En promenad innan frukost …

Imorse när jag tittade ut var det dimma. Jag gillar ju dimma 🙂 därför blev det en liten promenad i närområdet innan frukost.

Först träffade jag ett par skator som gick över vägen …
20131006InnanFrukost01

Någon väntade på bussen …
20131006InnanFrukost02

Gick till min favoritbjörkdunge …
20131006InnanFrukost03
20131006InnanFrukost04

Passerade en ”stolpdunge” …
20131006InnanFrukost05

Passerade en betongklump …
20131006InnanFrukost06

Så kom jag fram till ett av mina favoritmotiv. Det brukar jag fotografera vid olika tidpunkter på året. Gillar stigen som leder in i den täta vegetationen. Gillar ”hålet” med ljuset …
20131006InnanFrukost07

Vände om hemåt. Solen låg bakom molnen som en strålkastare …
20131006InnanFrukost08

Lämnade gångvägen bakom mig …
20131006InnanFrukost09

… och gick via skogen hem. Slogs av hur intensiva färgerna blir i dimma …
20131006InnanFrukost10

Några grankvistar satt där med droppar och spindelnät och såg snygga ut …
20131006InnanFrukost11

Så såg jag den … solen …
20131006InnanFrukost12

Nu var jag hemma och det var dags för frukost. Fast förstås. Det var ju fuktigt och dimmigt. Då brukar det finnas fina droppar. Det fick bli några droppbilder också …
20131006InnanFrukost13
20131006InnanFrukost14
20131006InnanFrukost15

Åt frukost och valde sedan ut några bilder. Skulle skriva ett blogginlägg men då fungerade inte internet. Har varit struligt ända sedan igår. Men nu fungerar det igen så nu blev det ett inlägg, till slut. Och nu är det dags för en sen lunch.

Hoppas ni har en bra söndag!

Det här inlägget postades i Allmänt, Dimma, Höst. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till En promenad innan frukost …

  1. Ruben skriver:

    Det var verkligen fint att få följa med på en uppfriskande promenad i morgondiset!
    Och bilderna är som vanligt suveräna!!
    Ha en fortsatt bra dag!
    /Ruben

  2. Kristina Skoglund skriver:

    Vackert, promenad i morgondiset. Hoppas frukosten smakar, vackra foton.

  3. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Dimma är vackert och jag föll som en fura för foto nr.4 🙂 Helt magiskt med de murriga färgerna nertill och så ljusare ju högre upp man tittar. Längst ner i höger hörne av fotot ser det ut som ljuset tittar fram för gräset syns riktigt bra. Det är de där små detaljerna som gör det 🙂
    Det är nästan så att jag kan se ett litet troll titta fram mellan de två stammarna till vänster i bild..hade ju varit pricken över iet…
    Att jag älskar björkar kan vara en bidragande orsak till att jag valde just det fotot. Finns väl inget vackrare än när de första bladen visar sig med den otroligt vackra gröna färgen som bara björkblad har.
    Har tittat på din kompis Ruben och nu har jag såklart glömt nummer på favoritotot men det är det första där han sitter på kanten till det vackra runda bordet med stolen…sådana möbler är perfekt i en trädgård för de liksom smälter in i omgivningen och blir nästan som ett konstverk och ger liv åt ett foto.
    Dina foton är njutbara som alltid!
    Lycka till med dina amaryllisar 🙂
    Kram, Agneta

    • Anita skriver:

      Agneta … åh, så glad jag blir att höra av dig. Du valde min favoritbild som din favoritbild. Och som du kanske vet så älskar ju också jag björkar. Du sa att du föll som en fura för foto nr 4. Kanske vi ska ändra det uttrycket till att ”falla som en björk” 😉 Fast egentligen vill man ju inte att några träd ska behöva falla, om dom inte faller p g a ålderdom förstås.

      Väntar med spänning på mina amaryllisar. Jag kommer också i år att följa utvecklingen via bloggen. Det är så bra att ha dokumentation att gå tillbaka till år efter år.

      Ha det nu så bra. Ska titta in till dig lite senare. Men först ska jag ut i Brittsommaren.

      Kram
      Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Oj, vilken dimmig morgon, nästan som om ett vadderat täcke svept in hela världen. Gillade verkligen foton där man ser det ljusa ”hålet” i skogen, så vackert. Här var det bara tråkigt mulet i morse, men sedan kom ju solen..! Och vilken skön dag det blev. Hoppas du har haft en fortsatt bra dag efter morgonpromenaden.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag älskar dimma och vadderat täcke var en bra beskrivning. Även idag är det varmt och skönt. Det är verkligen Brittsommar.

      Ha en bra dag!

      Kram
      Anita

  5. Storasyster skriver:

    Chillasyster du kan verkligen se naturen på ett helt underbat sätt! Tack för morgonpromenaden genom dimman! Jag kunde även se ”ljuste i tunneln”! 🙂 Jag hoppas Kjell snart får se ljuset och inte bara i tunneln. Ny vecka och nya utmaningar! I morgon arbetar jag hemmifrån och det ska bli skönt. Vi får leverans av ny dagbäddsoffa från IKEA och då vill jag vara hemma. Jag tror inte Nessie kommer att uppskatta den lika mycket som den gamla. Det finns inga krypin i den, förutom lådor att lägga sängkläder i och kommer hon inte åt. 🙂
    Hälsa Thomas så gott och jag hoppas ni får en skön vecka!
    Kramar
    Storasyster.

  6. Storasyster skriver:

    Hej igen Chillasyser! Glömde säga att ni får klara er utan mig på kören i morgon. Det är en del att montera kan jag tro och vi vill få ordning så snabbt som möjligt! 🙂 Ni får sjunga för mig också!
    Flera kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster, så glad jag blir varje gång du tittar in till mig och skriver några rader. Du berättade redan förra tisdagen att du inte skulle komma imorgon så det visst jag. Jag kommer att sakna dig men jag förstår att du gärna vill ha soffan färdigmonterad och klar. Det brukar ju fungera bra med IKEA nu för tiden. För skojade man ju alltid om att det saknades lite skruvar här och där. Och ibland blev det lite grejor över. Då visste man inte om det berodde på att dom skickat lite för mycket (som kanske saknades i någon annans leverans) eller om man hade gjort fel 🙂 . Jag hoppas att Nessie ska hitta någon ny plats där hon kan känna sig trygg igen.

      Ha det så bra nu och hälsa Kjelle så mycket. Jag hoppas verkligen att han får tid för ögonoperation SNART!!!

      Kramar Chillasyster

  7. GladiGrönt skriver:

    Jag förstår att du gärna går till björkdungen, och ljuset ”genom tunneln” ger positiva vibbar,ju.

  8. Åsa S skriver:

    Så vackert! Dina bilder får mig snart att tycka om dimma 😉
    Kram från lillasyster.

    • Anita skriver:

      Det är mitt mål 😉 Hoppas vi ses imorgon. Det blir bara du och jag, storasyster ska vara hemma och montera soffa.

      Kram från storasyster

  9. Ulla skriver:

    Åh så många vackra bilder du lagt in när jag varit borta 🙂 Jag kikade in på din blogg från mobilen i Torekov, då hade du gjort blommig fredag med sköna blomsterbilder.
    Och nu har du en massa fantastiskt fina skogsbilder, både i detta inlägget och tidigare inlägg.
    Dimma är verkligen vackert, det förstärker färgerna och mjukar upp på ett fint sätt.
    Härliga bilder, skogen är inte dum den heller, även om jag är en ”havsmänniska” 🙂
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Välkommen hem från Torekov Ulla 🙂 Har sett att ni haft härliga veckor där. Idag har vi lite disigt väder men fortfarande varmt. Vi har haft en vecka med kallare väder, några dygn med minus 5 på nätterna. Det har gjort att det blivit fantastiskt vackra höstfärger i år så det kommer nog att bli fler promenader i skogen med kameran.

      Ha en fortsatt fin vecka!

      Kram
      Anita

  10. Carina skriver:

    Fantastiska bilder, jag är liksom du förtjust i stigar som försvinner bort bakom en krök. Blickfånget med ljuset och stammarna i slutet var så härligt. Har tänkt flera mornar nu att jag ska ge mig ut och fota dimman men jag är lite lat på mornarna. Gick en lång runda i skogen idag och kände som du… ..dimma eller som idag en blygrå himmel gör att höstfärgerna lyfts ett par nivåer i intensitet. Får bli en runda med kameran i slutet av veckan. Ha det gott! /Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina 🙂 Det är just det, att man kan vara lite lat på morgnarna. Jag brukar göra så att jag lägger fram kläderna och kameran på kvällen. Sedan sätter jag klockan och går upp och kollar. Är det då dimma är det enkelt att bara kasta på sig kläderna och gå ut. För när jag kommer in igen efter ”dimpromenaden” känner jag mig så nöjd.

  11. Monica Larsson skriver:

    Vilka fantastiska bilder! Tack för att du delar med dig. Ja, nu är naturen klädd i sin allra vackraste höstskrud. Vilka underbar höstfärger!

  12. Linda skriver:

    Vilka fantastiska bilder! Du borde arbeta som fotograf! Är så imponerad. Härligt att du har fått så mycket ljus i bilderna trots diset.

    Kram
    //Linda

  13. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

