Oh, du vackra dimmorgon …

Jag är hemma igen från en fantastisk resa i det vackra Italien. Men imorse när jag vaknade fick jag en påminnelse om hur vackert vi har det här i Sverige …

Jag vaknade till en morgon med tät dimma. En sådan morgon har jag längtat efter. Efter frukosten i uterummet gick jag ut med kameran för att leta motiv.

I den första skogsdungen började dimman lätta. Ormbunkarnas gula nyanser mot det gröna var så där septembervackert så det känns inom en …

20130909Morgondimma01

Det här var spindelvävens morgon. Den här liknade ett snurrande hjul …

20130909Morgondimma02

Och det här, massor av pärlhalsband …

20130909Morgondimma03

Jag gick ner till koloniområdet vid sjön Måsnaren. Det här är ett av mina favoritmotiv …

20130909Morgondimma04

Nere i skogen hade solen ännu bara börjat leta sig in via några lätta solstråk …

20130909Morgondimma05

Dimmorna låg fortfarande kvar ute på sjön. Vassen lyste som guld …

20130909Morgondimma06

Jag gillar siluetter …

20130909Morgondimma07

En dopping gled fram över sjön. Det här collaget ska ”läsas” från höger till vänster. Ena stunden var han ovan ytan, nästa under. Han var borta länge innan han dök upp igen …

20130909DoppingCollage

Likt rök svävade dimmorna …

20130909Morgondimma08

Doppingen igen …

20130909Morgondimma09

Försökte få med lite vegetation i förgrunden för att dimbilderna inte skulle bli för tjatiga 🙂

20130909Morgondimma10

En dimhöljd ö inramad av svarta lövsiluetter …

20130909Morgondimma11

Lekte med svartvitt …

20130909Morgondimma12

Avslutningsbilden är tagen på samma ställe som första ”sjöbilden”. Men den här gången flyttade jag mig bakåt för att få med ännu mer färger …

20130909Morgondimma13

Oj så lycklig jag kände mig den här morgonen. Den var så vacker så det kändes inom hela mig. Och vilken inspiration jag fick till att börja måla akvarell igen.

Önskar er alla en skön vecka!

Det här inlägget postades i Dimma. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Oh, du vackra dimmorgon …

  1. Kristina Skoglund skriver:

    Vackra bilder. det ser underbart ut, mycket vackert.

  2. Ruben skriver:

    Ja, borta bra, men ingenting går upp mot svensk natur! Man har ett särskilt förhållande till den, även om det var mycket vackert i Veneto också!! 😉 Överjordiskt vackra bilder! Nummer två är min favorit! Både djup och känsla!

    För övrigt kan jag berätta, att det rekommenderade vinet är inköpt men inte avnjutet, ännu. Vi var ju ”tvungna” att först korka upp vinet vi köpte hos greven i Costozza. Lika gott som vi mindes, tack och lov! Saknar er alla som var med på resan.

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Storasyster skriver:

    Åh chillasyster välkommen hem igen!
    GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN!!
    Vilka underbara bilder du har fångat denna dimmiga morgon!
    Resan till jobbet var som ett naturens konstverk mest hela vägen, så underbart vackert med dansande älvor över åkrar och ängar! Men jag hade ingen kamera.
    Vi ska sjunga visor. Jag har kopierat en omgång noter till dig på jobbet idag av Inte ens en grå liten fågel, då vi glömde ta till dig i tisdags. Du kan ta med Så lunka vi, Fritiof och Carmencita och Solen glimmar. Martin sa inget om vad vi skulle ta med oss i övrigt, så jag tar bara med mig ovan noter i morgon. Jag hoppas vi ses i morgon. Längtar efter att få träffa dig!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storasyster

  4. Anita skriver:

    Kristina … tack för dina fina ord. Det var verkligen en magisk morgon.

  5. Anita skriver:

    Ruben … javisst är vår svenska natur något alldeles extra. Men Veneto var verkligen fint och vilken härlig resa det var … och vilket härligt gäng människor. Kul att du gillade bild nummer två. Den gillar jag också. Det var en känsla av mystik när jag upptäckte ”spindelvävshjulet” där i skogen och jag blev glad när jag kom hem och fick se att jag åtminstone fått en bild där skärpan låg på nätet.

    Kul att du köpt vinet redan och att vinet ni köpte hos greven smakade lika bra som det gjorde där. Nu hoppas jag bara att ni gillar vinet jag rekommenderade.

    Ha det gott du också!
    /Anita

  6. Anita skriver:

    Storasyster … Tack så mycket 🙂 Jag kom inte ihåg själv att jag hade namnsdag förrän det var en bekant som ringde och gratulerade mig.

    Jag ska leta bland noterna och se om jag hittar dom vi ska ha med. ”Så lunka vi” undrar jag om jag har. Den var väl länge sedan vi sjöng. Men förhoppningsvis har Martin en extra jag kan få.

    Ha en bra dag så ses vi ikväll!

    Kramar från lillasyster

  7. Åsa S skriver:

    Vilka ljuvliga bilder! Det är så vackert med dimma när du fångar den med din kamera, men annars är det inte något som tilltalar mig. Jag ser fram emot att ses ikväll och få höra om din härliga Italienresa.
    Kram från lillasyster

  8. Anita skriver:

    Lillasyster … ja jag vet att du inte är så förtjust i dimma. Ser också fram mot ikväll då vi ses på körövningen. Ska bli roligt att börja sjunga igen.

    Kram storasyster

  9. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

