gröna blad trotsade kylan och fick mig tänka på sommaren som försvann och sommaren som åter ska komma …

20160105_Rosblad

Fåglarna kräver mycket mat. En talgoxe brukar knacka på rutan när vi inte är tillräckligt snabba att fylla på. En dag i slutet av 2015 fångade jag en uppburrad koltrast i nysnö och rimfrost med en gyllene himmel i bakgrunden …

20151229_KoltrastGuldljus

Jag gillar den här tiden. Ingen stress, inga odlingar som måste vattnas, inga skadegörare som ställer till elände … fast det är inte riktigt sant. Som vanligt har sorgmyggorna kommit en masse med amaryllisarna. Men nematoderna ligger i kylen, beredda att anfalla. Och så tog jag ett litet tomatskott i höstas. Det har sett väldigt fint ut där det stått i matkällaren, det har till och med börjat blomma. Men, så upptäckte jag att det var något vitt som flög upp när jag skulle vattna … urk! Vita flygare! Synd, hade varit kul att se om det hade blivit några små vintertomater men nu åker plantan ut! För i matkällaren ska om ett antal veckor de första frösådderna in och då vill jag inte ha några vita flygare som kommer och förstör.

Det här året kommer jag att satsa mycket på ätbart. Det är det jag tycker är roligast att odla så det vet jag med säkerhet. Ett par nya pallkragar ska till där olika godsaker förhoppningsvis ska stortrivas.

Jag har en anteckningsbok där jag skriver allt om odlingarna. Där sitter ritningar och annat. Den är livsviktig för mig för där står allt jag behöver veta till nästa odlingsår. Vad gick bra, vad gick mindre bra. Gillar en riktig anteckningsbok, med hundöron, lösa papper och annat. Skulle naturligtvis kunna ha snyggt upplagda folders i datorn men det känns inte lika kul. Jag gillar att höra det där pappersprasslet när man bläddrar i en anteckningsbok. Har också bloggen som ett komplement. Den fungerar som min dagbok och jag konstaterar att jag måste bli bättre på att skriva inlägg. Inläggen är ju främst till för mig själv och jättebra stöd för minnet. Där kan jag också få in bilderna som jag inte kan få in i min anteckningsbok.

20160106_Anteckningsbok2015

Men ännu är år 2016 så nytt att bara rubriken är på plats …

20160106_Anteckningsbok2016

Fast det är dags för den första noteringen i boken. Den 2 januari gjorde jag min första fröbeställning för året (chili och paprika) och den 7 januari kom fröerna ordentligt packeterade med posten.

Sorterna är:
Chili: Fish, Golden Cayenne, Hungarian Hot Wax, Anaheim, Jamaican Bell, Erotica och Jalapeno.
Paprika: Stor Spansk paprika och Yellow Cheese Pimento

Förr köpte jag lite ovanliga sorter av chili för det var kul att pröva men nu odlar jag enbart för matlagning och håller mig därför till ett fåtal sorter där en del blivit favoriter. De som är nya för mig i år är Erotica och Golden Cayenne.

Paprika har jag aldrig odlat. Tänkte på kul pröva ett par sorter för att se hur det går.

Och när jag var på Madeira köpte jag lite tomatfröer. Fast en av sorterna, San Marzano Vesuvio 2, är tydligen väldigt sen och går visst bara i växthus. Kan bli en utmaning för mig som odlar mina utomhus … men, det kan ju bli en bra sommar i år. Hoppet är det sista som överger en.

20160106_TomatfroerMadeira

Och prärien blev jag så förtjust i så den kommer jag att ha i år också …

201508_Magnusrabatten19

Följande bilder har jag lånat från Impectas hemsida för att illustrera inlägget med. Och nej, jag har inte betalt för att göra reklam för dom, jag tyckte bara det var himla praktiskt att ha med information om blomningstid, höjd mm.

Förra året hade jag i prärien (förutom solhatten ‘Magnus’) Ammi majus – Slöjsilja. Kan säga direkt att blomningstiden som står angiven, juni – augusti, inte stämde hos mig. Den blommade långt in på hösten. Kan ju berott på att sommaren var sen …

AmmiMajusImpecta2

… och Hordeum jubatum – Ekorrkorn …

HordeumJubatumImpecta2

Jag kommer att ha dom i år också men dessutom ska jag pröva Daucus Carota ‘Dara’ – Blomstermorot. Jag har sett den på flera bloggar och tror att den skulle bli snygg, färgmässigt, ihop med ‘Magnus’, slöjsilja och ekorrkorn …

DaucusCarotaDaraImpecta2

Och medan jag ändå är i farten med de rödtonade växterna så kommer Melinis nerviglumis ‘Savannah’ – Rubingräs att slinka med i fröbeställningen och kanske hamna i prärien …

MelinisNerviglumisImpecta2

Ok då … ett till såg jag som jag tänkte testa på ett annat ställe i trädgården för att förgylla hösten, Cortaderia selloana ‘Pink feather’ – Rött pampasgräs …

CortaderiaSelloanaImpecta2

För övrigt är både drömmar och visioner ganska suddiga, som i avslutningsbilden nedan. Men å andra sidan så har ju året bara börjat. Men jag slår vad om att det mot slutet av året kommer ett tema i Blommig fredag som lyder … ”Så blev 2016 års trädgårdsplaner” eller något liknande. Då … då ska jag tala om hur det blev. Och lite rapporter kommer säkert under året också🙂

Aug2015GardenOskarp

Nu närmar sig klockan lunch den 8 januari. Hela morgonen har det snöat och mer snö har utlovats till ikväll. Nu kommer kanske det där skyddande snölagret ändå. Gradantalet är mer normalt, ca 4 minusgrader. Men strängare kyla kommer tillbaka enligt en prognos jag såg igår. Då är det bra med snö som skyddar.

En god fortsättning på 2016 önskar jag er som kanske tittar in här!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Chilepeppar, Chili, Trädgårdsplaner. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Odlardrömmar och visioner för 2016

  1. lunasblogg skriver:

    Du är så duktig på att anteckna och hålla ordning. Jag tar det mest som det blir,men när året är över då kan jag tala om vad som verkligen blev gjort.
    Som du skriver,’så blev årets trädgårdsplaner 2016′. Ännu är ett oskrivet blad.
    Idag yr iskalla tunna snöflingor här.
    Ha en bra helg
    kram Luna

    • Anita skriver:

      Att jag är duktig på att anteckna är för att jag har slutat tro att jag ska komma ihåg när, var och hur jag gjorde olika saker ett helt år senare. Det som kan kännas besvärligt ena året blir ren bekvämlighet nästa år alltså🙂

      Här har det snöat mest hela dagen. Från början var prognosen att snön skulle komma imorgon. Kanske kom den tidigare, kanske kommer den då också. Hur som helst, nu är allting vitt, vitt, vitt!

      Kram Anita

  2. Sanda Cottage skriver:

    Jaha!? Är det blommig fredag idag? Det hade jag inte planerat direkt men mitt inlägg passar väl bra där så jag får koppla det😀

    När det gäller luftning och vintersådd så är det såklart en massa hål i både botten och toppen på lådorna. Kolla i länken så kan du läsa massvis om vintersådd !
    http://frobok.blogspot.se/2013/01/vintersaddskola-1.html

    Trevlig helg!

    Kram

    • Anita skriver:

      Tack för länken, nu kommer jag ihåg att jag sett den förut, förmodligen när du länkade förra gången du skrev om dina sådder. Men jag ska studera den igen🙂

      Trevlig helg till dig också!

      Kram Anita

  3. Britt skriver:

    Ibland är jag också duktig med anteckningar. Sedan upptäcker jag att jag inte skrivit på länge.
    Vad synd att det blev vita flygare på tomaterna. Jag har en apelsinplanta i uterummet (ej frostfritt) och den vågar jag inte ta in, för två ggr har det blivit löss på.
    Att du hittade frön på Madeira. Vad kul. Bättre souvenir kan man inte köpa.
    Gräsväxter är något jag liksom bara inte kommer på. Men det är dekorativt.
    Min kamelia har två stora knoppar som börjat öppna sig. Många knoppar har dock fallit. Så fort de är utslagna kommer bild. / Britt

  4. Britt skriver:

    Glömde – den svarta blomman liknar en fuchsia, men jag tror att den är släkt med Prärieklocka. Den heter något Lisenthia…. kommer inte ihåg. / Britt

    • Anita skriver:

      Svarar på dina båda kommentarer här Britt. Wow, har du en apelsinplanta i uterummet där det blir frost som överlever. Det låter fantastiskt. Dessvärre verkar ju de där eländiga lössen överleva det mest också😦

      Det där med gräs är något jag börjat med senaste åren. Från början tyckte jag det kunde vara snyggt men .. inget för mig. Sedan köpte jag ett gräs på en trädgårdsmässa, mest på kul och det blev himla snyggt. Sedan blev det test att så själv och nu gillar jag gräs väldigt mycket.

      Letade på Lisenthia men hittade inget. Såg sedan att prärieklocka heter Lisianthus men hittade ingen bild som liknade din bild. Snygg är den i varje fall. Hoppas du hittar någon.

      Ha en bra helg!
      /Anita

  5. Lotta skriver:

    Åhhhh, din prärie….den är ju alldeles, alldeles underbar, jag bara känner hur jag också vill ha det så, men frågan är VAR???? Jag har inte kommit till fröbeställningarna än men däremot har jag sått de första chilisarna samt 4 krukor basilika. God fortsättning till dig också samt trevlig helg! /Lotta

    • Lotta skriver:

      Det blev visst fel adress

      • Anita skriver:

        Åh, har du redan sått dina första chilisar. Jag försöker hålla mig och så lite senare i år. Förra året fick vi inte plats själva i uterummet, det stod frösådder överallt🙂 Basilika sådde jag i somras. Tog in fyra krukor i höstas och dom är hur fina som helst. Har aldrig varit med om att basilika hållit sig så fin så länge utan extrabelysning. Men ändå så längtar jag efter att så ny🙂

        Ha en fin söndag!
        /Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Mmm, så härligt det är att drömma när året är alldeles nytt. Vad planerar du för ätbart? Blir nyfiken.🙂 Och din prärie är väl värd en repris, så underbar!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Det ätbara är ännu i planeringsstadiet men en del återkommer år för år. Klassiska saker som tomater, slanggurka och chili förstås. I år blir det ju också paprika. Den inlagda gurkan blev så himla god så i år ska jag ha en hel pallkrage för gurka. En pallkrage för squash blir det också. Två pallkragar är vikta för potatisen ‘Cherie’ (som jag också har i ett par krukor på altanen). Kryddor förstås, bl.a persilja (krus och slätbladig), gräslök, basilika, rosmarin och timjan. Dom kommer att hamna i stora krukor. Jag har en stor kruka med rosmarin och timjan i uterummet som jag använder av i matlagningen ofta. Och någon form av kål. Rädisor och morötter och olika sorters sallad. Och olika sorters lök. Det är det som är planerat. Sedan kommer det nog att komma till lite mer🙂 Jo förresten, håller på att kolla på havtorn i kruka. Inspirerad av dig. Men det kanske inte blir förrän nästa år. Renoveringar av huset kan störa. Och så ska jag försöka hitta en annan plats för blåbärsbuskarna så att jag för en gångs skull inte bara behöver titta på kart utan kan få äta mogna blåbär också🙂

      Jaha, det blev ju rätt mycket skrivet. Det borde jag kanske ha haft med i inlägget😉

      Önskar dig en fin söndag!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        🙂 Kul att läsa lite mer om de ätbara planerna och drömmarna. Hoppas inte minst du får äta mogna blåbär i sensommar! Och resten får ni ta i den takt som känns bra, renoveringar tar ju både tid och ork. (Och har dessutom en förmåga att föra annat med sig som också ska fixas.)
        Kram Kristina

  7. Lena Skog skriver:

    Prärierabatten du anlade i somras var verkligen tjusig, den har jag beundrat flera gånger! Tack för alla tips du delade med dig nu, ska mjuka upp en rabatt här hemma med ekorrgräs som ger så mycket liv och rörelse. Hälsningar från Lena

    • Anita skriver:

      Tack Lena, jag delar gärna med mig. Gräs över huvud taget har blivit en favorit. Hoppas det blir fint i din rabatt och att ekorrkornet ”sköter sig”. Blir det för mycket regn kan det böja sig. Men … i år kommer vi att få en strålande sommar, eller hur?🙂

      Önskar dig en fin söndag!
      /Anita

  8. GladiGrönt skriver:

    Fina bilder som alltid! Blomstermoroten är fin, jag köpte frö ifjol som blev bortglömt, så dem ska jag så i år. Och så ska jag plantera gamla morötter som också ger fina blommor. Slöjsilja hade jag ifjol, hade sått den inne, så nog blommade den, men blev lång och gänglig i det dåliga vädret. Sedan gick den i frö så fort och blev ful, så man ska hela tiden plocka av den. Trevlig helg/Monica

    • Anita skriver:

      Ja vädret var inte bra för slöjsiljan. Fast min gick inte i blom speciellt tidigt utan blommade länge. Jag behövde inte klippa så mycket. Tror den är väderkänslig så den kan nog skilja sig lokalt beroende på hur vädret varit. Kul att du också ska prova blomstermorot i år. Bra tips om vanlig morot också.

      Önskar dig en fin söndag!
      /Anita

  9. Carina skriver:

    Till och med vi har fått ett fluffigt snötäcke och djupare än jag trott. De sista metrarna uppför backen igår kväll borde bilen inte klarat men snön yrde snällt och det kändes som jag hade en plogbil🙂

    Ser framför mig hur man skulle försöka ha datorn som anteckningsbok ute. Den skulle starkt ogilla jordiga, fuktiga fingrar. Våra anteckningsböcker är väldigt tacksamma och bra att dammsugaren finns när jag sen tar fram det torkade blocket inne…🙂

    Sådde både slöjsilja och blomstermorot förra våren. Tycker att båda var mer sensommar- och höstblommare. Det tog lång tid innan de växte till sig. Men det funkar ju bra med dina solhattar. Tänker att mycket av blomningstiderna nog inte är riktigt utprovade för Sverige.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja, och jag såg att dom lagt ut klass 1 varning för västra Sverige idag så du verkar få mer snö. Lite blir det nog här också.

      Har ofta tänkt på det där med blomningstid och hur det stämmer. Min slöjsilja började visserligen blomma rätt tidigt men då hade jag ju dragit upp den tidigt och haft den i uterummet så den fick ju en bra start. Fast sedan blev det ju sämre med den eländiga sommaren förstås. Men blommade länge gjorde den. Och det låter ju bra att blomstermoroten blommar sent också, med tanke på mina solhattar.

      Önskar dig en fin söndag. Hoppas ni inte får allt för mycket snökaos.

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Just nu är det plusgrader som det verkar😦

        Jag drog upp plantor av båda växterna inne. Men sen stog de och stampade utomhus. Men allt är förlåtet skönheter🙂

        Kram, Carina

  10. Gunilla skriver:

    Så ordningsam du är och du gör det jag bara tänker. Att anteckna det är riktigt bra för att veta hur och vad som blev bra eller dåligt.
    Och framförallt hålla koll på vad man planterat . Ibland blir det dubbelköp.

    Trevlig Helg

  11. Lena i Wales skriver:

    Som vanligt underbara bilder! Gillar speciellt den med snöyran. Känns så främmande härifrån Wales.
    Vad noggran och ordningsam du är! Men av resultatet i din trädgård förstå man ju att det inte är en slump.
    Ser fram emot dina trädgårdsbilder 2016!

    • Anita skriver:

      Ja den snöyran intensifierades några dagar senare men idag har vi nära nollan och det ser mer ut som regn än snö. Men redan i nästa vecka ska den bistrare vinterkylan komma tillbaka. Ordningsam försöker jag vara men ibland blir det kanske lite si och så med det. Men anteckningarna kan jag inte vara utan🙂

      Nu ser vi fram mot ett nytt bloggår!

  12. Villroses hage skriver:

    Herlige vinterbilder! Sånn en notatbok har jeg også, pluss en tjukk perm full av løse notater og bilder. Hadde ikke hatt noe orden på hage og planer uten…

    • Anita skriver:

      En pärm har jag också. Fast där hamnar mest tips som jag hittar på olika ställen om trädgård. Den är kul att bara sitta och bläddra i. I synnerhet när det är bister vinter ute och man vill sitta i stugvärmen och mysa🙂

  13. Marit skriver:

    Hei Anita

    Vakre vinterbilder! Det er så vakkert med snøfiller som daler ned.
    Jeg har ennå ikke startet såingen i år, men jeg må vel snart starte. Jeg bruker bloggen som oppslagsverk, men det er helt sikkert smart å skrive i bok ved siden av.
    Præriebedet ditt blir helt sikkert like fint som i fjor!
    Gleder meg til å se det på nytt!

    Ønsker deg en god helg!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det har dalat många snöflingor de senaste dagarna men idag är det tyvärr mer regn. Jag hoppas i varje fall att snön ligger kvar, vill ha skydd mot den kommande kylan som dom spår till nästa vecka. Jag har också bloggen som uppslagsverk men den är bara ett komplement till min anteckningsbok där jag har alla ”bra att komma ihåg till nästa år” -noteringar🙂 Och det ska bli spännande att se hur prärien blir i år. Den kan bli bättre men den kan ju också bli sämre. Mycket beror på sommaren.

      Kram Anita

  14. Barfota i mossan skriver:

    Mycket intressant inlägg och jag bara älskar din ”prärie”. Den kommer jag att kopiera🙂
    Ska skriva av listan på fröer direkt… Ska bli spännande att följa hur den blir hos dig i år.
    Önskar dig en skön helg!
    Katarina

    • Anita skriver:

      Roligt att du ska pröva att göra en egen prärie. Jag hoppas vi kan följa varandras prärier och att det blir en gynnsam ”präriesommar”🙂

      /Anita

  15. Ruben skriver:

    Det här inlägget har jag missat fram till nu. Efter att du skrev det har ”vinden vänt” (ja egentligen inte vinden, utan kylan) så nu har vi fått ännu mer snö och det har också börjat töa (lite onödigt med tö, tycker jag). Ser att du satsar på din ”prärie”. Jag skall, som du vet, göra något liknande, och plötsligt fick jag kalla fötter och beställde faktiskt både ekorrkorn och slöjsilja. Jag hade ju tänkt klara mig med det jag hade, men så kom jag på det här med blomningstider. Så nu blir det nog en väldigt ”rufsig” prärie med många sorter. Ser att du skall så rubingräs och pampasgräs. Då håller jag tummarna för dig och hoppas du sår några extra till mig. Jag har försökt så flera olika sorters gräs men det har inte gått så bra tidigare, så jag har givit upp på den fronten. Ja, förutom litet kärleksgräs, då för den lyckas jag med (av någon konstig anledning).
    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Jag tycker inte heller om tö, vill ha snö som skydd i rabatterna och just nu snöar det faktiskt lite lätt här. Nu spår dom dessutom riktigt kallt. Vi hade en prognos imorse på minus 22 senare i veckan. Hoppas inte det blir så kallt. Rubingräset har jag beställt men jag struntade i sista stund i pampasgräset. När jag började titta på bilder från i somras så upptäckte jag att där jag för mitt inre såg att det skulle stå … där passade det inte in. Får tänka till lite mer. Kanske blir det till år 2017. Men rubingräset kan du få några plantor av om jag lyckas dra upp det. Jag har ju bara prövat med ekorrkorn och det gick ju i varje fall vägen.

      Ha det gott du också!
      /Anita

Kommentera

