En kärleksförklaring till björken …

Jag älskar träd! Vad vore världen och vad vore vi utan träd. Jag sörjer alla träd som fälls. Tänk så många träd som fällts för att dom ”stör utsikten” när egentligen den vackraste utsikt man kan ha är ett mäktigt träd utanför fönstret som skiftar utseende i takt med årstiderna. Jodå, jag är medveten om att man ibland måste fälla träd som är sjuka eller står för nära hus men många gånger görs det utan tanke innan. Jag fylls alltid med vördnad när jag står under ett träd som är flera hundra år. När jag får ynnesten att känna på den åldrade barken, att lyssna till kronans sus.

Ett av mina absoluta favoritträd är björken. Det är något speciellt med björkar. Imorse när jag varit och handlat och var på väg hem såg jag hur vackert ljuset var i björkdungen en bit från där jag bor. När jag packat upp varorna tog jag kameran och gick på fotosafari.

Följande bilder är på den björkdungen i det tidiga augustimorgonljuset. För att kunna ta dom var jag tvungen att stå vid sidan av en starkt trafikerad väg. Det kan man inte tro när man ser de rofyllda bilderna. När jag stod där kom en man cyklande och konstaterade att morgonljuset var magiskt. Jag kunde inte annat än hålla med.

20130827Bjork_01
20130827Bjork_02
20130827Bjork_03
20130827Bjork_04
20130827Bjork_05

Så är ju barken på björkar så vacker. Man kan se olika figurer. Här såg jag en hund med håret för ögonen, vit nos och långa, svarta, hängande öron …

20130827Bjork_06

I oktober 2011 var vi på en slottsweekend på Sundbyholms slott utanför Eskilstuna. Där fanns en fantastisk björkdunge och där tog jag dessa två bilder …

20111015Bjorkar

20111016Bjorkar

När jag varit på trädgårdsresa så har man i vissa trädgårdar tagit upp ”björktemat”. Den här bilden är tagen vid entrén till Helen Dillons trädgård i Dublin …

20110618_DillonGarden01

För rätt många år sedan besökte jag en trädgård i England som heter Merriment Garden. Det jag minns mest därifrån var alla blå planteringar och … att dom hade björkar. I år fick jag förmånen att besöka Merriment igen och jag såg till min glädje att björkarna fanns kvar. Visst är det nästan lite svensk försommar över den här bilden.

20130523MerrimentGarden

Så jag kan konstatera att jag nog inte är ensam om att älska björkar.

Det här inlägget postades i Allmänt, Träd. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till En kärleksförklaring till björken …

  1. Storasyster skriver:

    Åh chillasyster vilka underbart vackra bilder! Jag älskar också träd och du har fångat dem som de allra vackraste tavlor. Jag blir så glad och lycklig när jag ser dem!
    Jag saknar dig och ringer snart! I kväll ska Åsa och jag gå ut och gå, så det blir nog inte då, men snart kära chillasyster ringer din storasyster!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster Eva

  2. GladiGrönt skriver:

    Nä ensam är du då inte i kärleken till träden och björken. Vilka vackra stämningsfulla bilder! Jag borde också pallra mig upp nån gång på mornarna när jag ska fota…

  3. Anita skriver:

    Storasyster … tack, så gullig du är 🙂 Vi måste hinna prata innan lördag för då, tidigt på morgonen, åker jag till Italien!!! 🙂 🙂 🙂 Jag kommer alltså inte att vara med på första körövningen.

  4. Anita skriver:

    GladiGrönt … ja morgnarna är magiska i naturen. Kan rekommendera en fotosafari en tidig morgon. Det är ljuvligt!

  5. Ulla skriver:

    Verkligen härliga bilder i det fina augustiljuset. Håller helt med dig om träd, det är något visst med dom. Jag förstår mig inte på människor som vill ha bort alla träd! Vi har lite problem här i vårt område med just det. Några vill ta bort så många träd som möjligt! Vi har många underbara träd här, gamla fina ekar t.ex. Några har de lyckats få bort, men nu är det stopp, tack och lov.
    Ha det gott!
    Kram Ulla
    PS. Visst är det en hund på björken 🙂 DS

  6. Anita skriver:

    Ulla … javisst är det trist när träd fälls, i synnerhet gamla, vackra träd. Det som tagit ibland flera 100 år att växa upp kan förstöras på bara några minuter. Det är så ledsamt. Vilken tur att det satts stopp för trädfällningen hos er. Och jag visste väl att det inte bara var jag som såg hunden 🙂

    Ha det gott du också!
    Kram Anita

  7. Lotta skriver:

    Hej Anita, vilket fint inlägg! …

  8. Lotta skriver:

    Gillar alla björkar och alla dillkronor …. 🙂

  9. Anita skriver:

    Prövar att kommentera via mailadress som ej är knuten till WP

  10. pilgrim69 skriver:

    Jag tänker alltid på min pappa när jag ser björkar. Han älskar dom! Vet inte hur många bilder jag har av honom när han ska posera med en björk.
    Kram Hélena

  11. Anita skriver:

    Hélena … jag förstår din pappa. Björkar är något jag också skulle kunna tänka mig att posera med 🙂

    Kram Anita

  12. Kristina Skoglund skriver:

    Vilka vackra bilder på björkar, jag riktigt känner doften av björk. Kristina

  13. Anita skriver:

    Tack Kristina 🙂

  14. ÅsaV skriver:

    Nej, du är verkligen inte ensam om att älska björkar! Jag har också alltid gillat deras skira grönska och fina stammar, och en björkdunge är verkligen stämningsfull och inbjudande – både att promenera i och att fota!

  15. Anita skriver:

    Åsa … Ja visst är dom vackra, sinnebilden av svensk sommar. Och nu börjar dom klä sig i höstskrud. Men i maj, då är dom så där skira och vackra igen.

Kommentera

