Novemberkaktusens sista vecka … för den här gången

Mitt i alla planer för julens blommor, uppdrivning av amaryllis och hyacinter, så stod hon där hela november, min ljust rosa novemberkaktus utan att jag gav henne så mycket uppmärksamhet som hon förtjänade. Nu går vi in i sista novemberveckan och då är det verkligen på tiden att jag visar upp henne.

Hon blommar alltid i november och är då översållad med ljust rosa blommor.

Rosa lyser hon mot den stålgrå novemberhimlen …

Uterumslampan speglade sig i fönstret och gav möjligheten att låta henne hamna i rampljuset …

Hon är inte lättfotograferad. Man får gå nära, in bland alla blommor och leka lite med kamerainställningarna för att få lite bilder som är mer abstrakta än vackra …


Det här kändes i varje fall bra. Att jag hann porträttera min novemberkaktus innan hon var helt utblommad. Hon kommer nog bara att blomma någon vecka till. Sedan lämnar hon över scenen till december och julens alla blommor.

Det här inlägget postades i November, Novemberkaktus. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Novemberkaktusens sista vecka … för den här gången

  1. Marit skriver:

    Så flott din novemberkaktus er! De er så takknemmelige disse blomstene som tåler det meste. Ha en fortsatt fin kveld!

  2. Anita skriver:

    Marit … ja dom är verkligen tacksamma. Den står inte alltför ljust ens under sommaren och jag glömmer ofta vattna den. Ändå blommar den så tacksamt eller … kanske det är just därför den gör det.

    Tack för att du tittade in! Ha en skön kväll!

  3. Storasyster skriver:

    Som vanligt vackra och häftiga bilder från dig kära chillasyster! Jag har två novemberkaktusar som lever en tynande tillvaro och inte vill blomma alls i år. Men rätt som det är brukar knopparna dyka upp och det behöver inte ens vara november! 🙂
    Jag tycker att november ändå har varit ovanligt solig i år, men det kanske är inbillning. I alla fall är november snart slut och vi går in i adevent och kan tända upp våra hus med hjälp av ljusstakar. För vår del endast eldrivna, men vad gör det. Det är så mysigt!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storasyster

  4. Linda skriver:

    Vilken jättefin! Min farmor hade alltid sådana.

    Jag borde göra som du och ställa mina amaryllisar svalare. Vi eldar rätt mycket i kaminen och det får amaryllisen på bordet att blomma över på tok för snabbt. Har redan fått klippa bort flera vissnade blommor :/

    //Linda

  5. Anita skriver:

    Storasyster … Vänta bara, jag tror era kaktusar kommer att få knoppar snart. Kanske blommar dom till Nyårsafton 🙂 Ikväll snöar det och dom har lovat kallt väder frarmöver. Då blir det ännu mysigare med adventsljusen. Vi ses på tisdag! Kraaaam

    Linda … jag har två i uterummet och tre i köksfönstret där det är varmt. Men ändå tycker jag de i uterummet växer mer än de andra. Kanske beror det på vilken sort man har. Du har nog fått tag i ena riktiga snabbväxare. Men himla snygga är dom i varje fall med alla sina blommor.

  6. Cathy skriver:

    Hejsan, och tack för kommentar i min blogg. Jag har märkt att det ibland blir väldigt konstigt med bokstäver och tecken i WordPress, tror att det var för att jag svarade på kommentaren via det mail jag fick om att du kommenterat. Det har jag inte gjort förut. Ibland när jag läser wordpress bloggar och drar musen lite över texten så blir allt kinesiska tecken (eller japanska eller vad det nu kan vara).
    Här är marken täckt av snö nu och det yr lite fortfarande, fåglarna käkar för fullt, minusgrader och lite blåsigt. Brrr. Nu måste jag nog snart ta in Kamelian från uterummet och ställa den i ett annat rum där vi inte har något element på så det blir inte så varmt. Lite orolig för hur den ska klara sig när vi är borta, det där med att inte torka ut. Kanske jag kan våga be grannen om hjälp.
    Ha en skön helg, det ska ju tydligen bli mycket kallare men förhoppningsvis mindre blåsigt.
    Kram, Cathy

Kommentera

