Jag har blivit mångalen!

Nu vet jag varför jag döpt min vita rabatt till Månskenslandet! Jag är nämligen mångalen. Det visar sig genom att jag fått dille på att fotografera månen. Än så länge bara i fullt tillstånd (månen alltså) men snart kommer jag nog att fotografera den även i halvfullt tillstånd (fortfarande menar jag månen).

Igår var det soppkväll. Mitt i soppkokandet tittade jag ut genom fönstret och upptäckte månen. Den här gången var den inte så stor och gul som i mitt förra måninlägg (dom bilderna går att se här) utan mindre och vitare om man säger så. Men … månen är ju ändå månen. Och är man mångalen så måste man fotografera den.

Först blev det bara en bild på månen med den svarta himlen omkring …
20131218TheMoon00

Sedan kom jag på att jag kanske skulle kunna använda adventsstjärnan i fönstret för att få lite roliga effekter. Adventsstjärnan har ju massor med små hål där ljuset kommer ut. Den mjölkvita, suddiga klumpen i mitten är månen i oskärpa, fotograferad genom stjärnan …
20131218Star

Men nu blir månen i skärpa. Här har den fått sällskap av ett gäng stora halvmånar …
20131218TheMoon04

Hm … vad är det för ljusfenomen? Ser nästan ut som ett par flygande tefat eller rymdfarkoster …
20131218TheMoon03a

Och här då … det ser ut som månen är på väg mot ett svart hål! Om man dessutom tittar riktigt noga i övre högra hörnet på bilden så ser man en liten ljusfläck. Det var faktiskt ett flygplan som var på väg över himlen …
20131218TheMoon01a

Sedan var soppan klar och jag fick lägga undan kameran. Inser att jag nog måste skaffa mig ett riktigt teleobjektiv. Då skulle jag inte bara kunna ta häftiga månbilder utan också fina bilder på alla fåglar i trädgården.

I två nätter har jag sovit dåligt. Brukar göra det när det är fullmåne. Enligt experterna finns det inget bevis för att man skulle påverkas av fullmånen men jag undrar jag …

… Idag är det igenmulet så ikväll lär jag i varje fall inte se någon måne. Kanske får jag därför sova gott inatt 😉

Önskar er alla en skön torsdag kväll och stressa inte för mycket inför den stundande julen.

Det här inlägget postades i Månen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag har blivit mångalen!

  1. Vilt og vakkert skriver:

    Heisann! Så flotte månebilder. Mine måner blir bare en stor lysende sirkelskive!
    Ha en fin ukeslutt ;:OD)

  2. Carita Norden skriver:

    Vi åkte bil på kvällen då det var fullmåne och vi blev nästan bländade av den, den lyste väldigt starkt just då. Du har fina månbilder, och spännande , man får fantisera lite själv. Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År . /Carita

Kommentera

