Besök utanför länsgränsen (lämester) – Södermanlands län

Vad gör man när det är så varmt mitt på dagen att det inte går att vara ute? Jo man försöker vara kreativ och komma på lite ämnen till blogginlägg 🙂

När jag nu satt här och funderade över vår ”hemester” (som det ju lär heta när man semestrar hemma) så funderade jag hur långt hemma egentligen sträcker sig. Är det den egna trädgården? staden? länet? landskapet? landet? Ja inte vet jag och egentligen så bryr jag mig inte så mycket heller. Fast när jag då satt här och funderade ut vad jag skulle skriva om så kom jag på att vi lämnat både trädgården, staden och länet flera gånger. Vi har alltså varit på besök i ett par andra län. Och då konstruerade jag, mest på kul förstås, ett nytt ord, ”lämester”, vilket naturligtvis då betyder semester i ett annat län än ens eget hemlän. Ok, det kanske är det som är ”svemester” d.v.s. semester i Sverige men inte hemma … eller? Pust, hänger ni med? Det gör definitivt inte jag så nu lämnar jag hela denna ”mesterhärva” och går vidare i inlägget …

Vi bor i Södertälje, i landskapet Södermanland men tillhör Stockholms län. Från början hade vi eget riktnummer, 0755 men sedan fick vi, precis som Stockholm, riktnummer 08 och blev så kallade ”08:or”. Förutom nytt riktnummer så fick vi prefixet 550 framför själva telefonnumret. Själv tyckte jag det kändes lite sorgligt när vi skyfflades in i 08-familjen, hur det än var så hade vi lite egen identitet när vi hade vårt eget riktnummer.

När vi åker på utfärder blir det inte så långt utan oftast håller vi oss inom vårt eget län. Men ibland hamnar vi utanför länsgränsen. I augusti åkte vi några gånger över länsgränsen och hamnade i grannlänet, Södermanlands län. Och då det är kul att komma ihåg vad vi gör så dokumenterade jag de olika besöken med några bilder.

Jag börjar med att hoppa tillbaka till den 7 augusti. Besöka kaféer och restauranger är något vi inte gjort i dessa Corona-tider men den här dagen tänkte vi göra ett undantag och besöka ett kafé som heter Kafé Klavér och som ligger vid Hedlandet utanför Mariefred. Vi såg till att vara där när dom öppnade för att kunna hålla social distans. Trots att vi var tidiga så hade en hel del besökare letat sig dit. Men det var ingen fara. Det fanns många bord utomhus och det var väldigt långt emellan dom så två-meters-regeln höll vi med råge. Inga problem att handla fika heller då maken var ensam i kön (”du står först i kön”) …

En skylt i form av en kaffekanna hälsade oss välkomna …

Och som sagt, massor av bord fanns det på olika platser …

Utsikten var magnifik …

Och på andra sidan vattnet låg Gripsholms slott …

Efter måltiden gick vi en sväng och tittade lite på omgivningarna …

Då det inte fanns så många längre promenadvägar att gå åkte vi tillbaka till Stockholms län och gick en sväng i Taxinge med Lucy innan vi fortsatte hem. Det var varmt och på badplatsen syntes folk som badade och solade. En dokumentation över den varma augustimånaden sommaren 2020 …

Så förflyttar jag mig till den 8 augusti då vi vi äntligen besökte bror och svägerska i Eskilstuna. Vi satt ute och fikade och det var så mysigt att få träffas. Visst, vi pratar i telefon varje vecka men det blir ändå inte detsamma som att träffas i verkligheten. Vi hade redan innan kollat efter naturreservat i Eskilstuna och hittade Kronskogen-Stenby. Vi parkerade bilen och gick mot en av ingångarna till reservatet. Väl gömt i all grönska låg koloniområdet Linnéa, som enligt skylten var från 1924 …

Det var som sagt väl gömt och kunde bara anas i den frodiga grönskan …

Vi passerade också ett hus med en lite annorlunda häck. Den bestod enbart av flox i vitt och rosa. Jag förundrade mig över hur dom fick vara ifred från rådjur för trädgården låg väldigt nära naturskyddsområdet …

Så gick vi en sväng i Kronskogen. Det var en jättefin plats. Påminde om Jägarskogen som jag skrev om i mitt förra inlägg. Tog inte så många bilder då vi inte gick där så länge. Mest några som stöd för minnet …

Och det här var en dyster och alltför vanlig syn, röda, döda granar. Gissningen är granbarkborren …

Och slutligen så hoppar jag framåt i tiden, till den 14 augusti. Då fick vi för oss att besöka Trosa för att promenera. Hu, det var inte roligt. Det gassade och var inte ett dugg skönt, det ska erkännas. Vi trodde det kanske skulle fläkta lite vid ån men se det gjorde det inte. Men Trosa är en idyll och det var inte mycket folk där (i varje fall inte där vi var). Några bilder blev det, förstås 🙂

Centrala Trosa. Gillar bokhandeln men idag fick den inget besök …

Vyn från bron måste dokumenteras. Först åt ena hållet …

Och sedan åt andra hållet …

Blomlådor hängde på räcket (även om bilden blev för mörk så blommorna bara kan anas) …

Vi fortsatte promenaden längs vattnet där båtarna låg parkerade …

Mera blommor …

När jag såg den här båten kom jag att tänka på gamla televerket och de orange bilarna …

Lummigt är det första ordet jag kommer att tänka på …

Och vad sägs om att sitta här och lösa all världens problem medan vattnet kluckar mot bryggan …

På väg tillbaka till bilen såg vi den här skylten …

Och det var den sista bilden från Södermanlands län. Kanske lite tråkig som avslutningsbild. Får bli en bild på augustihimlen tagen i trädgården. Ett tillfälligt moln försöker skymma solen. Men strålarna sipprar ut likt en solfjäder. Augusti 2020. Och värmen fortsätter …

En ny vecka har startat. Det är just nu plus 27 grader och endast ett par molntussar på himlen. Önskar er alla en bra kommande vecka. Nästa gång ska jag skriva om vår lämester i Östergötlands län 🙂

Det här inlägget postades i Augusti, Vandringar. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Besök utanför länsgränsen (lämester) – Södermanlands län

1. Så mysigt ni har haft det och ni har gått i min gamla skog, Kronskogen. Där vandrade jag mycket med min mamma och vår lilla släthåriga tax Titti. Fina minnen dyker upp i huvudet. Det var i den skogen jag såg min första lilla Gärdsmyg som såg så rolig ut utan stjärtfjädrar trodde jag. Den har ju bara korta fjädrar som står rakt upp. När jag var liten bodde vi nära Kronskogen. Nu bor jag 1 mil söder om Eskilstuna.
    Trosa är mysigt men det får inte vara för varmt då. Vi har inte varit där i år men vi brukar åka dit varje sommar.
    Ha en fortsatt bra vecka.

• Anita skriver:

Men så roligt att höra att vi hittade din gamla skog. Det var faktiskt fascinerande att det finns ett så fint skogsområde så pass centralt i Eskilstuna. Vi har en sådan skog i Södertälje också. Det blir som gröna lungor i städerna. Och så fick jag ju veta att du haft en liten tax också, lilla Titti. Och att det var i just den skogen du såg din första Gärdsmyg (log lite när du berättade om stjärtfjädrarna). Världen är liten ibland.
      Trosa är som sagt fint men pust, det var helt fel dag för ett besök där. Vet inte vad vi tänkte på egentligen. Nästa besök blir nog inte förrän tidigast i september.

Tack för att du tittade in och berättade om dina minnen från Kronskogen. Och en fortsatt bra vecka till dig också!

Kram Anita

• Ja vi har fler fina strövområden och Skjulsta, tycker jag om.
        Efter Titti hade vi en strävhårig tax som hette Truls.

• Anita skriver:

Jag var tvungen att googla och hittade Skjulsta. Låter som en väldigt fint strövområde. Kanske något för oss att besöka nästa gång vi är i Eskilstuna. Titti och Truls, det var fina namn tycker jag. Taxar är så fina.

2. Marit skriver:

Hej Anita!
    Det høres ut som en god idé å reise litt rundt og se litt nytt på en varm dag. Flotte bilder, og da har du også fått dokumentert at du har vært der. Trist å se alle de ødelagte granene. Det siste bilder er spesielt fint.
    Samme varme været her, og det er 25 grader her nå. Jeg skal ut i hagen og fortsette med å plante litt igjen. Det går også an å gjøre i varmen 🙂

Ønsker deg en fin dag!
    Klem, Marit

Hej Marit!
      Ja vi tänkte att vi i varje fall skulle åka någonstans, inte bara vara hemma. Men det är egentligen skönare att se sig omkring på andra platser när det inte är så varmt. Men nu har jag i varje fall dokumenterat det 🙂
      Det är ju så märkligt att ni har precis samma väder som vi har här. Det kan skifta mellan olika platser i Sverige men när du och jag pratar väder, då är det alltid detsamma. Det känns som platserna vi bor på är tvillingplatser när det gäller vädret 🙂
      Hoppas planteringen gick bra i värmen.

Önskar dig en fortsatt fin tisdag!

3. Anki skriver:

Lämester … ja, men det låter ju väldigt bra och man fattar genast vad som avses. Fina och trevliga utflykter och jättefina bilder! Trosa är en väldigt trevlig liten stad där vi varit med husbilen några gånger, men jag kan tänka mig att det var väldigt varmt där utefter ån in mot centrum. Mariefred är också en jättemysig stad och det är så trevligt att gå vid orangeriet och parken strax utanför slottet. Tack för att du delar med dig av era utflykter!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram ♥

• Anita skriver:

Tack Anki, så roligt att du ville följa med på utflykterna ❤

Trosa är verkligen en liten idyll men den här dagen var det alldeles för varmt för att njuta av den. Men det är inte så långt för oss att åka dit så det blir ett nytt besök när luften är friskare och temperaturen lägre. Mariefred är väldigt vackert och i synnerhet runt Gripsholm men vi har hört att det är väldigt mycket folk där den här sommaren så vi väntar med att åka dit tills den värsta anstormningen lagt sig. Promenader i Trosa och Mariefred i september känns faktiskt riktigt lockande.

Önskar dig en fortsatt fin vecka! Lite lägre temperaturen utlovas mot slutet av veckan och kanske till och med lite regn. Det ser både jag och min slokande trädgård fram emot.

4. Ulla skriver:

Fina bilder från er ”lämester” 🙂 Mariefred bodde vi i för några år sedan, tror det var 2009, när vi hälsade på svägerska och svåger i Sthlm. Väldigt mysigt ställe. Vi skulle gjort en utflykt till Gräfsnäs slottsruin, inte alltför långt härifrån, men nu är det alldeles för varmt och hela juli var det inte heller så bra väder. Men kanske efter den här värmeböljan att det kan bli av 🙂 Nu är det hemskt, 30 gr har vi här idag… *pust* Och kreativiteten avtar med värmen, men det blir nog snart normalväder igen.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

Hej Ulla och tack 😉
      Så du har varit i Mariefred, då vet du att där är fint. Nu såg vi Mariefred och Gripsholm bara på avstånd, från andra sidan sjön men ändå. Det kommer att bli besök senare i höst, när luften är frisk och klar och det inte är så mycket folk där. Förstår att ni väntar med era utflykter också tills värmen gett med sig. Lite lindring mot slutet av veckan hoppas vi på. Men kvällarna är sköna, vi sitter ute länge och just nu blommar rosen ‘Stanwell Perpetual’ för andra gången som har en fantastisk doft och sprider sina doftpuffar.

Ha det nu så bra som det går i värmen!

5. Eva, storasyster skriver:

Älskade hjärtesyster!
    Skratt förlänger livet sägs det och du ger mig skratt med dina kluriga texter och du ger mig det vackra genom dina bilder. OK röda granar gör mig mera gråtfärdig och jag tycker synd om de som äger skogen.
    Du är den mest älskade hjärtesyster någon kan ha.
    Hälsa Thomas så gott och krama Lucy från moster.
    P.s. lade ut en bild på Lucy som en händelse på FB och har fått många hjärtan för den bilden. D.s

Kära hjärtesyster ❤ Så roligt att du fick skratta lite 🙂

Röda granar är inte roligt och tyvärr ser vi fler och fler på våra promenader. Fast ännu inga i Kusen där vi ofta går på dagarna för att få skugga. Lucy gillar inte värmen men igår kväll, när det svalnat av lite, gick vi en riktig långpromenad med henne. Bara runt här men hon tyckte det var jättekul och hon sov gott hela kvällen och natten.
      Så roligt att din bild på Lucy fått många hjärtan, det ska jag berätta för henne 🙂 Hon ligger här på rygg just nu och vill bli kliad på magen. Vi sitter, som vanligt, i källaren. Thomas ska spela golftävling i eftermiddag men innan dess blir det en lunchpromenad. Förmodligen till Kusen igen.

Ha det nu så bra kära hjärtesyster så hörs vi snart igen!
      Kram från oss tre

6. Marika skriver:

Hej Anita!
    Så mycket fint det finns att uppleva i närområdena. Trosa är så vackert, härligt med ett centrum där de gamla husen fått vara kvar. En häck av flox, måtte dofta gott. Granarna som är angripna, är ingen vacker syn. Morgonen började lite mulen, men nu har solen hittat fram igen.
    Ha det gott /Marika

Hej Marika!
      Ja vi har börjat leta efter naturreservat och det visar sig att det finns massor. Så när hösten kommer ska vi ut på långpromenader. Trosa är jättefint men den här dagen var det för varmt. Och ja, häcken med flox doftade på långt håll. Helt otroligt.
      Det är sorgligt med granarna och dessvärre ser man dom oftare och oftare.
      Vi hade dimma imorse, så blev himlen blå men så blev det molnig. Det var inte ”riktiga” moln utan dimmoln så dom lättade snart. Nu väntar vi bara på regn, trädgården börjar se förskräcklig ut 😦

Ha det gott du också!

7. Carina skriver:

Härliga utflyykter och kul att ni åkte till Mariefred. Har varit nyfiken på staden. Barnens pappas farfars farfar var apotekare i Borås men när han sålde apoteket så flyttade de i all ‘enkelhet’ till Mariefred. Jag har lyssnat på förberedelserna inför en jul när alla barnen med familjer skulle komma på besök. Det fanns rum för alla familjerna och folk att hjälpa dem tillrätta. Bouppteckningen var än mer spännande 🙂

Kram, Carina

• Anita skriver:

Ha, ha … tänk att flytta till Mariefred i all enkelhet men ändå ha så gott om plats att barn med familjer kan få egna rum och även ha folk som hjälper dom tillrätta. Det låter nästan som det var Gripsholm som var det enkla stället 😉 Förstår att bouppteckningen var spännande. Apotekare var tydligen lönsamt i varje fall. Kan rekommendera ett besök där men kanske inte mitt i sommaren då det kryllar av folk. Hösten är vacker. Det ligger ju fint vid vattnet och tillsammans med höstens färger kan man gå många njutbara vandringar där. För oss är höstbesök inplanerade. Nu såg vi ju bara Mariefred och Gripsholm på håll då vi inte ville ge oss in i allt för stora folksamlingar.

Önskar dig en fin helg!
      Kram Anita

8. Jag kanske kan reda ut begreppsförvirringen… Med svemester menas att man semestrar inom Sverige. Niklas Kämpagård, författare och frilansjournalist kom ut en en bra bok i ämnet i våras. Han har också skrivit Lev som en bonde, som kanske är mer känd. Lämester borde således betyda semestra inom länet och hemester tillkom i samband med tvåtimmatsregeln. Semestra max två timmar från hemmet.
    Mariefred skulle jag gärna vilja uppleva mer av. Länge sen jag var där och blir så sugen nu när jag ser dina bilder. Trosa hamn är ett favoritställe att övernatta på med husbilden när vi inte kör raka vägen hem från Stockholm.
    Som vanligt jättehärliga och njutbara bilder!
    /Anette

• Anita skriver:

Tack Anette. Då vet jag att jag har varit helt fel ute när jag lite skämtsamt döpte vårt besök i ett annat län till lämester. Tyckte mest det var kul, det var inte så allvarligt. Boken Lev som en bonde har jag hört talas om.
      Mariefred kan jag rekommendera men kanske inte mitt i sommaren då det ofta är packat med folk. Men ett besök på hösten när höstfärgerna ramar in är härligt. Och visst är Trosa härligt, fast den här dagen var det alldeles för varmt!

Ha en skön helg!
      Anita

9. Du borde få patent för det ordet – LÄMESTER. Om jag får för mig att ta en simtur till Öland kan jag. 😉
    Jag hade surat om de bytt ut ”mitt” riktnummer mot STORA opersonliga 08.
    Ett kafé i min smak med magnifik utsikt. Gripsholms slott skulle jag vilja besöka och givetvis Trosa som jag aldrig tycks komma till. Trosa och Söderköping var jag säker på jag skulle besöka någon gång. Nu är jag inte lika säker längre. Synd det var så hett och inte fläktade runt er.
    Vilken spännande lek. Försöka hitta naturreservatet Linnéa. Vad trist med döda granar.
    Tuff skylt med Bud och Poliser. Nostalgi med kopplingen till gamla televerket. Min mormor var föreståndare för en station som fanns på andra våningen i deras eget hus. Jag var en liten maskot bland alla snälla kvinnor som jobbade där. Minns att jag hade en egen favorit. Min mamma jobbade också där många somrar.
    Kram Bosse Bus

• Anita skriver:

Japp … en simtur till Öland går alldeles utmärkt 😉 Snart ska jag lägga ut ett inlägg från ett annat län.
      Ja det var väldigt sorgligt att bli inskyfflade i den stora 08-massan. Om vi ändå fått prefixet 555 istället för 550 så hade det ju varit lite roligare. Då hade det låtit som i amerikanska filmer där telefonnumren alltid började med five-five-five. Nu har dom bara mobiler i filmer och serier som dom dessutom aldrig verkar ha knapplås på utan vem som helst kan ta och göra en massa ofog med.
      Kaféet kommer vi att besöka igen. Mycket trevligt. Man ska aldrig säga aldrig. Kanske kommer du till Trosa en vacker dag. Annars får jag försöka lägga ut lite mer promenader i bloggen. Det blir säkert fler besök men då ska det vara lite svalare. Kanske redan i höst.
      Döda granar är sorgligt och i år har det exploderat. Jag ser dom överallt.
      Roligt att höra om din mormor som var föreståndare för en telestation som fanns i egna huset. Hon var tidigt ute med att jobba hemifrån (som är så aktuellt nu i Coronatider). Förstår att du var en populär lite maskot 🙂

Nu är det dags att koka tomatmarmelad! Skördetiden är inledd!

Ha det fint på ön!

10. Anni skriver:

Mäh. Anita! Du kan ju inte skriva att ni var på café och inte visa bilder på läckra bakverk! Nu kommer jag aldrig att veta om jag ska åka dit eller inte. Bara utsikt blir jag ju inte mätt av (sa hon som just gräddat en stor saffranspannkaka) 😉
    Så knasigt det där med landskap och län – att de ska vara olika! Eller regioner, som det numera heter. Vilken byråkrati. Att bo i Södermanland men ändå inte. Så när tidningarna skriver om coronasmittan i Södermanland är det inte din del av Södermanland utan regionens del man menar, eller? Fattar de själva var de är? Tackolov att jag vet att jag är nollåtta inifrån och ut och inte behöver fundera.
    Men jag kan sakna bilregistreringsskyltarna som visade varifrån man kom, de var lite folkbildande eftersom barn gärna ville veta vad bokstäverna betydde.
    Trosa skulle jag vilja åka till igen, var där för några år sedan och köpte stolar. Hade sett en annons om likadana stolar som jag har i matsalen, så nu har vi 12 stolar köpta på tre olika sätt och ställen. Ja, överhuvudtaget längtar jag efter att få göra utflykter, tur att det blev en längre vistelse på Gotland. Annars går färden mest till sonens lägenhet i Gröndal, det är många timmar som spenderas på renoveringen där …
    Kram!

• Anita skriver:

🙂 🙂 🙂 Aj då, det var dålig reklam från min sida. Det värsta med mig är att jag kommer inte ihåg att ta bilder på det jag äter förrän jag har ätit upp det. Ännu värre är att jag inte kom ihåg vad jag åt … men maken åt en räkmacka, det minns jag. Han sa att den var helt ok.
      Japp, indelningen av regioner, landskap, län och annat är en djungel. Region Södermanland har inget med oss att göra, vi tillhör Stockholm och vi har alltid tillhört Stockholm län. Och jag minns med nostalgi de gamla bilregistreringsskyltarna (jösses vilket långt ord). Minns när vi var ute på bilsemester i olika delar av Sverige och mötte bilar med A, AA, B eller BA … då tutade och vinkade man åt varandra. Södermanland hade D och Östergötland E minns jag också. Och Värmland hade S. Dit åkte vi ofta och hälsade på min bror. S som i Sola i Karlstad, det var lätt att komma ihåg … oj vad man kan förlora sig i minnen.
      Kan för övrigt rekommendera ett besök i Trosa. Där finns en hel del ställen att fika på. Jag har inte besökt något men dom finns det vet jag för jag vet andra som besökt dom 😉
      Ni verkar haft sköna dagar på Gotland. Det är en plats jag skulle vilja besöka. Dom där vallmofälten … och blåelden …

Nu ska jag lägga in gurka …