Problem att kommentera!

Jag har fått reda på från flera håll att det inte gått att kommentera på min blogg de senaste dagarna om man inte varit inloggad på WordPress. Har man inget WordPress-konto får man naturligtvis då problem.

Jag har sett via statistiken att jag haft en hel del besök på mina senaste inlägg men inte funderat speciellt mycket över att jag inte haft så många kommentarer då min blogg inte tillhör de ”kommentarsfrekventa”. Men de som har velat kommentera och/eller haft frågor om någon växt eller annat har inte kunnat göra det. En del har min mail-adress och har därför kunnat maila mig. Det är därför jag har fått reda på att det varit problem. Vet inte om problemen varit konstanta men det är ju så att prövar man att kommentera och det inte fungerar så tröttnar man och försöker inte igen.

Jag såg på WP-forumen att det tydligen varit ”kommentatorsproblem” men efter diverse tester jag gjort i eftermiddag så verkar det nu fungera igen (tror jag).

Orsaken till att jag vill att man anger sin e-mail-adress när man kommenterar är att försvåra för spam-kommentarer. Den e-mail-adress som anges syns ju ingenstans heller. Jag får ett mail där den står men det är bara jag som ser den.

Det tråkiga är att om man en gång registrerat ett konto på WordPress (och angivit sin email-adress) så anser dom att man har ett aktivt WP-konto och tillåter inte att man kommenterar utan att vara inloggad. Och är man inte aktiv på WordPress längre (och kanske aldrig varit det) så kommer man ju inte ihåg något lösenord och det ska man ju inte behöva göra heller. Det enda man kan göra i de fallen är att ange en annan e-mail-adress när man kommenterar (om man har någon). Det här är jättedåligt av WordPress men tyvärr kan jag inte göra något åt det.

Om det nu är så att ni har någon fråga eller kommentar och skulle behöva komma i kontakt med mig när det är kommentarsproblem så har jag lagt upp en länk till höger (under bilden på mig i hatten) med texten E-mail. Om ni klickar på den så kan ni skicka ett mail till mig.

Till sist! Tack till er som skickat mail och naturligtvis … tack till er som lyckats kommentera 🙂

/Anita

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Problem att kommentera!

  1. Ruben skriver:

    Det är litet av en paradox det här med kommentarer. Jag tycker faktiskt att det är svårare att kommentera helt fantastiska inlägg än vad det är att kommentera ”inte fullt så fantastiska inlägg”. Det känns som det krävs mer när man kommentar den förstnämnda, och så blir det att man tänker, jag gör det lite senare … och så blir det inte av! Skall försöka bättra mig! 😉
    Jag har inte WP, så för min del skall väl kommentarer fungera!
    Och nu till själva kommentaren: efter moget övervägande 😉 har jag beslutat skriva så här: Dina björkar är helt fantastiska!! Vilken mästerfotograf du är!!

    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Anita skriver:

    Ruben … du är för rolig du 🙂 Fast, jag skrev inte det här för att få fler kommentarer utan mer för att tala om att det tydligen varit problem för dom utan WP-konto att kommentera. Och då jag ibland får frågor om växter jag skrivit om och alltid försöker svara, ville jag informera om att jag lagt in en möjlighet att skicka frågor till mig via mail om det inte skulle gå att kommentera.

    Men … jag blir väldigt stolt och glad över din kommentar. Mästerfotograf, jo jag tackar jag 🙂

  3. Ruben skriver:

    Anita, jag förstår att du inte var ute efter fler kommentarer. Men jag tycker det är lite synd.
    /R

Kommentera

