Nu är det serverat i trädgården …

I lördags var jag och hämtade ett paket med olika sorters fågelmat som jag skickat efter. Här om dagen hängde jag ut maten i trädgården så nu är fågelrestaurangen öppen för säsongen.

Den blev direkt väldigt populär. Jag snappade upp några repliker från matgästerna …

”den här kokosnöten lägger jag beslag på innan dom andra kommer”
20131212BlamesKokos

”Tjena smilfinkar! … Vadå! … vi är pilfinkar, inte smilfinkar”
20131212NotvackaPilfinkAutomat

”vad tror du? Vi är två talgoxar mot en nötväcka, ska vi våga oss dit?”
20131212_2mot1

”Ok, nu kör vi lite dragkamp!”
20131212Dragkamp

”Nej det menar du inte … jag tror jag ramlar baklänges!”
20131212Skvaller

”Hallå … är du där inne?”
20131212SvartmesAutomat

”Eller sitter du där under taket? … Jag sitter ju här, i rosenbågen, ser du mig inte?”
20131212SvartmesTalgoxeAutomat

Det var några av kommentarerna från dagens Twitter … förlåt Kvitter ska det kanske vara 😉 Maten blev i varje fall populär. Kokosnöten som är fylld med med fett, jordnötter och fröer blev efter en viss misstänksamhet från matgästerna väldigt populär. Den var dessutom utformad på ett sådant sätt att det fanns plats att sitta bekvämt när maten intogs.

Något som blev väldigt populärt bland samtliga gäster från början var fröblandningen som innehöll skalade solrosfrön. Tacka för det, då slapp dom ju jobba så mycket. Förutom solrosfröna innehåller den skalade jordnötter, majs, havreflingor och gul hirs.

Idag är det Lucia och den verkar bli lite blåsig och mild. Vi har haft väldigt milt de senaste dagarna. Det ser ut att bli en grön jul i år. Jag vill passa på att önska er alla en trivsam Lucia och en fin tredje adventshelg.

Det här inlägget postades i Fåglar. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Nu är det serverat i trädgården …

  1. Carina skriver:

    Tack för kvitterrapporten, det var mycket som pågick där. Den var rolig läsning 🙂

    Igår knöt jag ihop ett gäng talgbollar som ska ut. Har inte velat hänga ut nån mat – har massor av kajor runt om. Men förra helgen när snön föll hittade starar och nån annan fågel de vita rönnbären… ..det var kul att titta på så nu blir det matat och vi får stå ut med en del mindre önskade gäster 🙂

    En skön lucia och adventshelg till dig också! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jag har inte heller hängt ut förrän nu. Dom har haft mycket i trädgården att äta av. Men när snön kom (även om den snabbt gick bort) så kände jag att det var dags. Och det tyckte tydligen fåglarna också 😉 Hoppas dina fåglar kommer att uppskatta talgbollarna.

      Ha en skön adventshelg!
      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Haha… ..ja du… igår när jag kom hem hade en kajflock invaderat gräsmattan. En kaja gick under björken där jag hängt talgbollarna. Dock är de upphängda i ett tunt snöre så det verkar som de inte kan hänga på dem och äta. Det tycker jag är bra! Kram, Carina

        • Anita skriver:

          Nämen … sickna rackare. Några kajor har vi som tur är inte här. Men småfåglarna är som tokiga i maten. Igår köpte jag dessutom en julkärve. Har inte hängt ut den ännu. Den brukar inte vara speciellt populär bland andra än gråsparvarna och dom håller tyvärr på att försvinna. Men jag tycker det är vackert med en julkärve och kanske några vill smaka på den i varje fall.

          Kram Anita

  2. Marit skriver:

    Flotte bilder du har tatt av fuglene som spiser god mat! Ja, det er viktig å huske på de små vennene våres nå om vinteren, får de trenger mat for å klare seg. Her ligger det fortsatt snø, og da er det ikke lett å finne mat noe annet sted for de.

    Kos deg med Lucia feiring i dag!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja nu kommer jag att hänga ut mycket mat till fåglarna, ända tills i vår. Vi har haft milt flera dagar men igår kväll var det minus 6 grader. Idag är det plusgrader igen men det har börjat snöa. Men då det är plus 2 grader och stiger så kommer det nog snart att övergå i regn.

      Önskar dig en skön adventshelg!
      Kram Anita

  3. Cathy skriver:

    gulliga bilder och roliga kommentarer! har lite svårt att skriva idag då mitt högra ringfinger är svullet och grönt och blått. fastnade i kopplet häromdagen när Ozzie fick ett ryck och for ut i kopplet. ouch! Är bättre idag men ganska öm fortfarande.
    ha en skön Lucia
    idag är även Witchys födelsedag, hon skulle ha blivit 10 år. Tror hon och Roscoe sitter uppe på sina moln och har party idag;-)
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Usch då … det låter inte alls bra. Du får hålla koll så att inget är brutet. Kan tänka mig att det blir ett ordentligt ryck, hundar är ju starka. Så klart att Witchy och Roscoe hade party igår. Och jag är säker på att dom tittade ner på dig också.

      Krya på dig med ditt finger och ha en riktigt skön adventshelg”
      Kram Anita

  4. Britt skriver:

    Det blev ett riktigt inne-ställe ute med en gång. Roligt att titta på.

    • Anita skriver:

      Javisst blev det 😉 Dom har snart tömt fröautomaten så imorgon får jag fylla på igen. Men kokosnöten verkar vara dryg. Trots att dom är där hela tiden syns det knappt att dom ätit något. Dom kanske pillar ut det allra läckraste förstås 😉

  5. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

