Blommig fredag – 1:a Advent

Veckans tema för Blooming Friday / Blommig fredag hos Hélena på ”Bland rosor och bladlöss” är ”1:a Advent”.

Oj så svårt det blev nu. Jag har som tradition att inte adventpynta förrän på lördagen innan första advent, d.v.s. imorgon så vad skulle jag göra för att tolka temat. Jag fick helt enkelt plocka ihop något från arkivet. Det här knyter inte enbart till 1:advent men väl till advent i form av en adventskalender …

… I december 2008 gjorde jag nämligen en adventskalender här på min blogg. Det var väldigt roligt. Satt nu och tittade igenom den och det var jätteroligt att se vad jag skrev om i de olika luckorna. Första advent inföll 2008 den 30 november så den dagen finns inte med men väl den 1 – 24 december. Då det är fyra år sedan är det nog många som inte sett de inläggen så jag beslöt mig för att lägga in några av dom för att tolka veckans tema.

I lucka nummer 2 skrev jag om julkalender/adventskalender …

Julkalender, adventskalender. Vad är skillnaden och när kom den till Sverige? Jag kollade i bokhyllan om jag hade någon bok där jag kunde få svar på den frågan och hittade en bok som Jan-Öjvind Swahn skrivit och som heter ”Den svenska julboken”. Där står följande att läsa:

Adventskalenderns egen saga börjar någon gång i slutet av förra seklet (alltså 1800-talet) med en liten gosse vid namn Gerhard Lang, som hade för ovana att under veckorna före jul ständigt fråga sin ömma moder hur långt det var kvar till den dag när julklapparna skulle förljuva hans tillvaro. Hon fick då idén att den 1 december baka 24 små kakor, som hon lade ut på ett papper där hon skrivit siffrorna 1-24. Sen fick lille Gerhard varje dag äta upp en kaka och kunde själv lätt räkna ut hur många kakor och därmed dagar som återstod innan tomten skulle knacka på dörren.

När Gerhard blev vuxen så erinrade han sig sin mammas adventskalender och började, under 1920-talet, tillverka kalendrar i papper som han sålde. Dom liknade dom vi är vana vid och det blev succé. Han fortsatte med kalendrar med choklad i, vilka också gjorde succé. Så småningom blev hans kalendrar väldigt mekaniska och invecklade och folk tyckte dom blev för dyra. Herr Gerhard Lang gick i konkurs men adventskalendern hade kommit för att stanna.

I Sverige gavs den första kalendern ut 1934 av Svenska flickscoutförbundet. Den var ritad av Aina Stenberg-Masolle och den lär föreställa hennes egen gård Siljansnäs i Dalarna.

I början av 70-talet så började TV kalla den för julkalender istället för adventskalender. Men båda namnen förekommer fortfarande.

Aina Stenberg-Masolle målade alltså den första kalendern. Jag tycker väldigt mycket om hennes målningar som är enkla men ändå innehållsrika. Hennes färger är milda, klara och vackra. Snön är alltid så vit, månen så gul, natthimlen så klart blå och tomtarnas kläder så klart röda. Jag skulle gärna se en utställning av hennes målningar om jag fick tillfälle.

I samma bok som jag citerade ovan så hittade jag en avbildning av Aina Stenberg-Masolles första adventskalender från 1934.

I lucka nummer 6 skrev jag om clementiner.

Om clementinen kan man läsa följande i wikipedia:

Clementinen skapades 1902 genom en korsning av mandarin och pommerans. Namnet härrör från upphovsmannen Pierre Clément, en algerisk präst. Clementinen är oftast kärnfri.

Nu för tiden så ser man nästan bara clementiner i affärerna. Men jag har ett minne av att när jag var barn så var det mandariner man åt. Fast jag kanske minns fel. Clementinen skapades ju 1902 och sååå gammal är jag ju inte.

Dagens lucka visar att hur söta clementinerna än är så kan man inte låta bli att äta upp dom. Eller … det är kanske just därför man äter upp dom. Det var i varje fall det jag gjorde med min darling Clementine förut.

Och avslutningsvis måste ju en blomma få komma med.

I lucka nummer 1 skrev jag om en vacker röd sådan.

I’ve never seen you look so lovely as you did tonight
I’ve never seen you shine so bright …

Detta är inledningsraderna till Chris de Burghs ”Lady in Red”. Kan en sång passa bättre till att visa upp den dam som bor i denna röda orkidé. För visst ser ni väl henne också? En söt ljushårig flicka med runda glada kinder. Hon har en lustig lugg som hänger ner som en snibb mitt i ansiktet. Döljer ögonen lite men man anar näsan och man ser hennes glada mun. Jag skulle också vara glad om jag fick bo i en orkidé. En varmt julröd.

Decembers första dag klev fram i gråaste grått. Fukten hängde i luften i morse och när jag åkte hem for ett lätt regn genom luften. Men när jag steg in genom dörren hälsade min ordkidéflicka mig välkommen. 

Så skrev jag i december 2008 om en vacker röd orkidé. Tyvärr har jag inte kvar den men jag minns att den var väldigt vacker och jag har ju fortfarande kvar bilder av den, en riktig ”Lady in red” …

Det var alltså min tolkning av temat ‘1:a Advent’. Nu återstår bara att önska er alla som tittar in här en riktigt fin 1:a advent. Och så måste ni titta här på alla andra som tolkat temat.

Det här inlägget postades i Advent, Blommig fredag, Blooming Friday, I juletid. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Blommig fredag – 1:a Advent

  1. Hélena skriver:

    Men så underbar idé och sista bilden är en riktig fullträff.
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

  2. Meta skriver:

    Vad fin ide att göra en kalender, och skriva om olika julrelaterade saker. det var bra gjort.
    Ha en fin advent!
    Kram meta

  3. Villa Linnea skriver:

    Det var en fin idé! Kul men jobbig, kan jag tänka mig. Vilken ”research” du måste ha gjort.
    En skön helg önskar Eva Linnea

  4. Berit skriver:

    Underbart att läsa och intressant!!
    Ha en underbar Adventshelg!!!

  5. benita48 skriver:

    Tack för en riktigt underhållande och intressant läsning.

    Trevlig 1:a advent

  6. Marit skriver:

    Så flott adventskalender du lagde i 2008! Det var jo veldig smart å ha den å bruke i denne sammenhengen her til 1. advent. Fine bilder du har tatt 🙂
    Ha en koselig helg! Klem

  7. Bettinas blad skriver:

    Härlig läsning! Så ambitiös och rolig idé att göra en adventskalender. 🙂

  8. mia skriver:

    Verkligen skoj att läsa, kanske blir det en kalender till ett år?

  9. Intressant läsning, jag är precis klar med barnens kalender, har slagit in 24 paket…Puh…
    Jag hade själv kalender på bloggen ett (eller var det två år) det är kul men lite stressande(att göra )
    Ha nu en fin advent!!

Kommentera

