Månadens favoritväxt 2013 – September, Näva ‘Dusky Crug’

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.
___________________________________________________

Det är september och dags att utse en favoritväxt. När jag gick genom trädgården imorse såg jag direkt vilken det skulle bli. En rosa näva, inköpt på min trädgårdsresa i England i maj i år, med namnet Geranium’Dusky Crug’.

20130910_MF_GeraniumDuskyCrug01

Nävan köpte jag i Merriment Garden i England. Jag hade länge letat efter en näva med mörka blad och rosa blommor och nu hittade jag alltså äntligen en.

Här ser man färgen både på blommorna och bladen …

20130910_MF_GeraniumDuskyCrug02
20130910_MF_GeraniumDuskyCrug04

Den har blommat hela tiden sedan maj men aldrig så rikligt som nu i september …

20130910_MF_GeraniumDuskyCrug05

Som alla nävor blänker den vackert i solljuset …

20130910_MF_GeraniumDuskyCrug03

Den älskas av humlor och blomflugor …

20130910_MF_GeraniumDuskyCrug07

Enligt etiketten ska den blomma från maj till december. Det är naturligtvis i England men jag är glad om den blommar i oktober och kanske början av november. Den verkar lika blomvillig och långblommande som Rozanne, men den är lägre och kompaktare. Nu återstår att se om den är härdig här i zon 3. Jag kommer nog att täcka den lite, för säkerhets skull. Den är så fin så jag hoppas innerligt att den klarar vintern.

Uppdatering 2013-09-11: Efter ett idogt googlande har jag nu hittat lite mer information på engelska sidor om ‘Dusky Crug’. Den klarar ”bara” -15 grader. Det kan alltså bli kärvt att övervintra den hos mig. Den kan dessutom bara förökas genom delning. Det enda jag kan göra nu är alltså att ge den de allra bästa förutsättningar för att överleva. Håll tummarna tillsammans med mig 🙂

Nävan ‘Dusky Crug’ fick alltså bli min favoritväxt för september. Klicka på bilden nedan för att se andra favoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Månadens favoritväxt, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – September, Näva ‘Dusky Crug’

  1. Ruben skriver:

    Very dusky indeed! Snyggt med lite mörkare bladverk bland allt det gröna!
    Sådana fanns det inte många av i Italien! 😉

    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Anita skriver:

    Nää, inte många nävor i Italien. Men desto fler buxbomshäckar 🙂 Hoppas bara att den klarar vintern. Nu när man äntligen hittat en långtidsblommande näva med mörka blad.

    Ha det gott du också!
    /Anita

  3. Carina skriver:

    Vilken vacker näva! Har ett par med mörkare eller riktigt mörka blad men den här lite lägre med rosa blommar var vacker. Ja det är ju de jag har också men alltid kul med nya. Mitt första besök här men inte sista! Dina härliga naturbilder inspirerar. Har nog hamnat i lite fototorka tror jag.

    Ha det gott! /Carina

  4. Leena skriver:

    Vilken skönhet! En mycket fin favorit. Har inte sett nävor med så mörka blad tidigare, och att den blommar så länge är ju underbart. Har Rozanne som jag är väldigt förtjust i men ibland blir den lite väl mycket, nästan som en klängväxt …

  5. Anita skriver:

    Carina … kul att du också har nävor med mörka blad. Roligt du gillar mina bilder. Ibland hamnar man i fototorka, det händer mig då och då. Men höstens färger brukar få ”igång mig” igen. Hoppas du snart hittar inspiration.

    Ha det gott du också!
    /Anita

  6. Anita skriver:

    Leena … precis! Rozanne är jättebra men får ju så himla långa rankor. Den här nävan (‘Dusky Crug’) har ett perfekt växtsätt. Jag klippte faktiskt ner min Rozanne för några veckor sedan och det har den gillat. Nu är den buskig och fin och fylld med blommor igen. Så tålig är hon i varje fall.

  7. Anna Vattenkanna skriver:

    Men en sån vacker näva du visar! Just denna tror jag inte att jag har sett tidigare men ska absolut hålla utkik efter den. Håller tummarna för att den vill överleva vintern hos dig, du måste hålla oss uppdaterade nästa år hur det gick!

    Kram

  8. Anna skriver:

    Supersnygg näva! Den ger habegär direkt, både för utseendet och den långa blommningen…undrar om den går att få tag på här i Sverige?

  9. Anita skriver:

    Anna V … ja den är jättefin, är så glad att jag hittade den. Jag kommer definitivt att uppdatera bloggen med status hur den klarar vintern.

  10. Anita skriver:

    Anna … jag sökte på den via Google men hamnade bara på engelska sidor (trots att jag skrev näva och inte Geranium vid sökningen). Verkar inte finnas i Sverige. Hoppas inte det är ett tecken på att den inte överlever här. Det återstår att se. Jag kommer att uppdatera bloggen med status efter vintern.

  11. Åh! Den var riktigt fin, speciell med sitt bladverk, vacker blomma. Hoppas att den överlever och frodas hos dig. Hoppas att den går att få tag på. (Jag googlade på dansk sida som säljer geranium, men de hade den inte vad jag kunde se.)
    Ha det gott!
    /Katarina

  12. Anita skriver:

    Katarina … hm, inte ens i Danmark. Börjar ana att den kanske inte är härdig här. Eller … Kanske den är så ny att den inte kommit till oss ännu. Ska bli väldigt spännande att se om den klarar sig.

    Ha det gott du också!
    /Anita

  13. kristina skoglund skriver:

    Vacker blomma och bladverk, hoppas den överlever vintern.

  14. Anita skriver:

    Kristina … ja jag ska verkligen göra mitt bästa för att få den att överleva.

  15. Monica skriver:

    Oj, oj, oj Gillar gillar gillar 🙂 och vilka vackra bilder sen!
    Tjingeling

  16. Anita skriver:

    Monica … ja jag gillar den också. Det gäller bara att få den att övervintra 🙂

  17. Jannibele skriver:

    Åååh, den var himla vakker! Sånn bare må jeg ha inn i samlingen min! Jeg elsker Geranium. Så lekker med de mørke bladene. Ikke sett denne før.

  18. så vacker så förstår verkligen att du valde den
    kan man inte testa att övervintra en planta på nått frost fritt ställen
    ha det så bra
    maggan

  19. Linda skriver:

    Nävor är så fina! Jag var hemma hos Trädgårdsamatörernas lokala ordförande och hon hade satt nävor i en ring omkring alla sina fruktträd – det var riktigt riktigt snyggt!

    Kram
    //Linda

  20. Anita skriver:

    Jannibele … så roligt att du samlar nävor. Den här är verkligen vacker men som jag skrivit tidigare, jag vet inte om den kommer att övervintra. Det är bara att hålla tummarna att det går. Det går ju heller inte att föröka den med frö utan endast genom delning.

  21. Anita skriver:

    Margaretha … jo det vore ju en idé. Men jag har bara en planta (även om den blivit jättestor) så jag är rädd att börja gräva upp och dela den. Jag kommer nog att göra mitt bästa för att täcka den i vinter. Den står i varje fall lite högt planterad så den ska inte behöva stå i vatten. Det är ju ofta ännu värre än kylan.

  22. Anita skriver:

    Linda … men … vilken bra idé! Förstår att det var jättesnyggt att ha nävor runt fruktträden. Runt ett av mina fruktträd har jag smultron, det är inte heller fel 🙂

  23. lunasblogg skriver:

    Det var ett utmärkt val. En näva som blommar hela sommaren utan att se skranglig ut och dessutom mörkbladig. Lycka till med den!

  24. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

