Amaryllis 2013 – Statusrapport 4

Det är den andra advent och jag har precis fotograferat årets amaryllisar för att kunna lämna en fjärde statusrapport.

Först ut är min ”adventamaryllis” ‘Trés Chic‘. Den har jag låtit stå inomhus i ett varmt fönster för att få i blom under adventstiden och det har gått bra. Nu har den börjat spricka upp och visa sina vackra blommor. Två lika höga stänglar har den …

20131208_TresChic

Två andra har fått stå kvar i värmen inomhus för att sätta fart. Den ena är sorgebarnet ‘Picoté‘. I min förra rapport hade den inte någon tillstymmelse till knopp men nu kan man i varje fall se att två är på väg. Men den verkar vara enormt trög …

20131208_Picote

Den andra som fått vara kvar inomhus för att komma igång och växa är ‘Summertime‘. Den stod still länge men nu har den börjat växa till sig och ser kraftig och fin ut …

20131208_Summertime

Efter förra rapporten flyttade jag ut tre stycken i uterummet där det varit under 10 plusgrader. Det verkar inte påverka dom alls. Dom har vuxit lika mycket som dom som stått inomhus. Först ut av dom är ‘Ice Queen‘ som verkar vara starkt på gång att börja blomma …

20131208_IceQueen

Lemon Star‘ har också vuxit rejält …

20131208_LemonStar

Den som jag inte är riktigt nöjd med i år är den mörkt röda ‘Carmen‘. Den är klen och ger inte ett så kraftfullt intryck som dom andra. Den har hela tiden varit ljust grön i färgen och både blad och blomstänglar känns tunna och gängliga. Jag hoppas i varje fall på att den ska orka ge mig vackra röda blommor till jul på sina två stänglar …

20131208_Carmen

Det var alltså rapport nummer fyra. Så fort nästa börjar blomma kommer jag att rapportera det. Det blir då troligen ‘Ice Queen’. Jag väntar med spänning på att se hur den kommer att se ut.

I övrigt kan jag rapportera att vi idag har vindstilla och ca 5 minusgrader.

Jag vill också passa på att önska er alla en fin andra advent!

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2013. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Amaryllis 2013 – Statusrapport 4

  1. Carina skriver:

    Tres Chic var ett väldigt träffande namn 🙂 Jag har en dubbelblommande här just nu… ..vit botten och lite röda streck. Lite vulgärt stor i blomman men läcker har jag bestämt mig för. Plockade upp en från matkällaren i fredags som ska få ta över. Visst är det fantastiskt att de utvecklas så olika? Glad att din ‘Picoté’ börjar skärpa till sig :-)Håller tummarna för den röda – den kanske kan slå ut den 23:e på kvällen…

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Din vita med röda streck låter läcker tycker jag. Ja ‘Picoté’ är äntligen på gång men oj så långsam. Och visst vore det väl mysigt om Carmen skulle slå ut på kvällen den 23:e. Nästan som en julsaga 🙂

      Kram Anita

  2. Britt skriver:

    Fina bilder på alla amaryllis. Tänker du hoppa över tredje advent? Fortsatt trevlig andra advent. Just nu yr snön utanför.

    • Anita skriver:

      Hi, hi … jag tänkte visst hoppa över både andra och tredje advent. Men nu är ordningen återställd 🙂 Så ni har yrsnö. Här är det mulet men ingen snö.

      Ha nu en fin andra advent 🙂
      Kram Anita

  3. Marit skriver:

    Dine amaryllis er så flotte! Det er så jeg nesten angrer at jeg ikke har plantet noen selv… 🙂
    ‘Tres Chic’ er nydelig! Det blir spennende å se de andre du har.

    Ha en fin 2. søndag i advent!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Som tur är kan man ju köpa färdiga amaryllisar och du kan ju alltid satsa på egna till nästa jul. Jag kan tala om att jag inte haft en enda sorgmygga i år. Men så har jag varit väldigt återhållsam med vattningen också.

      Ha en fin andra advent du också!
      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Trés Chic var ju en snygging! Mina är på G, men har ganska små knoppar (köpte billiga lökar, så jag får väl skylla mig själv). Hoppas blommorna är fina när de väl kommer, hur som helst. Ska bli spännade att se hur dina andra amaryllisar ser ut.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag tror att dom kan bli fina när dom slår ut även om knopparna är små. Jag har märkt att en del har mindre knoppar men ändå blir blommorna väldigt vackra när dom slår ut. Vi håller tummarna för dina.

      Annars har vi just avslutat 2:a adventskaffet i uterummet. Det var stämningsfullt med glögg, pepparkakor + ost och hembakade lussebullar. Ljus hade vi (batteri och levande i adventsstaken) och julmusik. Nu har jag stängt av värmen igen och bommat uterummet så att växterna får sina 7-8 plusgrader. Det får dom ha till nästa söndag då vi värmer upp igen.

      Ha det gott!
      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Då kanske det blir bra ändå med amaryllisarna i slutändan. Jag har jobbat hela helgen, men är ledig i morgon. Då ska det bakas pepparkakor med barnen så snart de har kommit hem från skolan. Bättre sent än aldrig. Ha en fin decembervecka!
        Kram Kristina

  5. GladiGrönt skriver:

    Vad fin färg på den som redan blommar och mer kan du se framemot.

  6. Elisabeth skriver:

    Trés chic! En sån skönhet. 🙂 Köpte en arma-fyllis på Ica häromdan… bara för att. Får väl se om det blir nåt av den, liten och ynklig som den är. Vädret i Karlstad då… jo, igår snöade det ymnigt och ett tag funderade jag på att hoppa över körens adventskonsert. Men lagom tills det var dags att gå iväg hade det slutat snöa och traktorn hade röjt en bit, så man kunde gå utan att behöva pulsa fram. Det vankas lite mer snö idag, men sen ska det visst bli varmt igen så allt blaskar väl bort. Lite trist, när snön äntligen kom. Kram på dig faster! 🙂

  7. Linda skriver:

    Så vansinnigt vacker! Nu måste jag läsa på etiketterna när jag kommer hem och se om jag köpte en sådan. Tror inte det. Men jag hoppas 😀 Jag börjar i alla fall se knoppar på flera av mina. Men ett par visar nästan ingan livstecken … jättesega, tydligen. Börjar inse att det inte är så enkelt att skaffa sig ett hav av amaryllis, då de beter sig så olika.

    Tack, förresten – jag är jättenöjd med fågelbilden!

    Hoppas du har det bra!
    Kram
    //Linda

  8. ÅsaV skriver:

    Åhh, det var en riktig skönhet du visar upp på första bilden. Så snyggt fotat dessutom! Kul att läsa din amaryllisrapport. Jag trodde alltid att det var stugvärmen som fick dem att sätta fart, men de verkar ju istället vara förprogrammerade. Advent? Åh, det låter mysigt! Själv har jag tyvärr varken firat vare sig första eller andra advent. Vi lever fortfarande mitt bland ett lass flyttkartonger. Inte ens en liten lussebulle har det blivit än… Jag hoppas på 3:e advent istället! Ha det så gott!

  9. Linda skriver:

    Ja, det är mycket som ska göras nu. Är extra glad för mina onsdagar – att jag har en dag då jag får göra vad jag vill och så är jag tacksam för att jag älskar julen och pysslet runt omkring. Tycker att jag hör så många som verkligen inte gillar julen – av förståeliga anledningar.

    I dag har jag testat att göra lakritskola och så har jag bakat farmors jullimpor. Nu har jag tagit fram mitt wii-spel och Zelda. Numera är det endast vid juletid jag ägnar mig åt sådana aktiviteter och tyvärr tycker jag inte att det är lika roligt som förr – men det är ändå något som för min del bidrar till julstämningen.

    Kram
    //Linda

  10. Ulla skriver:

    Vad fin den är, din adventsamaryllis. Ska bli spännande att se hur de andra artar sig.
    En amaryllis har jag nu, i alla fall 🙂 Den ska heta Appleblosssom. Den är precis i knoppstadiet och det ska bli kul att se hur den blir. Det är ju väldigt fina blommor, när de blommar.
    ( Igår låg vårt internet nere hela dagen, så jag kunde inte heller vara med i Underbara onsdag)
    Ha det fint!
    Kram Ulla

Kommentera

