En oktobervecka i ett naturskönt Kroatien …

Den 2 – 9 oktober 2019 var jag på en veckas semester i Kroatien. Resan, som var en paketresa och arrangerades av en lokal resebyrå, innefattade bland annat besök i den natursköna nationalparken Krka, båtfärd till Elafitöarna vandringar i små fina byar och städer och en hel del annat.

Vi samlades vid stora torget i Södertälje för kl 7:00 skulle bussen avgå mot Arlanda. En av resenärerna förvånades att jag reste med så mycket bagage. Jag blev lika förvånad då jag tyckte att jag reste med en ganska normal resväska för att vara borta i 8 dagar. Förklaringen kom när vi kom ombord på bussen och reseledaren ropade upp våra namn. Då upptäckte kvinnan som pratat med mig om bagaget att hon och hennes kompis inte blev uppropade. Det visade sig att dom gått på fel buss, dom skulle ut på en dagstur. Dom fick snabbt hoppa av och invänta rätt buss. Jag förstod då att dom tyckte jag hade mycket packning, en resväska för en dagstur … 🙂

Morgontrafiken flöt på bra och vi var i god tid på Arlanda. Det fanns tid både för en avkopplande frukost och lite shopping. Dessutom avgick planet i tid och strax efter lunch landade vi på flygplatsen strax utanför Split där vår mycket trevliga och kunniga reseledare välkomnade oss. Nu väntade en lång bussresa på ca 25 mil från flygplatsen till Mlini och hotel Astarea där vi skulle bo i tre nätter. Vi stannade på ett ställe där lunch var förbeställd. Gott och … mycket. Just det där med mycket mat skulle visa sig vara genomgående för alla luncher och middagar under hela resan.

Jag kommer nu att visa kartbilder över de olika platser vi besökte. Det är inte alls säkert att det är den vägen kartbilderna visar som vi åkte. Det är mer för att visa ”start och mål” där målet är markerat med rött. Här var första dagens etapp …

Utanför bussfönstret passerade vi ett bergigt och många gånger ensligt landskap …

Kunde inte låta bli att ta en bild på dessa två vita ”byggnader”. Kändes som lite udda kontraster …

När vi närmade oss hotellet började det bli sen eftermiddag eller snarare, tidig kväll. Vädret var vackert, värmen var tryckande och det kändes som att en urladdning låg någonstans och lurade …

Vi installerade oss på hotel Astarea. På kvällen väntade buffé och efter den gick jag upp på rummet. Nu såg jag över bergen hur det började blixtra. Så småningom började det även mullra och regna. Det var urladdningen som kommit! Jag stod och tittade på skådespelet ute på balkongen ända tills en fladdermus kom och satte sig i håret. Då gick jag in och drog igen balkongdörrarna och insåg att det var dags att gå och lägga sig. Dagen efter väntade ett besök i Dubrovnik.

På morgonen, den 3 oktober, såg jag resterna efter nattens oväder från min balkong …

Men faran var inte över. Ett nytt oväder var på väg in. Det såg riktigt hotfullt ut …

Den här dagen väntade alltså ett besök i Dubrovnik …

Nu hade det börja regna ordentligt. Enda gången det upphörde var när vi gick den guidade turen i Dubrovnik. Vilken enorm tur. Vi hade också turen att för denna rundtur få en Kroatisk guide som bestämt sig för att lära sig norska. Och det hade hon lärt sig själv på nätet. Hon var makalöst duktig och det var ett sant nöje att lyssna på henne.

Då det regnade blev det i princip inga bilder tagna, hade till och med lämnat stora kameran på hotellet. Men de här blå blommorna som slagit rot i en gammal byggnad tilltalade mig ..

… en bild som visade att vi faktiskt var på en plats där det så sent som på 1990-talet pågick ett krig. De flesta byggnader var renoverade men här fanns kulhålen kvar …

För övrigt fick jag också lära mig att Game of Thrones var inspelat här. Det hade jag ingen aning om då det är en serie jag aldrig tittat på. Men det var många turister som gick turer för att uppleva de olika inspelningsplatserna och det syntes också i många affärer.

Så många bilder blev ju inte tagna i Dubrovnik men jag tog några översiktsbilder några dagar senare. Bilderna är tagna genom bussfönstret, därav den dåliga bildkvalitén och de lite märkliga färgerna …

Den 4 oktober blev det båtfärd med lunch ombord och vi besökte en ögrupp som heter Elafitöarna. Inte helt lätt att få fram en kartbild men här syns ändå var öarna ligger …

Nu var regnet endast ett minne blott, solen sken …

… och vattnet glittrade …

Jag vandrade i smala gränder …

Såg en bardisk med ett snyggt motiv ..,

Njöt av grönska och vackra blommor …

Granatäpplen växte överallt …

Hittade en park som var som en katedral med tak av höga träd. Här hördes inga andra ljud än fågelsång …

Det hade varit en härlig dag. På kvällen väntade buffén på hotellet. Praktiskt då det gick att välja själv vad man ville äta och kunde gå ner när man kände för det. Men lite trist att missa umgänget med de andra på resan. Jag är van med gemensam middag men å andra sidan … vi pratade väldigt mycket på dagarna. Det var ett gäng härliga resenärer med på resan!

Den 5 oktober checkade vi ut från hotellet. Vi skulle vidare till nästa hotell men först skulle vi åka till Bosnien-Hercegovina för ett besök i Mostar …

Nu lämnade vi Kroatien som är medlem i EU och åkte in i ett icke EU-land. Det betydde att vi fick tillbringa lång tid vid gränsövergången då alla pass skulle kollas. Men det gick bra och vi åkte vidare mot staden Mostar som väl de flesta minns från Balkankriget och speciellt då den vackra bron Stari Most från 1500-talet som bombades och förstördes 1993 men som återuppbyggdes och återinvigdes 2004.

Den stora kameran fick ligga kvar i den låsta bussen då jag hört att det skulle vara väldigt mycket turister och nästan omöjligt att fotografera och dessutom skulle vi se upp för ficktjuvar. Det stämde, det var enormt mycket folk inne i Mostar men ingen av oss på resan råkade ut för ficktjuvar som tur var. Det blev endast ett fåtal bilder med lilla kameran. På en av dom skymtar bron. Det gick tydligen att klättra upp i ett torn för att få en bra vy men det fick räcka så här. På ett par av bilderna anas också kommersen som var livlig! Mat var beställd på en restaurang och lunchen var mycket god och … det var som vanligt mycket mat!

Det var dags att lämna Mostar och åka vidare in i Kroatien igen och till det nya hotellet där vi skulle bo resterande dagar av vår resa. Hotellet heter Amadria Park Hotel Jure som är en del av Solaris Beach Resort. Närmaste stad är Sibenik …

Efter en något hektisk kväll i buffématsalen (det var denna kväll massor av folk och väldiga köer) gick jag till mitt rum och lade mig rätt tidigt. Tittade lite på TV, där dom körde NCIS och här gick det att titta för det var inte dubbat som det brukar vara när man är i Tyskland, Italien eller Frankrike. Sov gott i skön säng och vaknade utvilad. Efter en god frukost var det dags för dagens utfärd, som jag verkligen sett fram mot. Idag skulle vi nämligen besöka nationalparken Krka, känd för sin vackra natur och alla sina vattenfall …

Här bredde rosa mattor av cyklamen ut sig. Det var så otroligt vackert och jag fick en känsla av vår trots att det var oktober …

Men visst var även hösten närvarande med sina varma färger …

Här vandrar man på uppbyggda spångar så det är inget ”klampande” i naturen …

På sommaren är det trångt här men nu var det idealiskt. Det var egentligen bara en gång det ”körde ihop sig” lite då vi var flera grupper samtidigt på samma ställe. Och det är det strömmande vattnet och vattenfallen de flesta vill se …

Vattnet var alldeles klart och på botten såg det ut som det låg urtidsdjur …

Här var ett rikt djurliv även om vi den här dagen bara såg änder …

Och var jag än tittade såg jag underbara tavlor framför mig …

Och naturligtvis blev det lunch. Och naturligtvis var det massor av mat. Efter maten åkte vi båt till platsen där bussen väntade och tog oss tillbaka till hotellet. På kvällen åt jag pizza till middag. Dom stod nämligen och bakade jättegoda pizzor och tillhörande sallad kunde man hämta på buffébordet. Jag var trött men nöjd efter dagens gångande i nationalparken och kände återigen för en tidig kväll liggandes i sängen och titta på TV. Och viken tur jag hade, för den här kvällen körde dom en av mina gamla favoritfilmer, Local Hero, där musiken är komponerad av Mark Knopler. Insåg att det var länge sedan jag lyssnade på temat ur filmen, Going Home. Var faktiskt tvungen att gå in på Youtube och lyssna på den nu också … 🙂

Och så blev det den 7 oktober. Den här dagen skulle vi börja med att besöka Sibenik och där fick vi egen tid. Därefter var det dags att åka på vin men framför allt likörprovning till den lilla byn Draga …

Sibenik var en mysig liten stad men jag tog nästan inga bilder. Men den här antikaffären såg lite mysig ut …

I Sibenik blev det lunch och ja … det var väldigt mycket mat 🙂 Så åkte vi till den lilla byn Draga som ligger i ett område som heter Burnji Primosten. Gården vi besökte heter Baculov Dvor. Vilket otroligt trevligt ställe. Här bjöds vi på lufttorkad skinka, korvar och ostar. Så gott och jag undrade hur i hela världen jag skulle få i mig någon middag på kvällen. Passade på att ta ett par bilder när alla försvunnit in till försäljningen av likör, vin, marmelad och annat …

Efter handlandet så var det dags att åka tillbaka till hotellet. Och … det blev pizza den här kvällen också, två bitar, det fick räcka. Satt kvar ett tag tillsammans med några andra som var med på resan innan jag gick upp på rummet och i princip somnade som en stock …

Efter en god frukost, den 8 oktober, var det dags för den sista utfärden denna resa. Idag skulle vi besöka den lilla staden Trogir …

Vilken mysig liten stad. Vi gick en guidad rundtur innan vi ”släpptes lösa” på egen hand. Den ligger precis vid vattnet och det var en härlig dag, solen sken från en klarblå himmel och det var precis lagom varmt …

Vi åt en god pasta på en liten restaurang. Vi trodde vi beställde varsin portion men fick bara ett fat som servitören ställde mitt emellan oss. Ja det var bara att dela upp maten och det var precis lagom till två. När notan kom var den dessutom bara för en portion så det var verkligen perfekt. Perfekt mängd, perfekt pris och … gott! Kanske skulle säga att det var lite mer lagom efter alla tidigare enormt stora lunchportioner 🙂

Efter lunchen strosade vi runt i gränderna, så himla mysiga platser vi hittade …

Fast vad ska man säga om den här samlingen? Hm …

När vi kom tillbaka till hotellet tog jag det lite lugnt innan det var dags för kvällens middag. Den skulle bli på hotellområdet i något som heter ”Den Dalmatiska Ethnobyn”. Det var verkligen jättemysigt. Här hade man återskapat en dalmatisk gammal by med små charmiga hus. Vi samlades i ett av husen och fick in stora fat med massor av godsaker. Bara att äta och må gott. För det var verkligen jättegott och en jättetrevlig avslutning på en härlig semesterresa i Kroatien.

Det var ju mörkt när vi åt middagen så jag tog inte några bilder. Däremot promenerade vi lite runt hotellet och tog lite bilder morgonen efter, hemresedagen, den 9 oktober

Klockan 11 hämtade bussen oss och vi åkte mot flygplatsen. Runt 14 gick planet tillbaka till Sverige och när vi kom till Arlanda stod bussen och väntade på oss. Vid 18:30 var jag hemma igen efter en härlig resa!

Slutkläm: Jag tyckte mycket om Kroatien. Det är väldigt naturskönt vilket tilltalar mig. Den tiden vi åkte var idealisk då det var ”lagom” varmt och inte alls så mycket turister som under högsäsong. Jag kan tänka mig att även mitten av september är en skön tid vädermässigt. Men på somrarna blir det 35 plus och det är lite väl mycket för mig.

Det verkar finnas hur många campingplatser som helst och dom verkar vara väldigt fina, ligger naturskönt och verkar välutrustade. Där finns ofta små hus att hyra och på många är dessutom hundar välkomna. Träffade en tyska en dag med hund och vi pratade en hel del. Hon och övriga familjen hade hyrt ett hus, bilat ner och tyckte det var toppen. Med lite extra tid skulle det ju dessutom vara möjligt att se lite av övriga Europa på vägen, kanske via rutten Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien. Alla är EU-länder där det borde gå bra att passera gränserna med hund. Vi gick och tittade i campingen som tillhörde vårt hotell och där fanns det mesta. Bland annat en supermarket med allt man kan tänka sig behöva handla som campare. Bland annat färskt bröd. Tänk att på morgonen gå och köpa nybakat bröd och pålägg, gå till sitt lilla hus med utsikt över havet och sitta där och äta frukost. Ganska tilltalande.

Och länkar gör jag till TrädgårdsFägring. För trots allt finns det ju mycket natur och även blommor med i inlägget 🙂

Det här inlägget postades i Resor. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till En oktobervecka i ett naturskönt Kroatien …

1. Inger Hansson skriver:

Så härligt! Och många vackra bilder blev det!

2. Marit skriver:

Så vakkert det er der, Anita! Glitrende vann er så vakker når solen skinner.
    Jeg elsker Cyclamen, og for noen fantastiske tepper du viser! De er nok egentlig hjemmehørende i de områdene der. Jeg har noen i hagen som jeg har sådd selv, men som egentlig ikke skal overleve her. De dekker jeg med løv, og de har klart seg så langt.

Ønsker deg en fortsatt fin dag!
    Klem, Marit

• Anita skriver:

Jag blev helt begeistrad över marken som var beklädd med cyklamen. Det var så otroligt vackert Helt plötsligt kändes det som vår igen, mitt i oktober. Det är roligt att du lyckas ha cyklamen hos dig. Jag håller tummarna för att dom fortsätter att trivas hos dig.

Önskar dig en fin fredag!
      Kram Anita

3. Vilken härlig resa som du har varit på! Trevligt att läsa om de olika dagarna. Så vackert det verkar att vara där och så väldigt fina bilder du har tagit !

• Anita skriver:

Tack Christina! Jag det var en väldigt härlig resa. Kroatien är så naturskönt. Skulle mycket väl kunna tänka mig att åka tillbaka, framför allt för vandringar i den vackra nationalparken Krka.

4. Hej Anita!
    Det måste ha varit ett paradis för en skicklig fotograf som du, vilken vacker natur! Och som vanligt när du är i farten med din kamera blir jag helt förstummad av bilderna.
    Tack Anita för att du visar vad som är möjligt och något att sträva efter för den som gillar att fotografera.
    Kram!

• Anita skriver:

Tack Gunilla, jo framför allt nationalparken Krka var ett riktigt paradis. Där skulle jag kunna spendera mycket tid. Vilka härliga naturscenerier där var. Nu promenerade vi ju i grupp och då blir det inte så mycket fotograferande men jag skulle kunna tänka mig att åka tillbaka och gå på egen hand. Det fanns oerhört många motiv där.

Tack för dina fina ord!
      Kram Anita

5. Vilken underbar resa! Det fanns tydligen hur mycket som helst att se och uppleva – och så äta!? *fniss* Förstår att du trivdes!! 🙂
    KRAM/Susie

• Anita skriver:

Ja det var en fantastisk resa i ett väldigt vackert och trevligt land. Och visst trivdes jag på alla sätt och vis. Var mätt i flera dagar efter jag kommit hem 😉

6. Marika skriver:

Hej Anita!
    Vilken trevlig resa, med mycket fint att se och uppleva. Vacker natur och mysiga gränder.
    Så vackert med en matta av cyklamen och fina vattenfall.
    Dina bilder är så fina.
    Ha det bra /Marika

Hej Marika och tack!
      Ja det var helt otroligt vackert i nationalparken Krka. Att få se dessa mattor med rosa cyklamen i oktober var en upplevelse. Och det klara vattnet. Under somrarna så går det att bada där men nu var det stängt för säsongen. Det är nog bäst att åka den här tiden när det inte är så mycket folk.

Ha en skön helg!
      Anita

7. Marie i Skrifvarstugan skriver:

Vilken härlig resa det måste ha varit. Det var så intressant att få följa din resväg och några av dina upplevelser. Jättehärliga bilder du delat med dig av. Det är så trevligt med att resa men också trevligt att få resa lite över datorn och drömma sig bort från vårt höstrusk.
    Ha det gott ! / Marie

• Anita skriver:

Tack Marie, jag delar så gärna med mig av mina upplevelser 🙂 Det var verkligen vackert och trevligt i Kroatien. Hade hört om att det var vackert där så det var roligt att äntligen få komma dit. Men som du säger, det kan vara trevligt att resa via datorn också.

Önskar dig en fin helg!
      Anita

• Marie i Skrifvarstugan skriver:

Tack för din kommentar 🙂 Jag har aldrig hört motsatsen i åsikten om Kroatien. Så det måste stämma att det är väldigt fint och vilken tur att man kan resa dit nu som turist.
        Önskar dig en TREVLIG HELG också !

8. Lena i Wales skriver:

Oh, vilken fin resa! Och bilderna är underbara!
    Jag har varit i Kroatien flera gånger,men inte just här. Intressant att få se något annat.
    Känner som reseledare igen senariot i Södertälje,hi,hi.
    Tack för ett underbart inlägg!

• Anita skriver:

Aha, du har också varit i Kroatien, det visste jag inte om. För mig var det ju första gången och jag tyckte det var fantastiskt vackert. Och jag log när jag läste att du kände igen scenariot i Södertälje vid avresan. Kan tänka mig att du varit med om många oförglömliga saker 🙂

Tack för att du tittade in och en fortsatt trevlig helg! Anar att ni har lite bättre väder än vi, här regnar det dag efter dag och i nästa veckan ska det bli kallt! Burr!!!

9. Carina skriver:

Tycker mycket om Kroatien även om jag mestadels varit i norra delen, Istrien, och sen seglat resten. Så jag har gamla bilder som påminner om Krk fallen. Fast starkaste minnet är från en restaurang på hamnpiren nere i Sibenik. Jag beställde Scamp boussara och den jugoslaviske båtgrannen som gjorde oss sällskap skrattade – nu får vi se om du kan äta kräftar… ..han var rätt säker på resultatet. Så det blev ett förvånat – det kunde du ju 🙂
    Rekommenderar att resa på egen hand där. Det ger härliga upplevelser.