Veckans akvarell – Utsikt över havet

Den här akvarellen föreställer egentligen en strand någonstans längs Highway ones berömda kuststräcka i Kalifornien. Men när jag tittar på den kommer jag av någon anledning inte alls att tänka på Kalifornien, utan på den vidunderliga utsikten över havet när man befinner sig vid Ale stenar ovanför Kåseberga i Skåne.

Därifrån har jag många trevliga minnen och jag längtar alltid tillbaka till Skåne. Det är ett favoritlandskap för mig på många sätt.

Så veckans akvarell har jag kort och gott kallat ”Utsikt över havet” … sedan är det upp till betraktaren att tänka sig ”sitt” eget hav …

Det här inlägget postades i Akvareller. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Veckans akvarell – Utsikt över havet

  1. Cathy Smith skriver:

    Oh ja, Skåne är fint. Jag bodde i Ljungbyhed i nästan 10 år på 80-talet och dit skulle jag kunna tänka mig att flytta tillbaka till. Idag har det verkligen varit värmebölja här i Hässelby i alla fall.
    Ha en fin lördagkväll.
    Kram Cathy

  2. Anita skriver:

    Men … har du bott i Skåne Cathy. Det visste jag inte. Det är ju ett så härligt klimat där. Mer likt England, som är mitt favoritland när det gäller klimat. Apropå England, håller som bäst på att filar på min reseskildring. Har kommit fram till dag tre nu … 😉

    Ha en skön pingstdag!

    Kram Anita

  3. Fredrik skriver:

    Underbar akvarell, den fick mig att tänka på Backafal på ön Ven mitt i öresund, och påminna mig om att jag måste åka till Ven och plåta i vår.

    //Fredrik

  4. Cathy Smith skriver:

    Jojomensan. Skåne är fantastiskt, allra helst när man är hästfrälst 🙂 som jag verkligen var på den tiden (gillar fortfarande hästar även om jag inte rider numera).
    Tack för alla fina ord om mina bilder i bloggen idag förresten. Jag jobbar på att bli lika duktig som du:-)
    Ser fram emot reseskildringen. Nästan lika trevligt som att resa själv.
    Kram Cathy

  5. Mona K skriver:

    Hej Anita! Vilken vacker akvarell, jag tänker på Skrea strand i Falkenberg, där har jag varit många gånger och längtar ofta dit på sommaren. Det är lika vackert i Skåne där du tänker dig stranden. Åh härliga sommar!!!
    Kram på dig! Mona K

  6. Claus skriver:

    Ja, tavlan väcker tankar till många platser. Ale och Backafall helt klart. Det är väl så en bra tavla ska vara. Alla känner igen sig, utifrån egna smultronställen. Det har du som vanligt gjort bra

  7. Ulla skriver:

    Ja och det skulle också kunna vara en vy från den danska västkusten, där klitterna är branta på sina ställen. Jag läste hur alla fick associationer till olika platser och även jag fick det 🙂
    Det är väl härligt med sådana bilder och din sköna akvarell sätter igång fantasin och man reser i ”huvudet”.
    Hoppas ni har det lika varmt och skönt som vi har här.
    Kram Ulla

  8. Kops skriver:

    I just LOVE those colours!

  9. Eva skriver:

    Åh vad du kan trollbinda oss med dina vackra akvareller och fantastiska kameraögonblick, käraste lillasyster!
    Konserten igår gick bra och det var mycket trevligt, men det är så himla tomt utan dig! Kjell kom och lyssnad och han tyckte det var jätte trevligt och att vi sjunger bra, ett nog så gott betyg! Det är bara att suga i sig! 🙂 Vi ska till Eva och fika och tar bussen. Sedan går vi hem för vädret är ju så ljuvligt! Du har väl en stor härligt hatt på dig när du är ute i och fångar alla ljuvliga ögonblick! Jag ser fram mot resan i min fantasi till Cornwall sedd genom dina ögon käraste lillasyster!
    Hälsa Thomas så gott! Kjell hälsar!

    Kramar
    storasyster

  10. mgobilder skriver:

    Å vi bor i ett hus med skogen inpå knuten, ett hus vid havet är något av en dröm..men jag har kommit på att man inte kan få allt här i livet…skulle gärna vilja bo i fjällen i en mysig stuga med stooora åkrar på en sida, fjälltoppar på den andra och lite snett åt något annat håll skulle jag vilja ha en skymt av havet och…banne mig det går ju inte ihop….skog, hav, sjö, fjäl, stora vidder..hm..lättare att njuta av din utsikt över havet!

    Mona//

  11. Anita skriver:

    Oj oj oj så roligt det är att läsa era kommentarer och alla era tolkningar. Det är jätterorligt att läsa alla olika associationer till olika platser. Det är ju det man vill när man målar en tavla.

    Stort tack till er alla. Och jag önskar er alla en riktigt fin avslutning på veckan.

    Anita

Kommentera

