Amaryllis 2013 – Ska dom hinna?

Nu är det bråda dagar … julafton är bara knappa 5 dagar bort eller egentligen 4 dagar. Det är dags för en amaryllisrapport. Frågan är hur många av mina amaryllisar som ska hinna slå ut till julafton. Så här är status i skrivande stund:

‘Trés Chic’ är nu så gott som utblommad, bara ett par klockor kvar. Jag brydde mig inte om att ta någon bild då jag haft ett helt eget inlägg om den.

Nästa som kommer att blomma är ‘Ice Queen’. Den är kraftig och fin i stjälk och blomma och har flera klockor kraftigt på gång. Kommer med största sannolikhet att blomma till julafton …

20131220IceQueen

Nästa som kanske kommer att hinna slå ut till julafton är ‘Summertime’

20131220Summertime

Jag har ju hela hösten kallat ‘Picoté’ för mitt sorgebarn. Jag tar nu tillbaka det. Den har kommit igång och är kraftig och fin. Men då den kom igång sent så kommer den inte att hinna blomma till jul. Lite synd då jag hade en idé om att ha den med i ett blomsterarrangemang till julbordet. Picoté har ju vit blomma med smala röda kanter och den hade blivit fin i ett rött och vitt jularrangemang. Men det gör inget, den är så välkommen när den än kommer att blomma …

20131220Picote

Jag har ju inte varit nöjd med ‘Carmen’ i år. Den har varit gänglig och ljus i färgen. Den uppför sig också väldigt konstigt. Stänglarna växer hur som helst. En morgon låg ena stängeln nästan vågrätt. Fast den hade inte gått av. Jag har nu därför bundit upp dom för att dom ska tvingas växa lite rakare. Om och när den börjar blomma (vilket den säkert gör) så kommer jag direkt att klippa av den och använda den som snittblomma.

20131220Carmen

Den sista att rapportera om är ‘Lemon Star’. Den uppför sig lite som ‘Carmen’. Den är gänglig och lite ljus i färgen. Jag har fått binda upp den också …

20131220LemonStar

Det var dagens rapport. Nu ska jag återgå till julstöket. Ha en bra fredag och en skön helg!

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2013. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Amaryllis 2013 – Ska dom hinna?

  1. Marit skriver:

    Det har vært så fint å følge dine amaryllis fra du plantet de til nå. De ser så flotte ut med sine store knopper. Det er en glede i seg selv å vente på noe som skal blomstre som en har plantet selv.

    Ha en riktig fin fredag, Anita!

    Klem Marit

  2. Britt skriver:

    Det är väl roligt om alla inte blommar samtidigt. Lycka till med dom.

  3. Linda skriver:

    Tänkte först säga att frågan är densamma här för flera av mina sorter, för knopparna ser likadana ut. Men sedan scrollade jag ner och fick se hur höga dina är … det betyder nog att mina ska växa lite till på höjde. Och jag som trodde att de skulle slå ut till julafton 😉 Hoppas få se vackra bilder på dina i stället 😀

    Kram (host och snörvel 😉
    //Linda

  4. Ulla skriver:

    De ränner lätt iväg amaryllisarna. Den enda som jag har i år har dock inte blivit så hög.
    Den blommar jättefint nu och en knopp till är på gång.
    Det gör väl inte så mycket om inte alla dina slår ut till jul. Då har du kanske några till nyår också 🙂
    Jag vill också passa på att önska dig en riktigt God Jul! Någon vit jul kan vi nog inte hoppas på här, kanske ni har snö hos er ?
    Men jul blir det ju ändå 🙂
    Ha det så fint och Julkram från Ulla

  5. Carina skriver:

    Vad fint dina amaryllisar kommer nu. Ögnade igenom det här inlägget i mailform häromdagen och fick en påminnelse om att ta upp min röda – tack för det 🙂 Särskilt kul att se Picotée ta sig så bra, det är den läckraste amaryllis jag hittills sett.

    Lycka till med julstöket! Kram, Carina

  6. Veronica skriver:

    Jag har inte mer en en enda liten ”standard” amaryllis i kruka! Men 4 st hängande upp och ner i fönsterna 🙂
    Jag läste ditt förra inlägg om månen och forskarna har fel…. Häromnatten somnade jag, Vaknade, somnade om, vaknade, kunde inte sova etc etc . Ringde mannen under dagen och frågade: hur sov du i natt? – Vaknade, somnade vaknade kunde inte somna om… Fick ett mess från sonen: Mamma, kan jag slippa de 2 lektionerna vi har idag…har inte sovit på typ hela natten… Frågade mina 2 kollegor: Har ni sovit gott? Nix, Vaknade, somnade, gav upp halv 4 och lade mig på soffan 🙂

    Klart man blir påverkad……

    Kram och trevlig 4:de advent!….Utan Fullmåne…..

  7. Linda skriver:

    Jag tror att jag ska passa på att ta en bild på den amaryllis som kommit längst och den som är segast i starten som en påminnelse till mig själv inför andra år 🙂 Men jag ska vänta tills det blir ljust. Ligger än så längt i sängen med en ”spinnare” tätt intill. Maken har tänt i kaminerna och utanför river stormen allt den kan. Inte så juligt, men rätt mysigt. Ska jobba några timmar i dag – fast hemifrån – sedan blir det nio härliga dagar då jag bara ska njuta 🙂 Hoppas du får en jättehärlig jul!

    Kram//Linda

  8. Linda skriver:

    Ps! Är det ett citronträd jag ser – det ser ju jättestort ut!

  9. Linda skriver:

    Nu har jag kollat igenom alla dina kategorier men hittar inget om citrus. Fick ett citronträd när jag fyllde i somras och vill så gärna att det ska klara sig hos mig. Får jag fråga hur du sköter ditt? Det ser ju fantastiskt ut!

  10. Linda skriver:

    Tack snälla Anita! Jag har gjort just så att jag har ställt det i ett hörn i vinterträdgården och hoppas att det ska vara svalt nog. Funderade faktiskt i morse på om det skulle egentligen skulle vilja stå i växthuset nu när det är så varmt ute, men å andra sidan vet man aldrig helt säkert när iskylan slår till 🙂

    Kram
    //Linda

  11. lenadyche skriver:

    Vilka vackra amaryllis, samt vackra kuddar!!!

  12. Birgitta skriver:

    Många fina amaryllisar hos dig. Hoppas de hunnit slå ut nu till jul.
    Önskar dig och de dina en riktigt God Jul!
    Birgitta

  13. Agneta skriver:

    God Jul, Anita!
    Antar att någon av alla dina långa amaryllsiar slagit ut lagom till i dag. Men bra om du får några som slår ut senare också. Ser att dom är väldigt långa men minns inte om det var så förra året.
    Nåja, hur som helst kommer du att få njuta av dom oavsett när dom behagar blomma.
    Det är ju det som är lite spännande, man vet aldrig hur växterna vill ha det 😉
    Men vi har det ju lite ”varmt” ännu med regn ! Börjar bli tröttsant med detta eviga droppande på fönsterblecken om nätterna för det låter orentligt.

    Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg och passar på att även önska dig ett riktigt gott nytt år 2014!
    Julekramar, Agneta

Kommentera

