Änglar finns …

… i varje fall så har jag upptäckt de första små, små knopparna i mina änglatrumpeter. Där dom står är det som en djungel och det var inte lätt att fånga en av knopparna på bild men här kan den i varje fall anas:

20090420brugmansia

Änglatrumpet heter ju Brugmansia och har hängande blommor. Brukar ibland förväxlas med Datura, som på svenska heter Spikklubba och har upprättstående blommor. Ibland så säljs felaktigt Datura som Änglatrumpet har jag sett.

Jag är i varje fall glad att den redan satt knopp. Jag förstod det då jag såg det klassiska ”Y:et” som bildats. När man ser att grenarna delar sig till ett Y kan man alltså ana att knoppar är på väg.

Mina änglatrumpeter har inte gett så många blommor de senaste åren och jag har haft väldiga problem med löss. Efter övervintringen i uterummet syns dock inte en enda lus och alla tre trumpeterna ser väldigt fräscha, kraftiga och fina ut. Kanske dom kan bli som dom var sommaren 2005 då jag tog denna bild:

20090420brugmansia2005

Ikväll har jag annars suttit i uterummet hela kvällen och ritat på min trädgårdsskiss. Jag ska utöka rabatterna i år och ikväll kändes det som om det släppte. Helt plötsligt fick jag till min skiss som jag ville. Jag kände mig riktigt nöjd när jag gick in. Mörkret började falla men koltrasten sjöng fortfarande. En härlig vårkväll. Och ett glas vitt vin blev det också när jag satt där och skapade min skiss 🙂

Nu väntar en dusch innan det är dags att gå och lägga sig. Jag hoppas ni alla får en härlig torsdag. Snart är det helg igen och då ska det bli riktigt varmt har dom lovat.

Detta inlägg publicerades i Änglatrumpet, Brugmansia, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Änglar finns …

  1. Susanna skriver:

    Vad härligt det låter! Skulle vara kul att höra mer om dina trädgårdsplaner här i bloggen. Ha en bra fortsättning på kvällen!

  2. Agneta skriver:

    Låter som en lisa för själen att ha tillgång till både uterum, vin, koltrastsång samt att få utlopp för kreativiteten. Ser framemot att få se hur din skiss blir i verkligheten.
    Ha det så gott, Anita!
    Kramisar, Agneta

  3. Anita skriver:

    Susanna … Jodå, det kommer att bli en hel del om mina trädgårdsplaner här i bloggen. Det gäller nu bara att skaffa sig grävhjälp 🙂

    —–

    Agneta … ja ikväll var det verkligen en lisa för själen att sitta i uterummet. Och idag har jag vaknat till en klar fin morgon med hög krispig luft.

    —–

    Tack för att ni tittade in. Ha en skön dag 🙂

    Kram Anita

  4. Camellia skriver:

    Fantastiska trumpeter, har jag inte provat själv men de är onekligen imponerande på bild. Bilder ja, vilka underbara sådana du visar också på inlägget innan.

  5. Ulla skriver:

    Åh, underbara änglatrumpeter! I år har jag inga, men jag har ju Boliviana i stället 🙂 Jag får inte plats med en stor ängel också. Men man ska aldrig säga aldrig….
    Även om du inte ser några löss nu, så går man aldrig säker för dem. Så fort det blir varmt i uterummet så kommer dem, förr eller senare. Du kan förekomma dom med att sticka ner några Provado i krukan, redan innan du sett några. Det brukar jag göra och det fungerar faktiskt. Provado är effektivt mot löss, men inte så bra mot spinn och annat otyg.
    Hoppas din ängel kommer att blomma fint i år!
    Kram Ulla

  6. Eva skriver:

    Kära lillasyster!
    Det var länge sedan jag var här och tittade och skrev några rader om dina underbara bilder och härliga texter!
    Ojojoj vilka änglatrumpeter du hade 2005 och jag hoppas de blir minst lika fina 2009 och att Kjell och jag får njuta av dem tillsammans med er båda, kära vänner!
    Det är fredag och vädret är ljuvligt! Det är fantastisk känsla att gå ovanför trädtopparna på Västerbron och se hur knopparna formligen exploderar på träden! Jag har inte lyckats lista ut ännu vilka sorters träd det är jag ser. Men det lyckas jag nog med när löven har formats ordentligt. Jag tycker inte bara om blommor utan även träd! 🙂
    Kjell hämtar mig 2 idag och sedan åker vi till Uppsala. Vi ska på på Hotel Linné och njuta av Uppsala i allmänhet och vädret i synnerhet! Eva passar Nessie, så att hon inte ska känna sig övergiven. 🙂
    Hälsa Thomas så gott och hoppas att ni får en riktigt underbart helg, så ses vi på tisdag!
    Kraaaammm
    Storasyster

  7. Eva skriver:

    Som vanligt rusar händerna iväg och orden blir konstiga. Vi ska bo på Hotel Linné och inget annat!
    Kram igen

  8. Anita skriver:

    Camellia … jag tror att du skulle kunna ha underbara trumpeter hos dig i England. Vackra är dom och doftar fantastiskt gör dom.

    —–

    Eva … min kära storasyster. Just nu är du och Kjelle i Uppsala. Hoppas att ni har det bra. Vilken tur ni haft med vädret. Här har det rensats i rabatter hela dagen. Hela trädgården är nu rensad och imorgon så ska här grävas rabatter. Vi har också varit och köpte jord, barkmull och kogödsel idag så nu ska det odlas. Och naturligtvis kommer trumpeterna att blomma för dig och Kjelle i sommar … och massor med annat i trädgården också. Då kan vi går omkring där med våra trädgårdshattar 😉

    Kram från lillsyrran

  9. Annika skriver:

    Änglatrumpeter är härliga gigantiska blommor. Jag hade en rejäl en, nästan som ett litet träd, för några år sedan. Men den blev oxå attackerad av löss och blev sig inte lik igen. Idag är den historia…

    Fantastisk bild på din änglatrumpet 🙂

    Kram Annika

    p.s Kan du inte komma å skissa på vår trädgård oxå 🙂 Den behöver piffas upp… d.s

  10. Åsa skriver:

    Kära Anita,

    Vilken otroligt Änglatrumpet du hade 2005. Jag tror säkert att det blir lika bra iår, nu när det kunnat övervintra i ert fina uterum.
    Svärmor hade alltid så stora och rikligt blommande änglatrumpeter i trädgården i Vibergen. I Strängnäs går det inte lika bra eftersom de kräver mycket vatten och ompyssling och det är inte lika lätt att fixa i sommarstugan.
    Nu har våren kommit ännu längre på väg; björkarna har börjat slå ut och gullvivorna har börjat blomma. Det går så otroligt fort när det väl börjar.
    Lycka till med änglatrumpeterna och alla andra härliga blommor du har i uterummet!
    Kram Åsa

  11. Anita skriver:

    Annika … jag vet hur det är. Jag var på väg att slänga mina i höstas men det blev inte av. Vi hade så mycket att göra med uterummet så dom blev stående. Och tur var väl det för i år verkar det vara ett riktigt trumpetår.

    När det gäller att skissa på trädgård så tror jag nog säkert att ni har en alldeles förtjusande trädgård. Det har jag sett på dina härliga bilder. Och man är ju ingen expert heller, bara en amatör, men en glad sådan 🙂

    Ha en skön vecka. Hoppas värmen håller i sig 🙂

    Kram Anita

    —–

    Åsa … så roligt det är att få besök av dig. Du skulle bara se uterummet nu. Det är många, många fler blommor än när du var här. Men jag kan tala om att blomman som jag fick av dig och Eva är otroligt fin. Den står i köksfönstret och har blommat oavbrutet. Och den är verkligen översållad med blommor. Jag är så glad varje morgon då jag går upp och ser den. Då tänker jag på vår härliga sing-a-long-kväll.

    Gullvivorna har inte börjat blomma hos mig ännu. Det tar nog ett par veckor till tror jag. Allt är så sent i min trädgård.

    Ha en skön måndag så ses vi på tisdag.

    Kram Anita

Lämna en kommentar