Blommig fredag – vad blommar hos mig just nu?

Det är fredagen den 13:e men vad gör det, det är ju ‘Blommig fredag’ hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. Temat den här veckan är ”Vad blommar hos mig just nu?”

Trots att det är mitten av september och vi går mot höst så blommar fortfarande en hel del, även om blommorna börjar se lite naggade och tilltufsade ut på sina håll. Tog en sväng med kameran och det blev över 30 bilder. Alldeles för mycket att lägga ut … fast, då kom jag på att jag kan ju göra ett bildspel. Det kan ju dessutom vara roligt att ha och titta tillbaka på och jämföra med nästa år så här dags.

OBS! Om man vill styra bildvisningen själv är det bara att föra muspekaren över bildspelet så dyker kontrollknapparna upp. Det är nog att föredra då det är många bilder och bildspelet i sig går ganska långsamt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Andra tolkningar av temat kan ni se här.

Önskar er alla en riktigt skön helg!

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Höst. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Blommig fredag – vad blommar hos mig just nu?

  1. Ruben skriver:

    Det var en riktigt fin kavalkad, (och du behärskar macro till fulländning!). Undrar om vi kommer att få uppleva en sådan långvarig blomning som i år någon fler gång?

    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Berit skriver:

    Åå vilka underbara bilder på underbara höstblommning!! Smart att göra bildspel.
    Ha en underbar dag!!

  3. Anita skriver:

    Tack Ruben 🙂 … jag undrar också om det här är ett unikt år. Jag ska lägga in en påminnelse i min kalender till mitten av september nästa år och då gå en likadan tur i trädgården och sedan skapa ett bildspel. Ska bli väldigt kul att jämföra.

    Ha det gott du också!
    /Anita

  4. Anita skriver:

    Berit … tack så mycket 🙂 Ja bildspel funkar bra när man har många bilder att visa.

    Ha en underbar dag du också!
    Anita

  5. Leena skriver:

    Bildspelet var jättefint! Så härligt att titta på. En del kände jag igen från min trädgård men det var några okända skönheter också.

  6. Lotta skriver:

    Supersuperfina bilder du bjuder på!

  7. Storasyster skriver:

    Åh chillasyster du tar magiskt vackra bilder! Jag njöt av vackra blommor, som jag inte kommer ihåg namnet påt, trots att du sagt det. Malvor känner jag igen och jag känner igen många andra blommor också, men jag kommer inte ihåg deras namn! En dålig elev du har i mig, kära chillasyster! 🙂 🙂
    Hittills har september varit som en förlängning av sommaren och det bara fortsätter, i alla fall över helgen. Sedan skulle visst temperaturen bli mera höstlik. Jag har inget emot hösten, men jag tycker om värmen. Träden bryr sig inte så mycket om solen och värmen och sensommar, de börjar skifta så vackert i rött och guld!
    Det är fredag och det är så skönt! Jag ska sluta litet tidigare och tar tåget hem idag, men innan jag bestämmer om jag ska ta tåget, måste jag kolla så att det går! 🙂
    Hoppas ni får en underbar helg!
    Kramar
    Storasyster

  8. Härligt bildspel, med många vackra sensommar-blommor!/ Kram Titti

  9. benita48 skriver:

    Vilken fantastiskt fin ide att göra ett bildspel

    Och de otroligt fina bilderna är ju en fröjd att se.

    Trevlig Helg

  10. Jannibele skriver:

    For en herlig sensommer kavalkade! Så mye flott som blomstrer hos deg. Lekre farger og mange sorter som ser riktig så friske ut.

  11. Veronica skriver:

    Hur vackert var ditt bildspel? Hur vackert som helst!
    Otroligt snygga bilder har du fått till…
    Det är en helt underbar höst vi har fått och det är bara att njuta varje sekund,,,,,

  12. Blomster/IreneL skriver:

    Vilket underbart bildspel på härliga blommor!
    Ha en fin kväll!

  13. Ulrika skriver:

    Ååååå så fint! Smart att göra ett bildspel också.

  14. Carina skriver:

    Vackra bilder Anita, känslan var skön i många av dem! Visst är det härligt med allt detta blommande. /Carina

  15. Marit skriver:

    Så vakre bilder! Det er jo så herlig å se på din bildevisning, for det er jo så mye fint på en gang!

    God helg!

  16. Villrose skriver:

    Fin serie med gpde høstblomster. Utrolig hvor blomsterrikt det kan være på denne tiden 🙂

  17. Anna skriver:

    Men vad bra att göra ett bildspel! Det måste jag prova någon gång…ja det är ju så otroligt mycket som blommar nu och helst hade man velat ha med dem alla..väldigt vackra bilder! Jag fastnade för den vita höstanemonen…den måste jag planera in någon stans känner jag.
    Mvh Anna

  18. Carina skriver:

    Vilket underbart vackert bildspel!
    Ha det fint,
    Carina

  19. Tammy skriver:

    Anita, vilken fröjd för hjärta och sinne att komma in här och andas blommor och sommar igen, för jo, så känner jag 🙂
    Hörde en kvinna på radion berätta att hon hade midsomarblomster hos sig nu och att hennes syren blomma igen :))

    Jättefina bilder!

    kram till dig!

  20. Bettinas blad skriver:

    Så otroligt vackra foton du tar! Njuter. 🙂

  21. Kristinas oas skriver:

    Så fina foton på all vacker blomning i din trädgård! Ser fram emot att läsa fler inlägg från dig framöver.
    Kristina

Kommentera

