Blommig fredag – Nummer 1

Det är den första fredagen i oktober och temat för ‘Blommig fredag’ hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss” är ”Nummer 1”

Direkt jag såg veckans tema förra fredagen så tänkte jag så det riktigt knakade på vilken blomma som var nummer 1 hos mig. Men medan jag gick omkring i trädgården och funderade så dök han upp vid min sida som han så ofta gör. Han som alltid gör mig lite knäsvag. Han som bär röd tröja och en snygg gråbrun kavaj och lystrar till namnet Robin.

Vi försöker träffas så mycket som möjligt så här på hösten för så småningom ger han sig iväg till varmare trakter. Han brukar skylla på att det är bra för hälsan men jag vet inte jag. Kanske han bara vill ha en paus från mig. Ryktet går att han brukar vara synlig lite här och där i vårt land även under vinterhalvåret. Nåväl, glädjen är i varje fall alltid lika stor den där vårvinterdagen när jag tittar ut och ser honom här igen.
20110403redrobin

Robin brukar alltid vara med mig i trädgården. Jag minns speciellt en gång. Det var den 30 augusti 2009 och jag skulle renovera delar av gräsmattan. Robin var med hela tiden och hoppade runt bland en hög stenar bredvid mig.
20090830RedRobin01

När jag grävt bort gräsmattan som skulle bytas och vattnat jorden tyckte han det blev jättekul och hoppade ner i lervällingen.
20090830RedRobin02

Han ville absolut inte flytta sig. Till slut lade jag mig i gräset hos honom. Jag var alldeles nära honom och fick den här fina bilden.
20090830RedRobin03

När jag är ute och reser så är Robin ofta med. Här har vi en fikapaus på vår Skottlandsresa i juli 2006.
20060722RedRobin

Den här bilden tog jag när vi var på trädgårdsresa i norra England. Visst är han väl stilig?
20070509RedRobin

Och här har vi lunch tillsammans i den lilla märkliga staden Portmeirion i Wales.
20090615RedRobin

De senaste bilderna på honom tog jag i min trädgård den 30 augusti i år. Jag har redan visat dom i ett annat inlägg men Robin tål att ses på flera gånger.
20130830RedRobin01

20130830RedRobin02

Så nu vet ni det. Han som är nummer 1 hos mig heter alltså Robin och är en rödhake.

Om ni tittar in här så kan ni se andras nummer 1. Det ska bli väldigt spännande att se.

Önskar er alla en riktigt skön helg!

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Fåglar, Rödhake. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Blommig fredag – Nummer 1

  1. Birgitta skriver:

    Bland fåglarna är han också min favorit. Han, eller är det kanske hon, dyker ofta upp när man är ute och påtar i trädgården. Vilka fina bilder du tagit!
    Trevlig helg
    Birigtta

  2. Ruben skriver:

    Vilket helt fantastiskt trevligt inlägg! Nu blev jag på riktigt gott humör, och det är bra, då går veckostädningen lättare!! Jag kan meddela, att om du saknat Robin någon gång, så är det här han har varit på besök!
    Stackars Robin, flygresan till England och Wales måste ha varit jobbig, han ser lite luggsliten ut! 🙂 Men han repade sig igen när han kom hem, som tur är!! 😉

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Ruben skriver:

    PS
    Ja, att bilderna är helt fantastiska, det är så självklart när det gäller dig, att man glömmer att skriva det!
    /R

  4. Berit skriver:

    Åå vilket underbart och vackert inlägg om ”robin”!!
    Ha en underbar dag!

  5. Marit skriver:

    Så vakre bilder! Du er heldig som har han med deg overalt, og det er ikke dårlig at han følger deg til England til og med! 😉 Det er en vakker fugl.

    God helg!

  6. Gunsan skriver:

    Å så fina bilder.Har sett att Rödhaken gärna vill vara med när man gräver och räfsar i trädgården Knappt att han vill flytta på sej .
    Kram..

  7. Meta skriver:

    Vilken söt följeslagare du har kan förstå att den är ditt hjärta nära.
    ha en fin kafferast med kanelbulle idag
    Kram Meta

  8. Kristinas oas skriver:

    Åh, nu blev jag alldeles glad och bara står här vid datorn och ler! Har en egen liten Robin som hälsar på hos oss och jag tycker så mycket om honom. Din bild som du tog liggandes i gräset är ju helt underbar! Ha en fin helg! Kram Kristina

  9. Ninni skriver:

    Det finns så många fina ettor….din likaså….helt underbara bilder på en skön liten varelse….=)

    Ha det gott…!!!

    Kram Ninni

  10. Vilket underbart inlägg! En underbar liten krabat som ofta är här och hälsar på, när vi jobbar i trädgården. En gång satte han sig på spadskaftet när vi grävde en rabatt, så han är inte speciellt rädd av sig. Ha en skön helg!/ Kram Titti

  11. Gunilla skriver:

    Vilket fint inlägg. En fantastiskt fin fågel som finns här i trädgården också.
    En fin besökare.

    Trevlig Helg

  12. Carina skriver:

    Så klurigt och underfundigt och så fina bilder. Själv är jag dålig på fåglar men ‘Robin’ kommer jag alltid känna igen efter det här. Kram från Carina

  13. Ninni skriver:

    Som svar på din undran inne hos mig….”Dream Weaver ”… vill jag minnas att Hostan/Funkian heter…=)
    Visst är den läcker…!!

    Kram Ninni

  14. Maribels Garden skriver:

    Underbar liten pippifågel, Ha en skön helg!

  15. pilgrim skriver:

    Vilken härlig tolkning! Fullkomligt älskar 4:e bilden, man kan riktigt se fjädrarnas textur. Läckert!
    Kram Hélena

  16. Veronica skriver:

    Vilket inlägg! Så roligt att ha en vän som heter Robin 🙂 Helt otroligt att han låter dig komma så nära!?
    Jag har nog aldrig haft en sådan i min trädgård. Den kanske beror på att det är typ 3000 skator som bor i området så de skrämmer bort alla ”fina” fåglar med sitt burdusa sätt… Vad vet jag?

    Ha nu en fortsatt skön helg!

  17. Villrose skriver:

    Å! Han er så søt og trivelig å ha rundt seg i hagen. Fanger insekter og allt!

  18. Kristina Skoglund skriver:

    Vilka fina foton, av en fin och vacker fågel.

  19. Charlotta skriver:

    En alldeles egen liten fågelkompis, så bedårande fin han är. Och jag tror inte alls han vill ta paus, det syns tydligt att han vill vara med dig över allt. När han ”försvinner” är det nog bara för att flyga runt och berätta om sin fantastiska vän som gör det så bekvämt och fint för honom i sin trädgård. Och är det inte så att han tar vänner med sig tillbaka under vintern? Vänner i många olika storlekar och klädedräkter. 😉
    Ha en fin helg!

  20. Lena/isis skriver:

    Tro det eller ej men lilla söta rödhaken är nummer 1 för mig bland småfåglarna- Den är såååå söt. Kram

  21. en helt underbar liten kompis
    så fina bilder
    ha det så bra
    maggan

  22. vivian skriver:

    Åh så söt, å vad fina bilder.
    Ha en fortsatt fin helg
    Vivian

  23. lunasblogg skriver:

    Så rar och annorlunda etta du valt. Vi har en koltrast som verkar övervintra hos oss. Han är nästan tam och låter sig också fotograferas på nära håll. Vi får hitta på ett namn åt honom som du gjort. Tack för fina bilder/Luna

  24. Underbart inlägg! Robins kusin (eller var det tremänning?) Arvid har bosatt sig här. Han vill gärna att du hälsar Robin att allt är fint här i Skåneland! Söta är de. Pippifåglarna 🙂

    Och alldeles, alldeles underbara är dina dimmiga bilder. Wow!

    Önskar dig en fin söndagkväll.

  25. Carina skriver:

    Vilket trevligt inlägg! En riktigt fin etta är han Robin!
    Ha en bra vecka,
    Carina

  26. Monica Larsson skriver:

    Vilka fina bilder, på en liten och ack så vacker varelse. Underbart!

Kommentera

