November inleddes med ljus och färg …

Så kom då en sådan där fantastisk dag igen. En sådan där dag då ljuset är magiskt och färgerna förstärks så dom nästan bländar ögat. Det var fredagen den 3 november. Vi åkte återigen en tur till Taxinge. Vi visste inte när vi åkte hur magiskt det skulle vara när vi kom dit. Jag tror aldrig jag har sett så många människor gå omkring och fotografera den här sena eftermiddagen.

Vattnet och himlen var ovanligt blå och siluetterna ovanligt mörka. Så långt ifrån grå november man kunde komma. Långt bort lyste trädridåerna som guld …

Flera av träden vid viken hade tappat sina löv men den här eftermiddagen lyste dom ändå i vackra, varma nyanser och speglade sig stolt i vattnet …

I den lilla ån nådde himlens blå färg inte ned men det gjorde inget för då bidrog istället träden med vackra gula nyanser …

Den här bojen kommer att lysa upp och vara en färgklick när det är riktiga gråmulna novemberdagar …

Det var som att vandra i guld …

Vatten upphör aldrig att fascinera …

Sista bilden från Taxinge den här dagen får symbolisera att vi går mot vintersäsongen. Kaféstolarna uppställda i högar, solen på väg ned …

Den här helgen mindes vi också våra nära och kära …

Efter disigt och mulet väder under lördagen och söndagen så är det idag återigen en fin dag. Nu skiner solen men imorse såg jag hur månen försökte gömma sig bakom träden …

November har inletts rätt bra när det gäller vädret. Jag har ju bestämt mig för att hitta färg i gråa november och än så länge har det varit lätt, väldigt lätt. Men ju längre fram vi kommer, ju svårare kommer det att bli. Men det är kul med utmaningar.

Avslutningsvis vill jag önska er alla en skön kommande vecka!

Det här inlägget postades i Färg, Höst, November. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till November inleddes med ljus och färg …

  1. Lena Skog skriver:

    Hej Anita! Som vanligt bjuder du på tjusiga vyer och fin text därtill, alltid lika roligt att ta del av dina fina inlägg! Kan knappt vänta tills snön faller hos dig och se vad du hittar att fotografera, jag är ingen älskare av vinterkyla men tycker vintermotiv är så vackra. Ha en fin vecka! Varm hälsning från Lena

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Ja ännu har ingen snö fallit som legat kvar. Jag hoppas den dröjer. Men när den kommer ska jag försöka fånga den på bild.

      Varm hälsning till dig också!
      /Anita

  2. Vackra och fina av hösten, som snart är slut. Snart kommer snön att lysa upp. Hälsningar från Kristina Skoglund

  3. Luna Ek skriver:

    Här visar du verkligen på ljus och färg. Underbart! Hos oss har helgvädret inte varit sådant att jag lockats att fota, däremot idag med först den intensiva dimman och solen som försökte bryta igenom till långt fram på dagen. När den väl kom fram fick vi ett sådant ljus som du visar. Kanske ska utmana mig själv att räkna de soliga färgrika dagarna i november. I så fall är detta den andra dagen, torsdag var den första. Sol i hjärta, sol i sinne…
    Ha en bra vecka!
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna! Jag har ju varit inne hos dig och tittat på dina vackra dimbilder. Helt ljuvliga. Det är inte ofta det blir ”gulddimma” och när det händer blir man så glad att ha hunnit fånga den, precis som du gjorde. November fortsätter att vara hyfsad. Även idag är det soligt men igår var det regn. Men så här långt är november bättre än oktober.

      Ha en skön helg!
      Kram Anita

  4. Marit Sønstebø skriver:

    Så fine bilder, Anita! Du fanger lyset så godt, og det er et magisk lys i de fire første bildene dine. Så utrolig vakkert det kan være om høsten!

    Ønsker deg en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Ja jag älskar att försöka fånga ljuset, vilken årstid det än är. Men det är extra viktigt den här tiden på året.

      Ha en skön helg!
      Kram Anita

  5. Anni skriver:

    Det måste ha varit helt magiskt att gå där, det förstår jag av dina foton. Vilket ljus! Jag tycker att november har börjat väldigt bra i år, flera vackra soliga dagar och en hel del löv kvar på buskar och träd. Tids nog kommer det där gråsvarta mörkret att svepa över oss, då måste vi ha samlat ihop alla ljusglimtar vi kan och lagt dem på lager.

    Och jo, jag ser dina svar här hos dig eftersom jag också har ett wordpresskonto. Däremot måste jag påminna mig om att gå in och läsa på WP, jag får inte automatiskt veta att någon kommenterat. Du kan ju ana hur mycket jag hade att läsa när jag upptäckte det första gången 🙂

    • Anita skriver:

      Det är ofta magiskt att vandra vid vatten. I synnerhet när ljuset blir så där gynnsamt och vackert som det blir ibland, speciellt den där dagen när vi var vid Taxinge. Aha, du har också ett WP-konto. Då förstår jag att du ser svaren i läsaren. Och jag förstår att det var mycket att läsa när du inte varit inne på länge 🙂

      Önskar dig en skön helg!
      Kram Anita

  6. Cathy skriver:

    Fantastiska bilder, det är verkligen guld magiskt bland träden sådana här dagar. Även idag har det varit väldigt vackert väder och varmt. Enda problemet är att det är svårt att veta hur man ska klä sig när termometern visar 6 grader men det känns mer som 16:-).
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Tack Cathy! Ja det där med hur man ska klä sig är ett problem. Frostiga morgnar men ändå vindstilla och skön. Och så blir det plusgrader och man tror att det ska vara rätt varmt men när man kommer ut är det råkallt. Jag föredrar de kalla, krispiga, vindstilla morgnarna. Då är luften skön.

      Ha en skön helg!
      Kram Anita

  7. Anja C. Hill skriver:

    Hej Anita!
    Vilka bilder du visar! man drunknar i dem! Tänk så mycket bilder kan berätta och beröra när man kan konsten att fotografera. Oerhört vackra färger och stämningar!
    Ha det gott!
    /Anja

    • Anita skriver:

      Tack Anja! Det kanske är så att en bild kan säga mer än tusen ord, jag vet inte. Men färgerna och ljuset var otroliga den här dagen och jag är så glad att jag fick vandra mitt i härligheten.

      Ha det gott du också och en skön helg!
      /Anita

  8. Carina skriver:

    Så härliga höstbilder och visst lyser träden gyllene i solskenet även utan blad. Färg finns alltid även om de inte alltid är klara, lysande eller dramatiska. Jag är väldigt svag för färgskalan som börjar göra sitt intåg nu… Naturliga, nedtonade i silver, bruna och grå nyanser. Jag älskar dem och är övertygade om att du kommer fånga dem med den äran 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina! Ja det där speciella varma ljuset kan få allt att lysa som guld. Jag är också förtjust i den nedtonade färgskalan som kommer nu. Dämpad, lugn och skön. Vilsam skulle man kanske kunna säga. Vilsam att titta på och vilsam att vara i.

      Ha en skön helg!
      Kram Anita

  9. Lena i Wales skriver:

    Otroliga bilder! Så vackert och höstlikt. Och lugnet.
    Önskar dej en trevlig kväll!

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Ja nu är det ordentlig höst här. Jag antar att ni ligger lite senare i Wales. Men det är ändå skapligt väder med en hel del sol vilket jag är tacksam för.

      Ha en skön helg!
      /Anita

  10. Helt otroliga färger! Såna dagar får man verkligen ta vara på.
    Trevlig helg
    /Anette

    • Anita skriver:

      Ja jag försöker verkligen ta vara på alla fina dagar nu. Nu är det rimfrost som gäller men det är vackert det också.

      Ha en fortsatt trevlig vecka!
      /Anita

  11. Kristinas oas skriver:

    Så oerhört fina höstbilder du bjuder på, det är ju som guld.
    Jag har numera ett något dubbelt förhållande till höstlöv. Privat vill jag att de sitter kvar, på jobbet att de trillar ner… 😉
    Hoppas på en solglimt i helgen, kan man ha sådan tur tro?
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina 🙂 Ja i år har det funnits ovanligt mycket guld att vandra runt i. Ler när jag läser om ditt dubbla förhållande till höstlöven, men jag förstår precis. Hoppas du fick din efterlängtade solglimt i helgen.

      Ha en fortsatt fin vecka!
      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Ja, faktiskt sken solen av och till (mellan regnskurarna) och det var riktigt skönt väder att vara ute. Det jobbiga är ju att det blir mörkt så tidigt!
        Tack detsamma!
        Kram Kristina

  12. Linda skriver:

    Hej!

    Tack för att du tänkte på mig. Körde bokbussen i kommunens nordligaste och mest höglänta delar i går kväll – stelfruset snöslask på smala slingriga vägar har sina sidor, kan jag meddela – i synnerhet i dimma och med hjortdjur som gärna vill vara med 😉 Inne i stan har det dock återgått till att vara höst.

    Kram
    Linda

  13. Vansinnigt vacker med ljuset och att det är vindstilla gör det extra fint. Man förväntar sig inte det i novemberbilder.
    //Helene

Kommentera

