Nu har jag beställt julens amaryllisar

Tänk, det är inte länge sedan det var sommar och idag har jag beställt julens amaryllisar. Vilka kontraster. Precis som förra året beställde jag dom från Odla.nu. Förra året skrev jag också exakt hur jag gick tillväga för att driva upp dom till jul. Det kommer jag att ha väldig nytta av i år. Om någon är intresserad att se hur jag gjorde så finns det dokumenterat här.

Det här är dom jag beställt (samtliga bilder är lånade från Odla.nu)

‘Carmen’ – foto: Odla.nu
Denna hade jag också förra året. Den är en riktig ”julamaryllis”,
så där fantastiskt mörkt röd som man önskar just till jul.

AmaryllisCarmen

Ice Queen – foto: Odla.nu
Ny för mig i år. Ville ha en riktigt vit.

AmaryllisIceQueen

Lemon Star – foto: Odla.nu
Också ny för mig i år. Har alltid varit svag för lime

AmaryllisLemonStar

Picotee – foto Odla.nu
Denna hade jag förra året och den blev en favorit.

AmaryllisPicotee

Summertime – foto: Odla.nu
Ny både hos mig och Odla.nu. Var tvungen att ha en med lite rosa. Och så gillade jag namnet. Tänk att ha en amaryllis som blommar för fullt till jul som heter ‘Summertime’

AmaryllisSummertime

Trés Chic – foto Odla.nu
Den här hade jag förra året. Inte så stora blommor men jättesnygg. Den drog iväg snabbt och blommade redan till advent. En favorit!

AmaryllisTresChic

Jaha, då var det väl höst på allvar då. Fast jag måste medge att det kändes kul att sitta och titta igenom och välja vilka amaryllisar jag skulle ha i år. Dessutom beställde jag så många att jag får 3 vita hyacinter i bonus. Dom kommer att bli fina till advent.

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2013. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Nu har jag beställt julens amaryllisar

  1. Marit skriver:

    Så mange flotte du har bestilt. De var fine alle sammen, men ‘Lemon Star’ er min favoritt også. Det er noe spesielt med hvite blomster 🙂

    • Anita skriver:

      Så du gillade också ‘Lemon Star’. Det ska bli väldigt spännande att få se den i verkligheten. Det är nästan så man längtar till jul 😉

  2. Ruben skriver:

    Det var några riktiga godbitar!

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. GladiGrönt skriver:

    Du har valt fina sorter. Lemon Queen hade jag ifjol, ädel och stilig. Sedan är ju den dubbla vita helt underbar. Strax efter en julhelg fann jag sådana, drivna förstås, till pangpris. Så jag lyxade till det med 3 st i en stor vit kruka. Det är synd att amaryllis blivit en julblomma, förutom de röda tycker jag att de passar året runt.

    • Anita skriver:

      Ja amaryllisar kan man ha när som helst, dom är verkligen vackra. Många gånger kommer ju en extra stängel på vårkanten också till stor glädje. Kul att du haft Lemon Queen och att du tyckte den var fin.

  4. Linda skriver:

    Hoppas du inte har något emot härmapor för här kommer jag att härma dig och köpa samma sorter. Så fina – i synnerhet den vita med röda konturer. Tack för påminnelsen. Nu kom jag dessutom på att Nordstedt skickad en bok till mig om amaryllisar och som jag ska recensera. Dags att ta itu med det.

    Solsken
    //Linda

    • Anita skriver:

      Jag gillar härmapor 😉 Jätteroligt att du föll för samma sorter som jag. Låter intressant med en hel bok om amaryllisar. Hoppas den är bra.

      Solsken till dig också!
      Anita

  5. Härliga amaryllis! Själv föll jag för Trés Chic, den rosa! Tänk dig den i julgrupp tilsammans med vita julrosor och lite mossa…det blir ett inköp medetsamma. Försöker mig på att driva upp förra årets amaryllis som jag har sparat, få se om det funkar…
    Ha det gott! 🙂

  6. Ping: Amaryllis 2013 – Steg 1 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

