De allra sista tomaterna …

Först och främst vill jag tacka för de uppmuntrande kommentarerna på mitt förra inlägg om akvarellmålning. Jag skrev det mycket för att ”få igång” mig själv. Jag vet vilken glädje det var att måla akvarell och jag vill verkligen börja igen. Och som flera av er så riktigt påpekade, att fotografera är en sak och att måla är en helt annan. Nu gäller det bara att ha tålamod och att träna. Och nu har jag ju dessutom skrivit på bloggen att jag tänker börja så då får jag banne mig göra det också 🙂

Och nu till tomaterna. Visserligen är det länge sedan jag skördade dom sista tomaterna men dom har legat på eftermogning. Och idag var alla som skulle vara gula äntligen gula och alla som skall vara röda är röda eller åtminstone starkt orange.

Imorse ”soltorkade” jag de sista gula i ca 75 graders ugnsvärme med luckan på glänt och efter ett par timmar var dom klara …

20131112SistaTomaterna01

Plockade fram olivolja, svartpeppar, vitlök och chili …

20131112SistaTomaterna02

… och så varvade jag allt i små glasburkar ..

20131112SistaTomaterna03

Och på fredag blir det pasta med ”soltorkade” tomater 🙂

De röda tomaterna (där en del är orange) kommer jag att använda imorgon och göra tomat och paprika -soppa på. Onsdagar är nämligen soppdag eller rättare sagt soppkväll. Dessutom införde vi förra onsdagen ytterligare en tradition nämligen filmkväll. Så varje onsdag kväll är tanken att vi ska äta soppa och titta på en film. Förra veckan såg vi en helt underbar fransk film, ”En oväntad vänskap”. Jag vet att många sett den men om ni inte gjort det kan jag varmt rekommendera den. Imorgon blir det en annan fransk film, ”Le Chef”. Den känner jag inte alls till så det ska bli spännande att se vad vi tycker om den.

Önskar er en fin tisdag kväll och en skön onsdag 🙂

Det här inlägget postades i Tomater. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till De allra sista tomaterna …

  1. Kristinas oas skriver:

    Heja dig! Kul att du ska ta upp målandet igen. Kram Kristina

  2. Marit skriver:

    Så mye spennende du gjør både med krydder og grønnsaker! Ovnstørkede tomater hørtes deilig ut. Ha en fin kveld, og onsdag!

    Klem Marit

  3. Kristina Skoglund skriver:

    Ser gott ut, ska också göra soltorkade tomater. Kram Kristina

  4. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Men var hittar du de franska filmerna? Inte finns dom på vanliga Teven? Jag älskar franska filmer trots att dom ofta slutar helt plötsligt…

    Men så trevlig att du börjat måla igen..äntligen får jag väl säga som lite då&då frågat 😉
    Ska bli spännande att se framöver vad du målar. Du har ju en källa av motiv att ösa ur! Så många foton att välja mellan så det kan då inte bli lätt inte.

    Vacker flaska med olivolja du har. Jag har bojkottat importerad olivolja som kostar skjortan för det finns svensk EKO kallpressad rapsolja som är minst lika nyttig och god.
    Gunnarshög på Österlen har försäljning via nätet om man så vill.
    Gillar att stödja de jordbrukare vi har kvar och så blir transporten kort…

    Ha det så gott med både soppa och bra film!
    Kram. Agneta

    • Anita skriver:

      Agneta, du har så rätt. Det är inte ofta SVT kör franska filmer. Vi har Viasats filmkanaler och det är där jag hittat dom. Le Chef som vi såg igår var en trevlig film, en sån där man mår bra av att se. Och soppan var mycket god gjord på våra egna tomater.

      Att börja måla ingen … ja jag vet att du har frågat och nu är det på gång. Höll på lite igår men det blev inget att visa upp. Håller mest på att lära känna färgerna och träna teknikerna igen. Men det är kul bara att ”kladda lite”. Ska försöka vika en stund varje dag till akvarellmålningen.

      Jodå, jag använder ofta svensk rapsolja i matlagningen och Gunnarshög känner jag igen. Den är väldigt fin. Men jag använder också olivolja för jag är lite av en olivoljefreak 🙂 Jag har till och med varit på olivoljeprovning (liknande vinprovning) i Italien. Jag älskar olivolja och jag köpte med mig hem när jag var i Italien senast.

      Tack för att du tittade in och ha en fortsatt fin vecka 🙂

      Kram Anita

Kommentera

