Äntligen! Laktosfri Mozzarella

Som jag har väntat på att det skulle komma laktosfri Mozzarella, och nu finns det att köpa … äntligen! Det kanske har funnits ett tag men jag har inte upptäckt den förrän i sommar. Jag älskar nämligen Caprese … Mozzarella, tomat och basilika med lite fin olivolja och ett uns grovmalen svartpeppar.

Det var i nummer 33-34 av ICA-kuriren jag fick se att det fanns. Började genast leta i Södertäljes butiker men se det var inte det lättaste. Dom flesta stirrade bara på mig som om jag inte visste vad jag pratade om. Någon sa till och med att ”nej det finns inte”. Det närmaste jag kom var ICA Maxi där dom i varje fall hade en hylla märkt med ”Laktosfri Mozzarella”. Att det sedan låg vanlig mozzarella på hyllan var ju kanske inte riktigt lika lyckat. Nåväl, efter ett par dagar var det i varje fall tillrättat och nu fanns på hyllan den laktosfria mozzarellan.

Det är ZETA som tagit fram den och den är riktigt god. Man känner faktiskt ingen större skillnad mellan den och den vanliga mozzarellan. Möjligen är den laktosfria lite fastare. Naturligtvis är den, som allt laktosfritt, dyrare än det som innehåller laktos. En förpackning med 1 ost kostar ca 20 kr.

20130826Caprese02
20130826Caprese01

Sedan jag hittade den har jag köpt flera förpackningar på ICA Maxi. Jag har liksom tagit igen flera års avsaknad av mozzarella. Senast idag blev det Caprese till lunch … tillsammans med lite annat, jag var rätt hungrig 🙂

20130826Caprese03

Så för er som är laktosintoleranta och älskar mozzarella, ut och leta i era butiker! Och om det inte finns, tjata på dom att ta hem.

Uppdaterat 20130827: För en dryg vecka sedan bad jag ”vår” lokala lilla ICA-butik att ta hem laktosfri Mozzarella och imorse när jag var där och handlade så låg den där i disken! Tack ICA Jätten för er utmärkta service!

Det här inlägget postades i Laktosfritt, Matrecept. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Äntligen! Laktosfri Mozzarella

  1. Linda skriver:

    Men åh, så gott! Jag tål laktos, men är överkänslig mot något annat i mjölken. Som tur är hjälper det att koka mjölken – sedan kan jag ha den i matlagningen. Blev överlycklig när jag i somras hittade ett glassrecept där alla mejeriprodukter ska koka ordentligt före kylning. Just glass har alltid varit ett problem – det finns ju solhavre och soja, men utbudet är rätt litet.

    Har varit inne igenom och läst om blyblomman. Har varit lite fundersam de senaste nätterna när det har varit riktigt kyligt ute. Men än så länge står den så fin där ute på terrassen.

    Kram
    //Linda

  2. Anita skriver:

    Linda … vilken tur att det fungerar om du kokar mjölken. Det finns många olika typer av allergier.

    När det gäller blyblomman så är det nog inga problem i och med att du haft den ute i sommar och gradvis vant den vid de kyliga nätterna. Det mår den nog bara bra av. Nu håller vi tummarna för att övervintringen går bra.

    Kram
    Anita

Kommentera

